Jump to content

Marten gasar på.


Apexorca

Recommended Posts

On 2020-12-05 at 10:36, Apexorca said:

X-quisite ST med silver i spolen och titan höljet. 

Ett patenterat system med extremt styv "monoblock-ceram" i nålröret ända upp i spolen. Det skall ge en extremt styv enhet som får med rörelser från nålen med mindre distorsion upp till spolen. Andra konstruktioner "sviktar" i olika delar upp till spolen och blir inte lika korrekt menar X-quisite.  

Se denna lilla animering om ni vill. X-quisite

Här är lite bilder från hemsidan.

Jätteintressant.

E-modul, densitet och geometri spelar in. Jag uppskattar att en sådan keram har E-modul i häradet 300GPa och densitet kanske 3000 kg/m3. Det beror såklart på vilken keram det är. Jämfört med aluminium ger det klart högre styvhet och ungefär samma densitet. Men tex bor har 50% högre styvhet och lite lägre densitet än en sådan keram.

Intressant att man adresserar hur sammanfogningen ser ut, och klar fördel att nålarm och bobbin tillverkas som ett block för att eliminera fogar.

Om nålarmen kan utföras taperad och ihålig för att bli av med onödig massa, så kan den kanske totalt bli bättre än bor.

 

Animeringen var lite kraut :smile:

Varför blir det rött för alu och bor men inte för keramen?

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Om nålarmen kan utföras taperad och ihålig för att bli av med onödig massa, så kan den kanske totalt bli bättre än bor.

Från deras hemsida:

”By designing the cantilever itself partly hollow and with octagonal cross section, we achieve extreme high rigidity for the entire cantilever/coil-body unit.”

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-06 at 22:04, HansW said:

Det stämmer, det blir en chansning som så ofta annars. Det som ger mig förtroende för att det borde funka är att lösningen verkar gå ut på, och lyckas med att, hålla den övre plattan helt vibrationsfri. 

Hans

Hej

I en av tidigare refererade tester  https://www.minusk.com/content/in-the-news/WideRev_1012.html har man testat LP12

//Tommy 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej

I en av tidigare refererade tester  https://www.minusk.com/content/in-the-news/WideRev_1012.html har man testat LP12

//Tommy 

 

4 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej

I en av tidigare refererade tester  https://www.minusk.com/content/in-the-news/WideRev_1012.html har man testat LP12

//Tommy 

Tack för den.

 

Hans

Link to comment
Share on other sites

On 2020-12-06 at 19:10, calle_jr said:

Hoppas det går bra.

Vi vet ju inte hur LP12 beter sig i seriekoppling med en sån här mackapär :think:

 

 

Har funderat lite på det.  Ganska intressant ämne. Är inte hela grejen med MinusK att den skall hantera vibrerande/svängande system den står på och är inte det just seriekopplat hur man än vänder och vrider på det? Det är ju därför man har den. Ju mer isolerat den redan står desto bättre måste det väl vara. Den får ett lättare jobb eller?

Eller menar du att det kan bli multipler av olika egensvängningssystem som ökar den totale resonansen. Bara mellan tummen och pekfingret borde väl det vara mycket liten risk eftersom dessa system just är konstruerade för att dämpa vibrationer och resonanser. :think:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Hans-Tommy said:

Hej

I en av tidigare refererade tester  https://www.minusk.com/content/in-the-news/WideRev_1012.html har man testat LP12

//Tommy 

 

Jag har läst massvis av olika test och upplevelser från folk inom vår hobby med MinusK sedan i torsdags. Allt är samstämmigt genomgående mellan olika skivspelare och olika underlag. Det blir tydligt bättre musikåtergivning än allt annat dämpande folk har under är det allmänna utlåtandet. 

Jag tänker försöka testa detta i mitt system och se om jag håller med. Jag har ju ett egenhändigt ihopknåpat system med lite proffshjälp med några parametrar och sedan bara utprovat genom öronen och enkla knacktester med puppan i spåret på en vinylplatta som står still. Det funkar riktigt bra och mycket bättre än som det var innan jag började med både knacktest, hoppajämfota-test och musikåtergivning. Men jag gissar att det ligger i lä från MinusK. Vi får se.

