Jump to content

Att tjäna storkovan på att lura hifi-nördar


Recommended Posts

2 hours ago, Kapten Tråkig said:

Personligen är jag sjukt nyfiken vad en erfaren "tonmeister" som jobbar med att spela in klassisk musik i hög kvalitet skulle välja för återgivningssystem hemma. Kanske inte samma som på jobbet. Men jag gissar att vederbörande inte skulle satsa så mycket på kablarna.

 

Inspelningsteknikern som började tillverka högtalare m.m.  http://www.boenicke-audio.ch

Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, Vox said:

Inspelningsteknikern som började tillverka högtalare m.m.  http://www.boenicke-audio.ch

"W22 will be produced 6 times a year and will be sold to the most discerning individuals only.
There is no official price tag for the W22. Price will be individually determined in close contact with each potential customer."

 

Låter dyrt... :439864629_flushedface:

Link to post
Share on other sites
On 2020-11-14 at 23:29, Kapten Tråkig said:

"W22 will be produced 6 times a year and will be sold to the most discerning individuals only.
There is no official price tag for the W22. Price will be individually determined in close contact with each potential customer."

 

Låter dyrt... :439864629_flushedface:

 

Det här ett väldigt speciellt projekt där Sven (Boenicke) som vanligt går sin egen väg i både konstruktion och filosofi kring hur han vill marknadsföra och sälja dessa högtalare. Lika förvirrande och frustrerande som inspirerande 😎👍🏼.

 

/ Marcus

Link to post
Share on other sites
On 2020-11-14 at 23:29, Kapten Tråkig said:

"W22 will be produced 6 times a year and will be sold to the most discerning individuals only.
There is no official price tag for the W22. Price will be individually determined in close contact with each potential customer."

 

Låter dyrt... :439864629_flushedface:

 

 

Han tillverkar andra grymt bra högtalare med en prislapp som innehåller färre siffror än för W22. :1952293183_slightlysmilingface:

Link to post
Share on other sites

Det här med nördar är ganska intressant. Som med allt annat så kan nördar nörda ner sig hur mycket som helst.. Själv lägger jag ner ohyggligt mycket pengar på min träning t ex - kosttillskott, kläder, accessoarer mm. För en nörd inom hifi räcker det troligtvis inte med hur ljudet (inte) låter utan vill ha alla mätdata, tester mm vilket kostar pengar

Link to post
Share on other sites

Om man relaterar till trådens titel så tycker jag nog att Boenicke är ett dåligt exempel och snarare ett exempel på motsatsen. Första gången som jag hörde dem i München 2015 så blev jag imponerad av hur en så pass relativt liten högtalare kunde fylla ett så stort lyssningsrum med så mycket välljud. Det är något visst med att konstruera högtalare i  massivt eller stavlimmat trä, som i likhet med Franco Serblins högtalare ger dem en speciell klang och resonans. Det är få högtalartillverkare som idag skulle ge sig in att göra annat än kompositsammansatta lådor. Trä är ett material som kräver speciellt kunnande, torktider och inte bara CNC-fräsar i största allmänhet. Kanske W22 är en sådan konstruktion att den som tillverkat och konstruerat denna uppenbarligen, speciella högtalare vill att den skall hamna hos någon som har förutsättningar att uppskatta dess fulla värde och inte bara är villig att lägga upp slantar i största allmänhet? Finns många konstnärer som resonerar på samma sätt, dvs att priset sätts på en nivå som mottagaren kan hantera och förutsättningen är att denne inte bara ser verket som en kapitalinvestering. Om man har lagt sin själ i ett projekt vill man säkert att det skall landa hos rätt mottagare. Detta är naturligtvis bara en spekulation från min sida, annars kan man naturligtvis alltid diskutera pris i relation till vad man får för pengarna.

En annan teori vore att han bara ville trissa upp priset och förväntningarna, men det känns mindre troligt i relation till vad han i övrigt levererar.

 

Skulle vara kul att lyssna på dem, men kanske mindre troligt att få möjligheten.

 

Calm

Link to post
Share on other sites

Jag ser mitt hifi intresse som ett livsstilsval. Vad betyder det? Att jag faktiskt inte bryr mig om det är "snakeoil" eller inte, bara jag gillar det. Jag köper hifi bara från mitt "nöjeskonto" och jag lånar aldrig till hifi (nästan...)

Jag vill bara vara tuppen som väljer min höna... och det får jag göra inom hifi. Det gör mig lycklig.

Sedan finns det där underliga begreppet "pride of ownership". Det funkar för mig. Jag kan känna det. Men jag skräms också av det. Det blir väldigt materialistiskt med bomullshandskar och skyddshöljen som sitter kvar, etc. Hifi som juveler. Nej där vill jag inte vara. Jag kan inte känna vördnad för materiella ting.

Men i bästa fall förmedlar dom något från designern. Intelligens, smak, stil. Det smakar.

Link to post
Share on other sites
13 minutes ago, calm said:

Om man relaterar till trådens titel så tycker jag nog att Boenicke är ett dåligt exempel och snarare ett exempel på motsatsen. Första gången som jag hörde dem i München 2015 så blev jag imponerad av hur en så pass relativt liten högtalare kunde fylla ett så stort lyssningsrum med så mycket välljud. Det är något visst med att konstruera högtalare i  massivt eller stavlimmat trå, som i likhet med Franco Serblins högtalare ger dem en speciell klang och resonans. Det är få högtalartillverkare som idag skulle ge sig in att göra annat än kompositsammansatta lådor. Trä är ett material som kräver speciellt kunnande, torktider och inte bara CNC-fräsar i största allmänhet. Kanske W22 är en sådan konstruktion att den som tillverkat och konstruerat denna uppenbarligen, speciella högtalare vill att den skall hamna hos någon som har förutsättningar att uppskatta dess fulla värde och inte bara är villig att lägga upp slantar i största allmänhet? Finns många konstnärer som resonerar på samma sätt, dvs att priset sätts på en nivå som mottagaren kan hantera och förutsättningen är att denne inte bara ser verket som en kapitalinvestering. Om man har lagt sin själ i ett projekt vill man säkert att det skall landa hos rätt mottagare. Detta är naturligtvis bara en spekulation från min sida, annars kan man naturligtvis alltid diskutera pris i relation till vad man får för pengarna.

En annan teori vore att han bara ville trissa upp priset och förväntningarna, men det känns mindre troligt i relation till vad han i övrigt levererar.

 

Skulle vara kul att lyssna på dem, men kanske mindre troligt att få möjligheten.

 

Calm

Jag kan bara hålla med Calm och Perfekt Sense att Boenicke är en helt hyvens man (Sven) med rejält genomgående design o konstruktion

Link to post
Share on other sites

Min uppfattning är att lurendrejeri mest förekommer på begagnatsidorna på nätet. Ormoljetugget är jag trött på. Jag gillar och hyllar experimentlustan som sträcker sig förbi det normala. Hur skulle vi annars komma på någonting nytt? Personligen skulle jag inte betala hutlösa pengar för kablar, men det är väl en personlig preferens. Däremot tycker jag det är förbannat märkligt att det i Sverige år 2020 knappt går att få tag i bra standardsladd till hifi från t.ex. Mogami och Klotz. Finns det verkligen ingen marknad för detta? Jag har ringt, och ringt, och mailat och mailat, både återförsäljare och generalagenter. Helt dött. Mina bästa hifiupplevelser har jag fått från "ormoljeprodukter", t.ex. högtalare från Reference 3a, och kablar från Siltech.

 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...