Jump to content

Recommended Posts

Posted

Den Accuphase PS-510 jag har låter emellanåt från trafon. Inte så konstigt i sig kanske, då det sitter en jättestor toroid i den, vilka ju brukar väsnas lite.
Jag skaffade en Supra DC Blocker i syfte att filtrera bort den lilla likspänning som kan förekomma på nätet. (Accuphasen DC-filtrerar den med, men då gäller det såklart dess utgående strömmatning till de anslutna apparaterna.)
Ibland är den stora trafon knäpptyst, men emellanåt så låter den ungefär likadant som utan Supra-blockern. Det handlar inte alls om något starkt ljud men tillräckligt för att jag inte lyckas släppa det hela. En musiklyssningshindrande distraktion, alltså,
Kan det emellanåt vara såpass mycket DC på nätet att en "blocker" inte förmår dämpa bort alltsammans?

Posted

Hm, efter att ha haft stickproppen uttagen ur vägguttaget ett antal minuter så morrar det inte längre.
Inte ens då jag sätter i stickproppen igen morrar det.
:1919632036_grinningsquintingface:

Kan det ha legat någon spänning kvar som försvann?

Posted
9 hours ago, Strmbrg said:

Kan det emellanåt vara såpass mycket DC på nätet att en "blocker" inte förmår dämpa bort alltsammans?

Ja det kan vara så att där är mer likspänning än dioderna kan blockera då släpper de igenom en del. Modellen här med vanlig diodbrygga klarar 1,4V DC men modellen med 6 dioder klarar 2V DC.

DC-Blocker-2.3-print.thumb.png.86987f07a63090f1e5ef7c030feca313.png

Posted
16 hours ago, Strmbrg said:

Kan det ha legat någon spänning kvar som försvann?

Snarare magnetfält, det kan även ha en viss betydelse vilken väg stickproppen är vänd.

Om du har DC på nätet så är det bästa att försöka lokalisera boven. Går t.ex. att skruva ur propp för propp i gruppcentralen där du misstänker att det kan vara asymmetriska förbrukare som skulle kunna orsaka problemet.

Posted

Ja, kvarvarande magnetfält låter såklart betydligt rimligare än att likström skulle ligga kvar efter avstängning. 

Nu har den stora toroiden i strömtillsnyggaren inte morrat sedan igår, då jag bröt och återanslöt apparaturen enligt Supras anvisningar.

Inga stickproppsvändningar har gjorts.

Supra anger att DC-filtret klarar att hantera uppemot 3,6 Volt likspänning.

Posted

Min DC-mumsare hanterar det som jag förväntar mig, dvs att hårblåsen i uttaget i badrummet inte orsakar brum i slutstegets trafosar. Däremot kan man ibland uppleva att något förändras med DC-balansen i mina uttag av yttre påverkan, för det kan komma spontana brum som tonar ut ganska snabbt.

Jag hör ett milt brum om jag för tillfället INTE spelar musik (Mitt slutsteg saknar på/av-knapp utöver huvudbrytaren på baksidan och är därmed igång för jämnan).

Posted

Här är det fortfarande fritt från morrande sedan jag drog ur och återanslöt stickpropparna.

Jag har försökt provocera strömtillsnyggaren både avseende morr och avseende värdet på inkommande THD genom att dra igång diverse apparater. Vare sig morret eller THD-nivån har jag dock lyckats påverka med medvetna insatser.

THD-nivån tycks variera mellan 1% och drygt 3%. Något påtagligt dygns- eller veckodagsmönster för THD-nivån verkar ej föreligga. Ej heller något samband mellan THD-nivå och morr kan noteras.

Posted
5 hours ago, LPL said:

Om du har DC på nätet så är det bästa att försöka lokalisera boven. Går t.ex. att skruva ur propp för propp i gruppcentralen där du misstänker att det kan vara asymmetriska förbrukare som skulle kunna orsaka problemet.

För den som icke vet. Skulle du kunna ge exempel på vanliga/typiska asymmetriska förbrukare i hemmet? =) Jag är själv lite sugen på Supras DC-blocker så jag följer tråden med intresse.

Posted

Som jag förstår det så är det dels apparater som enbart likriktar halva sinusvågen för att omvandla AC till DC som skapar osymmetri och DC på nätet. Typiskt för elektronik som använder sig av dessa enklare nätaggregat.

Även apparater som har någon enklare funktion för halveffekt. De utnyttjar då enbart halva sinusvågen då de körs på halveffekt som t.ex. hårtorkar, kupévärmare osv..

Posted

Jag är inte säker på om en DC-fälla gör så himskans mycket för själva det musikaliska utbytet.

Bara för att den kanske kan göra stor elektrisk nytta så behöver det inte per automatik leda till en stor musikalisk nytta.

Jag skaffade den enkom för att få bort mekaniskt morrande från Accuphase-strömtillfixaren. Tillfixaren har inbyggd DC-fälla och (allt annat som behövs för en ren sinus) men den ligger efter trafon.

Posted
3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag hör ett milt brum om jag för tillfället INTE spelar musik

En transformator är som mest känslig för DC när den går på tomgång.

I denna länk finns allt man kan behöva veta om hur fenomenet uppstår och hur själva DC-blockern fungerar praktiskt. I länken skriver de att 500mV räcker för att tomgångsströmmen på en större trafo ska stiga markant och orsaka brum. Jag har runt 10-20mV DC i min nätlist men med en varmluftspistol på halveffekt i den så stiger de till 850mV DC (nu kör jag inte normalt med den där så jag anser mig inte ha några problem) men jag hör ändå inget ifrån de dubbla 1kVA toroiderna i mitt TAD steg.

https://sound-au.com/articles/xfmr-dc.htm

6 minutes ago, Strmbrg said:

Jag är inte säker på om en DC-fälla gör så himskans mycket för själva det musikaliska utbytet.

Det påverkar inget mer än att du slipper en trafo som brummar.

Posted
17 hours ago, AlfaGTV said:

Däremot kan man ibland uppleva att något förändras med DC-balansen i mina uttag av yttre påverkan, för det kan komma spontana brum som tonar ut ganska snabbt.

Jag hör ett milt brum om jag för tillfället INTE spelar musik (Mitt slutsteg saknar på/av-knapp utöver huvudbrytaren på baksidan och är därmed igång för jämnan).

Mycket av skräpet på elnätet kommer utifrån, i alla fall hemma hos mig. Då min hifi-matning ligger parallellt med gruppcentralen kan jag enkelt ”slå av huset” och mäta i hifi-uttaget. 

Jag har dock inga direkta problem med DC, men du får börja spana på grannarna:sherlok:

Posted
15 hours ago, Ranefjord said:

Jag är själv lite sugen på Supras DC-blocker så jag följer tråden med intresse.

Jag ser ingen anledning att använda en DC-Blocker om man inte har problem, men värt att prova om man har problem med mekanisk brummande trafos.

Det går att mäta DC-komponenten som jag skrev i @Strmbrgandra tråd Nu har den anlänt: En strömtillsnyggare från Accuphase. Det gör det enklare att konstatera om det är något problem och förmodligen lite enklare att lokalisera vad som orsakar problemet. Det kräver dock att man har ett LP-filter gärna isolerat (inkapslat) för att göra det på ett säkert sätt.