Jump to content

Svanteborg lägger alla ägg i samma korg [Buchardt A700]


Svanteborg

Recommended Posts

Att samla allt på ett ställe, så att säga!

Nåja... närapå allt i alla fall.

 

 

aeggkorg.png.c3f2e8d1699a1a71ec4743c96a9c641a.png

 

 

Jag har inte varit superaktiv här varken förr eller senare, men jag tänkte berätta om mitt senaste upptåg. Det är inte riktigt färdigt ännu, men på upptåg så att säga. Något som legat och grott ett tag, men nu börjar det brännas! Kollar man i min systemtråd så är jag rädd för att jag inte uppdaterat den på länge, det är många prylar som åkt in och ut sedan sist...

Det senaste jag haft var mina Vienna Acoustics Beethoven Concert Grand. Dessa tillsammans med Advance Acoustics för- och slutsteg X-P500 och X-A160, och en streamer från Lindemann.

 

Jag har haft högtalare från QRS, Sonus Faber, Usher, Revel, Dynaudio, Buchardt och slutligen Vienna. Förstärkeriet har varierat allt ifrån Krell, Naim, Primare, Hegel, NAD, Advance Acoustic och XTZ. Mycket byten blir det för en som inte varit med så länge, men man måste testa för att hitta det som passar en bäst. Säger jag nu, och inser hur hyckleriet fullkomligen forsar eftersom jag nu slagit till på något som varken jag eller någon annan har provat. I Augusti la jag en order på något som, om postgången är med mig, anländer i denna vecka!

 

Återkommer med lite bakgrund och andra tankar i det närmaste...

Link to comment
Share on other sites

Ja lådor blir det, den saken är säker! Ägglådor är väl dessutom utmärkt akustikfix? Jag har nog att göra om jag med min nuvarande konsumtion ska inreda lyssningsrummet dock.

 

Om jag ska säga något om vad jag gillat bäst utav det som passerat här under åren så är det framför allt att jag inte vill ha en för vass och påtaglig diskant. Många jag provat (Usher tex med diamantdiskant) tyckte jag var allt för skarp. Favoriterna har varit Vienna och Dynaudio, helt klart. Efter att ha hört Buchardts otroligt spelglada stativhögtalare på tre mässor i rad var jag tvungen att testa deras S300 också och de var jag mycket nöjd med överlag men detaljrikedomen blev lite lidande. Som alltid är det kompromisser som ska balanseras när det ska byggas högtalare, och för en "billig" stativhögtalare som Buchardt ändå är så måste jag säga att de var otroligt prisvärda.

Därtill kommer ju Buchardts konstruktör från just Dynaudio och det finns faktiskt mycket liknande drag i ljudsignaturen.

 

Som alltid så är ju ens stereo full av avvägningar och kompromisser, vilken del ska uppgraderas först och hur mycket pengar ska man lägga på respektive del, allt i samråd med resten av ens liv och förutsättningar såklart. Visst, Vienna lät mycket bra och jag hade i prickat i många boxar i hur jag vill att det ska låta, men det saknas alltid nånting nånstans. Just nu lägger jag undan pengar till annat och känner inte att jag kan spendera några större summor på stereon, och det var många saker på min köp-lista.

Därtill var mina Vienna närmare 15 år gamla vid det här laget och jag tänker mig att nånting måste ändå ha hänt på teknik- och materialfronten på så lång tid. Jag har ju hört högtalare för 15,000 låta minst lika bra som mina som ändå kostade nånstans runt 55,000 när det begav sig.

Link to comment
Share on other sites

Oj! Bremen har jag aldrig sett förut, häftiga! :D
 

Det enda som överlevde utrensningen och som nu står ensam i hyllan är denna lilla stackare.

 

125761878_357452138844871_4537770287229727996_n.jpg.ffdd340590b1165dd31e41bd045bb0bf.jpg

 

Jag har provat många nätverksspelare och streamers, ingen har varit mig till lags. Från början spelade jag musik via min laptop, men jag tyckte det var för krångligt att hålla på med, så jag letade efter något med inbyggd Tidalklient. Det finns massvis, men ingen av tillverkarna har lyckats göra en app som flyter på bra, aldrig hänger sig eller avslutas slumpmässigt. Det bästa jag testat var Naim, men det var i ett tidigt stadie när deras app var relativt ny och ganska buggig. Yamaha Musiccast var den i särklass sämsta. Sökfunktionen och hur man bläddrar bland träden gav en dödslängtan varenda gång.

