Jump to content

En (liten) konstruktörs tankar och funderingar...


Double A

Recommended Posts

9 hours ago, Amatören said:

Det jag menar

Ja.

Man behöver titta på minst ett 20-tal olika parametrar för att förstå hur en högtalare kommer prestera.

Dessa parametrar har kokts ner från ett omfattande forskningsarbete under 1.5 sekel (man får väl gå tillbaka till Lord Rayleigh). Efterhand har modeller arbetats fram och förfinats, varför man idag kan verifiera en högtalares funktion genom att mäta vissa saker. Man börjar inte med att mäta.

Det är det som jag menade.

 

9 hours ago, Amatören said:

Vad är rätt saker?

Om man nu är ivrig på att börja mäta så kan man väl börja med att mäta vikt och dimensioner på ledare och dielektrikum.

 

Oavsett om man använder skräpkablar, bra kablar eller all out assault så blir det ett stort engagemang varje gång. Jag har inget emot det, men förundras över drivkraften.

Varför blir det inte fyra sidor inlägg om någon byter kondensatorer?

Det är ju mycket intressantare ur hifisynpunkt.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej vänner!

 

Nu har Deqx sagt att deras nya försteg / processorer skall dyka upp kvartal tre i år 😊

Det har ”seglat upp” ett alternativ till Deqx, och det är franska Trinnov och deras Altitud. https://www.trinnov.com/en/products/altitude16/
Det är egentligen en hembio processor, (16 kanaler) men den har så mycket datakraft att man kan dedikera 6 kanaler till bas, mellan och diskant, höger + vänster kanal. 
Verkar vara en fantastisk maskin, även att den har varit med ett par år. 
Vi får väll se vart det landar. 
 

Min nya högtalarmodell hoppas jag kunna berätta mer om inom någon vecka eller så, om allt löser sig så blir det min första modell där jag lejer bort mycket av kabinett tillverkningen. Det går egentligen mot mina principer om att göra så mycket som möjligt in house, men i detta fallet så får jag bita i det äpplet. Hade kanske fått plats med den ABB robot som är inblandad i tillverkningen, men gillar inte investerings höjden riktigt 😝

Mer info kommer😊👍 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har ni tänkt på vilken skillnad det är mellan högtalare och kök!? 🧐

 

Ja jag vet, den är inte så lätt att tänka sig, men låt mig fortsätta. 
 

Som liten högtalartillverkare möter man ibland folk som är skeptiska till att köpa högtalare från ett litet företag, finns det kvar om man behöver hjälp/service? Hur ser andrahandsvärdet ut om man ska sälja? Och sedan har man ju de här med ”klan” tillhörighet. Jag misstänker att en hel del gillar att tillhöra ett gäng med samma (ofta exlusiva) märke. Det skulle ju ingen erkänna, så vi kan väll bara kalla det svammel från min sida😉

Men hur va det nu med kök och högtalare? Jo!

När man tittar på högtalare väljer man oftast en från ett större märke, man vet vad man får, vi har kunnat läsa tester om dess fantastiska egenskaper och man känner sig trygg med det. 
 

När det gäller kök är det precis tvärt om! När jag tittar på kök kollar jag på dom ”vanliga” leverantörerna, men om man ska va riktigt fräck och ska ha ett riktigt ”High end” kök, så duger ju inte Marbodal, HTH eller liknande, nej då ska det vara ett platsbyggt kök. Då snackar vi byggt efter dina köks mått, hyllorna sitter där dom sitter, inget går att flytta eller justera i efterhand. 
Och för att slippa all flexibilitet får vi betala 2-3 gånger så mycket som ett standard kök. Ja jag vet, spannet är stort, och jag höftar nu😁.
I vissa kretsar (som gärna vill vara med i gänget med platsbyggda kök men inte riktigt har råd) så spacklar man igen hålen i stommarna (där man hänger upp hyllorna) och handmålar skåpen för att få ett handbyggd utseende. 
 

I köksvärlden är det alltså finare med ett handbyggt enstycks kök än ett som är tillverkad på en fabrik. Medan med högtalare är det tvärt om, där är vi villiga att betala betydligt mer för att ha ett par fabriksbyggnad standard burkar.

