Jump to content

Bygga nytt hus - hifirum?

Recommended Posts

Jag har inalles 11 st diffusorer i mitt lyssningsrum/vardagsrum. Samtliga är från SMT och de har bidragit till en bra balans mellan detaljer och diffusionssvar.

Bäst tycker jag de gör nytta i första sidoreflexen i sättet att hantera den. Jag har testat olika, Golden Horn, W-Wingen och S-Wingen som jag tycker ger mest och bäst gensvar hittills. Rapp men ändå detaljerad utan förta något energi som jag upplever den. 

Calm

• Replies 133
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jag har 8 stycken måttbeställda diffusorer, 4 vardera sidan höger/vänster inbyggda i mina cd-hyllor (plus GH i taket mitt emellan sweetspot och högtalare). Egentligen skulle de vara lite högre men här

Om jag hade denna möjlighet så skulle jag prioritera; Så stort rum som möjligt Minst 2.65m rumshöjd, gärna snedtak och gärna 4m. Minst en vägg som inte är parallell med någon anna

Mina erfarenheter är att rummets symmetri är A och O vid planering av lyssnings rum , så SMT:s råd  är att undvika  de två vanligaste långlivade smårums  myterna som   snedställda väggar  samt   alla

Posted Images

23 minutes ago, calm said:

Jag har inalles 11 st diffusorer i mitt lyssningsrum

Jag har bara 6st:474259666_frowningface::1734777508_winkingface:

Jag tycker oxå att de V-Wingar som hanterar sidoreflexen är de som gjort mest för ljudet. S-Wingarna bakom fåtöljen gjorde så jag tyckte att det blev ”more calm”:1734777508_winkingface:

V-Wingarna som står bakom högtalarna gör nog minst för ljudet här hemma men de fyller dock sin funktion tycker jag.

/byZan

43 minutes ago, calm said:

Jag har inalles 11 st diffusorer i mitt lyssningsrum/vardagsrum.

Jag har 8 stycken måttbeställda diffusorer, 4 vardera sidan höger/vänster inbyggda i mina cd-hyllor (plus GH i taket mitt emellan sweetspot och högtalare). Egentligen skulle de vara lite högre men här jag kompromissat för att få rum med alla mina cd-album. Vingarna är fantastiska. De stäcker ut en illusion som får rummet att framstå ett par meter bredare än vad det faktiskt är. Enligt @Engelholm Audio har jag uppnått något som ligger nära Level 2. Till Level 3 är det en bit kvar men det är inget mål heller. Av allt jag gjort av förstärkarbyten, kablar, pickuper och högtalare är det inget som påverkat rummet så positivt och kostnadseffektivt som den behandling Engelholm gjorde. Ett annat sätt att uttrycka det är att innan jag fixade rummet kunde jag inte få ut hela potentialen av mina grejer. 

Huruvida det är en generell sanning med någon form av behandling beror naturligtvis på utgångsläget och vilka krav man ställer på skalan ”låta - låta bättre - låta bäst”. Men jag kan inte nog rekommendera en uppmätning. Antingen får man svart och vitt på att det är bra eller så får man en lista med rekommenderade viktade åtgärder. Sen är det upp till var och en hur långt man vill gå. Man kan också se av mätningen hur långt man kan nå genom att flytta högtalare och var de sannolikt spelar ut bäst.

Att det skulle gå lika bra med enbart hyllor köper jag inte. Det hade jag tidigare men effekten av diffusorerna är magiska. Jag har lite dåligt med plats, annars skull jag vilja några till bakom mig. Men livet är alltid fullt av kompromisser. 

