Jump to content

En (liten) konstruktörs tankar och funderingar...


Double A
 Share

Recommended Posts

Jag hoppas jag kan få lov att skriva av mig mina tankar och funderingar här, det kommer inte att förekomma någon typ av reklam så det kan kanske vara ok?  
 

Och jag vill med en gång förklara att det jag kommer delge er är mina väldigt egna tankar, funderingar och erfarenheter + en del man snappat upp från andra. Jag hoppas även ingen känner sig kränkt, det är ju annars rätt populärt, citerar jag någon är det endast för att få en bakgrund till mina funderingar i ämne. Jag vill inte hänga ut någon,  och kom ihåg, detta är inga generella sanningar, utan mina tankar. Jag har troligen lika mycket fel som du ;) 

Jag kommer mest hålla mig till funderingar runt högtalare, då det är det jag kanske kan något om. 

 

Hi-fi. Denna underbara hobby som förenar oss i ett gemensam intresse!  Och precis som med andra intressen, bilar tex, så drivs vi av sunt förnuft när det gäller inköp.... Eller nja :) 

Men ibland undrar jag om en del vill ha det medvetet svårt? Om det liksom är halva grejen liksom. Jag förstår fullständigt om man kryper runt på alla fyra för att placera högtalare på mest optimal plats i sitt rum, men när man hör typ, -Ja du vet, diskanten va som taggtråd när jag fick hem nya högtalarna, men nu ett halvår senare har jag tämt dom! Men jag fick byta alla kablarna innan jag hamnade rätt! 
 

Eller, Jag. -Men du, det finns ju ingen bas eller diskant, bara alldeles för mycket mellanregister, Ägaren. -Men lyssna! Vilket mellanregister! Det kan man dö för!  Jag förstår inte hur ett sådant (i detta fallet ett stort europeiskt) företagare tänkt när dom plockar fram en sådan produkt, dessutom i sin finaste serie? Det ska tydligen inte gå att få till välljud hur som helst här inte!?

 

Jag vill med mitt svammel öppna upp hjärnorna här och kanske få några tänka lite mer kritiskt till det vi blir matade med från alla håll och kanter! 
Ta det för vad det är :) 

 

Jag återkommer. 

Link to comment
Share on other sites

Ska bli spännande att få höra dina åsikter&tankar.

 

41 minutes ago, Double A said:

få några tänka lite mer kritiskt till det vi blir matade med från alla håll och kanter! 
Ta det för vad det är

Generellt så tänker jag att en inte har något större val? Svarar innan jag helt vet vad du menar. 

 

Kan jag inte själv bygga något och dessutom saknar teoretisk kunskap så får jag förhålla mig till det utbud som finns på marknaden.

 

Jag kan själv anse att allt blivit galet dyrt men jag har svårt att tro att konstruktörerna/ aktörerna är så pass dåliga att de verkligen skulle sälja undermåliga produkter - det tjänar ju varken de eller jag på något på.

 

Eller finns det en hemlig högtalarkonspiration? Där målet är att ge dåligt ljud till skyhöga priser? 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Double A said:

Det ska tydligen inte gå att få till välljud hur som helst här inte!?

Hehe, förstår vad du menar.

Svårigheten är ofta en matchningsfråga, både med förstärkeri och rum.

Det jag saknar från de flesta tillverkare är tydliga och kompletta specar och vad deras respektive produkter är tänkta att användas till. 

Ska man behöva testa 20 förstärkare innan man hittar något som passar, när 18 av dessa är direkt olämpliga att kombinera med en aktuell högtalare osv?

 

Om vi ska vara ärliga så finns det minst lika mycket skräp inom DIY. En del låter fantastiskt, men mycket låter skit.

 

Sedan ska man inte förringa att vi har olika preferenser. Det någon tycker låter hårt och kliniskt tycker en annan låter neutralt och korrekt. Det någon tycker låter tjockt och grötigt upplever en annan som värme och musikalitet.

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, j_bloom said:

Ska bli spännande att få höra dina åsikter&tankar.

 

Generellt så tänker jag att en inte har något större val? Svarar innan jag helt vet vad du menar. 

 

Kan jag inte själv bygga något och dessutom saknar teoretisk kunskap så får jag förhålla mig till det utbud som finns på marknaden.

 

Jag kan själv anse att allt blivit galet dyrt men jag har svårt att tro att konstruktörerna/ aktörerna är så pass dåliga att de verkligen skulle sälja undermåliga produkter - det tjänar ju varken de eller jag på något på.

 

Eller finns det en hemlig högtalarkonspiration? Där målet är att ge dåligt ljud till skyhöga priser? 


