Jump to content

Att tjäna storkovan på att lura hifi-nördar


Strmbrg

Recommended Posts

"Det finns massor av ormolja i hifi-branschen och den finns för att listiga och illasinnade personer försöker lura av aningslösa människor ohemula belopp på billigt framställt och verkningslöst eller till och med ljudförstörande skit. Tjäna en massa pengar på folks dumhet helt enkelt."

 

Det är inte något riktigt citat, snarare en sammanfattning av en attityd som förekommer.

Jag vill inte alls påstå att hifi-branschen är ormoljefri. Kanske snarare är det en av de mest orminoljade branscherna. Ingen aning och den rankingen spelar inte så stor roll. Inte vad mig beträffar, jag är ganska ointresserad av ranking.

 

Vad jag däremot funderar på är om de som tillverkar och saluför prylar med högst tvivelaktig välljudsgynnande verkan verkligen är ute efter illasinnad och snöd vinning.

Min bakomliggande tanke är att det vore lite märkligt att de som vill tjäna storkovan på lurendrejeri skulle välja att göra det just i den lilla, begränsade och närmast krympande hifi-sektorn. Varför har "skurkarna" valt att agera just där, och inte någon annan stans där det finns avsevärt många fler konsumenter att lura pengar av? Jo, det finns naturligtvis skojare även inom mass-marknadssegmenten. Men det har inte med saken att göra och förklarar inte varför några skulle välja att skinna den lilla skaran hifi-nördar.

 

Kan det inte snarast vara så att de som knökar ner kopparplåtar i trälådor med grus i helt enkelt är ärligt övertygade om dessa jordlådors positiva inverkan på musiklyssnandet?
MÅSTE det handla om list och lureri?


Alltså att något är helt galet tänkt och vansinnigt prissatt BEHÖVER ju inte per automatik betyda att det är hänsynslöst lureri och profiterande.

En sak som inte skall uteslutas är att inte bara konsumenten kan vara korkad och lättövertygad. Även tillverkaren kan ju vara det. Korkad, inbillningsbenägen och självförtroende-stinn alltså.

 

Sammanfattningsvis:
Det känns väldigt osannolikt (dock såklart inte uteslutet) att någon lägger år av forskning och utveckling på exempelvis en komplicerad ny digitalteknik bara med syftet att tjäna pengar. En mycket märklig och omständlig metod, i så fall.

Försäkringsbedrägerier exempelvis vore väl en betydligt rimligare metod relativt syftet i så fall.

 

Kommentarer?

 

 

 


 

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Strmbrg said:

Kan det inte snarast vara så att de som knökar ner kopparplåtar i trälådor med grus i helt enkelt är ärligt övertygade om dessa jordlådors positiva inverkan på musiklyssnandet?

Jag tror att alla är på jakt efter den heliga "ljud"-gralen. Konsumenter såväl som tillverkare - de sistnämda kanske hoppas de funnit den i lådan med grus i, och kan göra sig en hacka på det. Men illvilligt lureri - nej!

 

/string

 

Link to comment
Share on other sites

Kul skrivet, uppfriskande med ett annat lite mer analyserande och nyfiket perspektiv.

 

Jag tror också att det finns både mer lättlurade personer än audiofiler, och mer lukrativa branscher. 

 

2 myter om audiofiler som bör avlivas är.

 

1. Audiofiler har bara 10 skivor som de lyssnar på om och om igen. 

2. Audiofiler är jätterika dumskallar som går på vad som helst.

 

Inget av detta stämmer tycker jag. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Daniel said:

Kul skrivet, uppfriskande med ett annat lite mer analyserande och nyfiket perspektiv.

 

Jag tror också att det finns både mer lättlurade personer än audiofiler, och mer lukrativa branscher. 

 

2 myter om audiofiler som bör avlivas är.

 

1. Audiofiler har bara 10 skivor som de lyssnar på om och om igen. 

2. Audiofiler är jätterika dumskallar som går på vad som helst.

 

Inget av detta stämmer tycker jag. 