Kanske ska berätta att jag har 2 v-Wingar i stugan oxå. De står oftast placerade bakom högtalarna och det sedan alla barnbarn huserar fritt där när jag själv inte är på plats. Mest nytta gör de förstås om de får ta hand om förstareflexen, men om jag fick önska så vore det ett par S-Wingar som skulle kunna få ta plats? Hoppas att Matts @SMT läser här:1734777508_winkingface:

Absorptionen måste jag stå för, 4,5kg upp sedan pandemin slog till, orörlig som ett kylskåp blev jag. Det hade jag lätt kunnat ändra på om jag inte hade startat tråden om mat, dumt! Motion är det som måste till säger min läkarkompis och senar bjuder han oss på en middag som inte bidrar till att man orkar röra sig, bussigt och gott men lite elakt kan jag tycka:1734777508_winkingface:

/byZan

Jag är benägen att hålla med @Bebopi allt han skriver i sitt senaste inlägg. Jag befann mig i ett läge då jag i princip var beredd att ge upp min älskade hobby efter det att jag bytt bostad för många år sedan. Hade dessförinnan bott på en annan adress där ljudet var extremt bra, tills flytten då jag trots att jag fick ett stort och härligt rum men inte kunde få till det. Fladdereko och en bashantering som bara rumlade fram med stående vågor. Fick rådet att börja dämpa med absorptionsmaterial och klädde baksidorna av skåp och tavlor med filt och under mattan låg också filt. Tjocka gardiner för fönstren och ljudet blev tråkigare och tråkigare. Rummet kom till slut att helt sakna liv och dämpningen gjorde att allt lät bara trist. Sökte hjälp men hittade inget som gav hopp om förbättring. På Stockholmsmässan som det året hölls i Lärarhögskolans lokaler i Marieberg, hade Audionord ett rum eller egentligen en sal som egentligen borde varit omöjligt att prestera bra ljud i. Där  hade man ställt upp ett system som bestod av  ett par rejäla Wilson-högtalare och Krell-elektronik och en märklig vägg med vinklade "träblad" och under dem ett antal lådor med öppningar i. Jag förväntade mig något ljud i hästväg med dåtidens ganska monitorlika ljud med hård diskant och överkokt bas, men fick en upplevelse som jag än i dag kan återkalla. Det lät precis som jag önskade att det borde låta med upplöst men ändå mjuk avrundning och en väl balanserad bas och ett nästan magiskt mellanregister. Det enda som störde ljudbilden var en ljusrörsarmatur som pga ljudtrycket inte stod pall utan började skallra. Men ljudet var klart, resolut och mycket väl avvägt. I kulisserna smög en man omkring i rutig skjorta och jeans och han såg närmast besvärad ut av all uppmärksamhet kring de produkter som han konstruerat och som jag aldrig sett förut. Konceptet att akustikreglera hifi-rum var relativt nytt då och något som jag aldrig hade stött på tidigare. Jag haffade honom snabbt och vi bokade en tid hemma för uppmätning. När han väl var på plats halade han upp ett väl slitet mätinstrument som jag snabbt döpte till gamla Bettan och som han kröp efter golvet med, utstötade lite små grymtningar och konstaterande jaså och mm.... Han tycktes ha en förkärlek för hörn, både uppe vid taket och speciellt nere vid golvet. Efter besöket fick jag en mätkurva med en del skrämmande upptäckter som pekade direkt på problemen och därefter fick jag förslag på åtgärder. Dåvarande hustrun slog bakut när jag presenterade förslagen att förse vardagsrummet med ett antal "trälådor" som såg ut som limpor och paneler som såg ut som Manhattans skyline. Det var bara att bara att börja om och istället kom ett nytt förslag med specialanpassade HH-resonatorer med mått och utseende som kunde smygas in. Resten är historia och finns med i den tidigare bifogade tråden. Sedan dess har det blivit mer anpassningar och finlir som gör att ljudet blir bättre och bättre för varje gång och vuxit i antal paneler. Men eftersom det mesta ser ut som konstverk i plexiglas så smälter de väl in och försvinner i det stora rummet. 

Jag kan inte mer än tacka Matts på SMT för att han räddade mitt hifi-liv och att jag genom anpassningen sparade pengar på att sätta in rätt åtgärder, där jag annars hade säkerligen hamnat i en byteskarusell med ändlösa produkter, istället för att åtgärda problemen med akustiken. Så rådet är entydigt: rätt diagnos och därefter rätt åtgärder det spar pengar i långa loppet.

Calm

16 hours ago, Bebop said:

Av allt jag gjort av förstärkarbyten, kablar, pickuper och högtalare är det inget som påverkat rummet så positivt och kostnadseffektivt som den behandling Engelholm gjorde.

Värmande ord men jag måste passa vidare mycket av berömmet till SMT vars produkter och kompetens gör det möjligt för mig att lyckas.

