Amatören Posted December 11, 2020 Share Posted December 11, 2020 1 hour ago, calle_jr said: Den stora fördelen med open baffle som jag ser det är om man kan åstadkomma utsläckling i alla riktningar utom mot LP. Jo, det håller jag med om men det ska allt till en bred (och hög) baffel om man vill undvika akustisk kortslutning alltför långt upp i frekvensregistret. Här är en fördel med typ U-baffel då det går att komma lägre utan att dimensionerna blir allt för dominerande. Bäst är väl om man kan montera basen i en vägg då baffeln i princip blir oändlig...eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drenalin Posted December 11, 2020 Author Share Posted December 11, 2020 9 minutes ago, Amatören said: Bäst är väl om man kan montera basen i en vägg då baffeln i princip blir oändlig...eller? Då har man ju dessutom den fördelen att man kan få ner storleken på dom synliga högtalarna rejält. Men om man som jag har funderat på att bygga in dom i väggen bak högtalarna, så har man ju problemet med kompensationen i tid istället. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 Detta är mitt första dipol bygge, så jag har ytterst lite egen erfarenhet av vad som är viktigt att tänka på, eller vad som går att påverka mm. Däremot har jag haft möjlighet att jämfört dipolbasar med mina egna baslådor innehållande 6st (per sida) tyska high-end elment, detta i två olika fina riggar. Och när man kan direkt jämföra sluten vs dipol bas i samma rigg / rum, och när jag motvilligt själv hör hur mycket sämre mina dyra, tyska high-end element låter (eller hur dom låter tillsammans med lådorna) i jämförelse två olika dipolbas lösningar så måste jag bara fortsätta på detta spår! Observera att detta är min personliga uppfattning! Och andra lyssnare, tillverkare får ha sin egen uppfattning plind and tek 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 10 hours ago, Drenalin said: Men om man som jag har funderat på att bygga in dom i väggen bak högtalarna, så har man ju problemet med kompensationen i tid istället. Slutdestinationen med denna högtalare är ett helt aktivt system (jag hoppas kunna presentera detta under 2021) och med den tänkta lösningen är det inga problem att kompensera för tid/fas/frekvens. Och du kommer att kunna använda dina älskade slutsteg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 Jag syftar på det man normalt avser med öppen baffel och basar, där utstrålningen är som en "åtta" även för låga frekvenser. Man har väldigt liten utstrålning i sidled och således inga sidoreflexer och inga golv- eller takreflexer. Det jag menade med sidoförstyvningen till basarna är dels att utrymmet skapar en liten resonanslåda, dels att det stör "8:an". Men det kanske är försumbart, jag vet inte. Det jag menade med två basar till öppen baffel är att inte få så brant avrullning under Fs (6dB/okt). Om man delar den ena basen vid säg 85Hz så kommer det se snyggare ut, utan dsp. Jag har inte laborerat alls praktiskt med detta som @Double A och @LISTEN TO MUSIC, men jag tycker det är intressant och skulle tänka mig testa. Double A 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 11 hours ago, Drenalin said: Vad finns det för tankar angående ytfinish, blir det lackade lådor eller kan man själv komma med önskemål? Typ fanér, lack och gloss? ( kom inte på det svenska ordet för gloss)😂 Min tanke är att det blir fanér på sidorna och enfärgat baffel/baksida, har personligen blivit väldigt sugen på valnöts rot eller almrot. Men som vanligt är det kunden som bestämmer hur sitt exemplar skall se ut, så lackade sidor med trä baffel, eller hel-lackade lådor i valfri glans är inga problem. Här en hint om hur den kommer att se ut med dubbla baslådor. Konstruktionen blir tredelad. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 5 minutes ago, calle_jr said: Jag syftar på det man normalt avser med öppen baffel och basar, där utstrålningen är som en "åtta" även för låga frekvenser. Man har väldigt liten utstrålning i sidled och således inga sidoreflexer och inga golv- eller takreflexer. Det jag menade med sidoförstyvningen till basarna är dels att utrymmet skapar en liten resonanslåda, dels att det stör "8:an". Men det kanske är försumbart, jag vet inte. Det jag menade med två basar till öppen baffel är att inte få så brant avrullning under Fs (6dB/okt). Om man delar den ena basen vid säg 85Hz så kommer det se snyggare ut, utan dsp. Jag har inte laborerat alls praktiskt med detta som @Double A och @LISTEN TO MUSIC, men jag tycker det är intressant och skulle tänka mig testa. Jag tar med dina kloka tankar Calle, och du är alltid välkommen om du vill komma och lyssna / testa / fika Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amatören Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 1 hour ago, Double A said: Jag tar med dina kloka tankar Calle, och du är alltid välkommen om du vill komma och lyssna / testa / fika Då kan du titta in till mig också då jag bor längs vägen Välkommen! Double A 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tek Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 On 2020-12-10 at 22:50, Double A said: Ja basarna 2 x 15” jobbar i öppen baffel, mid / diskant i sluten. Basarna har en känslighet på 94,8 db / 8 Ohm / 2,83 volt. (Är parallellkopplade här) Mellanregistret 2 x 10” har en känslighet på 97,6 db/ 4ohm / 2,83 volt. Är seriekopplade för 8 ohms impedans. Jag är ingen ”fan” av superhögt qts, så basarna är inte dipol element ! Men dom har ett lågt Fs på 21Hz så det går utmärkt att kompensera för dipolutsläckningen via Lab stegets inbyggda dsp. Obs! Detta är som sagt ett tidigt stadium av prototypande för att hitta en konstruktion som fungerar och kan tillfredsställa väldigt högt ställda krav på musikåtergivning. En mer avancerad totallösning kommer förhoppningsvis under 2021 Brukar inte ha tid att i kunna följa allt, men denna tråd kommer jag hålla koll på. Jag ser inte mig själv kunna gå tillbaka till konventionella högtalare någonsin, dvs svårt dipolskadad, trots dess nackdelar. Nu ska bara resten av elementen monteras som dipoler! On 2020-12-10 at 22:50, Double A said: Men dom har ett lågt Fs på 21Hz så det går utmärkt att kompensera för dipolutsläckningen via Lab stegets inbyggda dsp. Betyder dipolutsläckning ovan samma sak som det som ofta benämns dipolkompensation, dvs kompensationen för låga frekvenser där dipolen rullar av mycket tidigare när man går neråt i frekvens jämfört med basreflex och sluten? calle_jr and Double A 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 10 hours ago, Double A said: Jag tar med dina kloka tankar Calle, och du är alltid välkommen om du vill komma och lyssna / testa / fika Det gör jag gärna! 9 hours ago, Amatören said: Då kan du titta in till mig också då jag bor längs vägen Välkommen! Tack! Det är en sån här form på utstrålningen i basregister jag avser: Beranek gjorde tidigt beräkningar på denna typ av högtalare baserat på boundary integral solution, förvisso med en cirkulär baffel. Han gillade inte den, men man har ju sedan dess hittat mycket bra tillämpningar, speciellt för basar i smårum. Bland annat Linkwitz var ju helt såld på denna lösning. 2 minutes ago, tek said: denna tråd kommer jag hålla koll på Glad att du hakade på. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 39 minutes ago, tek said: Brukar inte ha tid att i kunna följa allt, men denna tråd kommer jag hålla koll på. Jag ser inte mig själv kunna gå tillbaka till konventionella högtalare någonsin, dvs svårt dipolskadad, trots dess nackdelar. Nu ska bara resten av elementen monteras som dipoler! Hej Tek! Riktigt roligt att du hittat denna tråd Vad upplever du som nackdelar med dipol principen? (Jag försöker suga åt mig all kunskap i ämnet !) Tanken har slagit mig, om man skulle testa resten i dipol också. Jag är väll nästan skyldig mig själv den testen innan man bestämmer sig totalt. 47 minutes ago, tek said: Betyder dipolutsläckning ovan samma sak som det som ofta benämns dipolkompensation, dvs kompensationen för låga frekvenser där dipolen rullar av mycket tidigare när man går neråt i frekvens jämfört med basreflex och sluten? Ja precis, dipolkompensationen kompenserar för dipolutsläckningen = djupare frekvensgång. I detta fallet gör jag det med eq funktionen i bas-slutsteget, många andra använder element (med väldigt högt qts) som är mer gjorda för dipol-bruk. Men med högt qts värde på elementen blir dess egenskaper annorlunda och en del ”experter” menar att prestandan i ett sådant element blir sämre. Ta det för vad det är, jag har inte jämfört mina element mot ”dipolelement” så jag kan inte uttala mig om eller ur mycket sämre det ena eller andra typen är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 12, 2020 Share Posted December 12, 2020 56 minutes ago, calle_jr said: Det är en sån här form på utstrålningen i basregister jag avser: Beranek gjorde tidigt beräkningar på denna typ av högtalare baserat på