Jump to content

Inte visste jag att fredag 13:e inföll på en tisdag...

Recommended Posts

:764080937_hotface: Mina vänner - nu behöver jag moraliskt stöd!

Tror att jag lyckats sabba ett av mina monoblock. Skulle koppla ur en trafo (220V -> 100V) till min japanska  STAX hörlursförstärkare, när det sa pang i höger högtalare. Ett av mina Linnenberg monoblock började sen blinka med sin blå lampa på fronten, som indikerar att något var fel. Vid vanlig uppstart av monoblocken visar ju annars denna lampa med blinkande sken under de 5 första sekunderna att testning sker (ingen DC, ingen kortslutning, osv.). Nu står slutstegen och blinkar til f-n löser av.

Problemet för de flesta av oss med denna hobby, är ju att vi inte sitter med "dussin"-prylar, som det bara är att lämna in "över disk" när något strular. Mina Linnenberg Lizst är inga undantag. Finns typ en återförsäljare i Europa och denne ligger vägg-i-vägg med bostaden där Mr. Linnenberg själv bor. Jag har mailat för att få instruktioner om vad som nu gäller: finns det någon minimal chans att man kan fixa det själv eller är det tur/retur Tyskland som gäller. I väntan på svar skriver jag detta och passar på att lägga upp lite bilder från insidan av "patienten".

Översiktsbild:

IMG-20201117-141804.jpg

Notera de två "super"-transistorerna, direkt limmade på bakplanet. Dessa två transistorer fixar alla 200 watt:

IMG-20201117-141922.jpg

Här ser man också, från andra hållet,  transistorerna samt banken med kondningar (har svårt att se värdena på dessa):

IMG-20201117-143131.jpg

Trafon upptar halva lådan (och vikten):

IMG-20201117-143447.jpg

Jaha, så nu får jag köra 1-kanaligt ett tag. Är rädd för att detta kommer att dra ut på tiden. Håller er underrättade med lägesrapporter.

/string

Hej!

Jag har ingen kommentar som innebär någon hjälp för dig. Men jag fick associationer till min egen nuvarande situation. Inte för att något har gått sönder här, utan för att jag ”ställde till det” och sålde mitt slutsteg i oktober men får vänta till i mitten på december på det nya.

Hörlurar är vad som står tillbuds under tiden. (Stax här med.)

Antar att du har läst i manualen? https://www.linnenberg-audio.de/assets/files/Manual_LISZT_EN.pdf

Hade väl först kollat om det är någon intern säkring som har gått och sumra eventuella kortslutningar.

Det underlättar att felsöka med servicemanual/schema så om du är minsta osäker hade jag rekommenderat att skicka till Tyskland alternativt hitta någon elektronikreparatör här i Sverige. 

Är det nått större fel brukar det många gånger synas någonstans på komponenterna och eventuellt lukta när man öppnar locket.

Har du provat att koppla in och starta monoblocket igen efter att du har dragit ut alla sladdar och väntat ett bra tag?

Intressant att fundera på vad som orsakade det hela, som jag förstår hände det när du ryckte ut stepdown trafon till hörlursförstärkaren, var den inkopplad i samma uttag? Var hörlursförstärkaren och slutsteget ihopkopplade på något annat sätt via signalkablarna o.s.v.

8 minutes ago, Strmbrg said:

Använder du någon gemensam grendosa

Jo, de satt på samma dosa, tyvärr. Men det gjorde båda monoblocken och bara ett drabbades....skumt!

Så är det, sent skall syndaren vakna. Jag har varit på väg länge med att rensa i "grenutags-träsket". :unsure:

En strömspik när du kopplade ur trafon. Strömmen tog den lättaste vägen, vilket råkade vara in i det ena slutsteget.

Jag använder en grendosa med stjärnkoppling. Det och låg utimpedans ur Accuphase ”Clean Power Supply” säkrar förhoppningsvis att apparaterna inte påverkar varandra om någon av dem hittar på något hyss.

Här får andra rätta om jag är ute och cyklar. 

Då är det med stor sannolikhet överspänning orsakat av en spik när du drog ut trafon. Jag vet inte hur det är utformat med överspänningsskydd på dina monoblock men vissa har en skyddskrets som som slår ifrån om spänningen blir för hög, för hög temperatur o.s.v. och vissa återställer sig själva efter ett tag. Min gissning är att det är skyddskretsen som har slagit ifrån och där problemet måste åtgärdas om den inte återställer sig själv.

2 minutes ago, LPL said:

det är skyddskretsen som har slagit ifrån och där problemet måste åtgärdas

Precis, eftersom monoblocket känner av DC och andra problem vid uppstart via någon slags skyddskrets så är det med största sanolikhet den som har offrat sig.

4 minutes ago, P-pan said:

Hoppas du får det snabbt och enkelt fixat.

Snacka om snabb responce - fick svar nu från återförsäljaren att den ska in på service, inget man kan fixa själv. Så nu blir det till att leta bra och billig frakt till Tyskland.

Nu kommer jag att ta tag i det här - inga fler dyrköpta misstag.

Dessutom, det paradoala var - att jag var på väg att slänga ut Staxen som slutat fungera. Någon som behöver en STAX SRM 323S i Japan-utförande, att leka med? Med tillhörande Kinatrafo? Skänker den gladeligen efter vad den grort :764080937_hotface:

12 minutes ago, string said:

Nu kommer jag att ta tag i det här - inga fler dyrköpta misstag.

Dessutom, det paradoala var - att jag var på väg att slänga ut Staxen som slutat fungera. Någon som behöver en STAX SRM 323S i Japan-utförande, att leka med? Med tillhörande Kinatrafo? Skänker den gladeligen efter vad den grort :764080937_hotface:

Riktigt tråkigt.. Kan köpa den för en symbolisk summa, letar ny driver!