Jump to content

Upplevelsen av rumsresonans kan vara placebo

Strmbrg

Recommended Posts

Placebo kanske inte enbart behöver handla om entusiasm och att man därmed inbillar sig förändringar till det bättre.
En skeptisk grundinställning kanske kan påverka åt andra hållet, och man inbillar sig en försämring.

Nu handlar det dock om resonanta ljud. Och egentligen inte om placebo i normal bemärkelse, utan om förgivettaganden.

Jag är ingen jättefantast av horn. Nu pratar jag om instrumentet, inte om högtalarprincipen.

När jag har spelat hornmusik hemma så har jag störts av att det "peakar". Ljudet låter förstärkt av resonanser i rummet. Jag har tagit för givet att just horn lätt exciterar rumsresonanser, dels med sitt frekvensinnehåll, dels med de utdragna, statiska tonerna, som det ofta spelas med. Som gjort för att stöka till det med rumsresonanser.

Nu lyssnar jag - troligen för första gången - på hornmusik över hörlurar. Samma resonanta fenomen uppstår. Det var alltså inte kombinationen rum och horn utan enbart hornet som var orsaken till det - i mitt tycke - irriterande ljudet. Åtminstone i det här fallet.

Ju mer jag erfar desto mer sällan tar jag saker för givna.

Vad är det för "låt" som irriterar?

Jag tar gärna del av den inspelning där du upplever pikande horn.

Vilket "stycke" , sats, orkester, dirigent, skivbolag etc, så att

jag kan höra om det är ett lokalt, hos dig, problem eller att

pikandet även är hörbart i vår södra landsända.:ear::1952293183_slightlysmilingface:

Vet precis vad du menar. Men tor mig, sök vidare. Det går att få till bra om man vill.

Testa horninstrument live. Då river de i skinnet inte i öronen. De är hårda påträngande instrumentljud på nära håll men härliga och inte riviga i öronen, mina öron. 

Jag har jobbat svinhårt i flera år tidigare för att få musik med tex bleckblås i storbandsjazz mm, att låta bra på stark volym. Horn i klassisk musik kan vara pricken över i'et. Valthorn kan jag bli gråtfärdig av. Har du aldrig hört detta bra har du verkligen något at se fram mot och anledning att trimma systemet. 

Jag har testat flera olika typer av system och akustikmiljöer. Med mina Usherhögtalare var det omöjligt att få till. Visst handlar det mycket om högtalarna men hela systemet påverkar detta så klart. 

Vad jag kommit fram till är att det ofta kan vara akustiken men nästan mer ofta är det distorsion i systemet. Som jag tolkar det när folk beskriver ett system för högupplöst så menar de ofta diskantljuden som verkar bli besvärliga i öronen. Tex från horn. Bleckblås live river i skinnet, men på ett skönt analogt sätt. I många system river det inte bara i skinnet utan också i öronen. När ett system är trimmat att kunna riva i skinnet med bleckbsås, men inte i öronen är det mycket annat som också faller på plats i ljudet. Jag menar att de digitala formaten och signakällorna generellt river mer i öronen med den typen av instrument än de bra analoga signalkällorna? Detta tillsammans med tex zymbaler, vibrafon, elgitarrer och kvinnoröster i starka höga frekvenser är den störa anledningen till att jag föredrar en analog signalkälla. De river mindre i öronen, låter mer naturligt. 

Vibrafon har jag bara hört riktigt bra och naturtroget från rullband där det är en helt annan nivå på återgivningen för detta instrument. 

Alltså tror jag det beror på distorsion i systemet och det kan man trimma bort om man orkar prova sig fram.