thli72 Posted June 24, 2021 Share Posted June 24, 2021 Nja jag hänger väl inte upp mig så mycket på priset av själva diskanten mer hur stor DEL av priset på Martens "billigare" högtalare som ligger i just diskanten. Att sätta en driver för 30k i en högtalare för +1Miljon ser jag inga problem med alls. Men i en billigare högtalare som Parker Duo går högtalaren från en dyr stativare som ändå har många konkurrenter i prisklassen till en av dom dyraste stativarna på marknaden i Diamant version. Men jag förklarar mig dåligt känner jag...jag har INGA problem med dyra saker om nån vill/kan köpa en högtalare, bil, båt, klocka för flera miljoner är helt ok för mig. . .men att sätta kolfiber fälgar för 250k på en 500k bil blir lite skev balans eller ett klockarmband för 100k på en 100k klocka osv.. Men diamant diskanterna ÄR dyra, Scan-Speak finaste BE diskant kostar runt 5k...En Diamantdiskant är KLART dyrare än så. Vad jag egentligen ville få fram är väl om EN del i en konstruktion är SÅ mycket dyrare än alla andra delar så undrar man ju om det är värt det eller om pengarna kunde spridits ut mer på alla andra delar i konstruktionen. MrJones 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 10, 2021 Author Share Posted August 10, 2021 On 2021-08-09 at 15:34, Bebop said: On 2021-08-09 at 15:34, Bebop said: För övrigt tycker som @calle_jr varit inne på att denna del av tråden lyfts ur och läggs i en egen tråd. Det fick ju dessutom gillande från @- Marten - som oförskyllt hamnat i ett negativt sammanhang. Jag har varit bortrest och inte hunnit följa utvecklingen i denna tråd. Jag håller med @calle_jr. Diskussionen om akustik är i sig både vettig och intressant. En bra ide är dock att tänka lite på formuleringar och vilken ton som slås an. Det tar för närvarande lite för stor plats i denna tråd börjar även jag tycka. Tråden handlar om vad som händer hos Marten och där Martens högtalare är i centrum. Akustiken får för stor plats och med lite kontroverser som inte har med tråden att göra så tycker jag vi avrundar denna diskussion nu. Dock kan denna akustikdiskussion ändå vara av intresse. Lägg detta i en annan tråd och fortsätt där för de som är intresserade. Kan man göra det? calle_jr, Perfect sense, Andrén and 5 others 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted August 10, 2021 Share Posted August 10, 2021 1 minute ago, Apexorca said: Kan man göra det? Ja, det går. Man markerar de inlägg som skall flyttas och lägger de under ny rubrik, men du kan inte göra det. Apexorca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 11, 2021 Share Posted August 11, 2021 7 hours ago, Apexorca said: Jag har varit bortrest Något hifi-relaterat kanske? Apexorca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted August 11, 2021 Author Share Posted August 11, 2021 12 hours ago, calle_jr said: Något hifi-relaterat kanske? Allt i mitt liv är HiFi-relaterat! Nej, men resan gick till huvudstaden med frugan. Där inmundigades det några konstutställningar, liksom vansinnigt god mat, dryck, sociala aktiviteter (face to face) och en bra portion musik från finfin HiFI. Och ja, akustiken var bra. Andrén 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted August 13, 2021 Share Posted August 13, 2021 On 2021-08-10 at 22:51, Apexorca said: Kan man göra det? Berörda inlägg på begäran flyttade hit. Apexorca 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted December 22, 2021 Author Share Posted December 22, 2021 Kul test. Persuit Perfect System testade i våras Marten Parker Duo Ceramic Edition som är den enklare versionen. Det var den bästa högtalaren han testat i sitt rum och han var i det närmaste salig. Nu har han testat superversionen med diamant i diskanten. Den var bättre tyckte han. Grattis Marten. Perfect sense and Sammy 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts