Jump to content

En historia om 12st ljudanläggningar.


parsifal

Recommended Posts

Följ med mig på min resa genom tid och hifisystem

 

Systemen nedan följer i kronologisk ordning, från mitt allra första egna hifisystem till det nuvarande system som jag har idag.

De apparater som är redovisade på bilderna nedan har jag allihop ägt under en längre tid.  Många fler apparater har testats, såsom olika CD-spelare, DAC, Förstärkare, RIAA m.m, dessa är inte nämnda då de inte haft en permanent plats hos mig.

 

 

Pioneer NAD

System nr 1

Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Spotify  

Förstärkare(2): NAD 3020

Högtalare(3): Pioneer HPM100

Kablage: Någon tunn tråd från dåvarande On/off-butiken

 

Minnen/ musik: Detta system hade jag i min första lägenhet - en 1:a med kokvrå på 20kvm i Lund. Jag skäms litegrann än idag över vilken dålig granne jag måste ha varit. Jag spelade hög musik nästan dygnet runt, alla dagar i veckan. Från reggae till omöjlig techno. Högtalarna med sina 12-tums element fyllde upp lägenheten med välljud ganska så enkelt. Detta var i mina öron ett system som inte kunde låta "hårt eller kallt". Allt lät bra på det, även "dåliga inspelningar".  Det hade dock inte någon 3d-förmåga alls, inte med de förutsättningar jag gav det iallafall. Det var som att all musik kom från högtalarna och ingen annan stans. 

 

Mestadels så spelades det egna spellistor från Spotify, där musiken sorterades efter sinnesstämningen den gav mig. Jag lyssnade på några album, bland annat: Kings of Leon - Because of the times och Lifehouse - No Name Face 

 

 

Focal 806 v Yamaha

System nr 2

Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Wimp och Foobar kopplad via AUX

Förstärkare(2): Yamaha RX430 AV-reciever  900kr

Högtalare(3): Focal Chorus 806V 3000kr

Kablage: Någon tunn tråd från dåvarande On/off-butiken

 

Minnen/ musik: Här får jag min första riktiga WOW-hifiupplevelse. Fassan hade några år tidigare köpt samma högtalare på Ljudupplevelser i Ystad. Jag minns att han hade gett ungefär 25-30tkr för ett komplett system med Rotel förstärkare och CD-spelare. Alla tyckte han var galen men Det lät fantastiskt hos dem - varmt, aldrig kallt eller hårt här heller som en ibland kan få höra att Focal kan låta.  Jag  lyckades få tag på samma högtalare på Rehifi några år senare. Jag minns att  det var meckigt att  bära  högtalarlådan från tåget till den nya lägenheten i Malmö. här bodde vi större - kanske 50kvm med ordentligt kök och så.  Jag slänger upp högtalarna på två köksstolar, meckar lite med att frisera kablarna så att de ska gå att koppla in i förstärkaren och så slår jag mig ner framför systemet och slår igång första låten - WOW! Vad fasiken är det som händer?  Var kommer ljudet ifrån?!  Det är som att högtalarna inte finns och en varm och härlig 3dimenssionell ljudbild mellan högtalarna målas upp. Jag kan inte sluta lyssna och förundras -det fortsätter så hela natten.

Här börjar intresset för inspelningskvalitet skruvas upp - Spotify Ersätts med Wimp och FLACfiler på  Foobar. Ordentliga stativ införskaffas. jag börjar beta av "Hifi"-album - såsom Radioheads alla skivor och  Jazz at the pawnshop.

 

 

 

 

Dynaudio 25 accuphase

System nr 3

Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP och FOOBAR, Hegel HD20 DAC ≈8000kr 

Förstärkare(5): Accuphase E305 ≈15000kr 

Högtalare(3): Dynaudio Special 25≈20000kr

Kablage(4): Monster cables från Elgiganten

 

Minnen/ musik:  Detta är en period där jag har börjat att läsa i olika hififorum och  tidningar. Jag  har varit väldigt nöjd med mina Focal men läser att det finns mer och BÄTTRE. Focalerna är bara speciade ner till 55Hz med sitt 6tums element medan i Special 25 så sitter det 8tummare, som ska klara ner under 40hz! Jag kan inte låta bli, så säljer mitt system och införskaffar ett nytt - Världens bästa stativare någonsin säger kritikerkören om Special 25. Här börjar min huvudvärk. För första gången så blir jag tudelad. Bra inspelningar låter helt fantastiskt! men dåliga skär i huvudet på mig. Jag blir snabbt lyssningstrött och känner inte samma hifi-glädje längre. Vad fan har jag gjort?  Införskaffar en ny förstärkare och en DAC men ingen av dem tycks tämja högtalarna. När jag har gäster så kan jag inte längre spela vad de önskar, utan måste själv välja speciella låtar som funkar. Jag säljer mina "speciella" Dynaudio med lite vemod efter bara 3 månader - tänk om jag bara inte lyckades få dem att spela ordentligt? Vad gjorde jag för fel? 

