Jump to content

En historia om 12st ljudanläggningar.


parsifal

Recommended Posts

@AmpalangDet tar mig emot att säga det här men det kommer tyvärr bli en utdragen process… en Klassisk Euphonisk spännande inläggsspecialitet så att säga. Jag har inte gjort det förut men tänkte pröva nu. Se hur långt en kan dra det innan folk börjar hamna på mentalsjukhus.

 

Men du har iallafall rätt i att Större är Större!


Det är många som liknar högtalarna vid kylskåp - när de stod i 6st lika stora delar och fyllde upp vardagsrummet så var det dock inte vad som snurrade i min hjärna. Det var mer: När hon kommer in och får se på detta spektakel…då är iallafall kistorna klara - varsin till mig och henne och de två mindre åt hundarna.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 2022-07-17 at 15:42, Ampalang said:

F5 :65:

Tyvärr, skulle tro att jag kommer leverera fortsättningen i slutet av Semptember…

 

Har länge letat efter dokumentären Heartworn Highways i digitalt format, nu ligger stora delar av den ute på youtube:

 

 

Finns en hel del guldklimpar i den, mina favoriter är bland annat biten hos Townes van Zandt där den gamle smeden delar med sig av sin livsåskådning och blir rörd till tårar när Townes spelar en låt.

 

Även Guy Clarks variant av ”That old time feeling” är väldigt fin.

 

Håll till godo. Håll ut :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Lyssnade även jag på A3 i Malmö för en herrans massa år sedan. Detta för att jämföra förstärkare rör vs trissor. Snellarna lät väldigt fint - inte bombastiskt jättestort utan balanserat mycket rent ljud. 

För avrigt så spelar jag i sommarhuset med Snell EIII (omkantade med AudioNote foam rings) och tröttnar inte på dem helt enkelt. Mycket fina i mellanregister samt att de spelar väldigt medryckande dynamiskt!

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, AlfaGTV said:

Kanske inte vad man väntar sig, men men! 

Det är snarare precis det en förväntar sig. Var orolig att Lasse snålat :)

 

4 hours ago, shaft said:

Snellarna lät väldigt fint - inte bombastiskt jättestort utan balanserat mycket rent ljud. 

För avrigt så spelar jag i sommarhuset med Snell EIII (omkantade med AudioNote foam rings) och tröttnar inte på dem helt enkelt. Mycket fina i mellanregister samt att de spelar väldigt medryckande dynamiskt!

Jag tycker att du träffar väldigt likt vad jag upplever i dina beskrivningar - kul! 
 

Det sägs att A3orna ska klara att spela bombastiskt med men att de krävs lite jobb för att få till det. Inte bara placeringsmässigt men även med kringutrustning. Att biampa basmodulerna verkar vara en bra och populär start.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, parsifal said:

Vad intressant! Minns du vad de var uppkopplade med för kringutrustning?

Yes det var en battle mellan rörstärkarsteg Michaelson & Austin TV1 Power Amp samt ett par Denon Monoblock POA-4400 (den lite mindre modellen). Kommer inte ihåg mer av kringutrustningen. Det slutade med att rörsteget blev min favorit med ett större soundstage och ett mer engagerande ljud IMO. Basen blev dock lite fastare med Denon, men annars lät de lite livlösa.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Jag hade hoppats på en lead-in av antingen @Ampalang eller @lindvall för detta inlägget men det verkar utebli. Det är lite som när en leker kurragömma och gömmer sig för bra, tillslut tröttnar de andra deltagarna och slutar leta och man sitter ensam kvar och undrar vad man egentligen håller på med. En gammal flickvän till mig klättrade som barn upp i en gran och stannade där över natten... hon hade tydligen sett och hört både grannar och oroliga föräldrar leta men valt att ignorera dem och var väldigt sur när hon tillslut kom ner - för att de inte kunde leta bättre. Några år senare, som nybliven 15åring vann hon Norska mästerskapet i Slalom över många bittra seniorer. Vissa människor har den slags dedikationen att de kan göra till synes omöjliga saker - som att  sova i ett träd. Jag själv har problem med att hitta en tillräckligt bekväm position i soffan.

