Jump to content

Kolla vad grejorna går för?


Strmbrg

Recommended Posts

Nä, inte att sitta och kolla på auktionssajter, utan kolla vad grejorna ”klarar av”, menar jag.

Hur mycket kan jag pressa slutsteget?

Hur högt kan jag dra på utan att högtalarna börjar protestera?

Hur låg bas kan jag krama ur subban?

 

Är det något ni har intresse av och frestas att testa?

 

Jag kom att tänka på detta nu när jag valde att sänka volymen lite på Staxlurarna. (Spelar Roussels symfonier på Apex.)

Är det bara tyst runtomkring så måste jag säga att det är rätt givande att spela på ganska låg nivå. (Staxlurarna släpper ju in ljud utifrån som såll gjorda av hönsnät! 😆 så ibland får jag stänga dörren.)

Åter till ämnet, så frestas jag aldrig av att se vad prylarna tål och klarar av. Förvisso är det viktigt vad de klarar av.  Men då avseende upplösning och inte minst upplösning redan på låga nivåer.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så är det nog. Jag drar på mer med viss musik. Jag har förvisso aldrig mätt det och kan inte heller bedöma med enbart min hörsel vilka ljudtryck det rör sig om.
Men nu var det inte det som var min reflexion, och därmed inte frågeställning, utan lockelsen att "testa vad prylarna går för" ljudtrycks- och frekvensmässigt.

 

Jag minns hur jag på åttiotalet hade förköpt mig på ett par Bose 901.

Om det berodde på det ljud dessa levererade eller på mig själv vet jag inte, möjligen en kombination, men att spela skivor gjorde mig aningens rastlös. 

Att släcka ljus med resonansportarna var dock spännande. Jag försökte mig nog på att släcka marschaller också. 

Man la pickupen i skivspåret utan att sätta skivan i rotation, drog upp basen och volymen, så det dånade och skorrade.

Jag har såhär - långt efteråt - ingen aning om vad det där skulle vara bra för.

 

Det där "maxandet" har för min del allteftersom övergått i ett fokus på andra aspekter av prestanda. 

Får jag någon gång numera önskemålet att "dra på", så tänker jag ungefär: Varför det? Är det anläggningen eller musiken vi skall lyssna på? 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, Strmbrg said:

nu var det inte det som var min reflexion, och därmed inte frågeställning, utan lockelsen att "testa vad prylarna går för" ljudtrycks- och frekvensmässigt.

Ok, sorry.

Att testa hur elektronik och högtalare beter sig för olika ljudtryck är väl en del i en utvärderingsprocess.

Men även när man utvärderar något tycker jag det ger mer att lyssna vid rätt ljudnivå.

Annars blir man ju distraherad av att det är för lågt eller för högt.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...