boundary integral solution, förvisso med en cirkulär baffel. Han gillade inte den, men man har ju sedan dess hittat mycket bra tillämpningar, speciellt för basar i smårum. Bland annat Linkwitz var ju helt såld på denna lösning. Kul att du vill komma och testa PMa framöver så styr vi upp lämplig tid. Jag är övertygad om att du kan betydligt mer om akustiska principer än mig, men jag lyssnar gärna och försöker lära mig mer om det. Jag har faktiskt inte tänkt på hur utstrålningsmönstret (åttan) ändras av baffelutformningen. Ju bredare baffel ju lägre frekvens innan akustisk utsläckning, om sedan baffeln är rak eller som i detta fallet U formad har jag inte kunnat läsa mig till skulle ändra på själva mönstret. Men som sagt, jag lyssnar på dig. Och det är snabbt bortsågat för en test calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drenalin Posted December 12, 2020 Author Share Posted December 12, 2020 Här en hint om hur den kommer att se ut med dubbla baslådor. Konstruktionen blir tredelad. Jag såg ju modellen av denna hemma hos dig, en då tittade jag inte på vilka skor dessa hade! Jag måste säga att jag gillar designspråket på dessa fötter. jag gillar i och för sig även mina nuvarande, men kul med något nytt😃 ja, om det bara var upp till mig .......... Double A and zood 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drenalin Posted December 12, 2020 Author Share Posted December 12, 2020 14 hours ago, Double A said: Slutdestinationen med denna högtalare är ett helt aktivt system (jag hoppas kunna presentera detta under 2021) och med den tänkta lösningen är det inga problem att kompensera för tid/fas/frekvens. Och du kommer att kunna använda dina älskade slutsteg Det låter riktigt spännande! Jag har verkligen fastnat för dsp vad gäller basen, men då borde detta system ju kunna bli vardagsrumsvänligt med bara topparna synliga, om man gömmer basarna bakom. hur mycket luft behöver basarna till bakväggen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 9 hours ago, Drenalin said: Det låter riktigt spännande! Jag har verkligen fastnat för dsp vad gäller basen, men då borde detta system ju kunna bli vardagsrumsvänligt med bara topparna synliga, om man gömmer basarna bakom. hur mycket luft behöver basarna till bakväggen? Ja det skulle vara helt möjligt! Det blir ju en rätt maffig stativare, men jag gillar idén:) Dessutom behöver du ju inte betala för baslådornas kabinett. Som sagt, jag har inte så stor erfarenhet av dipolkonstruktioner så placering från vägg får vi nog testa oss fram till . Men någonstans har jag läst att man bör ha en elementdiameter ”luft” bakom baffeln, men det kan vara fel också. Praktiska prov är det bästa som finns! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Här är en animering av hur en bas i sluten låda strålar för låga frekvenser, dvs den är rundstrålande i alla riktningar vilket gör den lite svårplacerad i smårum: Här är en animering av hur en bas i öppen baffel strålar, dvs den kan riktas mot lyssnaren och trycksätter mest rumslängden i långsmala rum: Animeringar från Daniel Russel. 13 hours ago, Double A said: Vad upplever du som nackdelar med dipol principen? Frågan var inte till mig, men jag tycker att om man inte konstruerar den helt rätt så far den iväg med kraftiga fasvridningar, peakar och utsläckningar redan i direktljudet. Amatören and Drenalin 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 35 minutes ago, calle_jr said: Frågan var inte till mig, men jag tycker att om man inte konstruerar den helt rätt så far den iväg med kraftiga fasvridningar, peakar och utsläckningar redan i direktljudet. Tack för animeringarna Calle ! Tänk att kunnat köra dom i realtid medan man ändrar på dipolbaffelns utformning Fasvridningarna, peakar, mm, vet du om dom är lika kritiska i hela frekvensregister, eller tilltar/avtar dom med högre eller lägre frekvens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 40 minutes ago, Double A said: Fasvridningarna, peakar, mm, vet du om dom är lika kritiska i hela frekvensregister, eller tilltar/avtar dom med högre eller lägre frekvens? Det hänger ihop med vilken driver och hur baffeln ser ut. Man brukar beskriva förhållandet mellan utstrålningsmönster och frekvens med ka eller kD, där k=w/c och a är membranets radie, alternativt D är baffelns radie. Här är en animering med ökande kD (återigen ritad av Dan Russel), dvs ökande frekvens för en given driver. Animeringen går från 0 till 5pi, och sedan ner