 

Lindemanns app är OK, men inte felfri den heller. Jag hade en baktanke när jag köpte den och det var att den var Roon Ready, så jag hade en Plan B om Lindemanns app inte skulle falla mig i smaken. Efter två veckors fri test så var jag helt såld och hade inget annat val än att permanent köpa Roon, så nu kör jag servern på min stationära dator i kontoret och använder Lindemann Limetree Network som en endpoint. Funkar klockrent varje gång. Dessutom uppgraderad med en Sbooster nätdel från @sprudel

 

Strömhanteringen sköts numera av en Isotek Aquarius EVO 3. Eftersom jag inte har någon jord i mina uttag så försvann många tänkbara kandidater. Har provat flera strömrenare men tycker inte jag har haft jättestor nytta av dem. Isotek har däremot full funktion utan tillgång till jord. Jag har däremot inte haft nöjet att koppla in den ännu, eftersom denna tillkom mitt system efter att jag sålt mina övriga prylar.

 

125405249_422863608726746_3942211180851581142_n.jpg.282408f52e7a709c6d346db2bfdf6337.jpg

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Svanteborg said:

Eftersom jag inte har någon jord i mina uttag så försvann många tänkbara kandidater.

I mitt förra hus saknades också jord, vilket gav mig problem med min dåvarande utrustning när vi flyttat in. Jag kontaktade en elfirma. Det tog dem ca en halvdag att byta alla kablar från säkringsskåpet där de gick från uttag till uttag och bytte allt. Det enda tillbehöret de hade i reserv var en tub vaselin som glidmedel. Det kostade inte många kronor i sammanhanget. Vet inte om man kan eller får göra det i en lägenhet. Om du bor i en sådan hade jag kontaktat hyresvärden. Jordat nät borde tillhöra en normal hygienfaktor, kan jag tycka. Vid nybygge är det ett krav, tror jag.

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Bebop said:

Vet inte om man kan eller får göra det i en lägenhet. Om du bor i en sådan hade jag kontaktat hyresvärden.

När jag flyttade till en lägenhet 2003 var det bara jordat i köket, så jag kontaktade hyresvärden. Förväntade mig att det skulle kosta några tusenlappar, men fick svaret att det kunde han fixa för en hyreshöjning på 4 kr i månaden. Taget! Undrar om det finns så snälla hyresvärdar 2020?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ivery said:

När jag flyttade till en lägenhet 2003 var det bara jordat i köket, så jag kontaktade hyresvärden. Förväntade mig att det skulle kosta några tusenlappar, men fick svaret att det kunde han fixa för en hyreshöjning på 4 kr i månaden. Taget! Undrar om det finns så snälla hyresvärdar 2020?

 

Oj!

Jag kontaktade faktiskt hyresvärden om det. Jag bor i ett gammalt hus så all el är dragen ovanpå allmogesockeln och intapetserad. Körde på säkerhetskortet och sa att det borde vara jordat överallt nu på 2000-talet. Erbjöd mig till och med att betala för det men det blev tvärnej. Fattar inget, men så är det. 

Tror generellt att strömmen är mycket dålig här hemma, lampor går sönder efter bara några hundra timmar, belysning fladdrar till och från. Får byta porslinssäkringar alldeles för ofta också tycker jag. 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Svanteborg said:

Tror generellt att strömmen är mycket dålig här hemma

Tråkigt att höra. @Svanteborg

Jag kommer ihåg att när elektrikern drog ut de gamla kablarna ur väggarna såg de ut att vara isolerade med tjärpapp eller något liknande. På ett ställe hade den gamla kabeln ätit sig fast inne i taket så han fick dra en utanpåliggande ny istället.

 

Vet inte om detta är något att fråga Hyresgästföreningen om? Om du tar på dig  hela kostnaden och hittar en elektriker som visar vad som ska göras för hyresvärden. Varför skulle då denne motsätta sig en standardhöjande (för att inte säga säkerhetsförbättrande) och kostnadsfri lösning i en av sina lägenheter?

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

Jag hade tagit strid om detta...:45:

 

Det var faktiskt några år sedan, jag ska ta och lyfta den igen. Det är en liten privat hyresvärd, och de har ryktet om sig att aldrig underhålla sina fastigheter och endast vidta åtgärder för att förhindra rasrisk ungefär...

Idag fick jag spårningsnummer av fraktbolaget, leverans till dörren på torsdag före kl 17.00! Det bådar gott. Jag har väntat en evighet känns det som.

 

Order Number: #02847 (placed on August 10, 2020 at 11:00 AM GMT+2)

 

I strax över tre månader så har jag varit förpassad till köksradion, vilket i och för sig inte är så illa. Den är också Roon endpoint, så jag kan spela all min musik precis som vanligt (nåja).

 

music3.png.d19a330b0ed7592f16409eeea63bb3c7.png

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Svanteborg said:

Det är en liten privat hyresvärd, och de har ryktet om sig att aldrig underhålla sina fastigheter och endast vidta åtgärder för att förhindra rasrisk ungefär...