 

En annan s k "Övermänniska" får man väl ändå säga att Peter Snell var. Han var son till Nobelpristagaren i medicin, George Snell. George märkte tidigt att Peter var begåvad och hade säkert önskat som många fäder gör, att hans son på något sätt skulle gå i hans fotspår. Det blev inte så. Peter satsade istället all sin begåvning på att bygga högtalare. Med start i deras vardagsrum... undrar hur populärt det var hos resten av familjen? 

 

"Peter Snell became determined to build a loudspeaker that achieved lower levels of coloration through careful attention to on and off axis response. Two Snell innovations, a novel low diffraction cabinet and .5dB production crossover tuning were required to satisfy Peter’s high standards. In 1976 Peter introduced the highly refined Type A loudspeaker that launched Snell Acoustics."

 

Jag har levt med just Snell Type A i tredje generationen här hemma i ett år och det är dags att dela lite erfarenheter. Snell typ A III är den näst sista varianten av Type A men den sista som Peter konstruerade före hans tragiska bortgång i Snell fabriken vid 38 års ålder.

IMG_6726.thumb.JPEG.21d8c66722da67c1c75f8742350e1946.JPEG

 

Snell Type A III är stora högtalare. 130x61x35cm och nära 70kg/st. Botten är en basmodul med ett 12" element som är monterad att spela mot taket. Det ska kunna leverera ner till 24Hz -3dB. Eftersom basen är monterad som den är så är det ofta den som behöver service/bytas först. Mellanregistret får högtalaren att se lustig ut då det som synes är väldigt litet, det täcker ett stort frekvensområde från 275Hz till 2700Hz

52623241746_388c89acb5_b.jpg

image.png.a09044238ae481a12b1e87e68a47ac18.png 

 

På diskanten sitter en filtbit limmad vilket ger högtalaren ett DIY-intryck. På baksidan sitter en supertweeter som går att stänga av om en så önskar. 

Filterlösningarna är stora och jag tänker inte försöka ge mig på att beskriva dem då jag inte har någon som helst kunskap om dem. Här är en bild lånad från faktiskt:

image.png.1a8400f7d05fdc30593c572a453c29f2.png 

 

Ingen av delarna Peter använde sig av i sina byggen är exklusiva utan han ansåg att han fick ut ett fulllgott resultat av de modesta element och komponenter som han använde sig av. Det gäller även Type A som är den främste av hans skapelser. Detta gjorde så att högtalarna inte heller behövde kosta oerhört mycket utan kunde bli tillgängliga för en bredare skara. På 1980-talet blev Snell Typ A utsedd av många som världens främsta högtalare och jag skulle vilja påstå att det även idag finns väldigt få högtalare som kan mäta sig med dem, Tar vi hänsyn till begagnatpriset på ca 20 000kr-25000kr  så skulle jag vilja säga att det inte finns någon konkurrent alls.

 

Det är viktigt att när en köper Snells högtalare att se till så att en fått ett par vars serie nr följer varann, tydligen så blev varje högtalarpar intrimmat tillsammans mot en "master". Jag förstår inte riktigt hur man gör detta men det kanske @Engelholm Audio kan svara på?

 

Mina lyssningsintryck:

Det som kanske tilltalade mig mest med högtalaren(förutom all hype från Steve Guttenberg och Herb Richert) var 12" basen. Jag har länge velat ha en högtalare med minst 10" baselement och nu skulle det äntligen bli åka av. Det var dock inte basen som gav sig till känna först utan det var hur naturligt mellanregistret och diskanten lät. @shaftuttryckte det som att de spelade "rent och balanserat" och ja tyvärr så har jag inget mer definierbart sätt att beskriva ljudet. Det är högtalare som kan spela allt, iallafall allt jag slängt på härhemma har låtit bra. Inget som sticker ut på något sätt utan återgivningen är naturlig och harmonisk och aldrig någon hint av "lådljud". Jag tror supertweeterrn spelade roll i att skapa en ytterligare upplevelse av rymd kring musiken vilket funkade väldigt bra härhemma. 