Ja så är det ju, man får anpassa sig till sin kunskap. Men med ett nyfiket sinne kan man utveckla sig !(min fru skulle kalla det nörda ner sig ;) ) och lära sig lite mer om saker och ting. 
Det som fick mig att börja intressera mig för högtalarbygge för många år sedan var en kompis som tröttnade på mitt snack om att ” man skulle bygga en högtalare”. Han sa, Anders! Du kan ju inte tro att du kan bygga en högtalare som är bättre än en köpt! (Han kanska har rätt, det får andra bedöma) men det fick mig att tänka hur svårt kan det vara? Och hur mer man lär sig ju mer upptäcker man att det va ju inte så lätt att få till de här.....

 

Jag tror inte heller att tillverkare har något hemligt mission att förse oss konsumenter med dyra och dåliga produkter! Men helt klart verkar det som att man ska ha sin ljudsignatur, och kanske inte alltid en så neutral återgivning som möjligt. Det ligger säkert väldigt mycket tänk på marknadsföring och reklam som vi inte har en aning om. 
 

När jag läser om någon som har satsat sina slantar på sinna drömhögtalare, för att sedan inte gilla diskantåtergivningen tex och får rekommendationen från sin säljare eller från tillverkaren att du borde prova den där förstärkaren eller dom där kablarna för oftast skyhöga priser blir jag lite ledsen. När diskant nivån kanske kunde sänkas eller höjas någon db genom att byta ett par dämpmotstånd i delningsfiltret till en kostnad av ca 20:- / st. 40 spänn per högtalare! Och då pratar vi bra motstånd, lägg 200:-/st och du har fantastiskt  fina komponenter. 
Men hur va det någon sa i en annan tråd. Jag litar på att tillverkaren vill mitt bästa.  Jo, givetvis är det så. Handlar ju inte om att tjäna pengar, dom flesta i denna branschen sysslar med välgörenhet :) 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Double A said:

Men hur va det någon sa i en annan tråd. Jag litar på att tillverkaren vill mitt bästa.  Jo, givetvis är det så. Handlar ju inte om att tjäna pengar, dom flesta i denna branschen sysslar med välgörenhet :)

:grin:

 

Apropå, jag frågade en gång i tiden en insatt HiFi-handlare om varför japansk elektronik och högtalare var så ”brighta” och saknade basåtergivning.

Denne handlare hade varit i Japan några gånger i arbetet och var väl insatt i japanska ljudideal och dessutom varit, och är, musiker som spelat med i diverse konstellationer.

Svaret var lika självklart som logiskt:

Eftersom Japan till 73% består av berg som inte kan bebyggas så bor den enorma folkmängden, 126,5 milj. 2018, väldigt trångt med frimärksstora lägenheter. Detta ger att om baskapabla anläggningar skulle användas i dessa sammanhang, så skulle nog grannsämjan vara på bottennivå med ”krig” som resultat.

Så därför saknar japansk elektronik och högtalare basprestanda för att hålla grannsämjan på en god nivå...givetvis finns det undantag, speciellt i ”modern” tid.

I detta inlägg ligger lika mycket sanning som att sladdar (terminerade kablar) skulle innehålla några magiska ljudförbättrande aktiva egenskaper (när ”alla” vet att sladdar bara är passiva filter).

Link to comment
Share on other sites

Intressant @Double A men också knepigt. Dina högtalare och det du tidigare presterart tillsammans med @Engelholm Audio betraktar jag inte som DIY. Där finns både kunskap, idéer som utförande som jag tycker ligger på mycket hög nivå. Det faktum att det inte handlar om stora serier, omfattande distribution eller fabrikslokaler med neonskyltar har ingen naturlig självklar koppling till resultatet. Däremot kan ju målen med produkterna vara desamma.

 

Ju större verksamhet man har desto högre fasta kostnader drar man också på sig och dessa måste täckas varje dag året runt. För att klara det måste det till omsättning. Då är det ju naturligt att man också försöker ringa in vilka målgrupper som är mottagliga och då kommer det också in ett volymtänk. Dynaudio, B&W och Sf är väl bra exempel på det. (I bilvärlden har vi t ex VW-gruppen och Ford). Hyggligt bra högtalare som tilltalar många både ljudmässigt, utseendemässigt och plånboken. Det skapar också förutsättningar för ett omfattande distributionsnät, tester i hifipress och liknande. Samtidigt ger den basen möjligheter att lägga ner resurser på betydligt mer sofistikerade produkter där "inget sparas". Även det gör dessa tillverkare. Samtidigt förstärker det varumärket och om man sköter detta skickligt så får man positiva spiraler.

 

Tillverkare som bara kör en linje med enbart höga ambitioner får lita mer på att nå en mindre grupp. Det tar sannolikt också längre tid att bygga upp. Då har man inte samma draghjälp från ett inarbetat varumärke eller en större distributionskedja. Även detta är möjligt Jag exemplifierar med Wilson, Marten och Verity. (I bilvärlden Ferrarri, Porsche och Aston Martin).

 

1 hour ago, Double A said:

Men helt klart verkar det som att man ska ha sin ljudsignatur, och kanske inte alltid en så neutral återgivning som möjligt.

Så är det för mig. Jag tror inte på att fatta sitt beslut utifrån endast en produkt. För mig handlar det om en helhet på motsvarande sätt som jag valde slipsar när det begav sig. Det räcker inte med en snygg slips hos en handlare. Den skall ju också passa klädseln och min personlighet i övrigt. Jag valde ofta skarpa färger som konstraterade de övriga så att slipsen stack ut som en trumpetstöt. Andra vill ha en slips som smälter in i samma färg som omgivningen och ger ett lugnare uttryck som en violinist i en ensemble. Samma funktion men olika uttryck.

 

En högtalare är en länk i en kedja bestående av musikkälla, förstärkare, högtalare och rum. För att få till detta optimalt krävs också andra finesser typ kablar, el, mekanik typ rack och avisolering. Kablar är förmodligen det mest kontroversiella och jag håller med dig att det är också ett område som det finns mycket att ifrågasätta avseende marknadsföring, prissättning och verkning. Men att helt marginalisera deras betydelse gör jag inte. Kablar gör skillnad men det behöver inte kosta skjortan. Jag ser dem dock inte som en tonkontroll. Det finns många andra parametrar som presenterar sig i ett välavstämt system. För i min värld handlar det om systemtänk. Det är när man får till alla dessa parametrar man får den slutliga upplevelsen som stämmer in i ens egen personlighet.

 

Begreppet "netralitet" tror jag inte på. Neutralt i förhållande till vad då? Skall det låta som i studion? Eller skall det låta som mixaren valt att blanda tonerna? Hur vi vet vi vad som är vad? Var de själva nöjda med resultatet? Har man optimerat för jämn frekvensgång eller för en tänkt lyssningssituation? Vi vet inte.

Vad vi vet är att dina eller mina högtalare kommer att låta olika hos dig eller hos mig beroende på en mängd faktorer. Så vad är neutralt i sammanhanget? Inte så lätt.

 

Oavsett vad vi kallar det så tror jag du är helt rätt på det. Du sätter dina mål och ditt tänk bakom det du konstruerar. Sedan kommer den hemska "marknaden" att göra sin avvägning. Dessvärre är det då även andra faktorer som tas i beaktande som jag redan berört. Inköpsprocesser är inte så enkla att förstå och de skiljer sig mellan dyrt och billigt och mellan produkter. Ju mer plats de tar i ett hem kommer även estetik och familjeaspekter in. Förväntar andrahandsvärde och liknande. Känslor kontra logik. Knepigt.

Link to comment
Share on other sites

För mig är systembygge utgående från ett ljudideal om hur jag vill att musiken skall presenteras för att överensstämma med den verklighetsbild som jag har utifrån min musikaliska erfarenhet. Jag brukar skämtsamt säga att jag är uppväxt under ett piano och har den upplevelsen som målbild för mitt lyssnande. Hade både min mamma och min farmor som två habila amatörpianister i min närhet och lyssnade ständigt på musik. Började själv spela piano i sexårsåldern och när jag började skolan så sattes jag också i pianoskola. Gick där under flera år och därefter hos en pianopedagog och så småningom prövade jag också som pedagogelev till Musikhögskolan. Där konstaterades att jag inte klarade de motoriska/tekniska kraven men väl de musikaliska och slutade och spela i ilska över detta. 

När det  gäller val av utrustning så menar jag att högtalarvalet är det väsentligaste och mest ingripande valet man står inför. Jag har testat det mesta i den vägen och haft en räcka av olika typer och märken inklusive ett antal DIY projekt där en del varit lyckade och en del mindre lyckade. Jag har utöver dessa egna försök med nyfikenhet och hängivenhet lyssnat på olika system världen över och även där funnit mer och mindre lyckade konstruktioner. Jag har samtalat med en del konstruktörer om deras respektive filosofier om vad de vill åstadkomma med sina verk. Ganska tidigt får man en känsla för deras engagemang och passion lagda i deras produkter och hur de vill att de skall uppfattas och låta. Många kan säkert rekommendera sina högtalare i kombination med andra produkter, men vanligtvis så är det andra faktorer som spelar in, t.ex. att distributörer och generalagenter har andra produkter i sin portfölj och ekonomin spelar in för valet och inte enbart matchningen.

Det är därför genuint intressant @Double A att höra om din syn på högtalare och högtalarkonstruktion och hur dina tankar som ligger bakom.

Vi har uppenbarligen lite olika ingångar i vårt intresse för hifi, musik och teknik och kunskap om olika delar av intresseområdet och alla berikar på sitt sätt till att öka den samlade kunskapsnivån på forumet.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

@Bebop och @calm, jag tror att vi egentligen har en rätt lika syn på mycket av vår hobby.  Men som ni är inne på, vi har olika ingångsvinklar, erfarenhet och preferenser hur musiken skall presenteras. Och så måste det ju få vara :) 

 

När jag pratar om en neutral högtalare menar jag en som när man spelar en testsignal (fullregister) och mäter resultatet så bör frekvensgången vara rätt horisontal, eller rättare sagt rak, vi behöver mer nivå i basen och mindre i diskanten för att uppleva det som ”rak”.  Skulle man av någon anledning ha en puckel någon stans i frekvensen upplever man det ofta ljudet som jobbigt eller fel, man blir lätt lyssningstrött. Skulle vi ha en svacka i frekvensgången i stället så kan den upplevas som enklare att lyssna på, beroende vart svackan befinner sig. 
Ett exempel. Jag har fått glädjen att avnjuta TAD Ref-1 högtalarna hos Jörgen på Ultimate Sound ett antal gånger, första gången jag hörde dessa högtalare kunde jag ta gift på att dom var, ska vi kallade, ”impornator hissade” för maken till detaljförmedlare har jag sällan eller aldrig hört! När jag senare har fått tillfälle att mäta på en kompis Ref-1or visade det sig att (koax elementet) dom mäter snör-rakt från 250 hz och upp! Sedan är det inte alla som uppskattar ljudet av dessa pjäser, men det är en annan diskussion. 

 

Jag har också hört skillnad på olika kablar, förstärkare mm, men ibland tycker jag att skillnaden är betydligt överdriven när man läser diverse tester än i verkligheten. Jag va för ett antal år sedan uppe i Stockholm och levererade ett par högtalare, kundens rigg bestod av elektronik från ASR (ni vet en integrerad förstärkare i en massa lådor) vinylspelare var en underbart stor vin skapelse med luftlagrad tangentialarm, kablarna kommer jag inte ihåg märke på, men va inte billiga precis. När vi installerat, justerat och lyssnat på en hel massa musik och min kund såg ut som ett lyckligt barn på julafton tog jag och mitt rese sällskap/bärhjälp satte oss i bilen åk körde hemåt. När vi satt där och summerade dagen tänkte jag på hanns anläggning, ett par av hanns högtalarkablar kostade säkert mer än både förstärkare, cd och kablar hemma hos mig, och då ska vi inte prata om elektroniken. Ja ställde frågan till min medåkare, hur många gånger bättre tycker du det lät här kontra hemma hos mig? Med tanke på vad han hade kostat på sig? 
Nja, det lät väll som hemma hos dig ungefär, fick jag till svar...

Men jag är den första att hålla med, visst är det skillnad på olika kablar mm, men den är kanske inte alltid så stor som vi hoppas och tror? Hjärnan är en rätt lurig typ också ;) 

 

Ja det är mycket i vår hobby som är knepigt, och vi är alla olika, och skön är väll det!


Nästa gång tänkte jag svamla om delningsfilter. Då ska vi se om vi inte kan bli ovänner! Skojar bara ;) 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Double A said:

visst är det skillnad på olika kablar mm, men den är kanske inte alltid så stor som vi hoppas och tror? Hjärnan är en rätt lurig typ också

 

Högtalare, förstärkare, CD-spelare, DAC osv ger väl vanligtvis en större och mer markant skillnad än vad t.ex kablar, anti-vibrations fötter, nätverksprylar osv gör. Jag ser dock de här "kringprylarna" som en del av tjusningen med hobbyn, att jämföra olika kablar kan ibland vara ganska tidsödande och man lyssnar efter relativt små skillnader, men när man väl hört och identifierat dem så finns de alltid där, det är svårt att inte höra dem längre. Om jag däremot kommer hem till någon annan så skulle jag ju aldrig kunna säga att det låter si och så pga en kabel eller nätverksswitch, utan det handlar ju mer om tweaks och finputsning i sin egna välbekanta anläggning där man letar små förbättringar hela tiden, för att det är kul och för att det är ett intresse man har. Självklart kan man sitta nöjd med i stort sett vilken kabel som helst och vid en snabb lyssning kanske man inte ens skulle märka någon skillnad, men jag tycker inte det är vad det handlar om, iaf inte för mig.

 

En fråga om dina högtalare för att vara mer on topic, man lägger ju märke till dem inte minst pga dess storlek. Är storleken viktig för dig? Jag tänker att i de flesta hushåll här i Sverige så är det inte helt lätt att klämma in de där pjäserna. Bygger du även mindre högtalare?

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, VoicesInMyHead said:

En fråga om dina högtalare för att vara mer on topic, man lägger ju märke till dem inte minst pga dess storlek. Är storleken viktig för dig? Jag tänker att i de flesta hushåll här i Sverige så är det inte helt lätt att klämma in de där pjäserna. Bygger du även mindre högtalare?