 

Accuphase Martin logan

System nr 4

Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP och FOOBAR, Hegel HD20 DAC ≈8000kr 

Förstärkare(5): Accuphase E305 ≈15000kr 

Högtalare(3): Martin Logan SL3≈18000kr

Kablage(4): Monster cables från Elgiganten

 

Minnen/ musik:  Från att ha fått hifisjukan till att blivit av med den igen så stöter jag här på  det bästa ljudet jag haft hittills, helt oväntat. Det är hos Rehifi igen, jag är där för att åter köpa någon liten stativare liknande Focalerna som jag haft tidigare. Med mig är min bror, för skojjs skull börjar vi lyssna på de dyra högtalarna i butiken. Vi är helt ensamma där och känner att stämningen är god. Åter igen så blir det lätt för skarpt för bägge av oss på de dyrare högtalarna - ingen återger ljudet så som vi vill. Vi prövar även några billigare Cabasse, som i ljudkaraktär och utseende borde vara rätt för mig, men magin uteblir. På skämt säger jag att vi borde koppla in de där stora Martin Logan. Och ja jävlar. Jag och min bror blir stumma,  efter några låtar så tittar vi bägge på varandra och bara ler. DET är precis DET vi var ute efter. Jag börjar komma på en massa försvarstal till vad jag ska säga till sambon i huvudet medan vi åker och hyr en större bil för att få hem dem.  När vi kommer hem börjar min sambo gråta för att de är så stora, hela vardagsrummet känns fyllt.

 

Men Wow vad bra det låter! Här är hifin på topp! jag har flertalet bjudningar med släkt och vänner och alla sitter och blundar och njuter av det som kommer ut. Det är helt otroligt vad bra det låter.  Framförallt röster - här börjas de lyssna på Cassidy, Zelmani, Krall, Willie Nelson osv.

 

 

focal aria 926 hegel h80

System nr 5

Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP och FOOBAR, Hegel HD12 DAC ≈9000kr 

Förstärkare(4): Hegel H80 ≈10000kr 

Högtalare(3): Focal Aria 926≈25000kr

Kablage(4): Monster cables från Elgiganten, Chord signalkablage

 

Minnen/ musik:  För att göra sambon nöjd så letar jag nu efter högtalare som är vita och passar in i en modern tråkig lägenhet. Focal släpper lägligt nytt och min fassa skickar något sms om att det är drömhögtalare för honom. I samma veva får han en hjärtattack och får opereras. Jag tänker "YOLO" som en oftast gör när en känner döden nära och bestämmer mig för att köpa en helt ny anläggning på Ljudupplevelser i Ystad.  Det lyssnas på Monitor Audio men Focalerna är de som på plats låter bäst i mina öron. Jag köper även en helt ny DAC, Hegel HD12 för nästan 9000kr.  Rabatten jag fick var ett par signalkablar från Chord, lite besviken över det idag fortfarande :) En hade hört innan att när en köper nytt så drar alltid handlaren av en del. 

 

När fassan kommer hem från sjukhuset så har jag kört högtalarna till dem som överraskning och det spelas Peps Persson och dansas för glatta livet, som en hyllning till livet.

 

Focalerna är bra, men inte så som alla omdömmen sagt, basen blir för bummlig och jag väljer att sälja dem, förlorar en massa pengar och tänker att hifi är skit.

 

Audio pro system one

 

System nr 6

Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med WIMP kopplad via aux

Förstärkare(2): Audio Pro Stereo one  ≈2000kr

Högtalare(): 

Kablage(): 

 

Minnen/ musik:  Första hifimässan jag gick på i Malmö var innan mitt riktiga hifiintresse börjat. Jag minns det som att Öresundsbron invigdes samtidigt men jag kan ha fel där. Den stereo som då lämnade störst avtryck var Audio Pros Stereo One - hur kunde ett så litet system ha den auktoriteten?  Efter att ha sålt ett "dyrt"  och  "stort" system så var det nu perfekt att börja jaga en Stereo One - för att se vad den kunde. 