Exakt! Så här är det istället:
1. Audiofiler har flera hundra skivor, men de lyssnar knappt på dem alls. De orkar inte, eftersom de bara hör en massa anläggningsfel när de spelar skivor.

2. Audiofiler är utfattiga eller åtminstone i trångmål befinnande dumskallar, eftersom de har lagt alldeles för mycket pengar på prylar som de inte orkar lyssna på musik med.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt börja fundera på att sälja hela rasket med hifi och köpa en .... trimmad och väl oljad "grunk-mojäng" istället.

Pengarna måste ju ut på något vis för att ekonomin i samhället inte ska stanna av helt och hållet... :39:

 

Förresten, jag har flera tusen skivor... vad gör jag med dem ?

Frugan har föreslagit fruktskålar...

 

vinylskiva = skål - du kan om du vill, du vill så du kan

 

Ett gäng vinställ tyckte hon också kunde vara bra att ha...

 

Inspirami - Monthly Makers Februari - Äntligen

 

Många vinställ blir´e.. och fasen vet om "gal-olja" är bättre än orm-olja ?

 

Jag återkommer med ett lite mer seriöst och icke så skämtsamt inlägg vad det lider... :)

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, P-pan said:

Jag har faktiskt börja fundera på att sälja hela rasket med hifi och köpa en .... trimmad och väl oljad "grunk-mojäng" istället.

Pengarna måste ju ut på något vis för att ekonomin i samhället inte ska stanna av helt och hållet... :39:

 

Förresten, jag har flera tusen skivor... vad gör jag med dem ?

Frugan har föreslagit fruktskålar...

 

vinylskiva = skål - du kan om du vill, du vill så du kan

 

Ett gäng vinställ tyckte hon också kunde vara bra att ha...

 

Inspirami - Monthly Makers Februari - Äntligen

 

Många vinställ blir´e.. och fasen vet om "gal-olja" är bättre än orm-olja ?

 

Jag återkommer med ett lite mer seriöst och icke så skämtsamt inlägg vad det lider... :)

Har du tillräckligt med bälten?🤔

Link to comment
Share on other sites

Jag tror det är lite olika. Gubben med sin trälåda och den småskaliga fixaren av supekablar tror nog på vad dom gör och blir definitivt inte rika. Inte heller detaljhandlaren som jobbar i en supertuff bransch särskilt rik, man jobbar där av intresse. Men stora fabrikanter som Nordost, Ansuz, Shunyata, AudioQuest m fl är jag rätt övertygad om är medvetna, cyniska bedragare. Och där blir någon enstaka individ antagligen rätt förmögen.

Link to comment
Share on other sites

Hm, ja det är ju relativt enkla saker att tillverka, mycket av det. Vissa prylar går ju att fippla ihop på köksbordet.

Skulle någon skojare istället få för sig att ge sig in i fotobranschen och saluföra ormoljekameror eller ormoljeobjektiv, så vore det ju inte så enkelt att producera dessa saker. Det kan ju vara en orsak till att vissa branscher är tämligen förskonade.

Link to comment
Share on other sites

Precis, jag tror att anledningen att Hifi drar till sig till sig lycksökare är att bedrägeri och onda avsikter är svåra att bevisa. "Vi *tycker* att vår strömsladd för 126.400 låter bättre än den för 29,90."  Och t ex en kabellyftare är lätt att svarva till.

 

Jag är säker på att vissa luras medvetet, är speciellt misstänksam mot Shunyata. Deras missvisande och luriga videos innehåller så pass mycket teknik att dom uppenbart själva förstår att de luras. Nåt liknande med AudioQuest. Kan man producera en fungerande DAC kan man tillräckligt mycket teknik för att veta att resonemangen bakom deras DBS är rent båg.

 

EDIT: Sorry för många edits, jag skriver som en kratta...

Link to comment
Share on other sites

Det som kan bli lite märkligt och stelbent är ju när skeptikern utgår från att bara för att det finns trälådor med sand och grus i och bara för att det finns diverse annat som är uppenbart mysko, så är allt som avviker från skeptikerns egna acceptans, kunnande och erfarenheter att klassa som ormolja. Om det sedan handlar om en aktiv strömförbättrare, en uppsamplare eller en högtalarpricip som avviker från den gängse lådan, så är det - om inte ormolja - så åtminstone feltänkt.

Nyfikenheten existerar inte. Det vore kanske till och med en prestigeförlust att vara nyfiken. Är man nyfiken så är det ju ett svaghetstecken och en antydan om att man inte redan vet allt...

Det enda som står till buds att ägna sig åt är finslipande på det man redan håller på med, känner till och har accepterat.

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, Strmbrg said:

Det som kan bli lite märkligt och stelbent är ju när skeptikern utgår från att bara för att det finns trälådor med sand och grus i och bara för att det finns diverse annat som är uppenbart mysko, så är allt som avviker från skeptikerns egna acceptans, kunnande och erfarenheter att klassa som ormolja. Om det sedan handlar om en aktiv strömförbättrare, en uppsamplare eller en högtalarpricip som avviker från den gängse lådan, så är det - om inte ormolja - så åtminstone feltänkt.

Nyfikenheten existerar inte. Det vore kanske till och med en prestigeförlust att vara nyfiken.

Det enda som står till buds att ägna sig åt är finslipande på det man redan håller på med, känner till och har accepterat.

Jag tror inte alla skeptiker är likadana. Jag är skeptiker men väldigt nyfiken på t ex häftiga högtalarkonstruktioner, nya högtalarelement med superlåg distorsion etc etc.

Link to comment
Share on other sites

När det kommer till ljudåtergivning är det väl egentligen svårare att påvisa att en produkt inte tillför något än att den faktiskt gör det?

 

Angående Shunyata, tycker jag denna är lite roligt där Shunyata dissar Alpha labs för att den inte visar någon skillnad när de testar sitt filter😊

 

 

Det har snarast att göra med att deras filter inte dämpar mer högfrekventa störningar snarare än att Alpha labs mätaren är dålig.

 

Entech (Monster) Wide Band Power Line Noise Analyzer: 300 - 700 kHz

Line EMI Meter: 10 kHz – 10 MHz

Sedan är det dumt att mäta störningar i ett så brett band som 10 kHz – 10 MHz då det är helt omöjligt att veta vad det är för störningar man mäter och i detta fall drunknar bandet mellan 300 - 700 kHz bland alla andra störningar.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, shifts said:

Finns ens den här hypotetiska individen? Känns som att behov av att etablera vi och dom. :1040655327_facewithmonocle:

Ja, jag håller med om att det verkar som en vi-och-dom-attityd från min sida. Men det är faktiskt inte så jag tänker. 

 

Jag är egentligen enbart intresserad av hur det funkar. Det vill säga, jag vill åtminstone föra något slags resonemang som syftar till att försöka förstå lite mer kring hur "vi" funkar.

På ytan kan det självklart framstå som ett gängse vi-och-dom:ande. Kanske framstår det så i den milda grad, att mitt försök till dementi av det, inte framstår med någon trovärdighet alls. Det utesluter jag inte.
Själv har jag jättesvårt för att delta i grupperingar, grupp"tänk" och intrigerande i största allmänhet. Däremot är jag väldigt intresserad av hur sådant fungerar.

Link to comment
Share on other sites

Jag ser samma mönster inom andra hobbys. Vill inte generalisera men de verkar i regel vara dominerade av män. Och i alla hobbys finns också alltid den där klicken av objektiva och förnuftsdrivande skeptiker. Ägna en dag åt att läsa på amerikanska WBF-forum där rika audiofiler inte blinkar åt att lägga en miljon på kablar och sedan en dag på ASR forum där typ varenda tråd handlar om att vetenskapligt verifiera vilken burk som låter bäst. Alla är ju besatta på sitt sätt men onekligen skiljer sig tillvägagångssättet för att nå njutning. Just denna hobby är kanske lite mer avvikande eftersom sökandet efter det perfekta ljudet är så svårdefinierat. Vad är rätt och fel?

