Jump to content

Half-speed mastering

parsifal

Recommended Posts

Efter att på chans ha köpt John Martyns "Solid air"  En reissue som är half-speed mastered på Abbey Road studios så har jag nu verkligen fått blodad tand. Den låter mycket bra härhemma: 

images?q=tbn:ANd9GcRpewvlQS54ecTjzUFLqc1

Ett stort plus i kanten är att kostnadsmässigt så pratar vi inte om några Mobile Fidelity priser här, utan en kan köpa en skiva med arbetarlön, utan att behöva svälta resten av månaden.

Nu så har Abbey Road även släppt alla Bob Marleys skivor: 

https://blog.discogs.com/en/what-is-half-speed-mastering-explained/

Michael Framer bl.a har tidigare klagat på sämre basåtergivning i half-mastered utgåvorna men detta ska nu vara åtgärdat om en får tro artikeln ovan.

Jag har alla Bob Marleys album, ej original utan i någon reissue från 80-talet. Har varit nöjd med ljudet i dem men aldrig "hifi-nöjd". Tänker prova beställa ett ex av Natty dread och jämföra.

Någon annan som har några erfarenheter av half-speed? 

14 minutes ago, j_bloom said:

Någon annan som har några erfarenheter av half-speed? 

Jag köpte Peter Gabriel's "So" för ett tag sedan och den låter också riktigt bra och kan varmt rekommenderas. Hans skivor finns återutgivna i både 1x33 och 2x45 versioner och även om 45:orna säkert är marginellt bättre så "nöjer" jag mig gärna med en skiva för att slippa vända sida hela tiden.

6 hours ago, VoicesInMyHead said:

Jag köpte Peter Gabriel's "So" för ett tag sedan och den låter också riktigt bra och kan varmt rekommenderas. Hans skivor finns återutgivna i både 1x33 och 2x45 versioner och även om 45:orna säkert är marginellt bättre så "nöjer" jag mig gärna med en skiva för att slippa vända sida hela tiden.

Det är ett riktigt bra album. Har den på flera olika pressningar på vinyl tex 45-varvaren som är bra, rullband och på CD. Bäst är den helt klart på rullband.  

4 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Bengans, men den verkar inte finnas i lager längre. Ginza ser ut att ha.

Nej kollade just på Bengans, får kolla Ginza!

5 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Aj aj, inte bra att spela så högt... 

Nej var inte meningen, är så lågt introt och hade bytt källa från en CD-spelare till en ny DAC. Som tur var så fick jag inga bestående men. 

2 hours ago, VoicesInMyHead said:

Ginza ser ut att ha.

Jo, den finns där. https://www.ginza.se/product/gabriel-peter/so/11667/

Jag köpte den när den kom ut men jag spelade den inte så ofta. Den lät inte bra alls. Framför allt retade jag mig på orena "s" som mer lät som "sch". Många senare köpte en en Classic-utgåva och den låter bra. De är "tramsigt" dyra idag. Den som Ginza har verkar vara ett vettigt köp.

33 minutes ago, Bebop said:

Jag köpte den när den kom ut men jag spelade den inte så ofta. Den lät inte bra alls. Framför allt retade jag mig på orena "s" som mer lät som "sch". Många senare köpte en en Classic-utgåva och den låter bra. De är "tramsigt" dyra idag. Den som Ginza har verkar vara ett vettigt köp.

Japp, jag brukar (som de flesta skulle jag tro) skumma igenom lite trådar på stevehoffman forumet när det kommer till remasters och utgåvor, inte för att de har koll på allt men ändå relativt mycket. När det kommer till de här half-speed masters utgåvorna så anser tydligen Peter Gabriel själv att det är de definitiva och slutgiltiga versionerna, nån beskrev det även som att "So" utgåvan var den bästa skivan han hade ljudmässigt i sin samling (sånt är ju relativt dock). Så långt vet jag inte om jag är beredd att gå, men det kanske kan upplevas så om man är ett stort fan och ägt tidigare utgåvor som lämnat mer att önska eller något.

2 hours ago, lindome said:

Köpte Bob Marley - Exodus på half-speed i helgen. Låter helt OK, men inget utöver det vanliga om man säger så.

Min erfarenhet är att tidiga original utgåvor från US el UK generellt låter mycket bra, gäller bara att hitta de exemplar som inte är sönderspelade:sunglasses: vilket kan ta sin tid....

Tack för tipsen! Jag får hem "Natty dread" imorgon, trist  att höra att det inte var en fullpott, hade hoppats på dem!