Att förhindra brandrisk borde väl vara lika viktigt som rasrisk. Jag skulle inte kunna sova gott om nätterna i ett sådant hus :tv18:

Link to comment
Share on other sites

Det jäkliga är väl att det inte finns några föreskrifter som säger att fastighetsägaren måste byta till jordade uttag i gamla fastigheter byggda före regeländringarna ?

Men att trycka på det här med brandrisken borde väl vara en idé så god som någon.

Link to comment
Share on other sites

Idag stormade det rejält ute! Paketet ligger på lastbil på väg hitåt från depå i Landvetter, men en sån här dag hade det nog räckt att de ställt ut det på parkeringen så hade det blåst ända fram till dörren, sina 76 kg till trots. För första gången kommer jag få leverans på pall också, så då kan jag stryka det från bucket listen! Nu återstår bara att köpa nånting så fint att man får vita handskar med...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Så anlände de äntligen! En granne råkade lyckligtvis gå förbi precis när FedEx rullade in på gården så jag fick bärhjälp, annars hade de nog fortfarande stått kvar ute på gården.

 

126072439_172615214509337_6982712456786075244_n.jpg.3e1208e0e3a402a3281cddf42d91a266.jpg

 

 

Nu var det en smal sak att kånka upp dem i lägenheten. Ordentligt emballerade i en yttre kartong, sedan en fuktspärr i form av en tät plastpåse, sedan en inre kartong och till sist packade i foam.

126093527_367866054326815_1447824220336667261_n.jpg.d590cc247958e4ea9ad00fd779760e79.jpg

 

 

Att det är ett par golvhögtalare råder det väl ingen tvekan om längre...

126139527_390527858766036_8170928703040233909_n.jpg.13c19f555d794cba7615118627ac1ab3.jpg

 

 

Det följer med två varianter av anslutningar mot golvet, en hård och en mjuk. Man får testa sig fram, men efter att ha satt Isoacoustics fötter på mina gamla högtalare så kommer jag tveklöst att börja med en mjuk koppling även på dessa.

125971726_699715907200158_8251357546050424774_n.jpg.03753b79230c8f6b68a85f080dd8c677.jpg

 

 

Därtill kommer en centimetertjock platta av gummi, som ska klämmas mellan högtalaren och stålfoten som fötterna sitter i.

126403992_232555671536944_6672186681806834183_n.jpg.6818be3c035ee50759019b92fe540e54.jpg

 

 

Fortsättning följer...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det här är gummiplattan och botten på högtalaren, före montage av stålplattan.

10.jpg.34616314421998ac463997198dc80f59.jpg

 

 

Och här står första högtalaren uppställd och klar!

11.jpg.7a377b49e2e3b42ccb73adf45ee8d358.jpg

 

 

Det är väl inget att hymla om utan vi drar av täcket på en gång!

12.jpg.f26a913624fe1322e3bbf06b202887ac.jpg

 

 

Tvillingen i bakgrunden i all sin prakt. Av nån anledning blev "helkroppsbilden" sjukt suddig, får ta en ny när dagsljuset ligger på imorgon.

14.jpg.a6962bbc9d39167828330989e29cb58d.jpg

 

 

Och så bakändan.

15.jpg.67fe12f6e2f97cba741ab95723fecf6d.jpg

 

 

Medföljande magnetiska membranskydd givetvis.

16.jpg.cf6bf4c805d70fd33102119971c67b67.jpg

 

 

Och bakplattan.

17.jpg.ee41d47da44e0efc5a1ec57f2d539a14.jpg

Link to comment
Share on other sites

Efter den bildbomben så står det klart att det här är Buchardt Audio A700, en helt ny högtalare som jag la en order på i ren spekulation i somras.

Efter att ha läst om, och suttit med fingret på knappen på stativaren A500, så tänkte jag för mig själv att prisskillnaden mellan A500 och pre-order på A700 var överkomlig ändå... Och eftersom den är fullt DSP-styrd och har inbyggd rumskorrigering så kunde jag få den att funka i mitt rum även fast jag bytte position på hela setupen, och den ena högtalaren hamnade i ett hörn.

 

Återkommer med lite info och tankar imorgon!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, shifts said:

Spännande val! De gånger jag hört de mindre (minsta?) modellerna på mässor har de alltid tillhört favoriterna. Ser fram emot att höra utlåtande efter användning. :)

Exakt min upplevelse också, varje gång har det slutat med att jag gått tillbaka till deras rum och suttit ytterligare en halvtimma innan hemresa.