 

Basen är bland de mest rumsfyllande jag haft men det är inte mycket mer än så. Det lyssnas nu en del på Madonna och James Blake.  Efter ett halvår börjar hela stereon spraka och ger tillslut upp. Jag skänker bort den.

 

 

contour 1.3se musical fidlity

System nr 7

Signalkälla(1&2):Toshiba bärbar laptop med WIMP kopplad via Hegel HD20  ≈4500kr 

Förstärkare(4): Musical fidelity M6i ≈10000kr

Högtalare(3):  Dynaudio Contour 1.3SE  ≈10000kr

Kablage():  Chord Signature 2m  ≈4000kr

 

Minnen/ musik:  Efter något år utan en "riktig" anläggning hemma så är det dags igen. Denna gången återigen till Dynaudio men matchat med Musical Fidelity denna gång. Åter igen så har jag ett system som verkligen kan imponera. Musical Fidelity kan verkligen "smälla till" jämtemot de tamare förstärkarna som jag haft förut. Med denna anläggningen flyttar vi ut till vårt nuvarande boende på 70m2.  Tyvärr så finns samma sjukdom kvar - systemet blir för vasst för mig för lätt. Jag prövar att för första gången laborera med lite dyrare högtalarkablar, det gör skillnad men inte tillräckligt. Testar även Vinyl, Rega RP3 och Rega fono men inte heller det blir rätt. Behåller systemet ändå i något år då det låter riktigt jäkla bra med rätt musik.  Här spelas nu mycket Ben Howard och Rolling stones.

 

 

audio pro a40

System nr 8

Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Tidal eller Ipad 

Förstärkare(2): Audio Pro A40 

Högtalare():  ≈10000kr

Kablage():  

Minnen/ musik:  Försöker i några månader bli vän med Audio Pros 40års jubileums Bluetooth högtalare A40, den är jäkligt fin men magin uteblir. Tillochmed  Sambon tycker att musiken känns livlös emellanåt jämfört med det gamla systemet.

 

 

physics scorpio h390

System nr 9

Signalkälla(1):Toshiba bärbar laptop med Tidal 

Förstärkare(2): Hegel H390 ≈40000kr

Högtalare(4): Audio  physics Scorpip 25 + ≈35000kr

Kablage(3): Chord Signature 2m  ≈4000kr

 

Minnen/ musik:  Detta systemet  känner jag att jag hade velat spendera mer tid med än jag gjorde. Alla produkterna är verkligen topp. Det enda som jag kunde klaga på var att fötterna till högtalarna kändes undermåliga för något som i nypris kostar närmre 80tkr. Nu var jag plötsligt uppe i en prisnivå där sakerna bara tvunget måste låta magiskt. Men de gjorde det aldrig hemma hos mig. Det lät bra med allt, men inte mer än så. Ljudet var varken kliniskt eller varmt. Opersonligt är det närmsta jag kommer. I samma veva får jag in en ny kärlek i systemet: Thorens Td125 med SME3009 och Nagaoka puppa.

 

 

harbeth accuphase

System nr 10

Signalkälla(1):Thorens TD125, ≈4000kr

Förstärkare(2): Accuphase E480, AD50 Phonokort  ≈80000kr

Högtalare(4&5): Rel T7i sub och Harbeth 30.2   ≈40000kr

Kablage(3): Chord Signature 2m  ≈4000kr

 

Minnen/ musik:  Jag är nu lite i desperation, jag väljer att sälja av alla mina aktier och satsa allt jag har på min stereo. Jag tror ändå inte på aktiemarknaden och på att spara. Hur ska världen någonsin kunna bli jämlik? :)

 

Olle på Ljudupplevelser har i många år talat gott om Harbeth och dess ljudkaraktär tilltalar mig. Jag åker även upp till Don(GÖK) i Kristianstad och lyssnar på hans Harbeth. jag förstår ganska snabbt att detta är för mig. På blocket finner jag ett par 30.2 till ett helt ok pris med stativ. Jag får tips om att drömmatchning är Accuphase. I Norge hittar jag en ny E480 till ok pris... tror jag. Jag var då en av de få oinvigda som inte visste att alla varor från Norge måste beskattas, jag åker på ett 25% skattesmäll och börjar nästan lipa.

 

På plats är det ett väldigt vackert system. Ett en inte ens behöver lyssna på, det räcker att titta på apparaturen för att komma till ro.

 

Första skivan som spelas är Eva Cassidys - Songbird, en skiva som jag och sambon hört 1000-tals ggr i olika system men som nu får oss bägge att börja gråta.

Tyvärr klarar  jag inte av att det inte är en fullregisterhögtalare - försöker med subbas men blir inte helt nöjd.