 

Som sagt, bara en reflektion hur olika det kan vara i olika branscher 😊

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Double A said:

bara en reflektion

Det finns ju ganska många aspekter kring hur man väljer högtalare.

Jag vet inte om just frågan om var snickeriarbetet utförs är så avgörande. Kanske :think:

En del tillverkare konstruerar helt från grunden, med idé-koncept i allt från delkomponenter i drivers och delningsfilter till stagning och baffelutformning.

Detta gör ju du också. Jag menar, du har ju också idéer och koncept för vad som är bra lösningar, ner på detaljnivå.

 

För egen del är det R&D-delen, komponentval och hur det låter som är avgörande, snarare än snickeriarbetet.

En del är mer inriktade på intim lyssning där val av drivers och superanpassade delningsfilter är avgörande.

Rätta mig om jag har fel, men du är mer inriktad på integrationen med rummet, högtalare som spelar stort och snarare med än i rummet.

 

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, calle_jr said:

Rätta mig om jag har fel


Jag behöver nog inte rätta dig speciellt, jag vill (givetvis) att högtalarna skall gå att integrera i rummet, i alla fall ljudligt☺️  
Sedan tycker jag att högtalaren skall anpassa sig till spelat material. Är det en intim, närmickad inspelning med en vokalist och två instrument, så ska högtalaren förmedla den känslan. Och andra sidan ska det funka att vrida upp ordentligt när en hel orkester drar igång, eller om man vill blåsa på med The Glitch Mob😁

Link to comment
Share on other sites

Liknelsen med kök är rätt intressant. Jag skulle nog säga att 99% av kökskonsumenterna köper från de kända kökstillverkarna. Max 1% väljer att låta en snickare platsbygga. Men jag är lite osäker på hur liknelsen lirar. Högtalaren är ju en del av anläggningen, kanske iofs den viktigaste. Vad är den viktigaste delen i ett kök? Spisen? Hur många köper en platsbyggd specialspis? Nåja, ut att dra ut på liknelsen och analysera sönder den. Kanske är en bil mer att jämföra med högtalaren? 

Som liten tillverkare är det svårt att slå igenom glastaket som det heter. I Sverige är vi ganska trygghetsknarkande överlag.

Det spelar egentligen inte någon som helst roll hur bra dina produkter är när 99% av kunderna står inför valet. I Sverige vill kunden få en trygghet, om många andra väljer en produkt måste den vara bra. Det kan räcka med en exklusiv skara, speciellt om det är en dyr produkt, man vill dels vara med i en klubb av likasinnade, man vill få bekräftelse, man vill vara säker på att produkten går att omsätta snabbt vid ev byte. I det läget slås vissa logikkretsar ut, en kund kan köpa en dubbelt så dyr produkt som de subjektivt tycker att de ljudmässigt kan jämföra med en okänd, ”osäker” produkt under förevändningen att andrahandsvärdet är bättre ifall man ska byta...... Så man förlorar heller dubbelt så mycket pengar i andrahandsvärdet än kanske hälften men med osäkerheten om man överhuvudtaget kommer bli av med produkten. 

Jag vet flera fall där jag varit med om just detta kunden har verkligen tyckt att produkterna är lika bra ljudmässigt men uttalat att de valt den dyrare med just hänvisningen ”andrahandsvärdet”

Hantverksmässigt är jag ganska övertygad om att en liten tillverkare måste ligga betydligt högre i fråga om finish än fabriks mots. Fabriken har större resurser för att reproducera samma nivå på just detta plan om och om igen. Annars får man just förlita sig på att det hantverksmässiga är just det som visar att det inte är massproducerat.

Pickuper är ju precis en sådan produkt där folks acceptans vad det gäller olika nivå av finish verkar vara väldigt hög. Man ser verkligen på vissa puppor att de är handbyggda, näst intill garage-nivå. Ändå är folk villiga att betala 50 ibland 100 000kr för en liten plutt som består av i stort sätt samma saker fast i olika varianter. Magnet, generator, cantaliver, en liten slipad diamant och någon form av ram, ibland ett skal. Men man måste nå en viss status för att komma dithän. Vi är ju som sagt mycket skeptiska mot allt nytt. Kanske en släng av jante spelar in, ”ingen ska komma och tro att dom är något”. 

