Vox Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 2 hours ago, Kapten Tråkig said: Personligen är jag sjukt nyfiken vad en erfaren "tonmeister" som jobbar med att spela in klassisk musik i hög kvalitet skulle välja för återgivningssystem hemma. Kanske inte samma som på jobbet. Men jag gissar att vederbörande inte skulle satsa så mycket på kablarna. Inspelningsteknikern som började tillverka högtalare m.m. http://www.boenicke-audio.ch Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kapten Tråkig Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 7 minutes ago, Vox said: Inspelningsteknikern som började tillverka högtalare m.m. http://www.boenicke-audio.ch "W22 will be produced 6 times a year and will be sold to the most discerning individuals only. There is no official price tag for the W22. Price will be individually determined in close contact with each potential customer." Låter dyrt... Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sladd Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Som Hifi-säljare är man alltid utsatt för snakeoilanklagelser. Skönast vore väl att ansluta till en hederlig och accepterad vrå. Sälja mobiler och bildskärmar på Elgiganten? "vi rekommenderar en försäkring på produkten" :-) Kul att ni håller på här inne! Terminator 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 On 2020-11-14 at 23:29, Kapten Tråkig said: "W22 will be produced 6 times a year and will be sold to the most discerning individuals only. There is no official price tag for the W22. Price will be individually determined in close contact with each potential customer." Låter dyrt... Det här ett väldigt speciellt projekt där Sven (Boenicke) som vanligt går sin egen väg i både konstruktion och filosofi kring hur han vill marknadsföra och sälja dessa högtalare. Lika förvirrande och frustrerande som inspirerande 😎👍🏼. / Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 On 2020-11-14 at 23:29, Kapten Tråkig said: "W22 will be produced 6 times a year and will be sold to the most discerning individuals only. There is no official price tag for the W22. Price will be individually determined in close contact with each potential customer." Låter dyrt... Han tillverkar andra grymt bra högtalare med en prislapp som innehåller färre siffror än för W22. Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 10 minutes ago, Vox said: Han tillverkar andra grymt bra högtalare med en prislapp som innehåller färre siffror än för W22. Japp. W22 är en jubileumsmodell och ett "statement" för att visa att man kan och vill. / Marcus Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaunaOpus3 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Det här med nördar är ganska intressant. Som med allt annat så kan nördar nörda ner sig hur mycket som helst.. Själv lägger jag ner ohyggligt mycket pengar på min träning t ex - kosttillskott, kläder, accessoarer mm. För en nörd inom hifi räcker det troligtvis inte med hur ljudet (inte) låter utan vill ha alla mätdata, tester mm vilket kostar pengar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Om man relaterar till trådens titel så tycker jag nog att Boenicke är ett dåligt exempel och snarare ett exempel på motsatsen. Första gången som jag hörde dem i München 2015 så blev jag imponerad av hur en så pass relativt liten högtalare kunde fylla ett så stort lyssningsrum med så mycket välljud. Det är något visst med att konstruera högtalare i massivt eller stavlimmat trä, som i likhet med Franco Serblins högtalare ger dem en speciell klang och resonans. Det är få högtalartillverkare som idag skulle ge sig in att göra annat än kompositsammansatta lådor. Trä är ett material som kräver speciellt kunnande, torktider och inte bara CNC-fräsar i största allmänhet. Kanske W22 är en sådan konstruktion att den som tillverkat och konstruerat denna uppenbarligen, speciella högtalare vill att den skall hamna hos någon som har förutsättningar att uppskatta dess fulla värde och inte bara är villig att lägga upp slantar i största allmänhet? Finns många konstnärer som resonerar på samma sätt, dvs att priset sätts på en nivå som mottagaren kan hantera och förutsättningen är att denne inte bara ser verket som en kapitalinvestering. Om man har lagt sin själ i ett projekt vill man säkert att det skall landa hos rätt mottagare. Detta är naturligtvis bara en spekulation från min sida, annars kan man naturligtvis alltid diskutera pris i relation till vad man får för pengarna. En annan teori vore att han bara ville