Jump to content

Stereophiles "Products of the year 2020"


parsifal

Recommended Posts

https://www.stereophile.com/content/stereophiles-products-2020

 

NAD M33 tar hem en storslam - vinner både "bästa förstärkare" och "bästa produkt".

 

I analog avspelning så tog PS Audio Stellar phono hem priset, ett riaasteg som jag själv fluktat lite efter i somras.

 

I digital avspelning så tog Holo Audio Mays DAC hem priset.

 

Bästa högtalare blev Magico M2.

 

Resten får ni läsa i artiklen själva :)

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, j_bloom said:

I digital avspelning så tog Holo Audio Mays DAC hem priset.

 

Skit oxå, det var ju SÅÅÅ nära att jag köpte en sån... :smile:

 

PS Audio Stellar RIAA't verkar ju riktigt trevlig, kanske kan bli en tänkbar uppgradering nån gång i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, j_bloom said:

https://www.stereophile.com/content/stereophiles-products-2020

 

NAD M33 tar hem en storslam - vinner både "bästa förstärkare" och "bästa produkt".

 

I analog avspelning så tog PS Audio Stellar phono hem priset, ett riaasteg som jag själv fluktat lite efter i somras.

 

I digital avspelning så tog Holo Audio Mays DAC hem priset.

 

Bästa högtalare blev Magico M2.

 

Resten får ni läsa i artiklen själva :)

 

 

Tack för det. PS Audio Stellar Phono är en speciell produkt som sticker ut lite extra i sammanhanget. Väl värd att lära känna om man är nyfiken på ett RIAA i den här klassen och en bit upp.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Perfect sense said:

 

Tack för det. PS Audio Stellar Phono är en speciell produkt som sticker ut lite extra i sammanhanget. Väl värd att lära känna om man är nyfiken på ett RIAA i den här klassen och en bit upp.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

 

Såg en video från Ask Paul mcGowan  om han som utvecklade detta RIAA hos PS Audio. Han började på ritbordet och simulerade till perfektion tyckte han. Utvärdering med öronen... men det lät inte så bra som han ville. Inte kul att lyssna på. Så då fick han börja krydda lite med öronen som analysredskap. Då satt det. Bra exempel på att det är bra men en bra genomtänkt grundide och sedan inte glömma vad öronen kan höra och trimma efter det. Bra resultat helt klart även om jag inte hört den själv. Kul. 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, j_bloom said:

NAD M33 tar hem en storslam - vinner både "bästa förstärkare" och "bästa produkt".

Som M32-ägare så vill jag förstås att lite av äran ska spilla över även om M32 var på en framskjuten placering bland deras rekommenderade produkter. Får dock erkänna att jag blev något förvånad över utnämningen av M33 då jag inte uppfattade testet som en regelrätt hyllning. Förvisso baseras sedan utmärkelserna på alla (?) recensenternas röster men jag har fått för mig att det som faktiskt skrevs i själva testet ofta pekar ut riktningen...

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Apexorca said:

Bra exempel på att det är bra men en bra genomtänkt grundide och sedan inte glömma vad öronen kan höra och trimma efter det. Bra resultat helt klart även om jag inte hört den själv. Kul. 

Jag vågar nog påstå att detta är normalfallet och en klar, klar majoritet av all hifiutveckling.

 

Filosofiskt kan man fundera på om "felen" som örat "hittar", beror på örats förträfflighet, modellens eller mät-teknikens brister, eller bristen på förmågan att definiera vad som objektivt är "rätt". Vad som är "objektivt rätt", springer vi på i alla högtalarmätnings-diskussioner. :) Hur många gånger har det inte uttalats att "jag tycker inte om högtalare med spikrak frekvensgångVem har sagt att "frekvensrak" är målet? Vad betyder det ens? 

 

Mitt-i-veckan-filosofi.

Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, VoicesInMyHead said:

 

Skit oxå, det var ju SÅÅÅ nära att jag köpte en sån... :smile:

De hade som tur inte testat Lampizat0r dacen, hade de gjort det så hade jag delat lite ågren med dig :) 

 

HoloAudios May DAC var alltså den som tog hem överlägset flest röster oavsett kategori. Helt klart spännande.

 

R2R verkar vara det som gäller just nu i dacvärlden. Denafrips, och framförallt deras Venus II har fått väldigt fina recensioner med.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Apexorca said:

 

Såg en video från Ask Paul mcGowan  om han som utvecklade detta RIAA hos PS Audio.

Har också sett denna, blir glad av att se det bara inte är gamlingar som har förmågan att konstruera något bra utan även att det kommer en yngre generation som Darren Myers.

 

Skulle varit kul med en kvinna också! Vissa tror ju att de har ett annat sätt att höra saker på än hos oss män.

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Terminator said:

Som M32-ägare

Kommer du gå vidare till M33 eller sitter du nöjd i båten?

 

Jag trodde aldrig att jag skulle bli sugen på en Klass D förstärkare med allt inbakat, men jag kan ändå bli en smula sugen. Jag är såklart lättpåverkad :)

 

men vill också hålla nere antalet burkar för min kära sambos skull.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, j_bloom said:

De hade som tur inte testat Lampizat0r dacen, hade de gjort det så hade jag delat lite ågren med dig :) 

 

HoloAudios May DAC var alltså den som tog hem överlägset flest röster oavsett kategori. Helt klart spännande.

 

R2R verkar vara det som gäller just nu i dacvärlden. Denafrips, och framförallt deras Venus II har fått väldigt fina recensioner med.