Visst stora tillverkare har stora muskler ekonomiskt och kan vila sig på stor erfarenhet så deras forskningsunderlag är i regel mycket större. Men en betydande del läggs på marknadsföring och promotion. Annonser och tester kostar massor av pengar. Det är inget som vi småskruttar har. Så det är bara att finna sig i att man får harva på i liten skala såvida ingen finansiär backar upp eller att man av någon anledning uppmärksammas i ett annat land. 

”Jag är inte bitter, nejdå,” tänker på Gustavssons Tony Rickardsson.....😂

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar små och esoteriska konstruktörer och tillverkare som är besjälade av att framställa produkter som musikaliskt sticker ut och som förstås av finsmakare. Men just vad gäller högtalare så är det som produkt som är mycket baserad på hur man uppfattar musik i återgiven form kontra en egen referens vanligen i form av naturligt framställd musik på konsert, i studio eller eget musicerande . Vad som är rätt eller fel i sammanhanget är mycket upp till var och en att bestämma, men det finns trender som tycks gå igen i de stora högtalartillverkarnas led. Lite som kökstillverkare, ibland mörkt eller ljust på luckorna beroende på rådande trend. Marknadsanpassning måste nog alla göra oavsett hur rätt man uppfattar sig ha, annat får man inget sålt. Den rådande trenden är att ha så extremt vad gäller transparens och upplösning att man kan höra en nål ramla i inspelningsstudion eller konsertsalen. När hör man detta live?

Studiomonitorer i all ära men de är gjorda för ett helt annat ändamål än att förmedla musikalisk äkthet, mer än att detektera fel i inspelningen.

https://www.youtube.com/watch?v=JcbHJg5aFgQ&list=RDCMUC6mzA8J7n0ylf0RnDpj-vrg&index=4

Jag delar Pauls uppfattning i frågan

 

Själv har jag följt Franco Serblin i hans dåvarande utveckling från den enklaste stativaren till mina nuvarande Ktêma. Innales 5 olika modeller men det gemensamt att de kan prestera utöver det vanliga i fråga om diskant och mellanregister-förmedlare.  Original-Stradivarien var nog kronan på verket med sitt tvärställda och originella kabinett. Den var så originellt att den inte accepterades hemma hos mig och kallades "gravstenar" och fick skickas tillbaka med tungt hjärta, något jag ångrar än idag att jag inte stod emot. En outstanding musikförmedlare.

 

Men i mångt och mycket har nog trenden med extrem högupplösning förhoppningsvis avtagit, då man insett att dessa blir mer eller mindre sterila i sin framtoning. Jag tror att Wilson insåg detta, medan "nya" Sonus faber gått i motsatt riktning mot mer upplöst diskant och mellanregister. Detta sagt för att ta några stora tillverkares väg. Men tror att det är generellt svårt att gå mot rådande trender och framförallt som en liten och esoterisk konstruktör slå sig fram i det massiva mediabruset, tyvärr. Människor är i mångt och mycket flockdjur och att göra avvikelse mot gruppen kräver mod är jag rädd.

 

Calm

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Adagio said:

Så det är bara att finna sig i att man får harva på i liten skala såvida ingen finansiär backar upp eller att man av någon anledning uppmärksammas i ett annat land. 

”Jag är inte bitter,


Jag tror du har väldigt rätt! 
Jag harvar också på i liten skala, och jag vill fan ha det så också! Den dagen det står en distributör och skriker, -Vad är mina 10 par Solo Mk II kryo edition? Jag beställde dom ju i går!

Den dagen har nog nyfikenheten och arbetsglädjen byts ut mot för många måsten, i alla fall för mig. 
 

Jag strävar inte bli ”stor”, jag gillar småskaligheten och jag älskar mina kunder och att jag får vara med om att förverkliga deras hifi drömmar. 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, calm said:

Människor är i mångt och mycket flockdjur och att göra avvikelse mot gruppen kräver mod är jag rädd.


Så sant!