Storleken i sig är inget självändamål för mig, däremot får man med fler element en avlastning rent mekaniskt, två element som delar på signalen = halva slaglängden / element = halva distrutionen. Fyra element en fjärdedel och så vidare, och det är sådana saker som triggar mig! Men precis som du säger så blir konstruktionerna rätt stora. Men jag kan berätta en hemlis, under 2021 kommer jag med ett par helt nya modeller, och speciellt den ena serien blir väldigt kompakt! Har faktiskt spelat på prototyperna för en kompis idag, och han verkade ”hyfsat” nöjd :) 

Så håll koll på mig!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

för en kompis idag, och han verkade ”hyfsat” nöjd :)

Fantastiskt fullödigt, homogent och komplett ljud ur såna småttingar! :openmouth::grin: Och vilket träarbete! Snygga småttingar med fantastisk bas med tanke på storleken!

Dessa måste bli en succé! För att inte tala om slutsteget! Blir värda varje krona...bra jobbat Double A :clapping:

Link to comment
Share on other sites

För att få till ett bra ljud ur en högtalare med fler än ett (bredbands) element behöver man oftast använda ett delningsfilter. 
Och ärligt talat så finns det andra här på forumet som är betydligt duktigare på att designa delningsfilter än mig, så rätta mig gärna mig gärna så infon blir så rätt och förståelig som möjligt. :) 

 

För att bygga ett passivt filter (den normala varianten som sitter i våra högtalare) har vi kondensatorer, spolar och motstånd till vårt förfogande. 
 

Och i den enklaste versionen kan det se ut så här, på pappret i alla fall. Här ett förstaordningsfilter = signalen sjunker med 6db / oktav under eller över brytfrekvensen. 
5A9A89D1-5B19-4879-8CD3-B198EB15CD70.thumb.png.0ebdcd1aba50ef2f1a43b9c6b605e2c7.pngOm vi vill eller behöver sänka nivån snabbare än 6db / oktav får vi lägga till en spole eller kondensator / register (monteras då parallellt mellan + och -) och vipps har vi fått ett andra ordnings filter (12db / oktav) på pappret. 
Ja så långt är ju allt frid och fröjd! Men nu är inte livet riktigt så enkelt för oss som försöker oss på denna sport ;) 

 

För att filtret skall fungera som tänkt så skulle vi ha en konstant impedans i vår krets, men det ser våra kära högtalarelement till att vi inte har! Så vårt trevliga enkla filter kommer (oftast inte) fungera som vi tänkt oss...

Vad göra? Jo, vi får börja kompensera! Vi låter vårt filtersimuleringsprogram räkna ut en lämplig kompensations krets, alltså fler kondensatorer, spolar och motstånd :) 

 

Men vänta nu, vi har ju inte kollat in hur tänkt högtalarelement spelar utan filter! Beroende på elementval så ser frekvenskurvan mer eller mindre rak ut. Ofta har element mer eller mindre uppbrytningar någon stans i frekvens. Men den där uppbrytningen kan vi förstås försöka ta bort! Vi får helt enkelt lägga till en sug krets! Rätt gissat! Fler spolar kodningar och motstånd. 
 

Ja detta var en början och en väldigt förenklad version av vad man ställs inför när man börjar sitt skapande. Passiva filter är ett rätt trubbigt verktyg att få våra fina element att prestera som vi önskar. Och när vi lägger till någon typ av kompensation brukar vi också få något nytt fenomen att ta hand om... 

 

Jag avslutar detta inlägg med en kanske provocerande tanke. Hur många av oss hör skillnad på olika kablar? Upp med en hand ;) 

Mmmm, rätt många. Om vi hör skillnad på 3 meter högtalarkabel och 3 meter högtalarkabel, båda oftast tillverkade av samma ledarmaterial, vad tro vi det då gör med ljudet om vi har 4 eller 20 komponenter i vårt filter? Påverkar det ljudet? Eller är det bara kabeln som gör skillnad? 
Nu är det inte riktigt så enkelt, för pga valda element så behöver vi ju ta fram piskan och smiska dom till lydnad i vårat filter :) 

 

Det kommer mera...
 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Double A said:

Om vi hör skillnad på 3 meter högtalarkabel och 3 meter högtalarkabel, båda oftast tillverkade av samma ledarmaterial, vad tro vi det då gör med ljudet om vi har 4 eller 20 komponenter i vårt filter? Påverkar det ljudet? Eller är det bara kabeln som gör skillnad? 

Det är väl bara att konstatera, aktivt filter ska det vara! Jag har trimmat in mina Fjorgyn med nya element, bara sub-elementen som är kvar, och det tog 3 timmar att trimma in nya filter. Från bra till engagerande och fotstampande!

 

Jag måste slå ett slag till för Double A;s slutsteg...inte varje dag som ett klass D piskar skiten ur ett Pass XA30.5 klass A steg! Löjligt bra! Lyssning rekommenderas!

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, Amatören said:

Jag måste slå ett slag till för Double A;s slutsteg...inte varje dag som ett klass D piskar skiten ur ett Pass XA30.5 klass A steg! Löjligt bra! Lyssning rekommenderas!

Kul att läsa att ni verkligen verkar ha funnit rätt!