 

 

verity pass labs

System nr 11

Signalkälla(1&2):Kuzma Stabi ref med Stogi ref tonarm, ≈45000kr Schiit Mani Phono  ≈1500kr

Förstärkare(3):  Pass Labs INT30A  ≈35000kr

Högtalare(5): Verity Audio Parsifal Anniversary  ≈135000kr

Kablage(4): Supra Sword 3m  ≈4000kr

 

Minnen/ musik:  Sedan 2013 har jag haft våta drömmar om Verity och Kuzma. Jag tror de flesta normalt funtade hifimän någon gång har haft det. För min del började det med att jag jobbade i samma projekt som @calle_jr och där jag första dagen blir introducerad till Calle av en projektingenjör som säger " Calle är den smartaste personen jag någonsin träffat" och det får jag själv bekräftat flera gånger under projektets gång. Bland annat ber mig Calle att räkna ut formler för hur reflektorerna i den stora konsertsalen ska styras. Min hjärna brinner nästan upp och jag hinner knappt ta ett andetag innan han har en hel sida full av formler. Jag kan förstå en del - en annan del är över min nivå. Och jag kom direkt från skolan, jag borde ju ha någon matte någorlunda färskt.

 

Före jag beställer mina Verity så är jag en hårsmån från att köpa ett par Devore O/96, men köparen ångrar sig medans vi sitter och provlyssnar. Han kan inte släppa dem. De låter för bra. Arg men mest besviken åker jag hem. Väl hemma ser jag dessa Verity på Audio markt och trycker på köp.

 

Jag tänker vänta lite med omdömmen och så på min nuvarande anläggning så avrundar här, hoppas att det har funnits någon behållning för dig som läst - om du ens kommit hela vägen hit så ska du ha en eloge bara för det från mig. :)

 

Fortsättning:

Högtalarna köptes på Audiomarkt - inte från en person utan från en Hifi-butik i New York. Paypal strular med min betalning och det tar några kallsvettiga dagar att få den verifierad. Jag tar pengar från min och sambons gemensamma sparkassa som är dedikerad åt framtida husköp för att finansiera högtalarna. I samma veva väljer jag att uppgradera skivspelaren från min beloved Thorens till Kuzma Stabi ref, även denna köper jag på Audiomarkt.

 

Ett fint år i bluesens tecken tar sedan form, jag dyker djupare i Freddie, Albert och B.Bs kataloger. Artister som Peter Green, Mike Bloomfield och Bill Frisell kommer in i mitt liv. Jag får även smaka på lite klassisk musik, dels i form av en ärvd flyttkartong med diverse kompositörer men även genom tips här på forumet. 

 

Det här är på något sätt kulmen för mig i min hifiresa. Jag har nått så långt som jag egentligen aldrig trott att jag skulle komma, även om jag är väl medveten om svagheterna i mitt system så anser jag att  mina grundstenar på plats - ett par högtalare, en förstärkare och en skivspelare som jag borde kunna leva lyckligt med i resten av mitt liv. Jag skriver borde då det är en bitterljuv upplevelse som jag får erfara. 

 

Mitt rum med en uppmurad eldstad som dessutom är dåligt placerad gör så att jag inte kan ha en optimal placering av anläggningen samt så ställer min ekonomi till det. Jag har en fin anläggning men jag har inte råd med musik...

 

Ett häftigt år blir det innan jag bestämmer mig för att sälja av anläggningen och nedgradera.

 

 

 

 

 

Audiovector pass clearaudio

System nr 12

Signalkälla(1&2):Clearaudio Concept MC ≈ 15000kr Rega Aria mk2  ≈8000kr

Förstärkare(3):  Pass Labs INT30A  ≈35000kr

Högtalare(5): Audiovector SR3 Avantgarde Arreté 45000kr

Kablage(4): Supra Sword 3m  ≈4000kr

 

Minnen/ musik: 

Som inbyte mot mina föregående Verity-högtalare så accepterar jag ett par Audiovector SR3 Avantgarde Arreté, en Lumin D2 + pengar. Kuzman säljer jag på hifitorget och delar av pengarna använder jag till att köpa en ny skivspelare och ett bättre RIAA. Resten av stålarna får åka in på  köpa-hus-kontot igen. Det känns som att jag kan andas ut igen.

 

Audiovectors SR3 Arreté har jag haft koll på sen hifimässan 2015  i Malmö, där jag och min bror ansåg att de stod för bästa ljud  där på mässan, vi tyckte tillochmed att de lät ännu bättre än storasystern SR6.  Så det har varit en högtalare som jag länge velat prova  i hemmamiljö.