Ett litet exempel. År 2014-2015 va jag och demade mina högtalare i ett par trevliga butiker, gemensamt för dessa högtalare var att dom hade aktiv bas. Vi kunde alltså justera volym, delning, frekvensgång och dämpa en hel del rumsproblem med denna konstruktion.  I mina ögon (eller öron kanske☺️) ett fantastiskt sätt att plocka russinen ur kakan. Du kan använda din favorit förstärkare, samtidigt som vi har ett kraftfullt slutsteg till den djupaste basen. 
Men detta koncept möttes med rätt svalt mottagande i butikerna, och jag vet egentligen inte varför, kanske kan det upplevas som krångligt eller så va det inte tillräckligt många av dom stora aktörerna som hade anammat detta tankesätt. 
För nu, 7-8år senare kan man läsa hur butiker lägger fram högtalare med aktiv bas med rumskalibrering som något väldigt bra!

Ja, ja, att vara tidig är inte alltid så lätt😎😊

 

Jag tycker i alla fall det är kul att tekniken utvecklas och fler och fler vågar prova på att ta ett avsteg från sin upptrampade stig och prova en ny! 
 

Själv har jag ”snöat in” på helt aktiva högtalare. Hoppas kunna presentera något riktigt häftigt framöver, men som vanligt går inte allt som man tänker sig🤪. Jag har avslutat ett samarbete med ett företag som skulle tillverka mina lådor i en helt ny teknik… Så det är som vanligt, ska man få något gjort så får man göra det själv😊

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Double A said:


Så sant!

Ett litet exempel. År 2014-2015 va jag och demade mina högtalare i ett par trevliga butiker, gemensamt för dessa högtalare var att dom hade aktiv bas. Vi kunde alltså justera volym, delning, frekvensgång och dämpa en hel del rumsproblem med denna konstruktion.  I mina ögon (eller öron kanske☺️) ett fantastiskt sätt att plocka russinen ur kakan. Du kan använda din favorit förstärkare, samtidigt som vi har ett kraftfullt slutsteg till den djupaste basen. 
Men detta koncept möttes med rätt svalt mottagande i butikerna, och jag vet egentligen inte varför, kanske kan det upplevas som krångligt eller så va det inte tillräckligt många av dom stora aktörerna som hade anammat detta tankesätt. 
För nu, 7-8år senare kan man läsa hur butiker lägger fram högtalare med aktiv bas med rumskalibrering som något väldigt bra!

Ja, ja, att vara tidig är inte alltid så lätt😎😊

 

Jag tycker i alla fall det är kul att tekniken utvecklas och fler och fler vågar prova på att ta ett avsteg från sin upptrampade stig och prova en ny! 
 

Själv har jag ”snöat in” på helt aktiva högtalare. Hoppas kunna presentera något riktigt häftigt framöver, men som vanligt går inte allt som man tänker sig🤪. Jag har avslutat ett samarbete med ett företag som skulle tillverka mina lådor i en helt ny teknik… Så det är som vanligt, ska man få något gjort så får man göra det själv😊

 

Det var tack vare det besöket som jag gjorde slag i saken o skaffade mitt Labgruppensteg till mina aktiva basar! :satisfied:  Enda smolken i bägaren är att förstärkaren verkar vara mycket billigare nu än då jag köpte den...

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-03 at 14:44, Double A said:

 

Själv har jag ”snöat in” på helt aktiva högtalare. Hoppas kunna presentera något riktigt häftigt framöver, men som vanligt går inte allt som man tänker sig🤪. Jag har avslutat ett samarbete med ett företag som skulle tillverka mina lådor i en helt ny teknik… Så det är som vanligt, ska man få något gjort så får man göra det själv😊

 

Du är duktigt och kreativ i dina lösningar. Vill man flytta gränser så är det nog bara själv man kan göra det.  :grinsmilingeyes:

Jag fattar verkligen grejen med aktiva högtalare. Meridian har ju hållit på länge med detta... sedan-70-talet?  Mitt system är ju nästan som aktiva högtalare. Enskilda förstärkare för olika element och frekvensområden är nog smart tror jag. Jag har ju hört hur stor nytta min triamping gör. 

När jag surfar runt bland bloggare, youtubers och forum så är det nog så att den breda marknaden inte fastnar för detta koncept. Just det att välja sina produkter och kombinationer själv är ju något som många gillar som koncept.

