Jump to content

Brist hos anläggning eller inspelning?


parsifal

Recommended Posts

Jag satt och lyssnade på PJ Harveys skiva - Rid of me och i de högdynamiska låtarna när bandet drar från lågt till högt och spelar ut så är det som att det aldrig kommer ett slag i bröstet. 

 

Fastän att basisten hammrar allt för vad han är värd och trummisen ivrigt försöker slå sönder baskaggen så förmedlas inte det ut i rummet.

 

Jag har upplevt det på flera skivor, Vet att det är liknande på bland annat Nirvanas Bleach och Metallicas Black album.

 

Det är precis som att när alla drar på så har den som mastrat skivorna sänkt just de partierna.

 

Mina högtalare kan leverera ett rejält tryck annars, men oftast verkar det vara i lugnare passager eller i sk  solon av basister eller trummisar men inte när alla drar samtidigt.

 

Är det någon som känner igen detta?

 

Önskar att jag kunde ge ett exempel på en låt men det står still just nu.  

 

Tar gärna emot tips på låtar där ni vet om att er anläggning verkligen levererar i de svårare partierna - vill såklart prova dem här!

 

 

Link to comment
Share on other sites

Just Rid of me är producerad av Albini som har en liten egen filosofi om inspelning. Blir ganska tydligt om man t.ex. lyssnar Shellac eller fantastiska Big Blacks Automizer med Roland på trummor:grinsmilingeyes:.

 

Tyvärr låter väldigt mycket av alternative, indie, experimental o.s.v. många gånger väldigt komprimerat och lite trist. Jag blir ibland förvånad då två skivor kan låta rätt ok i lurar men på stereon så blommar den ena ut och den andra faller platt.

 

Tips som inte "fastnar i högtalaren": Refused - The Shape of Punk to Come

 

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver kallas the loudness war som drabbat framför allt populärmusik för att man skall höra alla toner från bilradio, mobiltelefoner och annan okritisk lyssningsmiljö. Det man gör är att komprimera ihop dynamiken så att allt låter ungefär lika högt på bekostnad av dynamiken. Graden av komprimeringen benämns Dynamic Range förkortat DR-kod. Om vi går tillbaka 10-15 år så låg den ofta kring 13-15. I takt med att portabel musik varit viktigare än hifi för populärmusiken så har DR-koderna sjunkit successivt. Idag är det inte ovanligt med DR-koder kring 5-7 och då låter förfärligt. Hur mycket beror lite på typ av musik. Seriösa bolag inom framför allt jazz och klassiskt ligger oftast betydligt högre. Till en del beror detta på att den musiken har högre dynamik i sig.
 

Idag hörde jag Also sprach Zarathustra i bilen som börjar med en djup orgelbas. Det tog ca en minut innan jag hörde något eftersom den hade låg komprision. I en hifianläggning hade det inte varit något problem. 
 

Här kan du läsa mer om the loudness war https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

 

Det finns flera program som kan mäta DR-kod på rippade eller nerladdade filer, t ex JRiver och Foobar.  
 

PJ Harvey tillhör inte de som ligger sämst till men det har överlag blivit sämre över tid som framgår av följande tabell från http://dr.loudness-war.info


F052A6C3-418D-4516-A2A6-DA04FA26EFF6.png
 

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, Bebop said:

Här kan du läsa mer om the loudness war https://en.wikipedia.org/wiki/Loudness_war

 

Tack snälla för ett givande svar! Jag har haft lite koll på fenomenet "Loudness war" förut. Tror jag upptäckte det i samband med något av Redhotchilipeppers som jag upplevede lät väldigt distat.

 

Jäkla trisst!