 

Första intrycket är att de känns nästan lite som leksaker jämtemot de gamla högtalarna - halva vikten ungefär. Detta gäller även för skivspelaren, Kuzman kändes och var byggd på ett sätt som om den säkert kommer att överleva mig här i jordelivet medans på Clearaudion så är allt mer delikat. 

 

Som tur är så låter det riktigt bra härhemma trotts leksakskänslan. Över förväntan - inte med samma realism och djup som med förra anläggningen men kanske mer lättlyssnat i vissa aspekter.

 

Vad som överraskar mest är att jag inte blir imponerad av ljudet som kommer från Lumin - det var nästan den produkten som jag såg fram emot mest att få ha här hemma - en bra digital källa och streamer. Jag gör flera test härhemma och jämför den mot min gamla Chromecast... jag föredrar uteslutande ljudet ur Chromecasten. Även med uppgraderad strömkabel så är resultatet det samma. Efter 2 veckor så får den vandra vidare.

 

Under den här perioden så lyssnas det mycket på Bill Callahan, Songs:Ohia och Buddy Guy härhemma.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • parsifal changed the title to En historia om 11st ljudanläggningar.

Vart är vi påväg är en känd fras från TV och vi får här vara med från start vilket känns både roligt och intressant. Nu går ju inte allt som på räls och du beskriver ju det när det inte blir som tänkt alla gånger. Vid slutmålet så kommer det frågor men i detta fall tror jag vi får nöja oss med frågor eller funderingar kring delmålen om vi önskar svar, vilka kan vara väl så roliga att få ta del av.

@j_bloom, en mycket trevlig läsning även om det finns mindre roliga och dyra erfarenheter som du kanske velat haft ogjorda, men det tror jag iofs ingår hos oss alla i denna hobby. Du ger en hint om ljudideal e t c vilket uppskattas då det är lättare att förstå vart du är påväg:smile:

Vilket år startade denna resa?

 

Ser framemot fortsättningen!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Wow! Vilken fantastisk presentation och sammanfattning av din resa på en och samma gång, jättekul att läsa! Det verkar varit både hopp och förtvivlan längs vägens gång, många tårar dessutom(!). Men det verkar också som att det blivit väldigt bra till slut... :smile:

 

En reflektion jag gjorde iom att du skrev ut lite priser, och som jag också känner igen mig själv i, är att man under de "tidiga åren" kanske hoppade lite för mycket i sidled när man trodde att man uppgraderade, men i själva verkade bytte man bara prylar inom samma priskategori. Nu säger jag inte att allt handlar om pengar, men det där riktiga lyftet kanske inte riktigt blir som när man gör en större satsning.

 

Hur som helst, superfint beskrivet! :thumbsup:

Link to comment
Share on other sites

Man tackar för en intressant historia! Och konstaterar att jag är gammal... Borde du också göra @byZan! ;) 

När den första källan i en entusiasts historia är en lappy med Spotify så blev jag plötsligt våldsamt gammal! :D 

 

Men, den gamla Toshiban borde ju ha tapperhetsmedalj för att ha hängt med så länge som den gjorde? Eller så ska den ha spö för att den inte levt upp till dina förväntningar... 

 

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, byZan said:

Vilket år startade denna resa?

 

Ser framemot fortsättningen!

Tack för fina och kloka ord!

 

Första systemet som är redovisat här är från September 2006.

 

Det var samma år som Spotify lanserades, tänk 14 år med streamingtjänster. Vad tiden flyger förbi.

 

Jag hade innan dess en hemmastereo med cd och kassettband och föräldrarna lirade vinyl så föddes inte in i en digital värld som inlägget kanske felaktigt visar :)

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, VoicesInMyHead said:

många tårar dessutom(!).

Jag reflekterade över det med när jag skrev, det fanns tom fler tillfällen som jag lät bli att ta med 🥲

 

18 minutes ago, VoicesInMyHead said:

En reflektion jag gjorde iom att du skrev ut lite priser, och som jag också känner igen mig själv i, är att man under de "tidiga åren" kanske hoppade lite för mycket i sidled när man trodde att man uppgraderade, men i själva verkade bytte man bara prylar inom samma priskategori.

Jo det är sant! Tror att det finns många lärdomar att dra av det men jag hade inte gjort det annorlunda ävrn om jag kunnat ändra på det. Viktigt att hitta sig själv och sitt ljudideal mitt i alla recensioner och tips. 

 

Tack för de fina orden!