Med aktiva högtalare kan man ju inte själv styra vilket system man vill bygga. Man blir beroende av de förstärkare som satts i från start. Om mycket teknik sitter i högtalaren blir ju service krångligt om något går sönder i tex en förstärkardel. Detta kan nog vara orsaker som gör det svårare att sälja aktiva högtalare. Men att det går att optimera funktionen och ljudet som konstruktören vill är ju solklart positivt.  Men hur faller den breda massan för det? Ja det vet jag inte? 

 

 

Låter spännande med ditt nästa projekt. :thumbsup:

 

Link to comment
Share on other sites

On 2022-05-03 at 10:20, Adagio said:

Det kan räcka med en exklusiv skara, speciellt om det är en dyr produkt, man vill dels vara med i en klubb av likasinnade, man vill få bekräftelse, man vill vara säker på att produkten går att omsätta snabbt vid ev byte. I det läget slås vissa logikkretsar ut, en kund kan köpa en dubbelt så dyr produkt som de subjektivt tycker att de ljudmässigt kan jämföra med en okänd, ”osäker” produkt under förevändningen att andrahandsvärdet är bättre ifall man ska byta...... Så man förlorar heller dubbelt så mycket pengar i andrahandsvärdet än kanske hälften men med osäkerheten om man överhuvudtaget kommer bli av med produkten. 

Så sant, så bra skrivet!

On 2022-05-03 at 13:29, calm said:

Men i mångt och mycket har nog trenden med extrem högupplösning förhoppningsvis avtagit, då man insett att dessa blir mer eller mindre sterila i sin framtoning.

Stämmer väl med min uppfattning också,

mer BAS till folket!:D

On 2022-05-03 at 14:44, Double A said:

Jag har avslutat ett samarbete med ett företag som skulle tillverka mina lådor i en helt ny teknik…

Så jäkla synd att detta företag inte vill utveckla sin tillverkningsmetod tillsammans med dina produkter. Designen och ljudet i prototyperna är helt outstanding! Ge dig inte, alla "initierade" hejar på dig...:thumbsup:

54 minutes ago, Apexorca said:

Mitt system är ju nästan som aktiva högtalare.

Yepp, du har alla ingredienser till ett helaktivt system! Släng ut de passiva filtren (koppla ur) och skaffa ett försteg med inbyggda aktiva filter och DSP och möjlighet till FIR-filter t.ex. Trinnov Audio så har du alla möjligheter till att trimma ditt redan fantastiska system till oande nivåer:sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Amatören said:

 

Yepp, du har alla ingredienser till ett helaktivt system! Släng ut de passiva filtren (koppla ur) och skaffa ett försteg med inbyggda aktiva filter och DSP och möjlighet till FIR-filter t.ex. Trinnov Audio så har du alla möjligheter till att trimma ditt redan fantastiska system till oande nivåer:sunglasses:

 

Du är för rolig. Hit med en slägga och ett stämjärn så sätter jag igång. 

Jag måste erkänna att jag inte tror på din ide om att det skulle bli bättre. Det kan skyllas okunskap... eller sunt förnuft. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

Jag måste erkänna att jag inte tror på din ide om att det skulle bli bättre. Det kan skyllas okunskap... eller sunt förnuft. 

Vilket får vi inte veta om du inte törs prova! Då får vi leva i okunskap...eller?;)

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Apexorca said:

Du är duktigt och kreativ i dina lösningar

Tack☺️
 

 

12 hours ago, Apexorca said:

Med aktiva högtalare kan man ju inte själv styra vilket system man vill bygga.

Både ja och nej. 
Du har helt rätt i detta OM förstärkare/dsp sitter inbyggda i högtalarna😊. Jag har valt att montera elektroniken utanför högtalarna bla  av den anledningen. En annan anledning är att systemet skall vara utvecklingsbart, man ska kunna börja med en enklare förstärkar/ dsp lösning för att ev. senare ta steget fullt ut med ett dedikerat försteg (med dsp/aktiv delning mm) för att sedan välja sina slutsteg efter tycke, smak och plånbok. 
Om sedan begreppet aktiva högtalare endast går att applicera om elektroniken sitter i högtalarna, eller om högtalarna saknar passiva filter har jag ingen aning om 🤣

12 hours ago, Apexorca said:

Men hur faller den breda massan för det? 