till 0 igen: Frekvensgången i utgångsläget med en driver i mitten av en cirkulär baffel är ju hemskt: Men om man gör baffeln rektangulär och flyttar drivern från mitten så jämnar det ut sig: Om man dessutom sätter två drivers och delar den ena så kan det bli riktigt snyggt. Dessa exempel är on-axis. Ännu mer hemska saker kan hända off-axis om man gör fel. Double A, Amatören and parsifal 1 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Som vanligt alltså. Hur mer man lär sig, desto svårare blir det. Jag får studera graferna på en större skärm senare, men spontant ser det ut att bli mer problem ju högre upp i frekvens man kommer. Nu förstår jag varför du frågade om olika delning av basarna Tusen tack för engagemanget! calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drenalin Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 1 hour ago, Double A said: Det blir ju en rätt maffig stativare, men jag gillar idén:) Men den borde väl vara i storlek med Tuvstarr...eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 14 minutes ago, Drenalin said: Men den borde väl vara i storlek med Tuvstarr...eller? Nja... Lite större blir den 85 cm hög 30-35 cm bred ca 30 cm djup = Manlig stativhögtalare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amatören Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 6 hours ago, calle_jr said: Här är en animering av hur en bas i öppen baffel strålar, dvs den kan riktas mot lyssnaren och trycksätter mest rumslängden i långsmala rum: Här är också anledningen till att jag "dämpat" över basarna på baksidan av mina dipoler (e.g. U-bafflar) då "studsar" mot fram/bakväggen kvarstår. Det lät "låda" om mina öppna bafflar. Efter dämpningen bara vackra toner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drenalin Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 Nja... Lite större blir den 85 cm hög 30-35 cm bred ca 30 cm djup = Manlig stativhögtalare okeeeey.... jag tänkte faktiskt mindre! Den ser inte alls så stor ut😳 inte ens i verkligheten. jag mätte precis på Tuvstarr och måtten på dom är. 61 cm hög 26 cm bred 40 cm djup. så ja, det var ju en viss skillnad. 😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amatören Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 22 minutes ago, Drenalin said: okeeeey.... jag tänkte faktiskt mindre! Den ser inte alls så stor ut😳 inte ens i verkligheten. Större element tar större plats! Det kostar att vara "manlig"! Double A 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Amatören Posted December 13, 2020 Share Posted December 13, 2020 Jag "snor" tråden lite, om det ursäktas, men eftersom den (tråden alltså) handlar om "open baffle" så har jag en liten fundering som jag gärna vill dryfta med de kunniga på detta forum. Snittet under visar hur min Torshammare är uppbyggd idag, U-baffel, och en tänkt ny design, röda tjocka linjer: Vad tror ni om detta byggsätt? Bredare utvikt baffel. Vinner man något på att bygga på detta sätt? Nackdelar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drenalin Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 2 hours ago, Amatören said: Större element tar större plats! Det kostar att vara "manlig"! Haha, ja dom gör ju det, men då måste du ju nästan vara överstekucku machoman!😄 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drenalin Posted December 13, 2020 Author Share Posted December 13, 2020 (edited) 1 hour ago, Amatören said: Jag "snor" tråden lite, om det ursäktas, men eftersom den (tråden alltså) handlar om "open baffle" så har jag en liten fundering som jag gärna vill dryfta med de kunniga på detta forum. Snittet under visar hur min Torshammare är uppbyggd idag, U-baffel, och en tänkt ny design, röda tjocka linjer: Ser inte frontarna ut så hos han italienaren med världens största bashorn? kommer inte på vad dom kallas just nu, men han murade upp dom och byggde sedan golvet ovanpå kanske namnet började på ”golden” Edited December 13, 2020 by Drenalin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tek Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 On 2020-12-12 at 21:26, Double A said: Hej Tek! Riktigt roligt att du hittat denna tråd Vad upplever du som nackdelar med dipol principen? (Jag försöker suga åt mig all kunskap i ämnet !) Tanken har slagit mig, om man skulle testa resten i dipol också. Jag är väll nästan skyldig mig själv den testen innan man bestämmer sig totalt. Fått fundera lite på hur man ska svara... Mitt svar blir