 

Jag är fågelskådare och det är ju också delvis en materialsport. Att observera med en 5000 kr kikare fungerar alldeles utmärkt men ändå köper jag en för 25000 kr. Den dyra kikaren ger lite mer, men likväl så blir jag inte en bättre fågelskådare med den. Snarare är det en svårdefinierad känsla av lust, ägarskap, njutning av något exklusivt som tillför ytterligare en liten dimension till skådandet. Men likväl, det finns bättre skådare än mig som har mycket enklare utrustning och verkar helt nöjda. Vi är alla olika helt enkelt.

 

Samma med folk som gillar vin. Jag finner inget nöje eller extra av att dricka något exklusivt 1000kr vin. En vanlig 100kr funkar utmärkt. Jag är för simpel för att känna skillnaden. Men för de som gör det, go for it.

 

Jag tror branschen tyvärr har en hel del lycksökare och det är uppenbart att vissa märken spelat på sitt upparbetade varumärke och sedan lanserar produkter med tveksam prestanda (i förhållande till priset). Tex när Goldmund tog innanmätet från en Pioneer för 1500kr och stoppade i sitt fina chassi och satte priset 60000kr. Det är lurendrejeri tycker jag. Även inom kablar finns fall där man ger något en snygg design men innanmätet är vanlig löpmeterkabel. Anledningen att detta lyckas inom vår hobby är såklart att det är faktiskt rätt svårt för gemene man att höra tydliga skillnader på kablar, det är i regel subtila förändringar. För högtalare är det ju inte lika lätt att lyckas med ormolja...

 

För mig handlar hobbys om att finna njutning i en tämligen stressig vardag. Huruvida detta leder till inte helt objektiva inköp är något jag slutat tänka på. Finner jag njutning och blir glad och det inte drabbar någon så är väl det toppen! Helt klart är en del av musikanläggningsbyggande på gränsen till voodoo men vad gör väl det? Det är ju kul som tusan och om den uppleva kvalitetshöjningen är en illusion så har jag inga problem med det, så länge jag uppfattar den som verklig. Alla blir lyckliga på olika sätt. Men problem kan uppstå om man inte kan njuta av saker och ting eftersom man aldrig blir nöjd med det man har. Då bör man ta en allvarlig funderare på sin hobby. Man måste ju kunna njuta av sin favoritmusik utan att ängsligt sitta och reflektera över ljudkvalitén var och varannan minut.

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Musikåtergivning kanske dessutom är lite annorlunda än mycket annat vad gäller förutsättningarna för en bedömning.
Utan att ha funderat jättemycket på det, så handlar det ju dock om att förnimma ett flöde. Lite tillspetsat: att hinna lägga märke till flyktiga saker, där hela tiden, kontinuerligt, nya flyktiga saker tar över i flödet och kräver ny uppmärksamhet. Visst kan man pausa och ta om. Men så fort man stoppar så försvinner ju musiken. Det gör exempelvis inte en bild.
Rimligtvis så inverkar detta på förutsättningarna för registrering och bedömning. Och rimligtvis så inverkar det - i sin tur - på förutsättningarna för att skilja inbillning från faktiska förhållanden.

Nu kan man ju förvisso även resonera som så, att det inte spelar någon roll om förnimmelsen beror på inbillning eller om den beror på faktiska förhållanden.
En idealisk situation kanske - åtminstone för den pragmatiskt lagde - kan vara att klara sig med en tekniskt sett medioker återgivning med mycket billig apparatur, och att ens interna processande anpassar den mediokra återgivningen sålunda att förnimmelsen blir en utsökt upplevelse av symfonin, eller vad det nu är som man vill lyssna på.

Det vill säga: Om man besatt en "godartad och konstant inbillning", som alltså inte varierar från gång till annan som man spelar upp musiken, och att denna inbillning kunde triggas igång utan att man behövde blanda in dyra apparater, så vore det rimligtvis jättebra.