Annars kan jag ju bygga en egen produkt och sälja mitt antivibrations-system, det verkar ju gå att få bra betalt!  :grinquint:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

sälja mitt antivibrations-system

Jag är spekulant! :) Ska bli väldigt kul att följa detta, har tidigare läst en del om MinusK och tycker det verkar väldigt intressant. Men Klarsund har ju gjort konceptet salongsfähigt, genom att klä det hela i en corian-plattform eller vad det nu var. Snyggt o prydligt!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Hans-Tommy said:

Därför att röret inte böjer sig när man har keramen!
//tommy 


Normalt illustrerar man aldrig så utan avser antingen påkänning eller utnyttjandegrad, och dessa skiljer sig inte nämnvärt mot bor.

 

Men låt säga att det är utböjning man redovisar när det blir rött. Eftersom bor har liknande eller högre styvhet blir utböjningen mindre, alltså skulle i så fall keramen visa mer rött.

 

Keramer är ju betydligt sprödare än metaller, vilket blir speciellt accentuerat för dynamiska tillämpningar, varför man bör ha mycket större marginal till brott jämfört med ett segare material.
Förhållandet spänning-töjning är linjärt för metaller upp till några 100 MPa tills de börjar flyta och töjer sig mer utan nämnvärd spänningsökning.
Traditionella keramer är också linjära till en viss nivå, men smäller därefter av i ett sprött brott.
Nya syntetiska material kan dock se ut hur som helst, och det är spännande med kompositer som tex bornitrid och liknande där man superoptimerar materialet för specifika tillämpningar. 

 

Men jag gillar verkligen det homogena utförandet med X-quisit. Kan tänka mig att det är en superpickup, och speciellt kul med innovativa lösningar.

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, calle_jr said:

Normalt illustrerar man aldrig så utan avser antingen påkänning eller utnyttjandegrad, och dessa skiljer sig inte nämnvärt mot bor.

 

Men låt säga att det är utböjning man redovisar när det blir rött. Eftersom bor har liknande eller högre styvhet blir utböjningen mindre, alltså skulle i så fall keramen visa mer rött.

 

Keramer är ju betydligt sprödare än metaller, vilket blir speciellt accentuerat för dynamiska tillämpningar, varför man bör ha mycket större marginal till brott jämfört med ett segare material.
Förhållandet spänning-töjning är linjärt för metaller upp till några 100 MPa tills de börjar flyta och töjer sig mer utan nämnvärd spänningsökning.
Traditionella keramer är också linjära till en viss nivå, men smäller därefter av i ett sprött brott.
Nya syntetiska material kan dock se ut hur som helst, och det är spännande med kompositer som tex bornitrid och liknande där man superoptimerar materialet för specifika tillämpningar. 

Bravo!:thumbsup: Detta inlägg bevisar att calle_jr verkligen kan sin material- och hållfasthetslära!

Att behöva ta till direkt missvisande metoder för att sälja svindyra artiklar borde vara förbjudet och åtalbart, men tyvärr inom denna "hobby" så är det vanligt med en massa felaktiga påståenden och tyckande utan att kunna bevisa dessa med vetenskaplig och trovärdig dokumentation! :poo:

 

Annars, fina prylar med en imponerande finish och fantastiska bilder av Apexorca :)

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Amatören said:

En liten undran, är skruvarna som håller ihop härligheten också av trä? Om inte, vad ska då träet göra för nytta?

 

Jag har ingen aning om det gör nytta, men kan tänka mig att den påverkar relationen mellan tonarm och pickup och att det ger ett resultat på återgivningen av musiken. Gissar att konstruktören anser att trä isolerar pickupen mer från vibrationer som kan komma från armen. Skruvarna har effekt på ljudet. Vet att Helmut Brinkmann testar olika typ av skruvar samt olika material i skruvarna och att de ger olika återgivning av musiken. SÅ ALLT SPELAR ROLL, men hur och precis varför är inte lätt att veta.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Amatören said:

Bravo!:thumbsup: Detta inlägg bevisar att calle_jr verkligen kan sin material- och hållfasthetslära!

Att behöva ta till direkt missvisande metoder för att sälja svindyra artiklar borde vara förbjudet och åtalbart, men tyvärr inom denna "hobby" så är det vanligt med en massa felaktiga påståenden och tyckande utan att kunna bevisa dessa med vetenskaplig och trovärdig dokumentation! :poo:

 

Annars, fina prylar med en imponerande finish och fantastiska bilder av Apexorca :)

 

Tack!

 

Angående vetenskap och HiFi-produkter så är det nog inte mycket av den varan men produktutveckling och experimentlusta finns det mycket av. Alltsom oftast låter det bra. Vetenskapen är på plats i en delar av produktbygget och man använder färdiga byggstenar av vad vi vet. Detta i kombination med konstruktörens egna ideer ger olika resultat. Jag tror inte ljudåtergivning via HiFi har så många forskargrupper på universitet runt om i världen som publicerar vetenskapliga och granskade artiklar. 

Lika viktigt som att kritisk förhålla sig till exemplet med hur de visar belastningen och stressen på nålröret är det att ta till sig den vetenskap som vi vet påverkar elektriska signaler i tex olika typer av kablar, att det finns bra och dåliga kablar och att detta i grundläggande delar går att förklara.

I många enskilda delar av HiFi-bygget finns dock vedertagen sanning som grundar sig på forskning. Tex att olika typer av kablar, lindning ger olika elektriska egenskaper, material ger olika elektrisk egenskaper etc och det ger olika effekt på signalen i dem. 

 

Varför det finns så många åsikter om vad som är bra HiFi-konstruktioner beror naturligtvis på att vi inte vet någon vetenskapligt säkerställd formel för hur musik skall återges rent tekniskt. Man har vissa grundläggande ideer men det mesta har vi inte en aning om. Bara att testa och lyssna till slut ändå. 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Apexorca changed the title to Marten gasar de på.
11 hours ago, calle_jr said:


Normalt illustrerar man aldrig så utan avser antingen påkänning eller utnyttjandegrad, och dessa skiljer sig inte nämnvärt mot bor.

 

Men låt säga att det är utböjning man redovisar när det blir rött. Eftersom bor har liknande eller högre styvhet blir utböjningen mindre, alltså skulle i så fall keramen visa mer rött.

 

Keramer är ju betydligt sprödare än metaller, vilket blir speciellt accentuerat för dynamiska tillämpningar, varför man bör ha mycket större marginal till brott jämfört med ett segare material.
Förhållandet spänning-töjning är linjärt för metaller upp till några 100 MPa tills de börjar flyta och töjer sig mer utan nämnvärd spänningsökning.
Traditionella keramer är också linjära till en viss nivå, men smäller därefter av i ett sprött brott.
Nya syntetiska material kan dock se ut hur som helst, och det är spännande med kompositer som tex bornitrid och liknande där man superoptimerar materialet för specifika tillämpningar. 

 

Men jag gillar verkligen det homogena utförandet med X-quisit. Kan tänka mig att det är en superpickup, och speciellt kul med innovativa lösningar.

 

Det man illustrerar är snarare vart den "svagaste länken" är i respektive konstruktion. Med aluminium så är det själva nålröret, med bor/sapphire/diamant nålrör så är det infästningen till bobinen och med "monobloc" keram så finns det ingen "svag länk" i samma utsträckning.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, KLARSUND said:

Det man illustrerar är snarare vart den "svagaste länken" är i respektive konstruktion. Med aluminium så är det själva nålröret, med bor/sapphire/diamant nålrör så är det infästningen till bobinen och med "monobloc" keram så finns det ingen "svag länk" i samma utsträckning.

Försök nu inte dribbla bort fakta! Om själva röret är den svaga delen så kan man materialoptimera, typ göra röret kraftigare (större diameter) i själva infästningen och därefter avsmalnande ut mot nålen. Faktum är att ALLA konstruktioner har en svag länk, det gäller att lokalisera denna och optimera utan att funktionen drabbas.

Jag har konstruerat mycket med keramer där främst hårdheten tillsammans med de isolerande egenskaperna har varit de viktigaste egenskaperna. Tyvärr så är det ett väldigt sprött och "ömtåligt" material, svårt och dyrt att bearbeta. Läs calle_jr;s inlägg där han beskriver de olika egenskaperna på ett bra sätt.