 

Är detta då mina sista högtalare? Stannar Karusellen här?  Nej. Men kanske att den stannat nu iom. mitt senaste högtalarköp... to be continued!

 

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ampalang said:

Hur upplever du skillnaden mot E III?

Type E verkade i mina öron ha en mid-bump. Att det var mer tryck någonstans i mellanregistret i dem medan ljudet från de låga frekvenserna till de höga var mer jämt i Type A utan något som stack ut på samma vis.

 

Type E hade på så vis en större imponatorfaktor men på det hela blev det väldigt snabbt klart att A3 är en mycket bättre högtalare på alla sätt. Man brukar säga att Type A är som ett par fina cigarrer - isåfall skulle E3 vara ett paket hyffsade cigaretter.

 

E3 kostar runt 5tkr vilket gör den ännu mer prisvärd. Det är inte så att A3 spelar 4 eller 5 ggr bättre.

 

E3 är dessutom lättare att placera i de flesta rum pga att de är så mycket mindre.

 

 

Peter Quortrup på Audio Note som köpte konstruktionsrättigheterna för Snell sägs ha fått frågan varför de inte tillverkar Type A, han ska då ha svarat att de försökt men att de blir för dyrt.

 

Det finns en polskfirma som gör en variant på Type A, med exklusivare material men till utseende väldigt lika. 2018 tog de 69000Euro per par. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-07 at 15:11, parsifal said:

Det är viktigt att när en köper Snells högtalare att se till så att en fått ett par vars serie nr följer varann, tydligen så blev varje högtalarpar intrimmat tillsammans mot en "master". Jag förstår inte riktigt hur man gör detta men det kanske @Engelholm Audio kan svara på?

 

Tack för passningen, @parsifal. <3 

 

Min tolkning på detta är att detta gällde "för länge sedan", typ 80- eller 90-talet.

I mina moderna öron, låter detta som en kompensation, för att man inte hade precision och toleranser på de ingående delarna. Därför kompenserade man genom att ställa den färdiga högtalaren mot en referense, för att trimma in den mot en master.

 

Det framgår ju inte här vad "intrimning" rent praktiskt innebär...men jag kan spekulera att det handlar om att kompensera i filtret för hantera (produktions-) variationer i högtalarelement, lådtillverkning och filterkomponenterna i sig. 

 

Dagens mer moderna approach är att ha mycket högre kvalitetskontroll och -säkring på bestånds- och smådelar tidigt i produktionen, för att senare endast behöva ett fåtal kvalitetstester på den färdiga produkten. Det är lixom för sent när hela bilen är färdigbyggd att inse att ratten är trekantig. :D Inom mjukvaruindustrin är det ännu mer påtagligt med automatiserade tester enligt testpyramiden.

Link to comment
Share on other sites

Intressanta inlägg ;-)

Ang Intrimningen så har jag tyvärr inte koll på om det var intrimmat mot en referenshögtalare eller om det bara var sinsimellan det aktuella högtalarparet dvs Vänster+Höger högtalare. Jag läste någonstans för länge sedan att Peter Snell, i sluttrimningen av en modell, hade ett externt filter i knät som han kunde göra justeringar med för att få ljudet fintrimmat i de olika registerna mot varandra. Låter ganska troligt och smart att från lyssningsposition kunna göra justeringar "on the fly".

 

EIII är ju som sagt en trevlig högtalare som jag spelar regelbundet på i en senare variant. Skumkanterna på basarna gick åt skogen för några år sedan och jag bytte dem mot AudioNotes variant som skall vara korrekt sort med "tjock kant". Det blev toppen. Det är ju tvåvägs så det är ju väldigt kritiskt för ljudet i mellanregistret. Jag har alltid tyckt att de låter osedvanligt naturligt i mellanregistret som för exempelvis röster och efter bytet låter de minst lika bra. Men jag förstår Parsifals kommentar om mer tryck i EIII än AIII. De är lite tjockare i övre basen. Inte så det stör nämnvärt för mig men AIII var jämnare neråt. Även CIV hade lite samma effekt. Ingen imponatorbas men det fanns verkligen botten när den behövdes.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-01-09 at 17:24, lindvall said:

Men vilken lead-in jag skulle bidra med har jag svårt att förstå! Har inga erfarenheter av Snell.