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, AlfaGTV said:

Men, den gamla Toshiban borde ju ha tapperhetsmedalj för att ha hängt med så länge som den gjorde? Eller så ska den ha spö för att den inte levt upp till dina förväntningar... 

 

😆 Jag gick nyss och tog upp den från sin låda där den ligger och vilar efter lång och trogen tjänst och till min förvåning så var det inte en Toshiba utan en Acer... hoppas inte att hela autenciteten faller i mitt inlägg nu!

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, VoicesInMyHead said:

 

Eller hur! Jag blev nästan sugen på att börja om "min tråd" från början... och göra det på rätt sätt... :smile: (Det kommer inte hända, ni kan vara lugna...)

Man kan alltid editera första inlägget i tråden :winking: kör på!

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, j_bloom said:

Jo det är sant! Tror att det finns många lärdomar att dra av det men jag hade inte gjort det annorlunda ävrn om jag kunnat ändra på det. Viktigt att hitta sig själv och sitt ljudideal mitt i alla recensioner och tips. 

 

Så är det verkligen, jag skulle inte heller vilja ha något ogjort, sen kanske jag kunde gjort smartare val ibland, men allting har ändå resulterat i någon slags lärdom och erfarenhet och det har varit kul hela vägen. Om man har facit från början så är det ju inget roligt. Sen är det ju även en resa rent mentalt att komma till den nivå man är på idag, jag minns fortfarande (med dåligt samvete) hur jag tyckte min kompis var helt galen som hade lagt flera tusenlappar på ett par kablar.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, triomio said:

Man kan alltid editera första inlägget i tråden :winking: kör på!

 

Jo, om jag bara hade gjort på det här sättet så hade det ju varit enkelt, men hela tråden är skriven som en förvirrad mans dagbok med allting huller om buller om jag minns rätt. Jaja... det som har varit har varit.

Link to comment
Share on other sites

Tack för att jag fick följa med på din resa till dags datum. Jag tycker de skulle bli ännu mer intressant om du kompletterade med årtal för varje uppsättning. Inte årtalen på prylarna utan åren du ägde dem.  

Link to comment
Share on other sites

Jag har några polare som har Verity. Jag har hört olika modeller mycket på mässor också. Var noga med rummet och högtalarplaceringen. Här kan nog Verity vara mer kräsen än andra märken. När Verity får kärlek från sin ägare genom omsorgsfullt systembygge har den en grymt hög nivå. När den presterar på topp är det få som slår den. Jag har också hört dem underprestera rätt mycket när systemet, högtalarplacering mm inte stämmer, så min erfarenhet är att det krävs intresse och lite tid för att få ut denna världskalssåtergivning som få andra klarar. Det är som med diamanter, rätt slipade gnistrar det bättre än allt annat. 

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Apexorca said:

Det är som med diamanter, rätt slipade gnistrar det bättre än allt annat

Fint sagt! Kan hålla med om det du säger men kan inte med min erfarenhet generalisera över hela produktlinjen.  Jag är nog en av de som relativt nyligen insett hur mycket en själv kan förändra/ förbättra sitt ljud utan att behöva köpa en massa nya prylar - just genom att jobba med placering. 

 

Veritys  basplattform(Floor isolation stand) gör så att det är oerhört tacksamt att flytta högtalarna jämtemot spikes. Jag kan ensam justera dem vilket inte hade varit möjligt om det varit en annan konstruktion. 

verity floorstand

 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, calle_jr said:

 

Detta höjer ju ribban för mitt-system-trådar, och bildkollagen blir säkert en ny referens :satisfied:

Så kul att få höra :)  Det är ett hastverk och det märks när en tittar på grafiska detaljer och typsnitt/ stavfel i grundinlägget, vilken tur att just detta är redigeringsbart så att jag har chansen att snygga till kanterna lite.  Jag kände mig ett tag som Kerouac när han skrev boken "Påväg" Det sägs att han skrev den boken i ett sträck, att han skrev på en lång pappersrulle både dag och natt i 3 veckor. Detta resulterade i en 36m lång pappersrulle och en klassisk bok.  Kanske inte riktigt vad jag har gjort här men känslan infann sig ändå, på 3 timmar en förmiddag :)

 

 

13 hours ago, calle_jr said:

Vad har du för tankar angående pu och riaa?