 

Fast jag tror att det - även om det mot all förmodan skulle kunna uppnås - för många av oss ändå skulle vara ganska tråkigt. Vi vill ju ägna oss åt apparater, teknik och förbättringar av dessa.
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Ja, jag håller med om att det verkar som en vi-och-dom-attityd från min sida. Men det är faktiskt inte så jag tänker. 

 

Jag är egentligen enbart intresserad av hur det funkar. Det vill säga, jag vill åtminstone föra något slags resonemang som syftar till att försöka förstå lite mer kring hur "vi" funkar.

På ytan kan det självklart framstå som ett gängse vi-och-dom:ande. Kanske framstår det så i den milda grad, att mitt försök till dementi av det, inte framstår med någon trovärdighet alls. Det utesluter jag inte.
Själv har jag jättesvårt för att delta i grupperingar, grupp"tänk" och intrigerande i största allmänhet. Däremot är jag väldigt intresserad av hur sådant fungerar.

Att ge en lätt förståelig förklaring till Rob Watts m-scaler och hur den förbättrar ljudupplevelsen via antalet tappar tänker du? Tror det blir svårt. 

För att få kläm på det behöver du en hel del grundläggande kunskaper om D/A omvandling generellt, varför filter behövs, sinc-funktionen, hur bitar och bitdjup fungerar. .

Den anstormning av ”skepticism” som du möttes av på ett annat forum ligger i att vissa med tvärsäkerhet trodde sig ha kunskap om hur allt fungerar, en ”perfekt” modell av hur det absolut är. Humlan igen, kan man säga.

Ibland får man som novis nöja sig med att det fungerar helt enkelt, men det är inget hinder för att försöka grotta ner sig och lära sig mer.

Link to comment
Share on other sites

Stereolyssning är ju, hur man än vrider på det, en väldigt annorlunda sak än att lyssna på originalljudet på riktigt. "Live", alltså.

Vi som lyssnar på den inspelade musiken över stereon lyssnar ju mycket enkelt uttryckt på en "streckgubbe" och inte alls på den riktiga musiken. (Tänk gärna på akustisk musik nu så blir det kanske lättare att förstå mitt resonemang.)

Vi får ett mycket grovt råmaterial serverat, som vi processar såpass mycket att upplevelsen blir någonting betydligt mer verklighetslikt än råmaterialet (streckgubben).

Inte ens den bästa av anläggningar kommer ens i närheten av verklighetslikhet. Kanske att streckgubben kan förfinas att bli en noggrann teckning, med ett stort antal färger och många detaljer, men vi behöver likafullt processa detta för att få verklighetsförnimmelsen.

 

Detta skrivet i en form som ser ut som ett påstående om hur det "ligger till". Det var inte meningen, men nu ids jag inte skriva om.

Se det som ett resonemang.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Strmbrg said:

Stereolyssning är ju, hur man än vrider på det, en väldigt annorlunda sak än att lyssna på originalljudet på riktigt. "Live", alltså.

Vi som lyssnar på den inspelade musiken över stereon lyssnar ju mycket enkelt uttryckt på en "streckgubbe" och inte alls på den riktiga musiken. (Tänk gärna på akustisk musik nu så blir det kanske lättare att förstå mitt resonemang.)

Vi får ett mycket grovt råmaterial serverat, som vi processar såpass mycket att upplevelsen blir någonting betydligt mer verklighetslikt än råmaterialet (streckgubben).

Inte ens den bästa av anläggningar kommer ens i närheten av verklighetslikhet. Kanske att streckgubben kan förfinas att bli en noggrann teckning, med ett stort antal färger och många detaljer, men vi behöver likafullt processa detta för att få verklighetsförnimmelsen.

 

Detta skrivet i en form som ser ut som ett påstående om hur det "ligger till". Det var inte meningen, men nu ids jag inte skriva om.

Se det som ett resonemang.

