Jump to content

En (liten) konstruktörs tankar och funderingar...


Double A

Recommended Posts

  • 9 months later...

Jag tänkte damma av denna gamla tråden igen😊

 

9-10 månader sedan jag skrev något här, har det hänt nått Da!?

 

Jag väntar ännu på att Deqx ska släppa sitt nya försteg med inbyggda digitala filter och möjlighet att justera både högtalarn och rummet efter tycke och smak. Nu har dom i alla fall släppt bilder och spec på dom, och dom skall tydligen komma ut på marknaden under 2022👍😊 https://www.deqx.com/products/

 

Men medan jag väntar på paket från Australien så har jag fortsatt utforska aktiva högtalare i lite enklare utförande…. Detta innebär att jag fått nöja mig med digitala aktiva filter som bara jobbar i frekvensdomänen. Och det har varit otroligt intressant och lärorikt! Jag lovar att återkomma med mer fakta om dom nya högtalarna på rätt (nyhetssida) här på forumet när första exet är helt färdigt. 
 

För ett tag sedan fick jag ett upprört mejl från en kund som köpt ett par av mina högtalare begagnat. Budskapet gick ut på: 

-Hur kan du ha xxx som internkablage? Den låter ju skit!!! 
Jag tyckte domen över valt internkablage faktiskt va lite hård, men det fick mig att börja fundera, hur stor skillnad på ljudet är det i olika högtalarkablar (eller högtalarsladdar som en del säger är rätt benämning😉)? 
Praktiska prov är ju det bästa som finns, så jag plockade fram tre olika högtalarkablar (byggda med rätt olika tekniker) med i stort sätt samma längd. Ja, jag vet att detta inte är något super seriöst test, men jag tänkte att det i alla fall kunde bidra till en ökad förståelse vad det faktiskt är som är skillnaden mellan olika sladdar. 
 

Fram med en (passivt filtrerad) högtalare, placerade den mitt i rummet, sladd nr1 i förstärkaren och till högtalaren, mät-mic 1 meter framför högtalaren, laptop + Clio mätprogram drogs igång. Jag mätte med alla tre högtalarsladdarna och kollade resultatet på skärmen. 
Zoomar man in ordentligt så finns det avvikelser i frekvensgång vid vissa frekvenser, på ca 0,1 db! Grejen är bara den att mäter man två gånger med samma uppsättning så får man också olika resultat. Är troligen någon form av omgivingsreleterade företeelser. 
 

Jag tycker detta var rätt intressant, frekvensmässigt var alltså dom tre sladdarna väldigt lika, men vad är det då vi uppfattar som så dramatiskt bättre/sämre med olika sladdar? Fas? Dist? Något annat som vi inte kan mäta oss till? Är det någon som vet så får ni gärna dela med er. 
Skillnaden vid vissa frekvenser var alltså 0,1 db, läste någon stans att 0,1 db är väll ungefär nivån som vi människor kan uppfatta som skillnad. Jag la ut mina experiment i en hifi grupp på Fb och det dröjde inte länge för en jag fick samtal med en person som hävdade att hen hörde skillnad på 0,01 db! Ja, det är ju bara till att gratulera 😊👍

 

Har en annan rolig story som hände i höstas, men den tänker jag inte dra här☺️, men vi kan väll summera det med, att ibland är vi övertygade om att vi hör mer än vi gör. 
 

Kram på er alla tills nästa gång😊

Link to comment
Share on other sites

31 minutes ago, Double A said:

Jag tycker detta var rätt intressant, frekvensmässigt var alltså dom tre sladdarna väldigt lika, men vad är det då vi uppfattar som så dramatiskt bättre/sämre med olika sladdar?

Filterverkan! Dyrare sladdar mer filter?

Jag menar, alla mystiska flätningar, lådor på kablarna, olika renhet av koppar alt. silver, olika mer eller mindre svindyra termineringar, höljen på kablarna med magiska egenskaper, kryofrysta o.s.v.

Jag hävdar med en dåres envishet att terminerade kablar, sladdar, inte har magiska egenskaper. Skillnaderna kan beskrivas och mätas som olika resistans och impedans. Finns det sedan en och annan kondensator i serie med kablarna, så pratar vi också om frekvensbegränsande faktorer beroende på komponentens värde.