Troligtvis får jag ”kalla handen” av många förespråkare av high end, på grund av dom sakerna du beskriver, det är ju en sport i sig att leta och matcha ihop sin anläggning😉 Det intressanta är att det som folk kan lyfta fram som negativt med detta konceptet, att man inte kan välja själv, ofta lyfts som något väldigt positivt i andra (high end) sammanhang. Men då kallar man det typ ”positiv synergi effekt ” när all elektronik + ev. kablar kommer från samma tillverkare!☺️ 

 

11 hours ago, Amatören said:

Så jäkla synd att detta företag inte vill utveckla sin tillverkningsmetod tillsammans med dina produkter.

Ja kan bara hålla med. Men man springer på många återvändsgränder när man försöker göra något som inte är så vanligt…

 

12 hours ago, Apexorca said:

Mitt system är ju nästan som aktiva högtalare. Enskilda förstärkare för olika element och frekvensområden är nog smart tror jag. Jag har ju hört hur stor nytta min triamping gör. 

Ja du är ju nästan där😊 och jag tycker det är härligt att du vågar gå din väg 👍, och jag förstår att du inte vill öppna upp dina pjäser för att koppla bort filtren, men vi kanske kan göra ett enklare test någon gång (om du vill). Att bara byta försteg mot ett där du kan justera fasgången och ev lite i frekvensen. Jag har hört fas korrigerade TAD högtalare och det var en intressant upplevelse. 
 

Ps. Ingrepp i högtalare brukar gå att genomföra utan slägga och stämjärn🤪🤣❤️

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det blir inte alltid som man tänkt sig…

 

Jag har under en rätt lång tid plockat med ett projekt som jag inte velat berätta så mycket om innan alla bitarna va på plats. 
Och nu ser det ut som att dom inte kommer att hamna på plats heller! Tyvärr. Ibland kan man bara inte få till det, men i detta fall beror det på ”externa omständigheter”…

 

Ett par mil från mig finns ett företag som är långt framme när det gäller 3D printning, och då pratar vi inte om någon liten printer som står på ett skrivbord. Nä, vi snackar ABB robot som spritsar upphettad ”smet” i fina lager. 
 

Jag är alltid nyfiken på nya saker och tillvekningssätt så jag kontaktade dom och förhörde mig om det skulle vara möjligt att printa ett par högtalare😊 (modell större). 
Efter lite diskussion kom vi fram till en trolig lösning, och jag sa OK!

Och detta va vad som väntade mig när det va dax att hämta. (Printern i bakgrunden)

34009C18-8D41-44D5-8591-E2121143BA70.jpeg
 

Tyvärr blev inte resultatet riktigt som jag hade tänkt mig, det blev (fula) sjunkningar i ytterväggarna där dom interna stagen är. Och med tanke på ingående komponenters kostnader så blir inte en sådan här högtalare jätte billig, och då ska det fan i mig se bra ut också!

 

Företaget som printat dom menade på att det borde gå att uppnå ett bättre resultat om dom printat på ett annat sätt till en kostnad av dubbla priset! Man betalar / timme i maskinen och detta skulle ta dubbelt så lång tid, dom kunde inte heller garantera att det blev som jag ville ha dom, men betalt ville dom ha i alla fall😊 (tänk om en annan kunde jobba så, beställ och betala ett par högtalare, blir dom inte bra beställ ett par till så får vi se om dom blir bättre…).

 

Jag gjorde ytligare ett tappert försök att få till ett vettigare pris på nästa par genom att beställa fler par, men efter att ha väntat på den offerten i två månader gav jag upp. 
Så just nu är detta projekt lagt på is, tyvärr, för jag verkligen älskar denna högtalaren, men det är ju en rätt unik skapelse som låter helt fantastiskt som står och spelar här hemma, och lite coolt är det ju att kunna säga att man ev. har världens största 3D printade högtalare😊😎

 

Vi får väll se om det blir något av detta projektet eller ej, under tiden så tonar det upp sig nya galenskaper vid horisonten😇

 

6C61E7E3-6A36-467A-804D-129CD18F4B39.jpeg

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, Double A said:

Det blir inte alltid som man tänkt sig…

 

Jag har under en rätt lång tid plockat med ett projekt som jag inte velat berätta så mycket om innan alla bitarna va på plats. 
Och nu ser det ut som att dom inte kommer att hamna på plats heller! Tyvärr. Ibland kan man bara inte få till det, men i detta fall beror det på ”externa omständigheter”…

 

Ett par mil från mig finns ett företag som är långt framme när det gäller 3D printning, och då pratar vi inte om någon liten printer som står på ett skrivbord. Nä, vi snackar ABB robot som spritsar upphettad ”smet” i fina lager. 
 