 

Jag kör själv med Pass Labs INT30A vilket bygger på just XA30.5, lyssnar gärna på något som piskar skiten ut det!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

Jag kör själv med Pass Labs INT30A vilket bygger på just XA30.5, lyssnar gärna på något som piskar skiten ut det!


Ha ha! 
Det där är Amatörens ord, och jag tänker inte säga vad jag tycker om detta slutstegs test då jag lovat att denna tråd inte ska innehålla någon typ av reklam för mitt lilla företag. Då kan man snabbt bli förpassad till annat ställe på forumet ;) 

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte fortsätta att uppehålla mig kring högtalarelement och dess filter. 
 

Här är en frekvensmätning av ett fint high-end element. Toppen vid ca 3400 hz är elementets uppbrytning, inget man vill lyssna på! 
Man brukar säga att ju hårdare och lättare ett membran desto högre i frekvens brukar uppbrytningen hamna. 
95800F29-45AB-4667-BD26-C36BB2D3FF65.jpeg.55aa6b4716ea4a60b3fead827c28d2fb.jpegDetta 


Och det är denna topp som vi måste ”suga” bort, vårt filter kommer inte att plocka bort den! Om vi delar mot en diskant vid 2000-2500 hz. 
Här har vi ett annat fint element i samma storlek, 6,5”

75B4DA4B-5F94-40D4-99C5-D9AECAB0E1AE.jpeg.fecaad431259c83e7dcd927e7ebee2af.jpeg
 

Här har konstruktören angripit utmaningen på ett annat sätt! Om vi strävar efter att bygga filter med få komponenter kan vi ju gissa vilket element som är enklast att få till ett bra slutresultat?  Jag har använt båda så jag vet vad jag tycker i alla fall. :) 
 

Jag vill bara förtydliga att det finns tillverkare som lyckas få till ett bra ljud både med många och få komponenter i filtret, men personligen väljer jag element som jag kan bygga ett enkelt filter till. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Inga frågor? 
inga invändningar?

Alla hänger med! Eller så har alla tröttnat och slutat läsa, vad vet jag...

Men jag fortsätter som om inget hade hänt :) 

 

På annat ställe här på forumet har en nyfiken trådskaparen undersökt och provat sig framåt i sin strävan mot ett ännu bättre ljud. Härligt med nyfikenhet tycker jag, det är just det som driver mig framåt i mitt skapande. 
När funderingar kom in på ”bi amning” så föreslogs det, varför inte löpa linan ut och köra systemet hel aktivt!  Men där efter uppfattade jag det som att det finns en hel del fördomar ang aktiva system med dsp styrda delningsfilter. 

 

Inlägg som:

Man gör inte så med ett par referenshögtalare!

Vill man ändra ljudkaraktären kan man lika gärna bygga något själv!

Dumt att förstöra högtalare

osv, osv....

 

Visst, man ska tänka sig för och ha respekt för saker och ting, men vem har sagt att man ska ändra ljudkaraktär eller fördärva sina högtalare?

Att mäta upp dom olika elementens frekvensgång, koppla bort orginalsladdarna, ansluta nya som man drar ut genom tex en basreflexport anser jag inte är att förstöra ett par högtalare! 
Och lägger vi delningarna som original högtalaren har vi nog inte ändrat ljudkaktären heller!

 

Och beroende på hårdvara så kan vi helt plötsligt kunna justera frekvensgången efter rummets förutsättningar, men även rätta till vår ljyssningupplevelse i tidsdomänen också! Inget vi hade kunnat gjort med samma precision med ett passivt filter. 
 

Men det verkar vara som med många andra fördomar, rörförstärkare har en blöt bas, klass D steg låter kliniskt o kallt..

Och dsp burkar fördärvar mer än vad dom gör nytta! Som alltid så finns det bra och dåliga varianter av samma sak, men vi är väldigt snabba på att sortera in våra intryck i olika fack i hjärnan, så är det bara att plocka fram en fördom när det passar! Så slipper vi ju känna efter också ;) 


Ett av mina mål under 2021 är att undersöka och prova det här med aktiva dsp justerade högtalare. Kanske någon kan få sig en tankeställare under resans gång. (Kan ju bli jag också :) )

Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, MatsT said:

 

Jättebra! Det är mycket effektivare att övertyga genom exempel än att försöka få andra att prova ens ideer.

 


Ja så är det! Jag väntar bara på nyhårdvara, skulle vara klar nu men pandemin a

har satt käppar i hjulen både här o där.  Men jag återkommer med demo! Från passiv till aktiv lyssnare :) 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Double A said:

När funderingar kom in på ”bi amning” så föreslogs det, varför inte löpa linan ut och köra systemet hel aktivt!

Vad är det för en j---a idiot som föreslår något sånt?:openmouth: Måste vara en Amatör(en) :think:

 

3 hours ago, Double A said:

Ett av mina mål under 2021 är att undersöka och prova det här med aktiva dsp justerade högtalare.

Spännande!