 

26 minutes ago, Bebop said:

Also sprach Zarathustra

Den ska jag lyssna på, förhoppningsvis så har en inte tatt hem en högtalare som inte kan reproducera ljudet av en orgel någorlunda ;)

Link to comment
Share on other sites

Kan inte påstå att jag lyssnat nämnvärt till Rid of Me, men jag gillar verkligen PJ Harvey. Albini tycker jag ofta har lite väl hård framtoning på de produktioner han gjort, men en platta som jag gillar (och som låter bra) är Doolittle med Pixies, har den på originalpressning och det är bra "smack" i den! Lyssna till Mr Grieves!

Link to comment
Share on other sites

Jag tappade bort objektet. Så här skulle det stå: ”Idag hörde jag Also sprach Zarathustra i bilen som börjar med en djup orgelbas”

 

Det jag menade var att eftersom det var låg komprimering så hördes inte de första 15-20 sekunderna. Om inspelningen hade varit komprimerad hade jag hört även inledningen eftersom man då trycker ihop hela dynamiken. Så om man vill höra allt i en bil i fart får man dra upp volymen i början och sedan dra ner när orkestern kommer igång. Det slipper man vid hifi-lyssning i favoritstolen. 
 

Den version de spelade var med George Solti och Chicago Symphony Orchestra på Decca.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det är sååå tråkigt, det du beskriver @j_bloom därför att dynamik är så viktigt i musiken. Det finns mycket bra musik som skulle bli sååå mycket roligare, mer lager i och ökat musikaliskt djup med mer dynamik i våra system. 

Det finns några viktiga faktorer som orsak för det du ger uttryck för varav "Loudness war"  är en som @Bebop så tydligt visar. Som en följd ev detta "Loudness war"  har nog teknikutvecklingen inom en hel del hifi heller inte gynnat dynamiken. Men möjligen har den "bluffen" börjat avslöjas. 

Att leta musik, signalkällor,  och komponenter i hifi som främjar ffa dynamik gör musiklyssningen roligare. Det är precis tex därför rullbandstekniken är så himla kul. Det kan ofta låta musik på ett helt annat vis. När servade produkter tex rullbandspelare för proffs, från 60 och 70-talet som för småpengar (i detta sammanhang) spelar skjortan av moderna signalkällor för miljoner har det inte fokuserats på musikalisk prestanda de senaste årtiondena precis. 

Egentligen är det märkligt att man utvecklar sämre medier än de som fanns. Visst finns stor praktisk nytta med det digitala jämfört med tex rullband, men varför kapa bort viktiga egenskaper som är grundläggande fundament i musiken? I  vart fall är det konstigt att man inte samtidigt som man gör mer "publika" format tex CD fortsätter att utveckla de egenskaper som rullbanden är bra på och istället för att skära bort de egenskaperna i de ny medierna. I tex det digitala formatet formades en hel generation med platt oengagerad skrikig dynamik i sina inspelningar. Klart utrustningen som högtalare och elektronik påverkades negativt av det när det saknades riktigt dynamiskt material att spela upp. Då kan det bli små membran utan förmåga till fysik i ljudet och i tröga högtalare. Man fick fokusera på detaljer i musiken och strunta i dynamik som ändå inte fanns i den lagrade musiken. Har man aldrig aldrig aldrig riktigt fått höra dynamisk återgivning vet man inte vad man missat och det blir en ond cirkel. 

Jag gissar att detta kan vara en anledning till problemet med att det börjar saknas dynamik i inspelningar och system från i runda slängar runt 1980 och framåt.

För mig väljer jag egenskapen dynamik för de många andra egenskaper som är heta inom HiFi. OM inte dynamiken finns hjälper det inte att det är perspektiv, 3d,  och detaljer i musiken. 

Men visst lyssnar jag på dessa dynamikfattiga album också, därför att musiken är bra. Jag har travar med sådana album. Men tänk vad extremt bra det kunde varit.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Apexorca said:

Jag gissar att detta kan vara en anledning till problemet med att det börjar saknas dynamik i inspelningar och system från i runda slängar runt 1980 och framåt.

 

Jag tror att Sony Walkman är största boven i "Loudness War". Det var när den kom som lyssningsvanorna ändrades och därmed också sättet de producerade främst "listmusiken" som nog var det som förekom mest i Walkman.

 

Det finns andra bidragande orsaker också men lyssningsvanorna är nog det som ändrats mest och därmed också produktionerna?

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har noterat att en del moderna inspelningar ligger som en ljudmässig gröt i mitten av ljudbilden när jag lyssnar i högtalare. T.ex. en av Veronica Maggios senare plattor. Musik anpassad för hörsnäckor?

På mig verkar det som teknisk utveckling ibland tar ett steg bakåt i fråga om ljudkvalitet i takt med att man ökar funktioner eller mobilitet i dagens smartphones. Mera data och bild på bekostnad av ljudkvalitet. Folk ringer numera sällan och därför behövs inte någon särskild utveckling av ljudet i telefonfunktionen. Tacka vet jag den gamla bakelitluren!:grin:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bebop said:

Jag tappade bort objektet. Så här skulle det stå: ”

Idag hörde jag Also sprach Zarathustra i bilen som börjar med en djup orgelbas”

 

Det jag menade var att eftersom det var låg komprimering så hördes inte de första 15-20 sekunderna. Om inspelningen hade varit komprimerad hade jag hört även inledningen eftersom man då trycker ihop hela dynamiken. Så om man vill höra allt i en bil i fart får man dra upp volymen i början och sedan dra ner när orkestern kommer igång. Det slipper man vid hifi-lyssning i favoritstolen. 
 

Den version de spelade var med George Solti och Chicago Symphony Orchestra på Decca.

 

Oj! Tänkte vidga mina vyer och provlyssna denna, men så förvånad jag blev när det var en mycket välkänd och välanvänd melodi!

Ett sånt där kul exempel på klassisk musik som alla har hört men få kan namnet på :grin:

Link to comment
Share on other sites

Jag har ofta svårt att njuta och "försvinna iväg" när jag lyssnar på musik som i sig är bra, men där inspelningen/utgåvan inte gör framförandet rättvisa. 

För mig handlar det mycket om: rum, rymd, nerv och dynamik. Annars kan jag lika väl lyssna på Spotify. 

 

Ett faktum som säker bidragit till att jag är rätt selektiv (trångsynt) vad gäller genre och utgåva (label/pressing).

Håller mig huvudsakligen till jazz inspelad 1958-1963 där jag upplever en äkthet och närvaro som blir mer sällsynt ju närmare dagens datum man kommer. Även om det så klart finns strålande undantag. T ex skivmärket Pablo med Norman Granz, som gjorde många fina produktioner i slutet av 70- och början av 80-talet. 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, AlfaGTV said:

Doolittle med Pixies, har den på originalpressning och det är bra "smack" i den!

Verkligen ett mästerverk! Kul att du har orginalpressing, jag har en reissue :

Label:
4AD ‎– CAD 905
Format:
Vinyl, LP, Album, Reissue, 180 gram
Country:
 

Helt ok men ingen wowupplevelse.

 

14 hours ago, Bebop said:

Den version de spelade var med George Solti och Chicago Symphony Orchestra på Decca.

 

Tack för tipset! Ska se om jag hittar den.

 

14 hours ago, Apexorca said:

kan det bli små membran utan förmåga till fysik i ljudet och i tröga högtalare.

Jag vet att det finns andra trådar om detta och jag kan till viss del hålla med. Har växt upp med högtalare med stora element, typ Pioneer med 12tums från 70-talet som vrålat ut John Lee Hooker, BB king och liknande på fassans anläggning.

 

Som hobbygitarrist så har en också koll på att det i de absolut minsta "hemmaförstärkarna" som minst sitter 10tums element men ofta runt 12tums som flyttar mycket luft. En kan få det att blåsa rejält härinne om en skulle vilja.

 

14 hours ago, Apexorca said:

Men visst lyssnar jag på dessa dynamikfattiga album också, därför att musiken är bra. Jag har travar med sådana album. Men tänk vad extremt bra det kunde varit.

Jag är glad att du skriver detta, jag trodde att det möjligtvis fanns en chans  att dina speciella högtalare på något vis ändå skulle ge dessa "fattiga" album någon slags skjuts.

 

41 minutes ago, bigblue said:

Jag har ofta svårt att njuta och "försvinna iväg" när jag lyssnar på musik som i sig är bra, men där inspelningen/utgåvan inte gör framförandet rättvisa

 Upplever det samma, kan iofs njuta men det är utan magi.

 

 

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, j_bloom said:

 

 

Jag är glad att du skriver detta, jag trodde att det möjligtvis fanns en chans  att dina speciella högtalare på något vis ändå skulle ge dessa "fattiga" album någon slags skjuts.

 

 

Det finns ett visst mått av extra skjuts på sådana inspelningar jämfört med tex en mindre anläggning tex mot den jag har på jobbet, men det räcker inte. Dynamikomfånget i inspelningen tillåter det inte att bi dynamiskt ändå. Det är fortfarande rätt fattigt.

Link to comment
Share on other sites

Om man vill ha dynamik utöver det vanliga så kan man alltid läsa om de tragiska konsekvenserna av brända högtalarelement i denna recension i Stereophile. Blev tyvärr själv vittne till händelsen som ingen högtalare i världen skulle klara oavsett volym. Ett autentiskt kanonskott i  Telarcs CD med Tjajkovskis 1812. :dead:  DR?

Med alla till buds stående medel lyckades dock "den ej namngivne" få hit nya element  från Tyskland över natten och demon räddades. Led verkligen med bröderna Olofsson som ansträngt sig utöver det vanliga med ett "price no issue" -system. Träffade "den namnlöse" på mässan i München någon månad senare och lovade att jag inte skulle begära 1812 som demo den gången. Jag tror inte vederbörande gör om det heller. Och en tydlig varning är på sin plats, detta är en riktig högtalarkiller! Inte bara krutrök utan spräckta element på kuppen.:frown:      Calm

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calm said:

Ett autentiskt kanonskott i  Telarcs CD med Tjajkovskis 1812. 

Det är förmodligen denna med Erik Kunzel och Cincinnati Symphony Orchestra

http://dr.loudness-war.info/album/view/165134

 

Jag hörde den på par Quad-elektrostater i Malmö för många år sedan. Kanske inte det bästa urvalet för Quad men volymen var anpassad till "rätt" nivå.

 

140157977_max.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

Med dina @Apexorca rara högtalare, skulle jag nog vara extra försiktig med volymratten. Bättre att åka på någon "kanonfestival" om man gillar det ljudet.

Gjorde lumpen i artilleriet och har några gånger stått nära en 15,5 cm haubits vid avfyrning. Den känns i kroppen skall jag säga och där ligger nog de bästa hifi-systemen definitivt inte i närheten DR-mässigt.:grin:

"Kanonerna på Navarone" är också en bra film för kanonälskare.  Men inte ens ett gammalt W.E. biosystem får tavelträff i relation till the real thing.:sunglasses:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, j_bloom said:

Vill inte vara otacksam nu, efterfrågade ju skivor med dynamik men hade uppskattat mer om ni gett tips på skivor som inte riskerar att spränga mina högtalare :)

Om du gillar lite blandad kompott för att få en känsla av hur dynamik påverkar systemet så kan jag alltid rekommendera Stereophiles testskivor. De innehåller varierad och bra musik, kombinerad med goda inspelningar.

 

Som denna:

 

https://svalander.se/shoppen/skivor/testskivor/stereophile-testcd-3-1

 

[8] Airto Moreira and the Gods of Jazz: "Nevermind" 7:43   detta är riktigt dynamiskt utan att spräcka några membran.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...