Jag är alltid nyfiken på nya saker och tillvekningssätt så jag kontaktade dom och förhörde mig om det skulle vara möjligt att printa ett par högtalare😊 (modell större). 
Efter lite diskussion kom vi fram till en trolig lösning, och jag sa OK!

Och detta va vad som väntade mig när det va dax att hämta. (Printern i bakgrunden)

34009C18-8D41-44D5-8591-E2121143BA70.jpeg
 

Tyvärr blev inte resultatet riktigt som jag hade tänkt mig, det blev (fula) sjunkningar i ytterväggarna där dom interna stagen är. Och med tanke på ingående komponenters kostnader så blir inte en sådan här högtalare jätte billig, och då ska det fan i mig se bra ut också!

 

Företaget som printat dom menade på att det borde gå att uppnå ett bättre resultat om dom printat på ett annat sätt till en kostnad av dubbla priset! Man betalar / timme i maskinen och detta skulle ta dubbelt så lång tid, dom kunde inte heller garantera att det blev som jag ville ha dom, men betalt ville dom ha i alla fall😊 (tänk om en annan kunde jobba så, beställ och betala ett par högtalare, blir dom inte bra beställ ett par till så får vi se om dom blir bättre…).

 

Jag gjorde ytligare ett tappert försök att få till ett vettigare pris på nästa par genom att beställa fler par, men efter att ha väntat på den offerten i två månader gav jag upp. 
Så just nu är detta projekt lagt på is, tyvärr, för jag verkligen älskar denna högtalaren, men det är ju en rätt unik skapelse som låter helt fantastiskt som står och spelar här hemma, och lite coolt är det ju att kunna säga att man ev. har världens största 3D printade högtalare😊😎

 

Vi får väll se om det blir något av detta projektet eller ej, under tiden så tonar det upp sig nya galenskaper vid horisonten😇

 

6C61E7E3-6A36-467A-804D-129CD18F4B39.jpeg

Trist att det inte gick vägen den här gången men ändå inspirerande att se ett sånt här försök! Får jag fråga varför du valde 3D-printning i första läget; billigare än motsvarande konstruktion i annat material? Mer stabilt? Går det att göra en form som inte går att få till med konventionella material? 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Terminator said:

Trist att det inte gick vägen den här gången men ändå inspirerande att se ett sånt här försök! Får jag fråga varför du valde 3D-printning i första läget; billigare än motsvarande konstruktion i annat material? Mer stabilt? Går det att göra en form som inte går att få till med konventionella material? 


Först och främst va det för att utforska detta materialet. Det är väldigt o-poröst (i brist på bättre ord)och ”dött” material och jag kan välja hur många procent träfibrer som skall vara inblandat. Sedan har man en rätt stor frihetsgrad när det gäller design, och ska jag va helt ärlig så tyckte jag det hade varit rätt skönt om jag hade kunnat hämta mer eller mindre färdiga lådor och bara montera baffel och fot på dom😊, gubben Andersson börjar bli lite lat🤣

Link to comment
Share on other sites

@Double A om du presenterar ditt 3D-print projekt för riskkapitalister (i t ex programmet Draknästet SVT), kanske det skulle ge ekonomiskt stöd.:smile::thumbsup:

Sven Hagströmmer på Creades är en hifi-kille. Han var där en av dem som gick in i flest finansieringsprojekt och samarbeten.

Även om en riskkapitalist inte går in med kapital, så får du ofta råd om hur du kan gå vidare. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag har ju både sett och lyssnat på dessa och måste skjuta in att ljudet inte lämnar mycket annat att önska!