 

Äsch, jag är inte så ledsen egentligen... :smile:

 

Att Holo DAC:en fick utmärkelsen känns inte så konstigt, det är en stor favorit på vissa forum, den har fått en massa positiva recensioner och är väl också den R2R DAC som mäter bäst av dem alla. Jag håller ju helt klart med PS Audio's chefsdesigner ovan om mätningar dock, det är inget som jag går igång på. Faktum är att det nästan var det som fick mig att välja bort Holo'n, det och att den nämndes lite för mycket i samband med andra DAC:ar som jag inte är något fan av (Denafrips t.ex). Tror dock att Holo DAC:en mycket väl kan vara en bra DAC och det hade varit kul att testa den, men sen beror det väl som vanligt på vad man söker i sitt musikåtergivande. Perfektion och neutralitet eller gränslös kärlek och magi? :grinsmilingeyes:

 

LampizatOr har varit R2R tidigare men man har tagit steget bort ifrån det med sin nya Engine 53, "been there done that" eller vad säger man? :winking: Som alltid handlar det om implementation snarare än att haka upp sig på en teknik.

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag vågar nog påstå att detta är normalfallet och en klar, klar majoritet av all hifiutveckling.

Jag skulle sträcka mig till att det är så inom alla branscher.
Oavsett om man ska bygga en cykel, en kaffemugg, en högtalare, en dac, ett lyssningsrum, ett vaccin, en motorbåt eller vad som helst...
Man börjar med att konkretisera sina tankar i huvudet med vad det är man vill åstadkomma, subjektiva önskemål formas till olika modeller av verkligheten som man känner till. Dessa är bara antaganden, och beroende på komplexitet gör man en rad tester, simuleringar, beräkningar, mätningar för att verifiera eller dimensionera olika delar av det man ska bygga. Innan det finns någon fysisk produkt eller prototyp så är det bara ett pussel av idealiserade modeller man har.

Oftast kan de beskriva vilka prestanda produkten har i olika extremfall och ge exempel på beteende i olika situationer. Och ofta kan de visa på fel och brister.

Men hur en cykel eller kaffemugg eller högtalare känns är otroligt svårt att simulera.

 

Link to comment
Share on other sites

Min tanke om detta är att många har tillgång till ett bra "ritbord", många bra ideer och förarbete, men det som skiljer agnarna från vetet är den sista delen. Att trimma produkten till excellens så den blir bättre än de flesta och att få folk att vilja köpa den "is da shit".  

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, j_bloom said:

Kommer du gå vidare till M33 eller sitter du nöjd i båten?

 

Jag trodde aldrig att jag skulle bli sugen på en Klass D förstärkare med allt inbakat, men jag kan ändå bli en smula sugen. Jag är såklart lättpåverkad :)

 

men vill också hålla nere antalet burkar för min kära sambos skull.

Jag uppgraderade i vintras och köpte då ett nedsatt demoex så det känns lite tidigt att byta redan nu. Bytte även högtalare under sommaren så hifiplånboken behöver fyllas på först... Jag gillar dock min M32a skarpt och den har varit ett klart lyft mot min gamla lösning med AV-försteg, klass-D slutsteg (Nuforce som gick sönder) och, det är knappt så jag vågar skriva det, Sonos Connect för streaming. Nu har jag kommit till en ny nivå men har faktiskt insett att det skulle nog inte skada med mer effekt i vissa lägen (när jag vill spela på gränsen till ohälsosamt högt, vilket sker kanske 1-2 ggr/år). 

 

Jag lockades också av tanken på att få ner antalet burkar och ha en smidig alltiett-lösning. Men som du hör så börjar man obönhörligen att ändå tänka på att skaffa fler burkar igen. 

Link to comment
Share on other sites

Stereophile är en konsumenttidskrift baserad på ett antal erfarna skribenters rapporter och tester, ofta baserade på långtidstest och mätningar. Urvalet till 500 Recommended Products som sammanställs av tidigare gjorda recensioner samlade i april och oktobernumren, rankar ett stort antal produkter utifrån skribenternas lyssningsvis gjorda test. Dessa kompletteras med gjorda mätningar av vanligtvis John Atkinson. Dessa får ses som ett komplement i första hand. Jag har aldrig sett en rekommendation enbart baserad på ett mätningsresultat eller för den delen en unik konstruktionslösning.

I Product of the Year görs en sammanvägning av ett antal skribenters bedömning av i huvudsak nya produkter och nomineringar. Även dessa baserade på lyssningsvis gjorda bedömningar. Ser man till producentledet så är det naturligtvis en annan utgångspunkt i att skapa produkter som mottas positivt i konsumentledet och där är naturligtvis recensioner i tidningar som Stereophile och andra har stor betydelse. Det görs naturligtvis stora ansträngningar att få en recension tillstånd och jag kan tänka mig att recensenterna får en del påstötningar att just deras produkter skall prövas. De stora och väletablerade producenterna har kanske ett försteg i den delen eftersom deras produkter efterfrågas av läsare och konsumenter och då kan jag tänka mig att även dess har ett intresse av en recension. Hur urvalet sker är kanske en väl förborgad hemlighet, men ibland lyser skribentens egna preferenser igenom. Ren objektivitet vare sig i urval eller i utfall av recension, lär väl knappast kunna fås. Subjektivitet är nog oundvikligt och några blindtest har jag inte sett i Stereophile  i vart fall.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...