Nu är jag rädd att jag har startat en ny kabeldebatt!:monkey-see-no-evil:

20 minutes ago, calle_jr said:

Påverkan på magnitud i frekvensgång från internkablage i högtalare tror jag att man kan glömma.

Speciellt om det handlar om enstaka dB. Det är ju bara trams.

Precis min åsikt åxå! En bra kopparkabel från Biltema, Kjelle, HiFiKit eller från annan leverantör med vettigt prissatt kablar, gör jobbet utan anmärkning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, var och en får ju givetvis ha sin egen uppfattning om det mesta, även kablar😊 Och min är väll att olika kablar kan påverka ljudet i olika grad, men skillnaderna är inte så stora som en del gör gällande…

 

Men ärligt så tycker jag det hade varit intressant att få reda på (lära mig mer om) vilka parametrar vi skall mäta för att kunna verifiera skillnaderna i olika kablar.
När man börjar prata med en del människor om detta ämne så får jag som motargument att, -Det finns inga mätinstrument som är lika känsliga som våra öron! Lyssna i stället! Jag tycker det låter egendomligt, med dagens teknik borde det väll rimligen finnas mätinstrument som kan mäta skillnaderna i ett par 3 meters kopparkablar? Eller har vi inte kommit längre?

Link to comment
Share on other sites

 

9 hours ago, Amatören said:

En bra kopparkabel från Biltema, Kjelle, HiFiKit eller från annan leverantör med vettigt prissatt kablar, gör jobbet utan anmärkning.

Ja, om man nu enbart är intresserad av magnitud för frekvensgång :smile:

 

 

1 hour ago, Double A said:

vilka parametrar vi skall mäta för att kunna verifiera skillnaderna i olika kablar.

En bra början vore att prova med två olika kablar där man hör skillnad med tex ett mellanregister och ett slutsteg, och därefter bena ut vad som är skillnaden i egenskaper mellan dessa kablar i den miljön.

Det vi normalt menar med "frekvensgång" är ju ett väldigt nedkokt begrepp. Antagligen ganska avlägset från vad det är vi uppfattar som nyanser, luftighet, timing, värme, briljans etc i en klangsammansättning.

Jag har absolut inte svaren, men antar att man behöver göra betydligt mer detaljerade energibetraktelser i tidsdomänen än att bara mäta frekvensgång med ett svep.

 

Det är min övertygelse att detta inte handlar om skillnader på några enstaka dB, utan tittar man väl på rätt saker så är skillnaderna betydligt större.

 

För att ta ett par jämförande exempel i brist på annat;

  • Om man bygger en DA-omvandlare som komprimerar cd-skivor till bristningsgräns. Den har fortfarande rak frekvensgång, men låter den likadant som vilken dac som helst?
  • Om man mäter två rum och har exakt samma frekvensgång i båda rummen, men i det ena har man 0.1sek efterklang och i det andra har man 5sek. Låter dessa rum likadant?
  • Om man lyssnar på soundstage för ett par högtalare och därefter vrider den ena högtalaren 10grader. Man har samma frekvensgång men låter det likadant?

 

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Double A said:

Tack @calle_jr för att du engagerar dig i detta😍. Jag tror också att det är betydligt fler parametrar än bara frekvensgång som har inverkan. Och det skulle vara intressant om någon hade gjort en mer teknisk djupdykning i ämnet än undertecknad som sitter och killgissar☺️
 

Men hallå? Läser du på forumet nåt eller? :D 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Double A said:

Men ärligt så tycker jag det hade varit intressant att få reda på (lära mig mer om) vilka parametrar vi skall mäta för att kunna verifiera skillnaderna i olika kablar.
När man börjar prata med en del människor om detta ämne så får jag som motargument att, -Det finns inga mätinstrument som är lika känsliga som våra öron! Lyssna i stället! Jag tycker det låter egendomligt, med dagens teknik borde det väll rimligen finnas mätinstrument som kan mäta skillnaderna i ett par 3 meters kopparkablar? Eller har vi inte kommit längre?