Jag kan bara instämma med Per och, då jag varit lite involverad i konstruktionen, så kan jag bara hoppas att dessa alster blir realiserbara i framtiden!

Då i Generation2 med ännu djupare och kraftfullare bas! :grin:

Är ni inresserade så avtala en tid med Anders för en lyssning då vi talar om ljud på MYCKET hög nivå!

Link to comment
Share on other sites

Ja det ska sägas att utan @Amatören så hade det inte blivit något printat! För det är han som så tålmodigt översatt mina skisser till cad filer som har legat som grund till printningen. 
 

Och givetvis står min dörr öppen om det är någon som vill komma förbi på en kaffe och lyssna på dessa skapelser😊

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Varför inte spackla dem Anders?

Visst skulle man kunna göra det, men först betala rätt mycket pengar för en låda som (min tanke) skulle vara lite råare än gängse high end standard och färdig direkt ur printen, och sedan slipa/spackla/lacka… Då har jag missat målet med detta projektet. ☺️
 

Vi har tittat på andra metoder för tillverkningen av dom, och i så fall blir dom mer normalt släta och blanka. 
Men som sagt, för stunden är dom satta på paus, för i nästa vecka dyker det upp ett par grymt spännande element som jag hoppas mycket på! Låter dom så fantastiskt bra som dom som lyssnat säger så kan det nog bli en hitt. Men det projektet får jag skriva om efter lite testande😎

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Inte mycket uppdaterat hör inte!

Men bakom kulisserna rullar det på missakta mak i alla fall😊

 

Jag har under dom senaste månaderna börjat lyssna på ett nästan färdigt kundprojekt, och detta projekt har satt igång väldigt många 

tankar. Högtalaren i fråga är bestyckad med 1 st 18” bas i basreflex låda (avstämd till 20hz) 1 st 12”:mellanregister i sluten låda och som diskant ett väldigt läckert AMT element i horn. 
Jag kan tänka mig att somliga här rynkar lite lätt på näsan och plockar fram sina förutfattade meningar och tänker något i stil med: -Ja ja, partyhögtalare kan ju va kul, men……

Och inget kan va mer fel tänkt en det! Denna högtalare plockar fram ett så härligt lätt och otvunget ljud och detaljer jag aldrig tidigare hört, de kan vara ”puff” ljud när en sångare flåsar lite för mycket i micken osv. 
 

Va vad de då för tankar som hade startat i gubben Andersson? Jo! Med tanke på mina (nyvunna) erfarenheter i och med detta projekt och andra inlägg här på forat om realistisk återgivning av trummor mm så har jag kommit till slutsatsen att det finns inte så mycket högtalare på marknaden som erbjuder dessa egenskaper, ja tänker mig 15-18” bas 8-12” mellan och fin diskant. Och jag är inte ute efter någon party-box, nej jag tänker mig en seriös högklassig musikförmedlare. 
 

Va tror ni, finns det något intresse för en sådan produkt? Klart det är svårt att sia om marknaden, helst i dessa tider, men jag tycker i alla fall det är ett segment som är underrepresenterade, och jag brukar ju bygga sådant som jag tycker saknas ☺️
 

Jag har väll egentligen mer tankar om detta projekt, men jag tänkte lyssna med er först, vad tror ni? Är det något som triggar er? Kom gärna med tankar och idéer. 😊

4138FC1F-B764-470A-ACE4-0E2F02ACA3B6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det är alltid svår att säga innan man lyssnat på en produkt i detta fall riktigt stora högtalare som mer liknar PA högtalare. Men om upplevelsen blir haksläpp då kommer detta vägas in i helhetsbedömning och ett hifi hjärta veknar lätt vid stor musikaliska upplevelser! 
Jag tror att en välbyggd och fint avstämt högtalare som låter naturligt med dynamik och kraft som ger den där lättenheten som kommer från riktiga instrument är svår att värja sig ifrån. @SMT har ju i alla år talat sig varm för detta koncept, horn och 12 tums mellanregisterelement och dessutom ihop aktiva basar. Det är nog WAF som är det största problemet…. 
 

Kul och läsa vidare vad andra har för åsikter. 

Vad säger man: ”friskt vågat, hälften vunnet” 🤔

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...