starkt färgat av lx521.3 som jag har hemma. Förutom att mina köptes som kit som var det enda som såldes då. Skillnaden till .4 är att i den sista versionen gick Linkwitz över till att använda digitala filter. Jag ville skippa 2 omvandlingar så jag körde .3. Hursomhelst så upplever jag fördelarna dipolerna för vissa inspelningar kan ge en illusion av djup förutom den 2D-bild som utmålas. Det blir på nåt sätt en spegling mot väggen bakom. Den är dock inte lika tydlig som x,y bilden. Ljudbilden sträcker sig också bortom placeringen vilket gör att den inte stannar till att vara direkt mellan högtalarna utan följer rummets dimensioner. Detta kan ge en känsla att bakomvarande vägg "försvinner". Med närmickade inspelningar tenderar ljudbilden där de musiker som låter starkast målas upp i en slags halvcirkel ungefär vid väggen bakom högtalarna. Exempelvis sångare om det gäller opera och övriga instrument bortom bakväggen. Jag tror inte jag upplevt denna egenhet av någon annan typ av högtalare, i varje fall inte i närheten lika tydligt. Så det följer liksom av resonemanget att dipoler ger ett "släpp", högtalarna försvinner. Jag upplever att de inte är lika känsliga för "precedence"-effekten jämfört med andra högtalartyper. Nackdelar: - Aktiva filter -> många slutsteg. Jag har 4 kanaler per högtalare, dvs 8 totalt. Jag skulle gärna bygga slutsteg men har helt enkelt inte plats för så många lådor. - Många element, jag vet inte om detta är ett fenomen på alla open baffle, men LX521 har 2 basar, 2 mellanregister, som delas passivt mellan sig samt 2 diskanter, en framåtriktad och en bakåtriktad. - Basprestanda, dipolbasar behöver ha dipolkompensationen som redan nämnts. Sen tror jag att dipolbasar kommer ha högre exkursion för samma ljudtryck jämfört med någon annan lådtyp, nån får gärna fylla eller rätta mig här här, du vet det säkert bättre än mig. En del som kommit hem till mig har förväntat sig att ha någon slags djuuup käftsmällsbas med 2x10:or i varje element, vilket får anses mycket konarea anser jag, dock inget om man ser dina tidigare alster. Jag upplever den som rätt eller korrekt utan imponatorpucklar i frekvensgången men inte särskilt djup, gissar att den faller skarpt vid 30-40Hz, jag har dock inte mätt så det är bara baserat på feeling. - Utseende!? Linkwitz som var en funktion-före-form-person har kommenterat utseendet på LX521 längst ned på sidan: här. - Placering. LX521 behöver mycket luft till sidoväggar och bakväggen. Jag har ungefär 1,4m till bakvägg. Närheten till sidoväggar beror lite på hur man sitter och hur mycket toe-in man gillar bäst. Hos mig där jag spelar "på längden" i ett rum på ca 4x6m och ca 40cm till sidovägg kan man inte ha någon toe-in alls, då kollapsar ljudbilden. Jag föredrar ca 80cm från centrum på högtalarna till sidovägg. Tror att jag brukar sitta ca 2.5m från högtalarna. På somrarna brukar de vara ännu lite närmare varandra på grund av en tråkigt placerad altandörr kan man ha högre toe-in, men får en lite mindre ljudbild. Slutligen tror jag full-range dipoler är en sån sak som man antingen "fattar grejjen med" och diggar, kanske lite liknande som hornhögtalare som i vissa kretsar ofta får mycket skit. Även om kritiken mot dipoler brukar vara annorlunda, nämligen precis det jag gillar. Denna video kan vara av intresse calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drenalin Posted December 14, 2020 Author Share Posted December 14, 2020 On 2020-12-13 at 11:29, calle_jr said: Frekvensgången i utgångsläget med en driver i mitten av en cirkulär baffel är ju hemskt: Men om man gör baffeln rektangulär och flyttar drivern från mitten så jämnar det ut sig: Om man dessutom sätter två drivers och delar den ena så kan det bli riktigt snyggt. Dessa exempel är on-axis. Ännu mer hemska saker kan hända off-axis om man gör Vet du om samma utjämnande effekt gäller även om man placerar basarna bredvid varandra, alltså 2+2 höger och vänster? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Double A Posted December 14, 2020 Share Posted December 14, 2020 7 minutes ago, Drenalin said: Vet du om samma utjämnande effekt gäller även om man placerar basarna bredvid varandra, alltså 2+2 höger och vänster? Om du tittar på frekvensen och ser vart problematiken börjar, och sedan tänker in att jag delar bort dipolbasarna under 100hz så känns det inte som så stora problem i den här konstruktionen. (Min tanke) Amatören 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.