 

Innan jag på riktigt kan börja botanisera mig och aktivt leta här så är det två saker som måste komma på plats - det första är att jag behöver lära mig min anläggning bättre. Med det menar jag främst inställning av skivspelaren, tonarm och puppa. Jag vill gärna ha läst denna några gånger till: 

 

Samt de fina manualer som finns hos Kuzma, främst denna: https://www.kuzma.si/downloads.html KAA 2016-KUZMA ANALOG ACADEMY 2016-20  ( everything you need to know about how to set up a cartridge but you might be confused by various theories) :)

 

När jag väl känner att jag har en trygghet i att praktiskt kunna utföra det jag lärt mig teoretiskt så återstår det en ekonomisk pusselbit som behöver komma på plats.

Min tanke är att börja med att införskaffa ett bättre RIIA, den listan som jag har nu ser ut som följer:

 

Pass Labs XP15

Grandinote Celio Mk4

PS Audio Stellar Phono

Esoteric E03

 

och vad gäller Pickuper så vill jag börja med en instegsvariant typ:

Lyra Delos, Koetsu Black eller något från Dynavector. 

 

Inget är som sagt ristat i sten. Jag sitter nöjd i båten redan nu och kan njuta av musiken även om mitt system har sina uppenbara svagheter.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, YYZ said:

Jag skyller på Hegel, eftersom jag har AP Scorpio ;)

Jag ångrar som sagt ännu idag att jag inte spenderade mer tid med den anläggningen, jag hade kunnat göra mycket mer vad gäller placering osv. Tror inte att felet låg hos någon av produkterna eller matchningen utan snarare hos mig och min inställning. De gjorde som sagt verkligen inget "fel" hos mig utan allt rätt även med sämre inspelningar.  Riktigt fina och kapabla prylar! 

 

Tack för det :)

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, ulfsan said:

Jättefin presentation, j_bloom! 

 

Kan nog vara intressant att hoppa lite.... säger jag som hela tiden - under lång tid - envist hållit mig i samma härad med prylar.....

 

/ Ulf

Du byter kanske partner oftare än jag? :) Skämtosido! 

 

Är givetvis imponerad och glad över att du lyckats hitta en anläggning som fått hänga med ett längre tag. Målet är ju inte att byta prylar utan att kunna njuta av musiken :)

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, j_bloom said:

Fint sagt! Kan hålla med om det du säger men kan inte med min erfarenhet generalisera över hela produktlinjen. 

 

 

Jag kan inte heller generalisera över hela produktlinjen. Men ett antal modeller jag hört följer samma mönster. 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, j_bloom said:

Fint sagt! Kan hålla med om det du säger men kan inte med min erfarenhet generalisera över hela produktlinjen.  Jag är nog en av de som relativt nyligen insett hur mycket en själv kan förändra/ förbättra sitt ljud utan att behöva köpa en massa nya prylar - just genom att jobba med placering. 

 

Veritys  basplattform(Floor isolation stand) gör så att det är oerhört tacksamt att flytta högtalarna jämtemot spikes. Jag kan ensam justera dem vilket inte hade varit möjligt om det varit en annan konstruktion. 

verity floorstand

 

 

Många tunga högtalare kommer med sliders som man placerar under spikes. Då kan man glida runt i dagar på golvet! :grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, j_bloom said:

Fint sagt! Kan hålla med om det du säger men kan inte med min erfarenhet generalisera över hela produktlinjen.  Jag är nog en av de som relativt nyligen insett hur mycket en själv kan förändra/ förbättra sitt ljud utan att behöva köpa en massa nya prylar - just genom att jobba med placering. 

 

Veritys  basplattform(Floor isolation stand) gör så att det är oerhört tacksamt att flytta högtalarna jämtemot spikes. Jag kan ensam justera dem vilket inte hade varit möjligt om det varit en annan konstruktion. 

verity floorstand

 

 

Veritys produktlinje består idag av en kombination av äldre modeller (Finn, Amadis, Sarastro, Lohengrin) och nyare konstruktioner (Lakmé, Otello, Parsifal Anniversary, Monsalvat). Samtliga av de äldre modellerna utom minstingen Finn går att uppgradera med de nya plattformarna. Det har hänt en hel del längs vägen (även om grundkonceptet är detsamma) där kabinetten hos de nyare konstruktionerna (Parsifal allra särskilt) är mer raffinerade och där man använder nyare och bättre element. Det är stor skillnad på äldre versioner av klassikern Parsifal och dagens Parsifal Anniversary (se bild nedan).

Gällande placeringsutmaningarna så har de minskat längs vägen. De senare modellerna spelar renare, mer distinkt och med bättre kontroll i basområdet. Basen är också bättre integrerad med övriga register och trycksätter inte heller rummet i samma utsträckning som tidigare. Plattformarna gör också betydande skillnad för att minska resonanser och avkoppla högtalarna ifrån golvet.