Enda(!) nackdelen med aktiv delning är ju att det blir en hög med slutsteg men tack vare att flera tillverkare går över till switchad strömförsörjning så krymper formatet och fler slutsteg kläms in i samma låda, ex. Emotiva (klass AB), Double A (klass D) m.fl.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Amatören said:

Enda(!) nackdelen med aktiv delning är ju att det blir en hög med slutsteg men tack vare att flera tillverkare går över till switchad strömförsörjning så krymper formatet och fler slutsteg kläms in i samma låda, ex. Emotiva (klass AB), Double A (klass D) m.fl.


Ja det blir onekligen lite fler lådor och sladdar om man ska köra aktivt, och i ärlighetens namn en hel del elektronik som vår signal ska igenom... (där föll det argumentet om lite komponenter i signalvägen ;) ) frågan är bara vart den största vinsten / minsta förlusten ligger? Det är frågan...

 

Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med flera slutsteg har funnits länge och aktiva filter är ingen nyhet precis, jag hörde första exemplet på högtalare (3-vägs) med passiva respektive aktiva filter på 70-talet. Att aktiva filter har fördelar är helt klart men det har varit väldigt svårt att få acceptans i konsumentledet främst av 2 skäl.

1. Kostnaden och storleken

2. Konsumenten vill välja slutsteg själv när man kommer upp i kvalitetsnivå en bit

 

Kostnad och storlek börjar bli ett mindre problem med digitala lösningar och klass D. Det går bygga ihop väldigt kompetenta och små lösningar och Genelec är ett bra exempel. Det börjar nog vara ganska stor spridning i studiosammanhang av liknande produkter. Där är det också mindre viktigt att ha tillgång till analoga ingångar vilket är ett absolut krav för exempelvis mig. Även i hemmen blir det vanligare med hopbyggda produkter och tyvärr också med Bluetooth. Det kanske är rätt tid att lansera helaktiva system nu?

 

Att konsumenten själv vill välja slutsteg fördyrar sannolikt produkten en hel del eftersom det sannolikt inte är billiga slutsteg det då är frågan om. Ett annat problem är att justering av nivåer och annat måste göras av slutkonsumenten eller en inhyrd konsult. Med tanke på hur svårt det verkar vara för de flesta att justera in en subwoofer så är det nog ett problem man inte ska underskatta.

 

Bara ett par tankar och ett "lycka till" på vägen.

 

Link to comment
Share on other sites

@MatsT

Många kloka tankar där! 

Visst är konceptet med aktiv drivning ingen ny företeelse, jag har en kompis som städade lite där hemma och grävde fram 3 st Philips MFB (tror dom heter så) högtalare som jag fick av honom. Det är en rätt kompakt högtalare med inbyggd nätdel filter och förstärkare. Måste testa dom någon dag. 
 

Dom senaste 6 åren har jag förespråkat en variant av halvaktiv högtalare, där kunden kan använda sin egen förstärkare som driver diskant/mellanregister och en separat förstärkare med inbyggd dsp till basen. 
Men även med denna (smarta) lösning har jag stött på motstånd, och kanske först och främst från handlare.  Och jag tror det kan bero på att för att sälja en sådan lösning behöver dom sätta sig in och lära sig nya verktyg, men vad vet jag...

 

En rolig händelse inträffade när jag demade ett par halvaktiva högtalare hos en hifi handlare. När han lyssna igenom ett antal låtar sa han. 
-Hör du!? Det är ett dubbelslag i basen som inte ska vara där! Vi lyssnade igen (jag kunde inte höra något dubbelslag) och så sa han, -Hur mycket försenar dspn signalen? Mindre än informationen från basreflex porten på dom högtalarna vi lyssnade på innan, sa jag :) (återkommer till det) 


Jag mutade bassteget (utan han viste vad ja gjorde) och bad han spela låten igen. Hör du något dubbelslag nu?

Ja det det finns kvar....

 

Jag tyckte det va bra att han fick höra hur den låten verkligen skulle låta! :) 

 

Som sagt, hjärnan är en spännande klump. ;) 

 

När det kommer till att installera och justera ett aktivt system så behövs det folk som vet vad man gör. Men det verkar som det kommer fler och fler lösningar som automatiserar rums integrationen. Jag tror vi bara är i början av den utvecklingen. 

 

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Double A said:

Ja det blir onekligen lite fler lådor och sladdar om man ska köra aktivt,

Jo förvisso, men betänk att konsumenten själv kan välja om de ska köra RCA, XLR eller digitalt mellan försteg-filter-slutsteg! Detta måste vara rena julbordet för en sladdfanatiker att prova ut! För att inte tala om tillverkare och handlare! Det kommer att skrivas många spaltkilometrar om vilka kombinationer, kontakter och fabrikat som funkar bäst ihop...:winktongue:

 

10 hours ago, MatsT said:

Ett annat problem är att justering av nivåer och annat måste göras av slutkonsumenten eller en inhyrd konsult. Med tanke på hur svårt det verkar vara för de flesta att justera in en subwoofer så är det nog ett problem man inte ska underskatta.