Det var inte Snellerfarenhet utan Snällerfarenhet jag syftade till, I mina ögon är du och Ampalang denna trådens två varma vänner och sanna riddare.

On 2023-01-09 at 10:11, Engelholm Audio said:

Därför kompenserade man genom att ställa den färdiga högtalaren mot en referense, för att trimma in den mot en master.

 

Det framgår ju inte här vad "intrimning" rent praktiskt innebär...men jag kan spekulera att det handlar om att kompensera i filtret för hantera (produktions-) variationer i högtalarelement, lådtillverkning och filterkomponenterna i sig. 

Tack för svar...jag läste att de hade en specialist på fabriken vars heltidsjobb var just att trimma in högtalare mot en master. Jag antar att det är några värden som en kan mäta upp och sedan justera? Eller var det en snubbe med gyllene öron och otrolig känsla kanske? som daskade till högtalarna och spände/ lossade skruvar lite här och där. 

Det glädjer mig att få veta att utvecklingen på det området har kommit längre.

 

 

Link to comment
Share on other sites

En liten tillbakablick på systemen som fått ta plats i vardagsrummet de senaste åren:

 

52621891439_11f9c72fef_b.jpg

Dynaudio Contour 1.3SE & Musical fidelity

52622110648_75023d2546_b.jpg

 

52622065670_74e4c922ed_b.jpg

Harbeth 30.2, Accuphase E-480 & Rel

 

 

51709099043_4efa399f60_b.jpg

Verity Parsifal Anniversary, Kuzma & Pass Labs

 

 

52621891559_15a76d6daa_b.jpg

Audiovector SR3 Arreté & Clearaudio

 

 

52622110763_aefa486175_b.jpg

Snell Type E &  Lavardin

 

 

52622065680_9cabbe438a_b.jpg

Quad ESL-57

 

 

52621891564_1582c00ced_b.jpg

Snell A3

 

52622130578_820449a051_b.jpg

Sonus Faber & Lavardin

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Ampalang said:

Vilka Sonus Faber är det?

Det är Sonus Faber Lumina II:

CAA9B888-6B99-4D2F-9D5F-DB9D5EFA6B5E.thumb.jpeg.09abeb5c7abc84b1f5bfaf55ccb9426c.jpeg

The reflex port gives additional versatility for the models’ range: on the two bookshelves and center channel speakers it’s placed on the frontside. Thanks to this solution, Lumina II speaker is significantly less sensitive to its placement, allowing sound excellence even when placed close to a backwall. It can be placed wherever you want always enjoying a great performance and listening experience.”

AB5C75B9-3912-4B0C-A6D8-3CEF5586353B.thumb.jpeg.463832f77c271ddcb1efc6d432a8d248.jpeg

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Ampalang said:

Det är verkligen ingen ordning på dig och din hifiresa, jag gillar det skarpt. 

Det kan kanske verka så men allt har skett planerat, både vad gäller val och tidsramar för de olika komponenterna.

 

Jag har gjort min ”dröm” och haft mina drömsystem här under åren där nyfikenhet för olika märken och konstruktionslösningar varit ledande.

 

Det har blivit som en slags avgiftning och jag har inte längre ett sug på att höra något mer utan min prylresa är färdig. Jag har testat det jag velat testa.

 

Det känns just nu som att jag har en perfekt balans för mig i mitt system ljudmässigt, ekonomiskt och utrymmesmässigt/ estetiskt.

 

Jag säger inte att min resa slutar här men skulle jag tippa så skulle jag säga att det mest troliga är det kommer stå still ett långt tag vad gäller byteshandel.

 

I en framtid långt borta kan jag se att jag hade velat ha ett dedikerat rum eller attefallshus men det är ingen reell verklighet inom överskådlig tid.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...