 

Verity är mogna konstruktioner och ovanligt välbalanserade högtalare. Ett val för livet.

/ Marcus, www.perfect-sense.se (representant för Verity i Skandinavien)

 

 

 

verity.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
51025252957_4cfca3f78c_b.jpg

 

Det blev 1 år med  Verity Parsifal Anniversary för min del - vilken fantastisk resa och upplevelse detta har varit med både toppar och dalar så som allt här i livet. Från de ångestfyllda dagarna och nätterna efter att betalningen var gjord, då en bara väntar och väntar och hoppas att allt ska gå bra med leveransen. Till de fantastiska lyssningssessionerna här hemma som öppnat upp helt nya insikter om vad en musikanläggning faktiskt kan leverera.

 

Varför säljer jag? 

Jag har helt enkelt inte ekonomin att hålla dessa fina högtalare hos mig, det blir för psykiskt påfrestande för mig. Jag trodde inte att det skulle vara några problem för mig men verkligheten har visat sig vara annorlunda. Det är svårt att förklara för någon som inte förstår men ska försöka ge min bild så gott jag kan. Jag har varit orolig när vi varit bortresta, när vi haft gäster på besök eller när vi städat.  För stöld eller för att någon skulle vara oaktsam eller att jag själv skulle råka klanta till det. Det är inte något som jag upplevt förut med en anläggning men nu har jag lånat pengar av min och sambons gemensamma kassa för att finansiera köpet har denna oron infunnit sig. Jag har inte heller någon stabil inkomst vilket såklart gör sitt.

 

Samtidigt som en ägarstolthet infunnit sig så har en slags prestationsångest kommit smygandes - med så här fina prylar så finns en förväntning, nej ett krav skulle jag vilja säga för hur jag vill att det ska låta och hur andra förväntar sig på att det borde låta. Ett par fina högtalare kan bara göra så mycket för en inspelning av sämre kvalité tyvärr.

 

Med detta sagt så känns det rätt att ha sålt högtalarna och att ha gått vidare, några snäpp neråt vilket gör att jag kan slappna av mer vilket är en stor del av musiklyssnandet för mig. Hellre massvis med musik och en lite sämre anläggning än en fin anläggning och inte ha råd att köpa skivor. Såklart lever drömmen om Verity vidare men det får bli en annan gång... förhoppningsvis! 

 

 

Nedan kommer några bilder på olika uppställningar härhemma samt en kort sammanfattning om bra och dåligt, subjektivt sammansatt av mig.

 

51025184411_4236d23111_b.jpg

Spelandes från långsidan av rummet

 

 

20200719_133505

Spelandes från kortsidan av rummet

 

 

20201030_111715

 

 

Plus +

+ Realismen, högtalarna har varit oöverträffade hos mig på att återge instrument och röster som jag anser att de låter på riktigt

+ Detaljer, Diskanten har grävt fram andetag, strängtillslag och annat som jag förut inte hört i skivor som jag spelat så många gånger. 

+ Ljudbild, högtalarna har haft förmågan av att måla upp ett ljudlandskap här hemma som jag inte trott varit möjligt - Musiken har ofta förvandlat vardagsrummet utöver dess fysiska gränser. Jag har kunnat placera instrument på ett sätt som jag aldrig tidigare har kunnat göra och dess förmåga att återge ljud med någon slags rundhet och "släppet från högtalarna" skapar vid många tillfällen en otrolig verklighetskänsla. 

+ Djupbasen har varit ögonöppnande för vad som faktiskt finns inspelat på många album.

+Finishen och högtalarna på högtalarna är outstanding, de ser exklusiva ut och känns exklusiva, allt från lackval, till kabinett och högtalarterminaler lämnar lite att önska.

+Lättdrivna, 91,5db 8ohm

+Spelar allt, helt otroligt allround.

 

Minus-

- Vill gärna stå relativt nära vägg för att låta bra hos mig, mellan 25cm till 85cm från bakkant högtalare till bakvägg, de upplevs annars hos mig som tunna i mellanbasen.

- Hade förväntat mig mer av själva förpackningen och dess innehåll - lite torktrasor och andra gadgets för underhåll hade gjort sitt. Nu köpte jag mina begagnat så kan vara så att det följer med när en köper nytt.

- Skulle inte rekommendera dem till riktigt stora rum utan då gäller det att gå upp någon modell.

- dyra

 

Med de förutsättningar som jag gett högtalarna med elektronik och rum så tror jag att jag bara har fått uppleva en liten del av vad dessa högtalarna kan leverera.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...