Jag är tacksam för att få så många inspel i tråden, kring akustikens betydelse. Oavsett hur rummet kommer att bli i dimensionerna så kommer jag att boka in ett besök av någon som kan akustiken - för att sedan se var det går vidare.

Som Calm skrev ovan - rätt diagnos och rätt åtgärder.

Idag ska vi ha ett andra möte med arkitekten (eller rättare sagt - hustrun har mötet - själv sitter jag upptagen i möten med jobbet ....:2094281796_wearyface: Att jobba med gymnasieutbildning i dessa tider är.....en utmaning).

On 2020-11-22 at 16:38, byZan said:

Jag har bara 6st

En standarddiffusor splittar reflektioner för att ljudfältet i rummet ska bli diffust, dvs så att ljud reflekteras åt alla möjliga håll.
Det Wing-diffusorerna ytterligare gör är att senarelägga tidiga reflexer så att inkommande reflektioner delas upp och försenas med steppad tidsfördröjning.
När reflekterat ljud splittas upp även i tiden på det sättet så jämnas energinivån ut i den tidiga efterklangen vilket ökar tydlighet och bibehåller soundstage.

Inget av detta behöver väl påverka beslut om rumsmått och -geometri egentligen. Dvs det kan bli en senare fråga.
Visst, ju större avstånd från högtalare till reflekterande ytor, desto mindre problem med tidiga reflexer.
Men det är väl i första hand basresonanser som behöver adresseras när det gäller val av rumsmått och -geometri.

Ursäkta @hultinom vi glidit från basrelaterade aspekter på rumsdimensionering till ett mer allmänt betraktande av smårumsakustik i stort. Men min point är att det hela hänger ihop.  För ett välljudande rum i hela tonregistret krävs en balans i alla delar och aspekter på både basresonans och absoption som är ett sätt att lösa den delen och reflexion och diffusion som kanske i första hand handlar om övre registren. Ett ställningstagande som löser ett problem, löser tyvärr inte alla. Men mycket av basproblemen har effekt uppåt i registret, är min erfarenhet, då basproblem har en förmåga att maskera övriga delar. 

Calm

Inga problem @calm

Uppskattar diskussionen rent allmänt och eftersom jag inte kommer att flytta in före sommaren 2022 så är det inte någon panik på frågan om hur man jobbar med akustiken.

Det är nästan skämskudde på idag - när jag fattade varför det heter Svanå Miljöteknik..... @SMT
Jag cyklar igenom Svanå nån gång per månad på sommaren när cykelträningen drar igång på allvar med cykelklubben (eller nu i somras var det mer egen träning). 

Såg på kartan att jag kommer att ha ungefär 12 km till nya boendet från SMT... :smile:

28 minutes ago, hultin said:

Inga problem @calm

Uppskattar diskussionen rent allmänt och eftersom jag inte kommer att flytta in före sommaren 2022 så är det inte någon panik på frågan om hur man jobbar med akustiken.

Det är nästan skämskudde på idag - när jag fattade varför det heter Svanå Miljöteknik..... @SMT
Jag cyklar igenom Svanå nån gång per månad på sommaren när cykelträningen drar igång på allvar med cykelklubben (eller nu i somras var det mer egen träning). 

Såg på kartan att jag kommer att ha ungefär 12 km till nya boendet från SMT... :smile:

Hej

om jag var du skulle jag ta kontakt med honom 👍

//Tommy 

48 minutes ago, hultin said:

Inga problem @calm

Då är sakens klar! Har du lyckan att få besöka lejonets kula och exprimentverkstad så tillhör du ett unikum, där tror jag knappt någon tillåtits inträda.:77::D.

Calm

1 hour ago, hultin said:

Inga problem @calm

En cyklist till, äntligen. Cyklar i Västerås på sommaren, vi kanske har setts  någon gång med VCK?

31 minutes ago, figge said:

En cyklist till, äntligen. Cyklar i Västerås på sommaren, vi kanske har setts  någon gång med VCK?

Sannolikt är det så. Har kört med sub 9/sub 8:30 på försommaren senaste åren. Blivit mindre gemensam träning efter midsommar men en del har man kört.