Jump to content

Sonore optisk modul


Hans-Tommy

Recommended Posts

21 minutes ago, Hans-Tommy said:

Är de bra , kostar ju mycket mera än tex Tp link

 

Inte själv testat den men de är designade av John Swenson (han som designat etherREGEN åt Uptone) åt Sonore. Finns inte mycket bilder osv. på dem invändigt men med tanke på övriga saker han gjort så lär där sitta ett par LT3042/45 regulatorer och troligtvis en Chrystek klocka i den vilket du inte hittar i en TP-Link.

 

Oavsett vilket så kommer du ju använda samma SFP moduler i den som till en vanlig fiberkonverter så frågan är väl vad tillför det som sitter runtomkring?

 

Jag följer en del andra forum och där är det många diskussioner om själva SFP modulen hur de påverkar, generellt sett så tycker många att singlemode fiber är bäst och ofta 1310nm (jag har dock lite svårt att förstå hur de kan påverka men men strunt i det) så som med allt annat det finns oändligt många produkter och sätt att kombinera det hela speciellt när det kommer till nätverk.

 

Jag har en Ubiquiti EdgeRouter X-SFP innan min etherREGEN och där har jag sett en del som inte alls tycker detta blev bra men när de satte en Sonore OpticalModule mellan routern och etherREGEN så blev det genast "mycket" bättre.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, octavia rs said:

 

Inte själv testat den men de är designade av John Swenson (han som designat etherREGEN åt Uptone) åt Sonore. Finns inte mycket bilder osv. på dem invändigt men med tanke på övriga saker han gjort så lär där sitta ett par LT3042/45 regulatorer och troligtvis en Chrystek klocka i den vilket du inte hittar i en TP-Link.

 

Oavsett vilket så kommer du ju använda samma SFP moduler i den som till en vanlig fiberkonverter så frågan är väl vad tillför det som sitter runtomkring?

 

Jag följer en del andra forum och där är det många diskussioner om själva SFP modulen hur de påverkar, generellt sett så tycker många att singlemode fiber är bäst och ofta 1310nm (jag har dock lite svårt att förstå hur de kan påverka men men strunt i det) så som med allt annat det finns oändligt många produkter och sätt att kombinera det hela speciellt när det kommer till nätverk.

 

Jag har en Ubiquiti EdgeRouter X-SFP innan min etherREGEN och där har jag sett en del som inte alls tycker detta blev bra men när de satte en Sonore OpticalModule mellan routern och etherREGEN så blev det genast "mycket" bättre.

 

 

 

 

Hej

Tack  för info, jag har även sett att olika SFP fabrikat kan påverka ljudet 

Sonore har ju egna certifierade SFP moduler och optiska kablar, vet du om de är bra?
//tommy 

Link to comment
Share on other sites

 

 

2 hours ago, Hans-Tommy said:

Sonore har ju egna certifierade SFP moduler och optiska kablar

 

Nu är det säkert många som tycker de är lite väl långt ut i det okända om en SFP modul och fiberkabalar påverkar men strunt samma man får tycka vad man vill om detta.

 

De moduler och kablar Sonore säljer är vanliga MultiMode moduler ifrån TP-Link och OM1 kabel (alltså samma mer eller mindre som de Ubiquiti du köpte av mig) mest att de är testade tillsammans med deras produkter så att det fungerar (eftersom de finns så många olika modeller på moduler och kablar så kan de lätt bli fel om man inte har hundra koll).

 

Rätt tidigt i mitt sökande efter fiberprodukter så tror jag de var i Lumin tråden på AS forumet som en ifrån Lumin rekommenderade SingleMode och då 1310nm moduler. Jag köpte moduler ifrån SF.com och de är SingleMode 1310nm 10km och min fiberkabel kommer ifrån Corning och är en ClearCurve.

 

Jag följer tråden om Taiko Extreme servern på WBF forumet och där dyker det upp mycket med just nätverk osv. och där är det vissa SFP moduler som kommer upp tex märken som heter Finisar och Planet Tech.

 

Finisar, FTLF1318P3BT

PlanetTech, MGB-TLX https://www.proshop.se/Repeater-Transceiver/PLANET-MGB-Series-MGB-TLX-SFP-saendarmottagar/2554813

 

Ovanstående moduler kräver således SingleMode kabel för att fungera.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har köpt en optisk modul (Tack Magnus) visserligen inte den nya deluxmodellen men ändå. Jag kopplade in den mellan min router och Melco S100 switch . Jag bytte ut min Tp link MC220L mot Sonore modulen. Skillnaden var större än jag trodde,kanske inte en game changer men ändå!

https://www.hifistatement.net/tests/item/2860-medienkonverter-teil-4 
se ovanstående review, fick en större mera harmonisk ljudbild, åtminstone jag är nöjd för nu 👍

tommy 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej 

Nu har jag lyssnat lite mera på sonore modul och är mer än nöjd. Bra inspelningar låter riktigt bra, naturligt dessvärre låter dåliga fortfarande dåligt.Jag har vanlig ethernet kabel (Luna cables) från switch till streamer(Innous zenith) samt mellan streamer och DAC(Auralic Vega G2). Jag kan verkligen rekommendera att testa dessa. Lyssnar just nu på ///Tommy 

 

image.png.7e8df999552bada5dc3281c989524c84.png

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Hans-Tommy said:

Hej 

Nu har jag lyssnat lite mera på sonore modul och är mer än nöjd. Bra inspelningar låter riktigt bra, naturligt dessvärre låter dåliga fortfarande dåligt.Jag har vanlig ethernet kabel (Luna cables) från switch till streamer(Innous zenith) samt mellan streamer och DAC(Auralic Vega G2). Jag kan verkligen rekommendera att testa dessa. Lyssnar just nu på ///Tommy 

 

image.png.7e8df999552bada5dc3281c989524c84.png

Intressant!

 

Har nu testat Ansuz-kablar X2 och Digitalz både mellan switch och Innuos Zen och USB A/B mellan streamer och MSB-dacen.  De fungerar bra och känns inte som de i vart fall hämmar framställningen i någon större utsträckning, dvs neutrala.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Intressant!

 

Har nu testat Ansuz-kablar X2 och Digitalz både mellan switch och Innuos Zen och USB A/B mellan streamer och MSB-dacen.  De fungerar bra och känns inte som de i vart fall hämmar framställningen i någon större utsträckning, dvs neutrala.

 

Calm

Hej Calm

Jag tror att valet av kabel är mycket beroende av vilken DAC man har, själv har jag inte provat någon USB. Kabel till min DAC, tror inte att det förbättrar ljudet i min anläggning. 
Men vem vet , själv tror jag inte att USB överföring är optimalt sätt att överföra digital signal, men det är bara vad jag tror //Tommy 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...