Hmmm, om det är "exotiska" material som ger exklusivitet och därmed prissättning, så kan man göra ett pick-up rör av kolfiber eller grafen, då borde det vara tämligen enkelt att optimera detta ur alla perspektiv...eller?

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Amatören said:

Försök nu inte dribbla bort fakta! Om själva röret är den svaga delen så kan man materialoptimera, typ göra röret kraftigare (större diameter) i själva infästningen och därefter avsmalnande ut mot nålen. Faktum är att ALLA konstruktioner har en svag länk, det gäller att lokalisera denna och optimera utan att funktionen drabbas.

Jag har konstruerat mycket med keramer där främst hårdheten tillsammans med de isolerande egenskaperna har varit de viktigaste egenskaperna. Tyvärr så är det ett väldigt sprött och "ömtåligt" material, svårt och dyrt att bearbeta. Läs calle_jr;s inlägg där han beskriver de olika egenskaperna på ett bra sätt.

Hmmm, om det är "exotiska" material som ger exklusivitet och därmed prissättning, så kan man göra ett pick-up rör av kolfiber eller grafen, då borde det vara tämligen enkelt att optimera detta ur alla perspektiv...eller?

 

Håller med om att alla konstruktioner har en svag länk men genom att göra rör och bobin  i ett stycke så har de minimerat denna svaga länk. Kolfiber i olika formula har de provat med sämre resultat. Så den keramkonstruktion som de nu använder är det bästa hittills de har testat.

Vi (Marten) är med i ett forskningsprojekt tillsammans med Vinnova och Chalmers Tekniska högskola ang att använda grafen i högtalarmembran mm och ännu, mig veterligen, är det inte möjligt att göra en liknande konstruktion i ren grafen som "monobloc" konstruktionen i X-quisite pickuperna.

 

Med vänlig hälsning,

Link to comment
Share on other sites

 

3 hours ago, KLARSUND said:

den keramkonstruktion som de nu använder är det bästa hittills de har testat.

Om det går skulle det vara jätteintressant att få reda på vilken typ av keram de använt.

Är den svarvad?

Jag läste en uppgift om effektiv massa för nålen nånstans, eller har jag drömt det?

Gillar även lösningen med träplattan för dämpning och fördelning av energier till tonarmen.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

 

Om det går skulle det vara jätteintressant att få reda på vilken typ av keram de använt.

Är den svarvad?

Jag läste en uppgift om effektiv massa för nålen nånstans, eller har jag drömt det?

Gillar även lösningen med träplattan för dämpning och fördelning av energier till tonarmen.

 

”the moving mass at the tracking point is 0,8mg”.

Ska försöka ta reda på vilken typ av keram och hur den är tillverkad. Återkommer!


Med vänlig hälsning, 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

 

Om det går skulle det vara jätteintressant att få reda på vilken typ av keram de använt.

Är den svarvad?

 

 

Jag tror inte att man svarvar, men fräsa eller gjuta går bra. 

 

Skall man ha riktigt tunna strukturer går det bäst att gjuta. Fräser man för tunt spricker det lätt.

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Apexorca said:

Man har också börjat att printa keramer men det har inte kommit lika långt som att fräsa dem, men det är nog en tidsfråga. 

 

Exempel på printade keramer. 

 

 1-s2.0-S0955221918306782-gr7.jpg.8ab5d9295eed4bfde414a523d0e873da.jpg

Jag tror, utan att veta, att ”cantelivern” är printad. Har sett liknande som Apex visar på Svenska Keraminstitutet (Rise) när jag var där senast.

 

Mvh L

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, KLARSUND said:

”the moving mass at the tracking point is 0,8mg”.

Ska försöka ta reda på vilken typ av keram och hur den är tillverkad. Återkommer!


Med vänlig hälsning, 

Hej, har fått svar att keramen är en ny typ som är starkare och lättare än de flesta keramer. Denna keram har de forskat fram tillsammans med ett forskningsinstitut i Schweiz.

 

Med vänlig hälsning,

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En alldeles lysande test av X-quisite ST har publicerats och är skriven av Mr Analog själv (Michael Fremer) i Stereophile, Analog Corner #307.