Du får jättegärna komma med frågor och funderingar kring kablar på tråden @AlfaGTV länkade till ovan. Just nu är ämnet högtalarkablar, man jag kommer även komma till signalkablar för analoga audiosignaler. Har inte tänkt ta upp kablar för strömförsörjning och kablar för överföring av digitala signaler (inte än i alla fall..) Dels finns några exempel på mätningar som påvisar viktiga skillnader och dels en del lite djupare resonemang. Kommententera gärna.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

Påverkan på magnitud i frekvensgång från internkablage i högtalare tror jag att man kan glömma.

Speciellt om det handlar om enstaka dB. Det är ju bara trams.

Det gäller väl även internkablageni förstärkare. Jag tror inte det är så vanligt med Valhalla inne i chassit. Däremot används det en hel del av Transparents standard(rå)kabel i mixerbord men utan strumpa och högfrekvensfilter (bulan). Det blir rätt många meter.

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, Bebop said:

Det gäller väl även internkablageni förstärkare. Jag tror inte det är så vanligt med Valhalla inne i chassit. Däremot används det en hel del av Transparents standard(rå)kabel i mixerbord men utan strumpa och högfrekvensfilter (bulan). Det blir rätt många meter.

Den är vanlig i tonarmar, men då heter den Nordost tonearm eller nåt ditåt.

Jag är för dåligt insatt i uppbyggnad för olika märken, men valet för internkablage baseras också på att den ska fungera som kopplingstråd. Och inne i en apparat har man inte samma störningar. Så det är lite andra aspekter. 

En del märken (främst rörmärken) gör sina egna kablar, exvis Audionote och Kondo. Skälet är såklart att de anpassar kablaget till sin elektronik.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Ja, om man nu enbart är intresserad av magnitud för frekvensgång 

Avser du magnitud = dynamik?

Utveckla gärna.

Enligt Wikipedia:

En storleksordning eller magnitud är en approximativ gruppering av storheter, där grupperna skiljer sig åt med en viss faktor, och används när skillnaden mellan omfattningen eller storleken av olika företeelser är väldigt stor. Begreppet magnitud har fått särskilda betydelser inom astronomi och seismologi.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Om man bygger en DA-omvandlare som komprimerar cd-skivor till bristningsgräns. Den har fortfarande rak frekvensgång, men låter den likadant som vilken dac som helst?

= mp3?

Men vad har DA-omvandlaren med saken att göra? Komprimeringen sker väl i den digitala domänen?

8 hours ago, calle_jr said:

Om man lyssnar på soundstage för ett par högtalare och därefter vrider den ena högtalaren 10grader. Man har samma frekvensgång men låter det likadant?

Om man mäter från samma punkt (lyssningsposition) så har man sällan samma frekvensgång då den ena är mer vriden än den andra beroende på högtalarens utstrålningsmönster om diskant och mellanregister är plant monterade i baffeln (direktstrålande). Eller hur?

 

Här är en av fördelarna med DSP då man ofta kan kompensera för olika placering av högtalarna om rummet och/eller möbleringen gör så att man inte kan placera högtalarna symmetriskt i förhållande till lyssningspositionen. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, conan said:

Vad brukar man göra i DSP numera? Är det aktiv dämpning av efterklang eller enklare saker som frekvensgång och grupplöptid? (fas)


Den vanligaste i Hifi sammanhang är nog frekvens korrigering av rumsakustiken. I dom mer avancerade burkarna kan man även justera i tidsdomänen.
 

Sedan kan man även använda dsp till aktivtdelningsfilter. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Amatören said:

Utveckla gärna.

Ofta säger man bara "frekvensgång" när man egentligen avser spänningsmagnitud för frekvensgång.

Men frekvensgång kan innebära lite allt möjligt som varierar inom audiobandet, tex fas för spänning, eller grupplöptid eller magnitud och fas för impedans.

 

 

4 hours ago, Amatören said:

vad har DA-omvandlaren med saken att göra? Komprimeringen sker väl i den digitala domänen?

Med DA-omvandlare menade jag i detta exempel en hel apparat som brukar kallas dac även om själva dacen bara är en del av dacen.

Men komprimering kan förvisso utföras i godtycklig domän.

 

 

4 hours ago, Amatören said:

Om man mäter från samma punkt (lyssningsposition) så har man sällan samma frekvensgång då den ena är mer vriden än den andra beroende på högtalarens utstrålningsmönster om diskant och mellanregister är plant monterade i baffeln (direktstrålande). Eller hur?

Minsta ändring av högtalare kan ändra frekvensgång, men om man gör högtalarplacering för soundstage genom att studera frekvensgång så är det ren tur om det blir bra.

Så exemplet var för att exemplifiera att det finns en lång rad egenskaper där frekvensgång blir ett väldigt trubbigt instrument.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

hel apparat som brukar kallas dac även om själva dacen bara är en del av dacen

Hehe, korrekt!:D

 

1 hour ago, calle_jr said:

spänningsmagnitud för frekvensgång.

Calle, vill du översätta detta till begriplig svenska för oss (mig) trögfattade!

Jag tror jag vet vad du menar men det skulle vara intressant att läsa din definition av denna mening med lättförståeliga ord. Tänk på att jag är ifrån "Lister" och har svårt att fatta utanför "sillastrybare" och "aulawabel" ;)

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Amatören said:

vill du översätta detta till begriplig svenska

Frekvensgång beskriver oscilleringar i allmänhet, inom audio avses normalt toner inom audiobandet 20Hz - 20kHz.

Spänning förtydligar att det är en spänning i Volt man avser (dvs det är inte en ström, effekt, kraft, hastighet, magnetfält eller något annat).

Magnitud beskriver storleken på i detta fallet spänning, oavsett riktning. Om utspänningen har 2V resistiv del och 1V reaktiv del, så blir magnituden image.png. Man kan alltså se magnituden som en vektor eller visare med en viss längd, där visarens längd är dess magnitud.

Kombinationen magnitud och fas beskriver både storlek och riktning.

 

I sin allra enklaste form, säg att utspänningen för någonting har amplituden A, är sinusformad med vinkelhastighet image.png. t är tiden som löper och image.png är fasförskjutningen i förhållande till någon referens.

 

Då kan utspänningen beskrivas i tidsdomänen som:

image.png

 

Och i frekvensdomänen kan den beskrivas som:

Magnitud: image.png

Fas: image.png

Link to comment
Share on other sites

On 2022-01-03 at 06:08, Double A said:

med dagens teknik borde det väll rimligen finnas mätinstrument som kan mäta skillnaderna i ett par 3 meters kopparkablar? Eller har vi inte kommit längre?

 

Kan det vara så att vi kan mäta det mesta. Men att svårigheten ligger i att översätta dessa värdens absoluta koppling till välljud?

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, bigblue said:

Kan det vara så att vi kan mäta det mesta. Men att svårigheten ligger i att översätta dessa värdens absoluta koppling till välljud?


Så kan det säkert vara.
Det jag är intresserad av är hur dom olika elektriska  parametrarna (i en kabel) påverkar ljudet. Jag tycker vissa delar av vår hobby kantas med alldeles för mycket ”magi” och hokuspokus, och kablar är en sådan del. Jag köper att olika kablar låter olika, eller får våra högtalare låter olika. Men jag köper inte en del kabeltillverkares tvivelaktiga förklaring av deras kablars egenskaper. 
Där av min nyfikenhet 😊, men efter tips så upptäckte jag att det finns dom här som dels har samma nyfikenhet och dels är mycket duktigare än jag i detta ämne. Så jag kan rekommendera denna tråd i ämnet👍

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, bigblue said:

Kan det vara så att vi kan mäta det mesta. Men att svårigheten ligger i att översätta dessa värdens absoluta koppling till välljud?

<främst relaterat till högtalare>

Jag ser på en mätning som att titta in i en väldigt stor och komplicerad maskin, men genom ett sugrör. :)

 

En mätning är ett väldigt smalt "bevis" (eller kontroll) på något. När man sen lägger ihop att t.ex. en högtalare kräver 20-30 mätningar för att beskrivas hyfsat, så blir det många sugrör att titta in igenom. Helheten blir tydligare, men aldrig klar.

 

Flera sugrörs-kvaliteter påstår jag ÄR testade och kopplingen till hur vi uppfattar olika "mätresultat" finns dokumenterat. Toole har några sådana på sitt samvete. :) John Atkinson har gjort nått liknande fast bakvänt; utgått från datat/historiken och föreslagit en del "slutsatser".