 

Så är det ju. Och det lustiga är att om jag sitter på en demo med en state of the art anläggning så kan jag ha gåshud i timmar efteråt och efter en konsert med livemusik så berör det mig inte alls på samma sätt. Lite som med en TV/bildskärm med otrolig bra bildkvalitet, det kan få mig i spinn. Samtidigt kan jag bara titta ut genom fönstret och få en fullständigt överlägsen "bild" men det är ju ingen wowfaktor direkt. Lite lustigt hur man funkar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ibland undrar jag hur jag funkar själv. Just det du skriver om gåshud och så får mig att undra extra mycket över vad jag egentligen - ärligt och på riktigt - bryr mig om:

Är det anläggningen eller musiken?
Det svar jag vill skall gälla är såklart musiken.

 

Men hur är det egentligen...

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, MasterChief said:

Ägna en dag åt att läsa på amerikanska WBF-forum där rika audiofiler inte blinkar åt att lägga en miljon på kablar och sedan en dag på ASR forum där typ varenda tråd handlar om att vetenskapligt verifiera vilken burk som låter bäst.

 

Dessa forum är verkligen varandras motpoler, ena forumet läser man om en som köpt en Taiko Audio Extreme server för 250000kr och gärna har två JCAT M12 switchar innan den för 45000kr styck kontra forumet som sågar allt vad "audiophile" servers och switchar har att komma med eftersom det inte går att "mäta" vad som är bäst på sånt enligt många där.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, octavia rs said:

 

Dessa forum är verkligen varandras motpoler, ena forumet läser man om en som köpt en Taiko Audio Extreme server för 250000kr och gärna har två JCAT M12 switchar innan den för 45000kr styck kontra forumet som sågar allt vad "audiophile" servers och switchar har att komma med eftersom det inte går att "mäta" vad som är bäst på sånt enligt många där.

 

Ja, det är fascinerande hur splittrad synen är. Det roliga är ju att grundaren till ASR (amirm) var en av grundarna till WBF. Måste haft någon uppenbarelse vid något tillfälle.

 

Vore ju kul att låta dessa forum tävla mot varandra och sedan skulle ett antal audiofiler får blindlyssna. I WBF rummet Wilson XVX, CH precision, MBL Select dac och Nordost Odin och i andra rummet Genelec, benchmark elektronik och lampsladdar. :1952293183_slightlysmilingface:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, MasterChief said:

 

Ja, det är fascinerande hur splittrad synen är. Det roliga är ju att grundaren till ASR (amirm) var en av grundarna till WBF. Måste haft någon uppenbarelse vid något tillfälle.

 

Vore ju kul att låta dessa forum tävla mot varandra och sedan skulle ett antal audiofiler får blindlyssna. I WBF rummet Wilson XVX, CH precision, MBL Select dac och Nordost Odin och i andra rummet Genelec, benchmark elektronik och lampsladdar. :1952293183_slightlysmilingface:

Behövs inga lampsladdar med Genelec, och ingen Benchmark-elektronik heller :1734777508_winkingface: Bara en digital källa med AES-utgång och några snyggt blåa Mogami-kablar för några hundringar.

 

Men visst är man nyfiken hur ett test skulle utfalla. Jag skulle inte bara låta "audiofiler" lyssna utan även inkludera några musiker och några erfarna inspelningstekniker. 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Strmbrg said:

Om Kapten Tråkig kallar sig så för att han (tycker att han) är tråkig vet jag inte. Men jag själv är såpass tråkig att jag inte ens är intresserad av vare sig jämförelser eller tester överhuvudtaget.

Helsjukt, förmodligen.

Andras tester kanske inte är så spännande men utan att jämföra spelar det ju ingen roll vad man köper.

 

Personligen är jag sjukt nyfiken vad en erfaren "tonmeister" som jobbar med att spela in klassisk musik i hög kvalitet skulle välja för återgivningssystem hemma. Kanske inte samma som på jobbet. Men jag gissar att vederbörande inte skulle satsa så mycket på kablarna.

 

Och jo, jag är ytterligt tråkig :1734777508_winkingface:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...