Jump to content

Passiviserad?


Adagio

Recommended Posts

Försteg? ”A wire with gain”

Vad ska ett försteg göra? Jo, dess primära uppgift torde vara att kontrollera volym och ha möjlighet att välja signalkälla. Vidare bör impedansen mellan källa och slutsteg harmoniseras. Enkelt? 
inte alltid..... 

Jag har testat alla upptänkliga kombinationer utom TVC. Alla har sina fördelar och nackdelar.

Passiva, buffrade, aktiva. 
Vad som passar bäst är systemberoende så klart. Det finns alltså ingen patentlösning för alla anläggningar och smaker. För en smakfråga är det. Vad värdesätter man mest? Nu har jag gått som het gröt runt katten, till sak:

Jag har köpt ett passivt försteg ....igen. 
Jag hade ett aktivt rörförsteg, jag kunde sällan vrida upp volymen till mer än kl 10. Kl 9 var ganska normalt. Precis som de konstiga lägena på brödrosten användes aldrig halva min volym..... varför finns det en sådan överkapacitet? För att någon intet ont anande fyraåring ska kunna vrida på kranen på max och spränga högtalarna? 
Nåja, jag har tidigare haft passiva och buffrade försteg men aldrig riktigt tyckt att de levererar allt jag vill ha i form av driv och närvaro. 
för några månader sedan byggde jag Nelson Pass B1 som är ett buffrat steg. Det lät supertransparent och hade både driv samt naturlig klang. Volymen bestod initialt av en Blå Alps jag hade liggande. Nu kunde jag nyttja hela dess omfång. 
i valet av en lämplig volymkontroll föll valet till slut på Khozmo, har tidigare bra erfarenheter av deras enklare enheter ca 1500kr för en shuntad stegad lösning. 
Men denna gång valde jag Areks senaste skapelse. 
En 64 stegs riktig stege med fast impedans, jag valde 50Kohm. Den är fjärrstyrd, har display, som kan dimmas i 5 steg och helt släckas, mute, standby, tre ingångar och en jättefin låda. Volymen är mikroprocessor-styrd och består av optokopplare samt Micro-reläer. Signalen går endast genom ett enda motstånd åt gången, för att jämn och önskad impedans ska erhållas måste även motståndet mot jord hela tiden ändras i samband med volym ändring. Detta resulterar i en herrans massa motstånd. Jag valde den dyraste lösningen. AMGR. Som option kan man välja Vishay (billigast) Takman REX eller REY samt AMRG. Dessa låter lite olika. 
Tidigare har iaf jag saknat lite med passiva lösningar så min förväntan när jag kopplade in detta försteg(?) var väl att det skulle låta rent men lite odynamisk, kyligt och kroppslöst. Dessa farhågor kom genast på skam, rejält! 
Jag upplever en verklig direktkontakt med musiken, klangriktighet och ton är outstanding. Visst kunde det finnas lite mer attack i mellanregistret men basen är otroligt nyanserad och potent.

det finns eoner av luft och ljudbilden är flawless. Jag kommer testa med en B1 buffert längre fram men måste nu utvärdera denna på egen hand några veckor .

8D13D5F8-58E9-4B2C-9B25-969B7F4FFB75.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Som jag skrev har jag mycket goda tidigare erfarenheter av Khozmo. Värt att nämna är att Arek även driver Hattor som är mer kommersiella konsumentartiklar. Khozmo är riktat till DIY och OEM folket i första hand. Hattor är väldigt snygga tycker jag men denna enklare pre håller mycket hög finish.

 

Link to comment
Share on other sites

En viktig aspekt är att källan förmår att driva igenom hela kedjan. Jag har ju en Huei RIAA från Chord som jag tidigare skrivit om. Med den buffrade lösningen kunde jag märka att 60db i gain var den inställning som lät bäst. Men det som händer nu är att jag lätt kan ha högsta förstärkning utan några negativa effekter. Tidigare kändes det med för hög gain att man förlorade headroom och ljudet blev lite plattare och ”mättat”. Nu finns inte den begränsningen alls.

så detta blir en filosofisk fråga. Min tes är att förstärka så få steg som möjligt, att få ut maximal signal så tidigt som möjligt och inte gå igenom fler steg av förstärkning.

Ett aktivt försteg innebär ju att källans signal först ska dämpas till rätt nivå för att sedan förstärkas igen till rätt nivå? 

Nästa steg här blir för mig att införskaffa en Qutest, när jag testade den tidigare körde jag den först på 1V, då lät den lite tam, på 2V var den mycket bättre i min anläggning, 3V kändes återigen som liiite för mycket. Känslan var att jag ville ha 2,5V.

Nästa test blir 3V ut med passivt försteg. 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, calle_jr said:

Är switchen också från Khozmo?

 

Själva switchen är en silverpläterad Lorin men det massiva alubloclet som håller den är Khozmo. Jag frågade Arek om switchen och dess kvalitet eftersom jag läst att Lorin var sådär. Men Arek menade att han hade fullt förtroende för den och att han inte haft några issues med dessa. Så jag tänkte att ”varför ifrågasätta hans kunskap” inte värre än att det går att byta mot Seiden eller Elna om det skulle uppstå behov. 

Link to comment
Share on other sites

Jag har nog missförstått denna nya konstruktion. Jag tror att reläerna skapar ett nätverk på något smart sätt så att man inte behöver hela 64 motstånd för att uppnå rätt värde. För så många motstånd är det ju inte i. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Adagio said:

Kretskort är inte lika sexigt men jag har förståelse för att man använder det i serieproduktion

Det är ju svårt att få kortare signalvägar än så och samtidigt kontroll på jordplanet istället för lösa kablar, tycker lösningen med ingångsväljaren ser riktigt genomtänkt och bra ut.

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Adagio said:

Jag får det till 21/kanal. Det är ju 63 steg plus mute. Då borde ju man kunna uppnå rätt värde genom att köra parallellt med färre motstånd eller hur? 

Går både att seriekoppla och parallellkoppla. Volymkontrollen är ju hela grejen med en passiv stärkare utan ingångs och utgångsbuffert. Var länge sedan jag mixtrade med det men Svalander har lite räkneexempel https://svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/volymkontroller/

  • Standard volymkontroll med seriekopplade motstånd
  • Svalander Special (endast två motstånd inkopplade samtidigt)
  • Konstantimpedans-attenuator
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, LPL said:

Går både att seriekoppla och parallellkoppla. Volymkontrollen är ju hela grejen med en passiv stärkare utan ingångs och utgångsbuffert. Var länge sedan jag mixtrade med det men Svalander har lite räkneexempel https://svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/volymkontroller/

  • Standard volymkontroll med seriekopplade motstånd
  • Svalander Special (endast två motstånd inkopplade samtidigt)
  • Konstantimpedans-attenuator

Denna ska vara en exakt impedans oavsett volym. 

 

10 minutes ago, LPL said:

Går både att seriekoppla och parallellkoppla. Volymkontrollen är ju hela grejen med en passiv stärkare utan ingångs och utgångsbuffert. Var länge sedan jag mixtrade med det men Svalander har lite räkneexempel https://svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/elektronik/volymkontroller/

  • Standard volymkontroll med seriekopplade motstånd
  • Svalander Special (endast två motstånd inkopplade samtidigt)
  • Konstantimpedans-attenuator

https://khozmo.com/64_steps_relay_khozmo_attenuator.html

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Adagio said:

Denna ska vara en exakt impedans oavsett volym. 

 

Jag får inte ihop det med en "ladder attenuator" med 64 steg (-64 dB ... 0 dB / 1dB/step) med 23 motstånd. Har kikat på Khozmo’s sida och hur deras äldre volymkontroller Shunt, Ladder, Series ser ut. För 64 steg så skulle det behövas 128 motstånd. 

 

image.png.b7b54d3af5607659e3adec1880a5ab48.png

 

Min gissning är att det är SMD motstånd som shuntar till jord och/eller någon form av resistansmatris som styrs som en binär räknare.

 

Denna såg intressant ut, balanserad med 3 ingångar och två utgångar (hur det nu påverkar impedansen om man använder bägge:smile:) och fjärrkontroll. Där verkar det vara "rätt" antal motstånd, dock av sämre kvalitet och omkopplaren ser rätt beige ut i standardutförande.

 

image.png.ce736d22033a4031a491444ad049c63e.png

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, LPL said:

Min gissning är att det är SMD motstånd som shuntar till jord och/eller någon form av resistansmatris som styrs som en binär räknare

Ja. Jag får det till 25 motstånd på bilderna och det passar bättre med 48 steg + mute i kombination med resistansmatris.

:unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

Jag ska fråga Arek? Men den där med motoriserad traditionell Ladder är bara 48steg. Jag frågade och Arek ansåg den nya med relä som överlägsen ljudmässigt. 
Jagvet inte men med reläer går det ju att öppna vägen mellan fler motstånd samtidigt och därigenom sänka resistansen, tänker att det är så det går till .precis som att parallellkoppla två motstånd med samma värde och halvera motståndet, typ. Med en traditionell vridomkopplare kan man bara öppna en väg. Då krävs fler motstånd. Här blir det också extremt kort väg. 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, LPL said:

Går ju att se lite värden ovan på din bild, men det skulle vara rätt kul att veta hur det är ihopkopplat:smile: Oavsett verkar den nya volymkontrollen riktigt intressant, blir nästan lite sugen på att testa ett passivt försteg igen.

Jag har messat Arek med frågan om hur den fungerar. Vi får nog svar imorgon.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-29 at 23:39, LPL said:

Jag får inte ihop det med en "ladder attenuator" med 64 steg (-64 dB ... 0 dB / 1dB/step) med 23 motstånd. Har kikat på Khozmo’s sida och hur deras äldre volymkontroller Shunt, Ladder, Series ser ut. För 64 steg så skulle det behövas 128 motstånd. 

 

image.png.b7b54d3af5607659e3adec1880a5ab48.png

 

Min gissning är att det är SMD motstånd som shuntar till jord och/eller någon form av resistansmatris som styrs som en binär räknare.

 

Denna såg intressant ut, balanserad med 3 ingångar och två utgångar (hur det nu påverkar impedansen om man använder bägge:smile:) och fjärrkontroll. Där verkar det vara "rätt" antal motstånd, dock av sämre kvalitet och omkopplaren ser rätt beige ut i standardutförande.

 

image.png.ce736d22033a4031a491444ad049c63e.png

Hmm den där är en shuntad, balanserad. Det sitter fasta Z-foil motstånd på kortet, vilka signalen alltid passerar igenom dessa bestämmer också den önskade impedansen, Takman motstånden shuntar ner mot jord. Detta ger en ojämn impedans men extremt kort signalväg och möjlighet att använda dessa fina motstånd utan att ruinera sig. Eftersom det är en balanserad kontroll behövs dubbelt av allt. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Adagio said:

Hmm den där är en shuntad, balanserad. Det sitter fasta Z-foil motstånd på kortet, vilka signalen alltid passerar igenom dessa bestämmer också den önskade impedansen, Takman motstånden shuntar ner mot jord. Detta ger en ojämn impedans men extremt kort signalväg och möjlighet att använda dessa fina motstånd utan att ruinera sig. Eftersom det är en balanserad kontroll behövs dubbelt av allt. 

940879145_Khozmo_shunt.png.e3e47bcc1ee112496070cb879d08a6af.png

 

Ja, med en shuntad så blir det klart färre motstånd och det som jag testat förr då det är klart enklare än en Ladder. Påverkan av den variabla impedansen som signalkällan känner beror nog en del på drivförmågan hos signalkällan tänker jag.

 

Khozmo_series.png.7ade5d3a4054dfbeaea5f555aed6b4ac.png

 

En Serie har ju konstant impedans som en pott men signalvägen blir lång då signalen ska gå igenom många motstånd.

 

1022491915_Khozmo_ladder.png.8801aaedfa4c8ae11a136c3bd8cd1ef7.png

 

Jag tycker nog en Ladder skulle vara intressant att testa då impedansen är konstant och signalen bara passerar ett motstånd, men det är nog svårt att få till en kort signalväg i praktiken då det blir många motstånd:think:

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...