Jump to content

Basen som försvann - hjälp!


Vox

Recommended Posts

Jag har haft min nuvarande gubbskrubb i snart två år och har under den tiden spelat långvägg mot långvägg. Måtten är cirka 3,9 x 5,4 meter. 

Har varit/är nöjd med ljudet, men har i mellanåt saknat lite djup i ljudbilden.

 

Att spela på längden i rummet har jag inte reflekterat över. Men inspirerad en av tråd här på forumet satte tankarna igång. 

Införskaffade billigast möjliga långa högtalarkablar då inte elektroniken utan endast högtalarna får ny plats. 

Sagt och gjort, högtalarna byter plats och de nya högtalarkablarna kopplas in. 

 

En stor och djup ljudbild presenterar sig och mina mungipor glider upp :1952293183_slightlysmilingface: och det börjar rycka i en av fötterna :1778652127_musicalnotes:. Livet leker, men vad nu? :663741902_thinkingface:

Mellanbasen fattas. Den allra djupaste basen finns där när den ska, men utan mellanbasen blir det tomt då och då. 

Stående någon meter från högtalarna finns det bra bas, men jag vill inte stå utan sitta skönt. 

 

Senaste dygnet har jag flyttat högtalare och lyssnat, flyttat högtalare framåt och bakåt samt i sidled och lyssnat , men jag lyckas inte hitta någon bra placering. :764080937_hotface:

Jag har flyttat tillbaka dem till ursprungsläget och då kommer basen tillbaka, men då blir ljudbilden plattare och musiken kastas rakt på mig. 

 

Jag har följd en mängd med råd från nätet, men inget hjälper. I början av nästa vecka får jag hem ett par bättre högtalarkablar. Kanske är de en bov i dramat. :663741902_thinkingface:

 

Gubbskrubben ligger på källarplanet och består av betongväggar med liggande träpanel. Takhöjden är sänkt till 2,1 meter med "träskivor". 

 

Någon som har några bra förslag till lösning?

 

I morgon ska jag leta på en skiva med frekvenssvep och mäta med en app. 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det där är ju inte alldeles enkelt att komma tillrätta med. Förstärkningar och utsläckningar föreligger på olika punkter i rummet. Dels orsakat av rumsmått, högtalarplacering och lyssnarplacering. Dels orsakat av eftergivlighet (konstruktion och material) i väggar, tak och golv.
När du placerade om högtalarna, placerade du dem lika långt från respektive sidovägg?

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Vox said:

 

Japp! Plus/minus någon millimeter. 

Okay, ja, jag funderade på om du kanske kunde jämna ut baskurvan genom att förskjuta högtalaruppställningen åt sidan. Dvs ungefär samma avstånd mellan högtalarna men någon halvmeter i sidled åt endera hållet. 

Alternativt eller också:

  • Ställa dem lite tätare ihop
  • Lite mer isär.
  • Ställa dem lite närmare väggen bakom.
  • Lite längre ifrån.
  • Flytta lite på möbeln du sitter i, närmare eller längre ifrån högtalarna.

Vad jag är ute efter är att säga att de fina kalkyleringsprogrammen som finns för rumsmått etcetera är jättebra på att ta fram raffinerade svar på saker och ting.

Men samtidigt så är det så att verkligheten (emellanåt) är mer komplex än vad programmen är gjorda för. Det vill säga - det går inte att räkna ut allting. Åtminstone blir det väldigt krångligt och tidsödande.

Programmet räknar jättesnabbt, men även om programmet har rutor eller rader där du kan skriva in uppgifter om väggmaterial, materialens komplians (eller vad det heter), var väggreglar sitter, om det är betong eller trä bakom gipsskivan (om det nu ens är gipsskiva och inte något annat), värden på möblernas absorbtions- och reflexionsegenskaper, boktäthet i bokhyllor, står böckerna dikt mot bokhyllans rygg eller är det en spalt där? Hur stor? Hur stor spalt är det mellan bokhylleryggen och själva väggen?..

Respektive möbels placering, huruvida dörrar är öppna eller stängda, material i dem, hur stora de är och var dessa är placerade. Karaktäristik på fönster, glasstorlek, placering, delade eller hela glas, glastjocklek, antal glas, egenskaper hos väggar, tak... så måste du ju först ta reda på alla de där sakerna och skriva in dem i programmet. Till detta: Hur högt spelar du? - Spelar du såpass högt att stora rumsytor sätts i resonans eller såpass lågt att det inte uppstår någon självsvängning? Om de sätts i svängning: ger den svängningen en förstärkning eller en försvagning av andra resonans- eller utsläckningsfenomen just vid lyssningsplatsen?


En ganska rimlig sammanfattning av ovanstående torde kunna formuleras väldigt enkelt:
Puh!.. :)

 

Har du någon liten skiss på rummet? Inte för att börja räkna utifrån, men för att se vad som kan vara möbleringsmässigt rimligt att testa.

Link to comment
Share on other sites

Visst, simuleringen kan aldrig visa exakt hur det kommer att bli men man får ändå reda på var de största problemen hamnar.

Närfältslyssning kan ibland ge mindre basproblem.  Här är en variant du kan prova;  Lyssningspositionen är 2,95 från framväggen (2,45 från bakväggen)

 

Voxrum3.jpg.6fdf82201cab5aeb10bd44384568a639.jpg

Link to comment
Share on other sites

För typ tolv år sedan gjorde jag motsvarande övning, att vrida runt högtalarna i rummet 90gr.

Min elektronik fick också stå kvar, bara högtalarna vreds runt,

med konsekvens att 5 meter nya längre högtalarkablar behövdes.

Det tydligaste resultatet för mig var att ljudet blev grått och trist. :474259666_frowningface:

Lärdomen var att högtalarkablarna skall vara så korta som möjligt!

Tillbaka på ruta ett, då också pga att högtalarna hamnade för nära en dörr.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, Muffin said:

...

med konsekvens att 5 meter nya längre högtalarkablar behövdes.

Det tydligaste resultatet för mig var att ljudet blev grått och trist. :474259666_frowningface:

Lärdomen var att högtalarkablarna skall vara så korta som möjligt!

...

Vad var det som fick dig att se sambandet mellan just kabellängden och det ljudliga resultatet?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

 

Alternativt eller också:

  • Ställa dem lite tätare ihop
  • Lite mer isär.
  • Ställa dem lite närmare väggen bakom.
  • Lite längre ifrån.
  • Flytta lite på möbeln du sitter i, närmare eller längre ifrån högtalarna.

 

 

Jag har gjort precis som du beskriver. Har flyttat högtalarna och lyssningsplatsen framåt, bakåt, smalare, bredare, men inget hjälper. 

 

I natt tröttnade jag och är nu tillbaka i ursprungsläget. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Muffin said:

Testade 5 m långa hgt-kablar i båda uppställningarna med samma dåliga resultat.

Kom ihåg att Timbre hade erfarit samma resultat.

Kablarna jag har testat med är 5 meter långa. Mina ordinarie kablar är 2 meter. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, plind said:

Visst, simuleringen kan aldrig visa exakt hur det kommer att bli men man får ändå reda på var de största problemen hamnar.

Närfältslyssning kan ibland ge mindre basproblem.  Här är en variant du kan prova;  Lyssningspositionen är 2,95 från framväggen (2,45 från bakväggen)

Tack för tipset. Ska test detta. :1952293183_slightlysmilingface:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...