Toole's är utförda som blindtest eller rent av dubbel blindtest, vilket de flesta av oss inte håller på med - vilket gör att "kopplingen mellan allt vi kan mäta och (upplevt) välljud" blir än mer diffus eftersom fler variabler blandas in i vår upplevelse.

</>

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Engelholm Audio said:

En mätning är ett väldigt smalt "bevis" (eller kontroll) på något. När man sen lägger ihop att t.ex. en högtalare kräver 20-30 mätningar för att beskrivas hyfsat, så blir det många sugrör att titta in igenom. Helheten blir tydligare, men aldrig klar.

Instämmer helt, och...

 

5 hours ago, bigblue said:

svårigheten ligger i att översätta dessa värdens absoluta koppling till välljud

...jag håller med om det också, men man borde vända på formuleringen.

Dvs det är inte mätningen som ska beskriva välljud, utan de som uttalar sig om hur det låter som ska beskriva detta på ett mätbart sätt.

 

Därför tror jag att mätning är ganska avlägset, och egentligen fel väg.

Det jag i första hand kan tänka mig är att man kan formulera hypoteser och därefter beräkna egenskaper baserat på simulering av modeller.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Det jag i första hand kan tänka mig är att man kan formulera hypoteser

Det är väl ungefär som för läkarna när de skall sätta diagnoser. De går på symptomer och därifrån gör man provtagningar för att gaffla in åkomman och utifrån patientens kondition, ålder, vikt o.l. bestämms lämplig medicinering och uppföljning. Det är ju också en form av hypotestänkande som är inblandat.

 

Inte ens där kan man tala om den perfekta människan utan att ta hänsyn till i vilket sammanhang denne verkar. En viss egenskap typ bollsinne behöver ju inte vara en tillgång för en konstnär.

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Bebop said:

Det är väl ungefär som för läkarna när de skall sätta diagnoser. De går på symptomer och därifrån gör man provtagningar för att gaffla in åkomman och utifrån patientens kondition, ålder, vikt o.l. bestämms lämplig medicinering och uppföljning. Det är ju också en form av hypotestänkande som är inblandat.

Det är en bra jämförelse med läkare som ska ställa diagnoser.

Läkaren kan inte bara be sköterskan ta prover. Ska hon röntga eller ta prov på tånaglarna, ögonen eller röva?

Man måste börja med en hypotes och bygga scenarion. Sen kan man mäta.

 

 

18 hours ago, Double A said:

jag är intresserad av är hur dom olika elektriska  parametrarna (i en kabel) påverkar ljudet

Jag har som sagt inte svar, men tänk dig att du lyssnar på ett stycke musik.
Du hör olika instrument på olika platser, sammansättningen i ett piano eller en gitarr, utklingningen och utsträckningen i rummet, gutturala nyanser i sångarens röst osv.

 

Om man tankar ner den musiken från en kabel så kan man omvandla den till en frekvensgång eftersom varje ögonblick motsvarar en viss spänning i volt.
Man byter kabel, tankar ner igen och gör en ny frekvensgångsberäkning.
Man jämför de båda frekvensgångarna för att se om man hittar någon skillnad. Detta säger inte mycket om vad det var vi hörde och det hjälper inte om vi så tar 3, 5 eller 7 decimaler, eller hur?
Vissa kabelkonstruktioner fungerar i och för sig som regelrätta lp-, hp-filter eller oscillatorer, men det finns skillnader som inte framgår av frekvensgång.

 

Det måste alltså finnas mer än förhållandet mellan lumpade nivåer som avgör vad vi hör.
Och varför är det konstigt? Det är ju på samma sätt med förstärkare och högtalare.

 

Vilken information kan finnas i en ljudström som inte påverkar frekvensgång?
Man kan tänka sig att spänningen och strömmen måste delas upp i resistiva och reaktiva komponenter, eller ännu hellre göra en generell energibetraktelse.
Kanske, men varför ska man göra det?
Det uppenbara svaret som jag kan se är tiden.
Om kablarna stökar till ingående tidsberoende komponenter i audioströmmen så syns det inte självklart i frekvensgången.

