datar Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Hej! Kommer ni ihåg låten "En makalös manick".. den som gick såhär ungefär: "Det går hit det går dit det går runt en liten.... det är en makalös manick.. Det är en evighetsmaskin.... en evighetsmaskin" Jag kommer inte ihåg texten exakt men om någon känner igen texten eller minns denna låten vem var artisten bakom denna låten? En kompis till mig som frågade och vi kan inte hitta något på nätet och söker därför efter Er hjälp och kanske någon sitter där framför datan med namnet på artisten i bakhuvudet? Jo detta är en anorlunda musikfråga men hoppas på hjälp! Vem sjöng låten?? Quote
datar Posted February 23, 2005 Author Posted February 23, 2005 Vad vore internet utan Euphonia Audioforum Quote
plundin™ Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Minns jag rätt kallade han och Ted Gärdestad sig för Caramba.. /ptr Quote
plundin™ Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Här finns den att ladda ner : http://berzelius.chestud.chalmers.se/~k940...judarkivet.html har inte kollat om det är hela.. Tusan jag var för snabb; Det gjorde den inte alls det, synd.. Där emot finns det en del info på susning.nu /ptr Quote
K-man Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Var det inte som så att artisten hette Proffesorn....och bakom det gömde sig herr Tretow..... den é kopplad till ett hjul i vårat cykelskjul... ...och ibland går den så varm så man kan koka ägg på den....hmmm...det var nog gröt förresten.. \\K-man Quote
Govinda Posted February 23, 2005 Posted February 23, 2005 Jag gillar lite udda skivor Det finns en Samlingsskiva med alla Tretows låtar. Har den Mvh Anders Quote
datar Posted February 23, 2005 Author Posted February 23, 2005 Plundin: mmm Susning.nu hittade jag Anders.s: Har du på vinyl eller på cd? Verkar mycket intressant för min del! Helst på vinyl Quote
Georg Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 Ni kommer väl ihåg vad Mikael B Tretow är mest känd som??? Mannen som skapade Ljudet som gjorde ABBA så stora som dom är !!! Quote
Jörgen_G Posted February 25, 2005 Posted February 25, 2005 anders s - eller någon annan: Vet du var man kan få tag på samlings-CD:n. Har kollat på våra vanligast nätbutiker utan att finna den. mvh/ Jörgen G Quote
BjörnJ Posted March 19, 2005 Posted March 19, 2005 Hejsan. Jag kan berätta lite mer om professorn och manicken. Tretow spelade in en barnskiva som hette "Tomteland" 1985 (CBS 26732). På den skivan föreställde Tretow olika tomtenissar med olika egenskaper. En av tomtenissarna var den småvirrige Professorn som berättade om "Den Makalösa Manicken". En annan tomtenisse hette Jämmer och fick senare en hit med "Det var bättre förr". Där kunde historien ha tagit slut, men under första halvan av 1986 började Manicken spelas flitigt i radio. Jag t ex hörde den åtskilliga gånger i Kjell Swanbergs och Bengan Wittströms Plattetyder. Plötsligt hade Tretow fått en hit, och han gav tämligen omgående ut en ny LP som fick heta "Makalösa Manickar" (CBS 57009). Där fanns även "Det var bättre förr" med. CD-utgåvan som ni skriver om antar jag är: "Michael B Tretow's Greatest Hits" (Anderson/Warner AND 14/8573-80054-2). Den gavs ut 1999 och borde inte vara alltför svår att få tag på idag. Men, det är klart, jag köpte mitt ex 2000, och det är ju fem år sedan nu. Jag älskar för övrigt Tretows humor - något av en modern svensk motsvarighet till Spike Jones. Ramsan "Hubba Hubba Zoot Zoot" (Caramba) lär för övrigt komma från en Spike Jones-skiva - men jag vet tyvärr inte vilken. Någon här som vet? Jag har hört det ryktas om att det skall finnas en CD-utgåva av hans engelska LP "Let's Boogie" från 1976, men jag har aldrig sett den, så jag vet inte om ryktet stämmer. Lycka till med Tretow-jakten. Björn J. Quote
Vee-Eight Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Har lite skivnostalgi på större bilder: Skiva... ...fodral. Denna skivan har vart en viktig del av min uppväxt. Jag har nu två exemplar av den. Den första är tyvärr tämligen sönderspelad, samt har en kraftig repa på ena sidan pga en olycka strax efter att ovanstående bilder togs. Givetvis skaffades ett bättre exemplar! Jag har hört ett rykte att även Clabbe af Geijerstam och Björn Skifs har haft ett finger med i skivan Caramba. Edit: fixat länkarna /Mattias Quote
K-man Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Vee-Eigth, det är säkert fina bilder...och jag är nyfiken...men jag får inte titta... \\K-man Quote
K-man Posted March 21, 2005 Posted March 21, 2005 Vilken klippa du är Mattias! nu funkar de galant! \\K-man Quote
BjörnJ Posted March 22, 2005 Posted March 22, 2005 Jag har också slitit ut ett exemplar av "Caramba", men haft lyckan att hitta ett nytt exemplar för en tid sedan. Tretow gjorde för övrigt en riktigt sällsynt och fruktansvärt rolig LP 1983 på samma etikett som Caramba-skivan "Trash". Den LP:n heter kort och koncist "Michael B Tretow" och på omslaget sitter Tretow med sina bara fötter på ett skrivbord och en cigarr elegant placerad mellan tårna. Sådana skivor görs det inte längre - och sådana omslag görs det längre. Quote
Recommended Posts