Simon76 Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Ni som köper och säljer begagnat till när och fjärran, vad tar ni till för säkerhetsåtgärder för att inte bli blåsta på pengarna? Själv så har jag hittills bara vågat handla från mindre handlare som använder PayPal, tex på ebay, men jag vet att det finns många här inne som även köper av privatpersoner utanför Sverige. Vad ska man tänka på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Perfect sense Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Betala aldrig någonting i förskott till en privatperson eller en handlare utan referenser och ett gott renommé. Det är mitt raka och enda råd. Antalet falska annonser och bedrägerier ökar lavinartat just nu där bedragarna också blir alltmer raffinerade. / Marcus, www.perfect-sense.se AlfaGTV, Simon76, Strmbrg and 1 other 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Det är desto lättare att handla nya reavaror tex från utlandet.. En del sidor använder ju sina sidor som en portal för att lägga upp andras prylar på om man ansluter sig till dennes betalsätt mm. Så det är ju najs. CDON gör så tex. Beställde lite från Polen via dom och det var ju leveranstid på 3 dagar endast Även om dom har lite hifi, i Hi-end-klassen då, det vill säga nästan ingenting, även om jag har hittat en del intressant där med Nu var det inte CDON jag ville lyfta fram utan endast sättet hur man går till väga, alltså Simon76 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Simon76 Posted November 10, 2020 Author Share Posted November 10, 2020 Har man inget skydd om man använder PayPal när man köper från en privatperson? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 Hm, jag köpte ett slutsteg för 25 papp av en snubbe i Italien och en strömtillsnyggare för drygt samma belopp av en firma i Finland. Det var några månader/ett halvår sedan, men jag har för mig att jag pyntade båda i förskott. Korkat, aningslöst, men som tur var problemfritt. Simon76 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted November 10, 2020 Share Posted November 10, 2020 "Dessa köp omfattas inte av PayPals köparskydd. Fastigheter. Motorfordon och industriella maskiner. Skräddarsydda varor som skiljer sig markant från beskrivningen. Sparade värdeprodukter såsom presentkort och förbetalda kort. Varor som bryter mot våra policyregler. Allt som köpts personligen (inte på nätet). Pengaöverföringar till vänner eller familjemedlemmar. Tvist som inleds senare än 180 dagar efter köpet, för varor som inte kommit fram eller som markant avviker från beskrivningen. Varor som klarat normalt slitage och varor som beskrivits korrekt av säljaren." https://www.paypal.com/se/webapps/mpp/paypal-safety-and-security Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThinMan Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 Jag har handlat elektronik från såväl företag som privatpersoner utomlands i många år, utan att bli blåst en enda gång. Och rådet att inte göra banköverföring gäller nog generellt sett, kan man använda Paypal så är det bättre, i och med köparskydd. Den sajt som jag använt mest är tyska Audiomarkt som har ett betygssystem på köpare och säljare, där väljer jag förstås helst säljare som har många affärer gjorda utan några negativa kommentarer. Men visst, risken finns alltid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted November 11, 2020 Share Posted November 11, 2020 1 hour ago, ThinMan said: Men visst, risken finns alltid. Ja det gör det och jag har själv varit med om både ock, Paypal var inte till någon hjälp i något av fallen, så den tjänsten är jag tveksam till i fortsättningen för egen del. Jag vet inte om det förfaringssätt som jag gör/gjort efter blåsningarna säkerställer en affär till 100%? Men när det är svårt att titta på plats så kanske man måste försöka begränsa riskerna och jag gör det genom att... …be om serienummer så man kan kolla med tillverkaren om allt stämmer. …kort på prylen med säljare, id och något som bekräftar dagens datum (typ en dagstidning) väl synliga i bilden. Om/när betalning skett så önskar jag gärna nerpackningsbilder och t o m kort då prylarna är lastade på transportföretagets fordon. Detta förfaringssätt har visat sig inte ha varit några problem alls om säljaren är seriös, om inget av ovan accepteras så blir det ingen affär. Har man blivit blåst så försöker man (iaf jag) att minimera riskerna så att man känner sig lite lugnare. Iaf innan tegelstenarna anländer, usch hemska tanke men jag har hört om sådant också och hur motverkar man sådant vet jag inte? /byZan LPL, figge and Lasse 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted November 12, 2020 Share Posted November 12, 2020 Jag blev blåst av en rätt duktig bedragare som annonserade på HiFiShark. Försökte köpa 2 st Krell 450 Mc från en fransman, om han nu ens var det? Han skulle visst bo på ett ställe jag varit på och vi konverserade lite om omgivningarna etc. Fick fina bilder som han troligen snott på nätet av någon. Fick lite andra referenser som verkade ok. Svårt att vara 100% säker. Men det kändes ok. Blev blåst på ca 50.000kr som jag efter lite krokiga vägar fick tillbaka nästa allt av via en Finne. Ja det var ett riktigt grisigt och komplicerat bedrägeri som involverad olika människor i flera länder. Alla blev bedragna och utspelade mot varandra, men jag och Finnen lyckades förstå sambandet, men först efter att vi betalat. Jag fick tillbaka nästa alla pengar men det fick inte finnen lika fort. Dock fick han det långt senare via sin bank på något vis. Finnen hade handlar Hifi på detta sätt många gånger och hade inte blivit lurad förut. Jag skulle inte köpa av privatperson utomlands om jag inte hade möjlighet att få tex en väl ansedd HiFi-butik som mellanhand och som kunde besiktiga varan. Därför väntade jag tills det dök upp något jag ville ha i Sverige istället. Mycket lättare när man kan åka och känna på både säljaren och prylarna. Det blev en bra affär för oss båda. Hifi_Perrra and Lasse 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts