Jump to content

En historia om 12st ljudanläggningar.


parsifal
 Share

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
On 2021-06-23 at 19:43, calle_jr said:

 

Du kanske skulle testa med sub i det rummet om andan faller på.

Ja men det kan jag tänka mig, har ju haft sub i rummet förut från både REL(T7i) och BW (PV1D) men aldrig dubbla så det skulle jag gärna provat. Har du sålt din gamla uppsättning? 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min sambo som har genomlevt min hifiresa har rangordnat de olika systemen utifrån hur hon upplevt dem.

 

Focal W806 och Snell E3 satte hon direkt överst på sin lista som delad första plats.

 

Jag fick fråga om det verkligen var så att hon föredrog ljudet bäst i dessa av alla högtalarpar som varit här. 
 

- Nej Verity har varit överlägsna, på många skivor men inte alla. Sa hon.

 

Och då blev såklart min följdfråga:

 

- Varför satte du inte dem överst från början? Hade det att göra med att de var så dyra?

 

- Inte alls, utan jag tyckte inte att de estetiskt passade in här i rummet.

 

 

:)

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-29 at 11:19, calle_jr said:

Bara att se en högtalare ger signaler om hur man antar att det kommer låta och även vilken sorts musik som spelas av ägaren.

Så är det helt klart! Veritys skapelser föll helt i min smak, tycker att det är en väldigt elegant högtalare som tar lite utrymme trotts sin kapacitet.

 

En annan högtalare som fått upp mitt intresse är Franska tillverkaren Totaldacs D100:

 

d100_side-1.jpg

 

 

Den är inte alls särskilt vacker i mina ögon och ser inte särskilt exklusiv ut men specarna får igång mig lite:

 

-98dB @ 1m @ 2.83V even in bass thanks to two 12inch drivers
-2.5way: both 12inch drivers are producing bass but only the top driver is producing midrange as well
-bass cut-off: 25Hz at -6dB in room
-8ohm average impedance with smooth variations
-easy matching with any amplifier, including low power triodes
-constant directivity horn used only above 3.5KHz
-equally resolving from top to bot
-most of the sound is coming from the top of the speaker, giving it a bookshelf speaker coherency
-drivers and crossover components from Western Europe manufacturers
-Neodymium bass driver with very high force
-custom made ultra fast bass/mid driver
-very extended treble 1 inch compression driver with organic dome
-crossover made of air coils and selected film capacitors only
-point to point wiring crossover, no PCB trace is used, only the component legs are used
-inductor for the bass made of 5mm2 copper wire
-crossover isolated in its own wooden enclosure
-Mundorf binding posts for any kind of banana and spade cables
-cabinet made of Baltic Birch Plywood (grey other color on requestà), or 100% massive wood (chestnut) in option
-made in France
-width: 320mm
-depth: 470mm
-height: 1180mm
-weight: 45kg

 

http://www.totaldac.com/d150-speaker-eng.htm

 

Runt 13000Euros vill de ha för dessa - verkar mycket i mina öron men någon mer insatt i högtalartillverkning får svara på rimligheten i det. För egen del tänker jag att lådan ser billig ut att tillverka men där slutar mina kunskaper i princip.

 

De har även lagt ut några videos på sin youtubekanal där de spelar upp några klipp - bland annat på den här:

 

En man som till synes verkar spela gitarr för första gången och sedan får en höra inspelningen via högtalarna:

 

 

 

Osäker på vad det visar egentligen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Sedan jag bytt högtalare så har det kommit in en del tips om bra matchningar med förstärkare till dessa. Det är som vanligt två läger: I ena hörnan är det rörgänget och i andra är det transistorgänget; "De är lättdrivna på pappret högtalarna men skjut till en minst 300-400W per kanal så ska du se att det händer grejjer"

 

Jag hade inte tänkt göra något alls på förstärkarsidan då jag känt att jag funnit en livskamrat i min Pass Labs men.... 

Rörsuget har funnits i mig ett tag och jag har ju aldrig haft en rörförstärkare hemma, det hade ju varit mysigt med lite glöd härhemma, speciellt nu när hösten är annalkande. Så jag började kika runt så smått på några integrerade enheter:

Line magnetic, Leben, Jadis, de nya hajpade Willsenton  

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

En titt på baksidan, här är det två saker som jag direkt går igång på: Den ena är placeringen av högtalarterminalerna - en så enkel grej som att ha de svarta terminalerna bredvid varandra för att  på så vis minimera risken för kortslutning känns som en självklarhet när terminalerna sitter tätt ihop som här.

 

51395959257_abc8179aaa_b.jpg

 

Det andra är den röda pluppen vid strömintaget som visar var fasen ska vara:

 

51396984658_64a240582a_b.jpg

 

51396723281_1d3ef1b56b_b.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, j_bloom said:

Så hamnade, av en slump, en nätt liten fransyska i min famn och som ni vet så ska det inte mycket till för att få mig på fall...

 

vem är inte svag för nätta fransyskor?! :smilingeyes:

 

jag har aldrig hört Lavardin själv men däremot har jag hört mycket gott om dem från folk som äger/har ägt Lavardin, och valt just Lavardin efter utvärdering av mycket annat.

 

så stort grattis! :smile::thumbsup:

 

ps. jag kan rekommendera Ica Selection's Brioche bröd med mycket smör och sylt på för en fulländad fransk upplevelse... 

Link to comment
Share on other sites

Jag läste genom Lavardins FAQ igår, de sticker ut hakan en del och är såklart väldigt säkra på vad de anser vara ”rätt” eller ”bäst”. Tycker att det var rolig läsning även om jag inte håller med i allt:

 


Are Lavardin Technologies amplifiers capable to drive difficult loads ? 

Thanks to their unique circuit design, our amplifiers are certainly the less load sensitive amplifiers ever made. This does not mean one could drive 1ohm speakers at max power for a techno music party all night. It means that the amplifier handles load, voltage, current and phase changes versus frequency better than any other design. This is the most important factor for quality.
Thus driving non linear or low impedances even in the critical treble area is not a problem at all. (recommended speaker impedance remains 4-8ohm). 
 



What kind of speakers is the best match ?

Any GOOD speaker will suit. But don't expect the amplifier to balance any defect of the speakers. Bright speakers will remain or appear bright, just the way they are and they always where. To our point of view, choosing speakers and/or amplifiers in order to balance their defects is certainly not the best way to quality : "when the Pizza has too much salt, putting sugar in it will not really "improve".... 
Our experience showed us that good speakers can be small or large, expensive or not, full band floorstanders or bookshelf : exactly like the ones that should not be bought. Meanwhile, two things seem constant : extremely high or low efficiency speakers seem to have gained these caracteristics for other reasons than for ultimate sound quality. This also apply to very low impedance speakers using classical round drive units....

Lavardin Technologies amplifiers is the natural choice when it is about driving very demanding transparent and revealing speakers like QUAD ESL, Magnepan, Orthophase, ... 
Incredible results are also obtained when driving classical reference speakers like Avalon OPUS (non ceramic), Rogers LS3/5A, Sonus Faber Guarnery Homage, JMLab UTOPIA series, ASA Monitor and many others ..... From amazingly low to blasting high levels the unique fluidity and lucidity our technology allow is delivered, from the deapest bass to the highest treble. If any, this is the only Lavardin Technologies "signature". 
 



My speakers are too bright, what can I do ?

This is one of the big problem of today's speakers. A brighter speaker will appear "more clear", "more open" and "more detailed" than its competitors, thus it will sell more. More and more customers have dull amplifiers (poor design tube amplifiers) : bright speakers will help to balance the sound. Now, what ever the reason, if is it too bright something has to be done to improve the situation. You can try these suggestions, one by one to identify the most interesting ones in your particuliar context. 
ELECTRICAL : 
- remove all filtering devices on the mains (power conditioner, high tech mains lead...) 
- use regular mains lead. 
- check the mains live polarity of each component and select the best sounding polarity. 
- remove as much mains prolongators as possible 
- unplug the computer, the TV, the DVD player and all light variator. 
CABLING 
- remove any "ADDITIONAL" speaker cable connector (added spades, big banana adapters...) and connect the speaker cable the simpliest way as possible (or bare wires) 
- replace straps for good ones (see other Faq) to join double binding post of the speakers (if double) 
- connect speaker (single wiring) through the treble or through the bass binding post : depending on the context, best result can be obtain on treble or on bass or accross : minus on Bass and plus on trebles or reverse 
SPEAKERS 
- if the floor is not made of real wood, remove the spikes under the speakers 
- put the speakers on a thick base of plywood (see other Faq) 
- put some felt or cloth around the tweeter : a simple ring of one inch of material can make great changes 
COMPONENTS 
- see Faq concerning racks and stands

If none of this helps, it is time to reconsider the nature of the cabling, the balance of the room, the choice of some component, or change the speakers. 
 



Model IT, Model C42 & C62 make some little noise even after switching off

When switching on, temporization relays produce a click noise and then sound appears : this is normal, the amplifier requires these few seconds to stabilize. 
The relays are completely unactive 10 to 20 seconds after switching off. They produce some little clicking noise that is absolutely normal. 
 



How long does it take to burn in a Lavardin Technologies amplifier ?

There is no need to burn in a Lavardin Technologies amplifier once it has completed the factory final test. 
Most of the time burn in period seems to be more a required period to get used to some defects or an excuse to justify poor results. 
 



How long does it take to warm up a Lavardin Technologies amplifier ?

Thanks to our exclusive technologies, warm up period is very short where classical designs (tubes and solid-state) require very long period of several days to reach their own maximum. 
At ambiant domestic temperature (around 20C), Lavardin Technologies amplifiers reach 80% of what they could gain beeing kept switched on permanently in only 10 minutes.

Meanwhile, the quality of the complete hifi system can greatly be improved after a few days when the amplifier is kept switched on : this is due to the warm up period of speakers and classical speaker cables that is much longer than for Lavardin amplifiers. 
 



Mains live polarity / red point

Mains live polarity, that means pin of the IEC socket on the amplifier where the live is connected, makes a huge difference in the sound quality. 
In order to simplify the set up of Lavardin amplifiers, a red point indicate the side of the IEC socket on the rear of the amplifier where the live should be connected. 
Check with a tester for best results. 
 



Should I use power conditioner and high tech mains lead ?

Most of the power conditioner and other "filtering" devices are designed to provide a certain immunity to adverse signals, voltage and current. Manufacturers are happy to demonstrate the effect of their filters. This kind of protection is more than necessary when it is about dental surgery electrical appliance !!!! Concerning your hifi system, unfortunately, most of what they do is the reverse of what could be beneficial for the sound. A Hifi system is not a piece of hospital electronic gear. This comes from wrong understanding of the problems that should be solved. Now, when this kind of equipment is used with traditional hifi gear, it brings some effects and some times it is not worth than any thing else : it makes somes changes. But does it improve the sound ? Definitely, if you own a Lavardin technologies amplifier, use our given with mains lead or our Model CMR150 mains lead and remove (unplug) ALL of these snakes out of the set up : the result will be obvious to your ears. "No one chooses a Ferrari because it can pull a traylor". 
 



Is it worth bi-cabling speakers ?

Bi-cabling speakers implies using double quantity of cable. Now, if one pays attention to cabling, this implies one is aware that cabling can reduce musical quality. 
To be logical, if one want to, everything must be done to reduce the quantity and the lenght of cable between amplifier and speakers. 
Cables manufacturer's marketing now explains that if two cables are used instead of one, each one will see a lower charge, thus will behave a better way. We do not share this point of view. To our point of view, the signal will receive two times more pollution. 
In a very high quality system, doubling the cables doubles the problems and can clearly be heard : loss of details, nuances, micro dynamic ....Thus the sound will appear more punchy but also poorer... 
 



How to optimize single cabling of the speakers ? 

With speakers having one pair of binding post per drive unit, one binding post is used to connect the cable from to the amplifier, then straps send the signal to the others. 
Most of the time, "given with" straps are of very poor sounding quality, made of solid metal plates or bars. They should be replaced by bared twisted multistrand copper bits of cables for better results.

The difference in sound quality is huge. One can think the only justification for multi cabling is the simple fact that poor straps are removed... 
 



What is the best rack to put the amplifier ? 

The supporting board of audio components intends first to connect the component to a static and steady physical reference and second to be itself as neutral as possible. 
Thus, puting component on resonating materials seems really a bad idea. Meanwhile, some materials at first non suspected for resonating do in fact much more than expected : glass, marble, even granitron and all minerals and metals have very poor self damping modulus and allow vibrations to stay in, be amplified and sent back to component. 
The ultimate material is wood. Wood is made of oriented fibers that conduct energy and reduce it when energy has to pass from one fiber to an other. More, the plywood behave much better than solid wood because of its thin cross layers that allow a maximum spreading of the energy. Pressed wood and "medite" powder wood do not spread energy because they lost the fiber structure of real wood.

For these reasons, avoild any stand made completely or partially with : 
- Minerals, glass, marble, granitron, ceramic : dry sound, much trebles, loss of nuances 
- Carbon fiber, compounts, polyester, etc : like above 
- Metal, steel, aluminium, .... : loss of nuances, agressive sound 
- Pressed wood and medite : loss of detail and nuances 
- Solid wood : expensive and not worth small plywood tears from far: simplified music, loss of nuances 
- Springs, rubbers, magnets, air chamber : loss of trebles, detail and nuances

To our point of view, combinating minerals with metal with rubber and with every thing else passing by, is not a demonstration of know how... 
As soon as the life is killed by poor sounding audio racks, tonal balance remains the only thing that can be dicussed, unfotunately... 
Eventually, if you have a solid, well build heavy and steady wood peace of furniture that could receive your equipment, it has much chances to sound far better than most of the Super High Tech Space or Formula One technology ( ! ) stands out there. 
And still, you can add a thick board of plywood under each component, for even better results....  

http://www.lavardin.com/KRAKL11E400.jpg http://www.lavardin.com/KRAKL12E400.jpg

NEWS 2013 : The new and improved version of Lavardin Technologies hifiracks is now available under the brand name K-rak  
K-rak by Lavardin Technologies K-rak UNO et K-rak DUO 

These racks are hand made for us by the best woodwork experts in the "Pays Basque" and the "Anjou". Nothing exotic. They weight much, 38Kg for 4 tears, they are made of true high quality materials and cost more than traditional hightech hifi stands using glass, metal tubes, carbon fiber, aluminimum or assembled solid wood bits ... 
They look simple, in the purest Form Follows Function tradition and there is no mad science behind, they are the result of 15 years of experience and hundreds experiments to make any good components to sound at its best. 
Ask for a trial and compare with the hifi racks around: results are amazing ! 

 



Should I use cones, rubber feet or springs under components ?

It seems every body has forgoten about the story. In the late 70's when Gilles Millot (famous speaker and driver designer) first presented spikes under speakers, the tip was facing a wooden floor.... The spike is only one part of the system : the part that is easy to sell and ship .... Spikes and cones tips must face a damping / spreading material like plywwod. Then, only can the spikes behave as a "large bandwidth" and "omnidirectional emitter" of energy in the dissipating material, thus allowing minimum energy return to the component through the spikes. Only if you have a thick plywood plinth under components, it is worth to try what happens with cones or spikes. Most of the rubber feet, springs or inflating devices are no useless for quality : mostly good enough to provide a less disturbing sound balance in a poor sounding system. 
 



Does plywood also improve speaker's balance and micro-dynamic ?

The problem is very much the same as with components. The difference is that some parts of the speakers actually generate vibrations. For the same reasons, decoupling materials should be rigid and damping to allow spreading of the vibration's energy. Again the best material is plywood... A good thick plinth of plywood where to spike a floorstander speaker is a must. Additionally, spikes won't scratch the floor any more. Same applies under stands of bookshelf speakers. Additionaly, one can put plinths on top of each stand. If speakers are also on spikes, it can be also interesting to keep the spikes under the speakers .... 
 



There is only 3 feet under Lavardin Technologies amplifiers. Why ?

3 feet is the guaranty that each foot will receive a constant pressure what ever is the flatness of the support. With 4 feet and a non perfectly flat support, one foot can remain unloaded. They are made of specific hard neoprene rubber to allow at least good results even in the most adverse environment.

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-24 at 09:29, j_bloom said:

Jag läste genom Lavardins FAQ igår, de sticker ut hakan en del och är såklart väldigt säkra på vad de anser vara ”rätt” eller ”bäst”. Tycker att det var rolig läsning även om jag inte håller med i allt

 

Jag tycker det känns uppfriskande och betydligt mer intressant att läsa dokumentation eller ett sådant här FAQ där man känner att det faktiskt är skrivet av människor, och passionerade sådana som utrycker vad de verkligen tycker och känner, istället för nånting sjukt stelt, tråkigt och "korrekt" som är sammanställt av en marketing avdelning som vare sig har koll eller passion för produkterna. det är väl kanske lite av ett stort företag vs litet företag effekt, men jag tycker inte de sistnämnda ska skämmas för sig, det tar dem ju bara närmre kunden/användaren på ett sätt. Me like! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, VoicesInMyHead said:

Me like!

Jag håller med du, det finns såklart fördelar och nackdelar med bägge - som det mesta här i livet.

 

Har vi någon som är bra på fransk-hifiengelska här? Som kan hjälpa mig att reda ut några saker i texten ovan.

 

I stycket om strömfördelare så utrycks det att "Ingen köper en Ferrari för att den ska kunna dra ett släp" den analogin förstår jag inte riktigt. Som jag uppfattar det så tycker Lavardin att det är bättre att koppla deras enheter direkt i strömuttaget. Men att jämföra strömrenare/fördelare med släp? Bensinen är väl i såfall en bättre metafor. Och vem vill dra i sämre bensa i sin kärra...

 

 

On 2021-08-24 at 09:29, j_bloom said:

How to optimize single cabling of the speakers ? 

With speakers having one pair of binding post per drive unit, one binding post is used to connect the cable from to the amplifier, then straps send the signal to the others. 
Most of the time, "given with" straps are of very poor sounding quality, made of solid metal plates or bars. They should be replaced by bared twisted multistrand copper bits of cables for better results.

The difference in sound quality is huge. One can think the only justification for multi cabling is the simple fact that poor straps are removed... 
 

Som jag uppfattar detta så tycker de att kontaktdonen på många högtalarkablar är dåliga - och att köra utan spade/ banan är bäst? Men slutfrasen "One can think the only justification for multi cabling is the simple fact that poor straps are removed..."  Vad syftas då till? En ledare med flera trådar vs en enkelledare?

 

Jag fick Ikea och Clas Ohlson uppgraderat i helgen:

 

51401949423_2ca213e94c_b.jpg

 

51401949338_4945260827_b.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Och ang. uppvärmning, så uppfattar jag det som att förstärkaren är inspelad från fabriken. Att den når 80% av sin kapacitet efter 10minuter men att det är tänkt att den ska stå på dygnet runt?

 

On 2021-08-24 at 09:29, j_bloom said:

How long does it take to warm up a Lavardin Technologies amplifier ?

Thanks to our exclusive technologies, warm up period is very short where classical designs (tubes and solid-state) require very long period of several days to reach their own maximum. 
At ambiant domestic temperature (around 20C), Lavardin Technologies amplifiers reach 80% of what they could gain beeing kept switched on permanently in only 10 minutes.

Meanwhile, the quality of the complete hifi system can greatly be improved after a few days when the amplifier is kept switched on : this is due to the warm up period of speakers and classical speaker cables that is much longer than for Lavardin amplifiers. 


 

Link to comment
Share on other sites

Jag gillar verkligen texten. De är oerhört kaxiga och det är som redan nämnt, från hjärtat istället för tokspecat. 

33 minutes ago, j_bloom said:

Och ang. uppvärmning, så uppfattar jag det som att förstärkaren är inspelad från fabriken. Att den når 80% av sin kapacitet efter 10minuter men att det är tänkt att den ska stå på dygnet runt?