Jag har pratat med Mads Buchardt vid några tillfällen på mässan i Jönköping och han slår mig som väldigt kunnig och förtroendeingivande. Därtill har han en kompetent konstruktör och tillsammans lyckas de göra riktigt bra produkter till låga priser eftersom de säljer själva, utan grossister och agenter i ledet.

 

Dåså, högtalarna är uppackade och uppställda, dags för nästa steg!
19.jpg.9e134a0af08dbbf2246c99a4dad23d8e.jpg

 

 

Systemet styrs via en Stereo Hub som inte är Buchardts egna. Fjärren däremot är deras. En mycket behaglig och robust sak i aluminium med taktila knappar och LED-indikatorer för volym och vald ingång. Man kan använda fjärrkontrollen för att sätta olika nivåer på de olika ingångarna i hubben, men annars är det inte mycket mer än att höja och sänka volym och ingångsväljare. Play/Pause och Skip-knapparna antar jag kan användas om man spelar via USB men är osäker på detta.

20.jpg.60e49057b5cc4c6c7b80622c7a3dc63a.jpg

 

 

Närbild på fjärrkontroll

23.png.be2396bd4f2f23a19784546db824bd96.png

 

 

Fick en bättre bild som visar valnötsfinishen i dagsljus också.

24.png.829bd4c588750be8325a32542cb1d4d7.png

 

 

Den är alltså aktiv och sluten låda, med fyra element i fram och två  element i bak. 4x150W förstärkning per högtalare totalt. Jag kan faktiskt inte utläsa om de bakre är passiva eller om de på nåt sätt sitter ihop så att två kanaler driver de fyra basarna, och varsin förstärkare sedan tar hand om mellanregister/diskant.

 

Bestyckningen är en 0,75" diskant som sitter i en "Wave Guide" av aluminium, inte riktigt ett horn men nånstans halvvägs?

Mellanregistret är en 6" och därtill dubbla 6" basar i fram och dubbla 6" basar i bak.

Delning sker vid 100/250/2800 Hz.

Frekvensgången är hisnande 17-40.000 Hz (±1,5 dB!) så de gräver ända ner till källaren i basen.

 

Signalen överförs digitalt om man använder hubben och skickas trådlöst i 24/96 till dubbla CS4398 DACar från Cirrus Logic. Man kan om man vill koppla in sitt vanliga försteg via XLR men då går man miste om mycket av finesserna med högtalarna, tex rumskorrektionen. Framåt i tiden ligger ett försteg ifrån Buchardt själva med alla dessa funktioner som kommer hålla avsevärt högre kvalitet än denna hub. Det går även att skicka signal trådlöst från vilken WISA-certifierad spelare som helst.

 

En annan intressant finess är en inbyggd, automatisk "loudness" funktion. När man spelar under 70 dB kickar den in och gör att registren hålls samman precis som om man skulle spela på högre nivåer.

 

Vad gäller rumskorrektionen så är det bara tillgängligt via en app som finns till iPhone. Jag har lånat hem en sådan men jag tänkte vänta med att testa detta tills högtalarna är inspelade och jag kunnat lyssna på dem ett tag. Mer om det senare alltså.

 

Man kan också ladda ner nya "Master Tunings" till sina A500/A700. Det är än så länge endast släppt till A500, och ställer om styrningen på högtalaren så att den går från att vara en 2,5-vägs till en ren 3-vägs. Det går också att ladda ner inställningar om man vill ha dem till närfältslyssning tex i studio. Man lägger en fil på ett USB-minne, sticker in i bak på högtalaren och så är det klart. Ska bli intressant att se vad som kommer till A700 vad det lider.

 

Efter en mycket enkel inkoppling av Stereo Huben står de nu och spelar musik, de ska ha upp till 300 timmar enligt manualen så jag ger mig inte på att säga något speciellt om ljudet ännu, med undantag av att jag tycker deras lösning för avkoppling mot golvet verkar fungera mycket bra. Jag känner inte ett darr i fotsulorna, till skillnad från mina gamla Vienna som gungade hela golvet med sina hårda kopplingar.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressanta lösningar! Ser fram emot mera intryck och spekulationer! 

Men, tar de bara trådlös signal eller analog XLR? Eller råkade du fota den högtalare som saknar övriga?

Den USB-kontakt som är där ser inte ut som den är lämpad för att använda högtalaren som ljud-UT-gång, snarare anslutning för laddning/strömförsörjning.

Link to comment
Share on other sites

Kul att du fastnat för Buchardt!

Har alltid gillat dem när de spelat på mässan i Sthlm. Mycket välljud för pengarna. Dock bara hört de mindre modellerna.

Gillar också deras affärsmodell, med direktkontakt med användarna.

 

Grattis! Nyfiken på ljudliga rapporter!

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...