trissa upp priset och förväntningarna, men det känns mindre troligt i relation till vad han i övrigt levererar. Skulle vara kul att lyssna på dem, men kanske mindre troligt att få möjligheten. Calm RaunaOpus3, Perfect sense, juha and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DrKlang Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 Jag ser mitt hifi intresse som ett livsstilsval. Vad betyder det? Att jag faktiskt inte bryr mig om det är "snakeoil" eller inte, bara jag gillar det. Jag köper hifi bara från mitt "nöjeskonto" och jag lånar aldrig till hifi (nästan...) Jag vill bara vara tuppen som väljer min höna... och det får jag göra inom hifi. Det gör mig lycklig. Sedan finns det där underliga begreppet "pride of ownership". Det funkar för mig. Jag kan känna det. Men jag skräms också av det. Det blir väldigt materialistiskt med bomullshandskar och skyddshöljen som sitter kvar, etc. Hifi som juveler. Nej där vill jag inte vara. Jag kan inte känna vördnad för materiella ting. Men i bästa fall förmedlar dom något från designern. Intelligens, smak, stil. Det smakar. Lasse, juha and Perfect sense 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RaunaOpus3 Posted November 20, 2020 Share Posted November 20, 2020 13 minutes ago, calm said: Om man relaterar till trådens titel så tycker jag nog att Boenicke är ett dåligt exempel och snarare ett exempel på motsatsen. Första gången som jag hörde dem i München 2015 så blev jag imponerad av hur en så pass relativt liten högtalare kunde fylla ett så stort lyssningsrum med så mycket välljud. Det är något visst med att konstruera högtalare i massivt eller stavlimmat trå, som i likhet med Franco Serblins högtalare ger dem en speciell klang och resonans. Det är få högtalartillverkare som idag skulle ge sig in att göra annat än kompositsammansatta lådor. Trä är ett material som kräver speciellt kunnande, torktider och inte bara CNC-fräsar i största allmänhet. Kanske W22 är en sådan konstruktion att den som tillverkat och konstruerat denna uppenbarligen, speciella högtalare vill att den skall hamna hos någon som har förutsättningar att uppskatta dess fulla värde och inte bara är villig att lägga upp slantar i största allmänhet? Finns många konstnärer som resonerar på samma sätt, dvs att priset sätts på en nivå som mottagaren kan hantera och förutsättningen är att denne inte bara ser verket som en kapitalinvestering. Om man har lagt sin själ i ett projekt vill man säkert att det skall landa hos rätt mottagare. Detta är naturligtvis bara en spekulation från min sida, annars kan man naturligtvis alltid diskutera pris i relation till vad man får för pengarna. En annan teori vore att han bara ville trissa upp priset och förväntningarna, men det känns mindre troligt i relation till vad han i övrigt levererar. Skulle vara kul att lyssna på dem, men kanske mindre troligt att få möjligheten. Calm Jag kan bara hålla med Calm och Perfekt Sense att Boenicke är en helt hyvens man (Sven) med rejält genomgående design o konstruktion calm and Perfect sense 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted November 21, 2020 Author Share Posted November 21, 2020 Tråden får naturligtvis ta vägen dit den vill, för min del. Det bestämmer inte jag. Men jag tycker inte att den för närvarande befinner sig där jag avsåg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shifts Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 DrKlang: Fint skrivet tycker jag, och öppet ärligt. Jag känner också med det där av ägarstolthet eller vad det kan kallas på svenska. Perfect sense 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ranefjord Posted November 21, 2020 Share Posted November 21, 2020 Min uppfattning är att lurendrejeri mest förekommer på begagnatsidorna på nätet. Ormoljetugget är jag trött på. Jag gillar och hyllar experimentlustan som sträcker sig förbi det normala. Hur skulle vi annars komma på någonting nytt? Personligen skulle jag inte betala hutlösa pengar för kablar, men det är väl en personlig preferens. Däremot tycker jag det är förbannat märkligt att det i Sverige år 2020 knappt går att få tag i bra standardsladd till hifi från t.ex. Mogami och Klotz. Finns det verkligen ingen marknad för detta? Jag har ringt, och ringt, och mailat och mailat, både återförsäljare och generalagenter. Helt dött. Mina bästa hifiupplevelser har jag fått från "ormoljeprodukter", t.ex. högtalare från Reference 3a, och kablar från Siltech. Apexorca and Lasse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.