Jag tolkar dem som att de anser att inspelningsperiod är humbug, och snarare så att man vänjer sig ”missljuden”

 

Förstår det som att den ska nå 80% av sin kapacitet efter 10 min, men att de använder ”stå på dygnet runt” som referens i det påståendet. Vilket kan betyda att man inte behöver ha den på 24/7. Åtminstone inte ur ljudsynpunkt. 
 

Sen fick vi lära oss på högskolan att många elektriska komponenter slits hårdare av att slå på och av varje dag än att låta dem stå på. Men det beror säkert på många faktorer huruvida det stämmer. 
 

Edit:

 

Sen står det iofs att resten av systemet kan komma att låta bättre om den står på jämnt..

Link to comment
Share on other sites

52 minutes ago, j_bloom said:

I stycket om strömfördelare så utrycks det att "Ingen köper en Ferrari för att den ska kunna dra ett släp" den analogin förstår jag inte riktigt.

Haha, håller med om att det är en skum liknelse:), man förstår i vart fall att han inte är nått fan av strömrenare och "bättre" kablar. Man får ta denna text med en nypa salt som med allt annat och det bästa är att själv bilda sig en uppfattning om hur det förhåller sig med de förutsättningar man har. Det är svårt att säga något generellt inom denna hobby som passar alla anläggningar, förutsättningar och preferenser, vilket gör texten lite underhållande.

 

On 2021-08-24 at 09:29, j_bloom said:

How to optimize single cabling of the speakers ? 

Min tolkning utan franskt hifi-lexikon.

+ Han klagar på metallblecken som återfinns på många högtalarterminaler för biwire.

+ Han menar att enda fördelen med biwire är att man slipper de sedvanliga metallblecken.

+ Han menar att man istället för metallblecken ska ska använda skalade, tvinnad mångtrådiga kabelbitar.

 

Inga nyheter under solen, jumpers av olika typer är det många som använder istället för medföljande metallbleck.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, LPL said:

Han klagar på metallblecken som återfinns på många högtalarterminaler för biwire.

 

Jag är SÅ nöjd med att mina högtalare inte har terminaler för biwire! :smilingeyes: Det var alltid jobbiga pengar att behöva slanta upp för de där jäklars jumper kablarna, för man var ju tvungen att göra det när möjligheten fanns, och sen hörde man ändå ingen skillnad. :shrugging:

Link to comment
Share on other sites

Just now, VoicesInMyHead said:

Jag är SÅ nöjd med att mina högtalare inte har terminaler för biwire! :smilingeyes:

Samma här, det finns (fanns) som tillval till mina Audio Physic men jag valde bort det p.g.a. tidigare erfarenheter och ville slippa jumpers som det oftast slutar med.

 

15 minutes ago, j_bloom said:

Det är något jag skulle kunna prova:

Många gånger ser det ut ungefär så här, mer avsett för hög ström än en musiksignal:)

image.png.4e8391fa73f0ce7fa43b34026c15a4a3.png

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag är SÅ nöjd med att mina högtalare inte har terminaler för biwire! :smilingeyes: Det var alltid jobbiga pengar att behöva slanta upp för de där jäklars jumper kablarna, för man var ju tvungen att göra det när möjligheten fanns, och sen hörde man ändå ingen skillnad. :shrugging:

Det kan jag dementera att det inte är skillnad på jumpers. Började med att byta jumpers innan jag köpte högtalarkablar av samma tillverkare.

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Jag är SÅ nöjd med att mina högtalare inte har terminaler för biwire! :smilingeyes: 

Ja, det är rätt så skönt faktiskt. Orka experimentera med jumpers, vilken onödig utgift :grinquint:

Och hur man än vänder på det så blir det alltid en försämring av ljudet  ..om man inte tänker köra bi-wired eller bi-ampat förstås.

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, figge said:
55 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Det kan jag dementera att det inte är skillnad på jumpers

Det är det säkert - jag vet inte om vi pratar om samma här dock, de jumpers du syftar på är väl i ditt fall de som knyter samman den övre delen på Verity-högtalaren med den undre? Det kanske är mer hörbart där?

 

Jag får helt enkelt se om jag kan märka någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...