Jump to content

Svanteborg lägger alla ägg i samma korg [Buchardt A700]


Svanteborg

Recommended Posts

On 2020-11-21 at 08:42, Double A said:

Spännande produkt med teknik jag verkligen gillar! 
Vem tillverkar Stereo hubben?

Ja! Det känns som att det ligger mycket tankekraft bakom detta projekt.

Hubben är från Hansong/Platin, samma hub som System Audio använder till sina aktiva.

Här kan man läsa mer detaljerat om man är intresserad av mätningar och tekniska data: https://www.buchardtaudio.com/a700-detailed-description

 

On 2020-11-21 at 11:55, calm said:

Kul att du fastnat för Buchardt!

Har alltid gillat dem när de spelat på mässan i Sthlm. Mycket välljud för pengarna. Dock bara hört de mindre modellerna.

Gillar också deras affärsmodell, med direktkontakt med användarna.

 

Grattis! Nyfiken på ljudliga rapporter!

 

Calm

Javisst, det är väl samma affärsmodell som Fyndbörsen kör med XTZ. Det har ju inte kunnat arrangeras någon mässa sedan dessa aktiva stativare och golvhögtalare släpptes, men snart ska det väl kunna gå. Jag är helt säker på att många som lyssnar på dem kommer bli imponerade, som vanligt!

 

 

3 hours ago, j_bloom said:

Grattis! Jag övervägde också dessa samt System Audios "Silverback" för några månader sedan.  Ser framemot att få höra vad ni tycker!

Ja, jag har inte lyssnat mer än väldigt allmänt hittills men de låter mycket bra. Det hörs att de inte lider av samma kompromisser som de passiva stativarna jag hade (S300 mk2) som jag tyckte spelade engagerat men inte så raffinerat.

 

Jag kunde inte hålla fingrarna borta så jag testade rumskorrigeringen också. Man laddar ner Buchardts app till iPhone och kopplar ihop till Stereohubben, sen är det bara att trycka på Start. Det börjar brusa i högtalarna och en timer på 1 minut börjar ticka ner i telefonen. Man går runt med telefonen i rummet och den mäter frekvenskurvan kontinuerligt. Det är väl anledningen till att det bara finns till iPhone, man vet hur deras mikrofoner uppför sig även om de inte mäter helt korrekt, och kan anpassa algoritmen efter just den mikrofonen. Android finns ju från så många märken att ta fram algoritmer för alla sorters mikrofoner skulle bli för dyrt, så det finns planer på att släppa en extern mätmikrofon för att lösa detta men den finns inte idag.


Så här ser det ut efter mätning:

25.thumb.jpg.98f0e601846c70a2e8b514eb3c4e1c7f.jpg

 

 

Jag hade inga enorma toppar och dalar, men tydlig baspuckel vid 35 Hz och en lite mindre vid ca 70 Hz. Sedan en rejäl dipp vid 100 Hz. Jag hade salongsdörrarna till mitt kontor som ligger jämte öppna när jag mätte nu, så rummet fortsätter bakom lyssningsplats ut dit, och även genom en portal till hallen så det är rejäla volymer. Jag ska prova med dörrarna stängda också.

 

Så här ser den tillsnyggade kurvan ut:

26.thumb.jpg.bede183c3a3fc93a48320e135b6ab7b9.jpg

 

 

Trycker man på Transfer så skickas den nya kurvan till hubben, och ligger som standard sen. Man kan med ett knapptryck sätta igång eller stänga av korrektionen sedan så det är lätt att höra vilken skillnad den gör.

 

Nu ska de få spela in sig i lugn och ro, sedan ska jag testa att flytta högtalarna. Bilden nedan visar hur de står nu, ljudbilden låter korrekt i mina öron och alla instrument är där jag är van vid att de är, fast att soffan skymmer den ena högtalarens basar. Mellanregister och diskant har ju fritt spelrum men det man missar är ju att den högra högtalaren får ingen golvreflex på samma sätt som den vänstra. Inget jag kan höra speciellt tydligt i alla fall. Förut stod den högra högtalaren där den vänstra står idag, och den andra stod längst till vänster i bild och hade mycket friare spelrum och då spelade jag dessutom på diagonalen i rummet. Ska flytta dem dit sedan och se om det gör något för rumsupplevelsen och 3Dn!

28.jpg.ee509a7faa997965bcc91847ae7d55ee.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, YYZ said:

Gratulerar så mycket! Är lite imponerad av de som "slår till" utan att ha först testat i sin lya :-)

 

Tackar! Ja det var ett antal faktorer i kombination som gjorde att jag vågade köpa olyssnat. Dels rumskorrigeringen som gör de adaptiva, sen min tidigare erfarenhet med Buchardt, och faktumet att det finns tester och recensioner på A500 att läsa och detta är ju i praktiken en förlängning på den. Sedan har man 45 dagar på sig för en förutsättningslös retur och pengarna tillbaka, så om allt ovan skulle skita sig så kunde jag ändå få pengarna och börja om med något annat.

 

Mads är därtill mycket personligt engagerad och sitter själv och besvarar alla frågor på mail och chatt, på kvällar och helger. Snacka om kundservice!

Link to comment
Share on other sites

  • Svanteborg changed the title to Svanteborg lägger alla ägg i samma korg [Buchardt A700]

Jag flyttade högtalarna till att spela diagonalt i rummet som de tidigare högtalarna stod. Fördelen med trådlös överföring är att det endast är att flytta högtalarna, plugga i strömkablarna igen och köra med allt annat stående på samma ställe!
Gjorde en ny rumskalibrering och nu såg kurvan helt annorlunda ut. Så här ser den gamla och den nya ut jämte varandra:

30.jpg.1f3479985a8ebb9b7bc93fac5f1441c2.jpg

 

Puckeln vid 35 har mattats av och flyttats fram till en bredare topp mellan 35-45 Hz ungefär. Sedan dippar det rejält på några ställen. Vet ej vad det beror på och det är ju ingen exakt utrustning jag har att mäta med heller, så jag tar det med en nypa salt.

 

Säkert är i alla fall att i den nya placeringen så växer scenen rejält! Högtalarna har bara spelat cirka 80 timmar sedan uppackning bedömer jag och det har börjat släppa kring dem nu. Jag låter de spela åtminstone 150 timmar så har de gjort hälften av "inbränningen" innan jag ger mig på att finlyssna men det är ett stort nöje att sitta i soffan redan nu kan jag säga!

31.thumb.jpg.11e188ba45014da43f6104a6db4f9327.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Högintressanta! Har under det senaste året läst, funderat, och sneglat på Kii, Dutch & Dutch och nu då Buchardt. Det är väl de som ligger i rimliga prisklasser (Linns system är bra, men det blir förbenat dyrt....ett par helaktiva golvare blir strax över 300 tkr).


funderar lite på Huben. Den ser inte så rolig ut...fast man kan ju gömma undan den. 
vad kör du för källor - streaming via Roon eller något annat?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...