 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, calle_jr said:

Om kablarna stökar till ingående tidsberoende komponenter i audioströmmen så syns det inte självklart i frekvensgången.


Nej uppenbart är ”bara” frekvens mätning ett ytterst trubbigt instrument i jakten på att förstå mer vad som påverkar ljudet. Och jag är inte mannen att göra mer avancerade övningar i detta ämne, men då är det skönt att vi har Anders65 tråd i detta ämne. 😊👍

 

Men när man läser eller hör andra som testat högtalarkablar som upplever att kabel ”A” har betydligt bättre basförmåga än kabel ”B”, så tycker jag att DET borde man i alla fall kunna se på en frekvensmätning!? Om det inte just bara är en upplevelse🧐

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, calle_jr said:

Det uppenbara svaret som jag kan se är tiden.
Om kablarna stökar till ingående tidsberoende komponenter i audioströmmen så syns det inte självklart i frekvensgången.

Men om sladdarna/kablarna stökar till det i i tidsdomänen så borde det väl synas i fasgången och detta torde väl vara mätbart?

 

53 minutes ago, Double A said:

Anders65

Ja, Anders 65 har gjort ett jättejobb men jag är inte säker på att dessa mätningar ger svaret på skillnader i hur det låter i slutänden, från högtalarna i rummet.

Och hur det låter är väl meningen med denna hobby, eller?

En faskorrekt högtalare är väl en förutsättning för absolut välljud och här spelar alla komponenter, före konens kontakt med luften i rummet, en roll. Eller hur?

Sedan kan man använda kablar/sladdars olika filterverkan för en ytterligare fintrimning av ljudet från en given anläggning. Men här finns bättre och många gånger billigare verktyg såsom tonkontroller och/eller DSP. I en helt analog anläggning så är kanske tonkontroller den bästa vägen att gå, eller?

 

Sen skulle jag påstå att istället för att lägga stora pengar på sladdar/kablar så lägger jag hellre dessa pengar på akustikfix då det ger betydligt större skillnader på välljudet. Men det får stå för mig! 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Amatören said:

om sladdarna/kablarna stökar till det i i tidsdomänen så borde det väl synas i fasgången

Menar du då fortfarande fasgången för den lumpade spänningsmagnituden?

 

 

1 hour ago, Amatören said:

detta torde väl vara mätbart?

Visst, det mesta är mätbart men det är uppenbart att man hoppar över stegen att man behöver mäta rätt saker.

 

 

2 hours ago, Double A said:

Men när man läser eller hör andra som testat högtalarkablar som upplever att kabel ”A” har betydligt bättre basförmåga än kabel ”B”

Ja, om de med det menar att A spelar mer bas så kommer man se det.

Men hur ser du om den tex har lägre distorsion i en frekvensgångsmätning?

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, calle_jr said:

Menar du då fortfarande fasgången för den lumpade spänningsmagnituden?

Översätt till begriplig svenska, tack:D

Det jag menar är om det nu sker en fas(tids)förskjutning så borde man kunna se detta i mätprogrammet man använder sig av, Clio, REW eller liknande. Eller är förskjutningen så liten att den inte är detekterbar?

4 hours ago, calle_jr said:

behöver mäta rätt saker

Vad är rätt saker? Nog tusan är väl tids/fas/delay-domänen i lyssningspositionen en av de viktigaste värdena för att göra en icke tröttande högtalare. Det är ju mycket tal om FIR-filter i dessa dagar då man med hjälp av detta kan uppnå en i det närmaste faskorrekt återgivning.

Frekvensgången är en annan parameter som, tillsammans med erfarenheter hur man tolkar resultatet, direkt visar hur högtalaren kommer att "låta".

Distoration och impulssvar är andra mätbara egenskaper och lägg gärna till impedansen som "talar om" hur basavstämningen ser ut samt vilken "last" högtalaren utgör för förstärkaren.

Så med hjälp av dessa verktyg kan man åskådliggöra högtalarens egenskaper, men det viktigaste "verktyget" är öronen för hur man uppfattar slutresultatet.

Eller?

5 hours ago, calle_jr said:

Men hur ser du om den tex har lägre distorsion i en frekvensgångsmätning?

I mätprotokollet kan man visuellt se distortionen, ju! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...