Well, om man tycker att man besitter de egenskaper att man kan såga apparater och anläggningar till höger och vänster samtidigt som man höjer andra till skyarna, och höra skillnad på sladd A och B, så tror jag inte att en sådan "bagatell" som att justera in en aktiv anläggning är några problem, en baggis!

Herre Gud, det är audiofiler vi pratar om! :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

 

Jag är nyfiken på hur du gör med DSP i dina högtalare och följer tråden. Jag har andra erfarenheter än du och börjar med lite av min erfarenhet av DSP och varför jag fått den uppfattning jag har. 

 

Angående DSP så tro jag det är svårare att integrera i ett system än många tror. Jag vet inte hur ditt system eller de system du trimmar låter med DSP. Jag betvivlar inte att du satt dig in i detta och kan göra det bra. Det kan vara bättre än jag någonsin stött på. 

 

Jag har, som sagts tidigare, grundat det jag tycker om DSP på all de demonstrationer och hemma-hos-kompisar-demonstrationer jag varit på. De kanske alla varit fel gjorda? Jag har bara deltagit med öronen. Men min erfarenhet är att de lyckats rätta till nivåer och frekvenser, men försämrat systemens spelglädje och nerv. Jag har verkligen inte gillat det efter DSP-inkopplat, rätt eller fel. 

 

Enda gången jag hört DSP förbättra totalljudet var en demo på Park Aveny i Göteborg med ett par riktigt stora Martin Logan. Det var det bästa jag hört Martin Logan spela någonsin. Det lät jättebra efter att de kört en kalibrering med DSP och det är ett glatt HiFi/musikminne jag bär med mig. Klart bättre än deras monsterstora högtalare på demo i München för några år sedan. 

 

Det jag är intresserad av i denna hobby är att få bra musikåtergivning som jag gillar. Skulle det innebära att jag får köra med DSP för mest optima återgivning så är det helt ok. Inga principiellt problem med det. Men i så fall vill jag höra en demonstration på ett system jag känner igen och att det blir bättre totalt sätt för att det skall vara intressant.

Jag erkänner villigt att jag hade förutfattade meningar om DSP innan vi fick en seriös demon hos bigblue. Jag trodde verkligen det skulle förbättra hans ljud eftersom han då hade lite negativa akustikeffekter och jag hade planer för att efter det låta göra en demo hos mig också. Men det föll platt. Jag kan inte veta säkert om det berodde på felaktigt handavande av den pålästa demonstratören, men han kom tillbaka till bigblue för att göra om det och det blev inte bättre.

 

Min uppfattning om DSP är verkligen inte utan egen erfarenhet utan grundad på egen erfarenhet från många tillfällen och olika system. 

Sedan inser jag att utvecklingen kan gått framåt. Själva iden med DSP är ju lysande. 

 

 

 @Double Ahar andra uppfattningar och erfarenheter än jag och de är säkert så med dina högtalare. Jag betvivlar inte att dina produkter som du utvecklar med DSP blir mycket bra med DSP.

Kan man dra slutsatsen att system som inte är utvecklade med DSP och är vältrimmade i bra rum också generellt blir bättre med DSP? Är DSP bra för alla system?

Link to comment
Share on other sites

Nu måste jag få förtydliga det hela lite :) 

 

När vi pratar om dsp så måste vi hålla isär ett par saker. 
1. Aktiva (digitala) filter med dsp funktion. I stället för oftast dom passiva analoga filtren som sitter i högtalarna. 
2. Rumskorigeringsapparat som jobbar digitalt med dsp. 

 

Bara för att vi pratar om dsp behöver inte det betyda per automatik att vår ”burk” måste innehålla en rumskorigering. 
Det jag har försökt förmedla längre upp i tråden var att det finns andra alternativ (med betydligt mer funktionalitet) än våra trubbiga passiva filter. 

 

Det du har dålig erfarenhet av @Apexorca misstänker jag är alt2. En apparat som skall korrigera för rummet frekvensavvikelser och kanske även högtalarnas. Oftast försöker en sådan burk även göra något åt tidsdomänen.  Och en sådan låda har ju inget att göra med ett delningsfilter. 

Det de jag har mest personlig erfarenhet av är halvaktiva system där basen har eget slutsteg med inbyggt dsp funktion. Den använder jag först och främst till delningen mot mid/top, sedan gillar jag slutna bassystem och då behöver man oftast EQa upp frekvensen längst ned för att få lämplig frekvensgång. Till sist brukar jag försöka jämna till frekvensgången i basen, inom vettiga gränser. Då hårdvaran jag använder inte har möjlighet till Fir filter så får jag nöja mig att jobba med frekvenskorigering. 

 

Men som sagt, under 2021 kommer jag utforska och spela på ett helaktivt system, och jag delar gärna med mig av dom erfarenheterna, hoppas ni vågar hänga med på nyfikenhetsresan :) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...