 

Här är några citat:

 

“The X-quisite was the fastest, most direct and flat-out exciting-sounding cartridge I've heard, with among the most natural, open, silky-smooth upper octaves. Its sound was free of artificial ingredients—no hyperdefined edges or peaky, tipped-up top end to produce fake excitement; no resonant tricks to create "sensuous warmth" not found in actual music. Indeed, I concluded after months of listening that the X-quisite's excitement was not caused by any transient artifact or timbral coloration, since those eventually become annoying. Nothing about the X-quisite's sonic performance produced annoyance, ever. Everything about it produced sonic pleasure and musical excitement and discovery—even on very familiar albums.”

 

“The X-quisite produced thrilling, pinpoint, delicate images on a giant, well-organized soundstage”

 

“Late every evening, I'd come back upstairs and say to Sharon, "I can't believe what I just heard." You'd think that after doing this for 30 years, that thrill would be gone, but no, not yet!”

 

“for sheer musical excitement, across all genres, Mr. Huber's X-quisite ST tightens the musical screws and delivers to your room a dose of real you won't soon get over. As a fellow Stereophile writer who (safely) visited concluded after hearing The Who's "Baba O'Reilly": "That changed my life!"”

 

Här kan ni läsa hela testen https://www.stereophile.com/content/analog-corner-307-hifiction-x-quisite-st-ac-power-ps-audio

 

Det finns ytterligare fantastiska tester på ST modellen, bla denna i Tyska Stereoplay. Citat (fritt översatt från Tyska):

 

“X-quisite ST är en teknisk revolution inom pickupkonstruktion”

 

“Innan X-quisite visste ingen hur mycket ljud som faktiskt fanns kvar i

gamla bra skivor. En riktigt teknologiskt språng och säkert

för närvarande den överlägset bästa MC-pickupen i världen.”

 

Se hela testen här (på tyska)

 

https://www.x-quisite.ch/files/productfile/20200807-Stereoplay.pdf


 

Mvh

 

Klarsund

www.klarsund.com

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag var hos Marten/Klarsund i dag, lockad dit av diverse nyheter i Klarsund's arsenal. Jag betonar att Covid härjar vilt fortsatt även om de flesta svenskar visst struntar i det numera som det verkar. En vaccinspruta i kroppen får inte lura dig. Fortsatt 100% Covid-säkrade träffar är det som gäller. Hos Marten på denna träff är det avstånd, få personer och övrig korrekt hantering av situationen. Hade aldrig gått dit annars.

 

Marten fortsätter att erövra världen... recensenterna och kunderna. Med serierna Parker och Oscar tror jag faktiskt Marten kommer göra just det. De är faktiskt särdeles potenta högtalare för både storlek och pris. För mig imponerar de på ett vis mer än deras enorma och för de flesta helt utopiska och stora Coltrane-modeller.

Dessutom är det något med estetiken i ffa Parker Duo med höglanslacken som gör att jag tycker det är den snyggaste högtalaren Marten designat.

 

Parker och Oscar håller i detta nu på att erövra världen. Recensenter på högsta nivå som Michael Fremer och John Atkinson, topptidningar i Asien och andra yuotubers som testar dessa högtalare ger mer än vanligt fina ord. Prestandan i tex Parker trio jämförs specifikt med namnkunniga och vanliga HighEnd högtalare som kostar mer än dubbelt så mycket!!! 

I dag lyssnade jag en hel del på Parker Trio Diamond och det saknas ingenting. Fullregister på riktigt. Kraft från topp till tå, Upplösning, snsbbhet, klang, värme och kraft precis i min smak.

Jag tycker nog nästan att som helhet, med alla ingredienser medräknade, att det kan vara den högtalare från Marten som jag helst skulle köpa. Jag hade kunnat leva lycklig med den och den hade kunnat spela all den musik jag spelar på ett sätt som jag hade fått gåshud av. Allt jag hittills hört har i vart fall varit mitt i prick.

 

_49U7981.jpg.ddbfeecae314416a978bd499c28d6e18.jpg

 

Men det var inte därför jag var där...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...