Jump to content

Bygga nytt hus - hifirum?


hultin

Recommended Posts

14 hours ago, Engelholm Audio said:

Jag vill också trycka på BREDD av lyssningsrummet

Högtalarna kommer kunna placeras med ca 1.3m avstånd till sidovägg.

Kommer förstareflex bli problem här tror du? Det blir inte 2m längre sträcka för sidoreflex, men om man diffuserar?

 

Ps. Givetvis är det bättre att öka rumsmått, men TS angav ca 20m2. Då kan man inte gärna föreslå bredd minst 5m :)

Optimalt är ju 7m bredd, men då blir ju rummet minst 50m2.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, calle_jr said:

Högtalarna kommer kunna placeras med ca 1.3m avstånd till sidovägg.

Kommer förstareflex bli problem här tror du? Det blir inte 2m längre sträcka för sidoreflex, men om man diffuserar?

Min kommentar var generell och motiveras av min erfarenhet när jag sökte (och till slut byggde) hus samt vad @sprudel skrev:

Quote

Nästan alla rum är mindre eller omkring 4 m bredd tyvärr

...och min erfarenhet är att det flesta kataloghus har 3.6 som normalbredd. :(

 

8 hours ago, calle_jr said:

Ps. Givetvis är det bättre att öka rumsmått, men TS angav ca 20m2. Då kan man inte gärna föreslå bredd minst 5m :)

Optimalt är ju 7m bredd, men då blir ju rummet minst 50m2.

Ibland är ingångskrav och ingångsramar förhandlingsbara och bör kunna möta liiite motjuck. :)

 

För att runda av, så tror jag också att förslag #4 är bra med 4.11 m bredd.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, shifts said:

Tjoho och välkommen till Herr 50 Hz-brum!

You name it... Jag hade ett olyssningsbart rum med 47Hz-peak på 12 dB. Dessutom ett par peakar från golv och tak.

 

Det är helt borta idag men det krävdes en del ingrepp. Hade jag vetat det jag vet idag så hade jag byggt på ett helt annat sätt. Det jag har gjort funkar bra men med ett bättre anpassat rum hade de blivit ännu bättre. Din framsynthet är bara att gratulera @hultin. Se bilderna hemifrån med @Engelholm Audio vid rodret för att få till det som en varning hur det kan gå med från början olämpliga rum och vad som kan krävas för att få till det.:474259666_frowningface:

 

A57F3561-42D9-4BA3-9BE4-F7FDC0E89FC4.jpeg
 

71698EFF-5E3A-4F04-89EB-5144649851EF.jpeg

 

F8B3C936-EC16-4769-9CA0-2ED69477358A.jpeg
 

396CC5FE-3848-4023-BD44-67D583B5373E.jpeg
 

7CFEFA8A-CB90-4BEB-BC3C-13027AAFC34D.jpeg
 

71746F7C-E814-4E5D-A2AE-C36FC3C9D353.jpeg

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

När man har för avsikt att optimera ett rum för återgivning är det väl vettigt att få tips om bättre alternativ än det först tänkta. Visst kan man med olika medel begränsa sidoreflexen men det har sin orsak i rumsliga kompromisser. Finns möjligheten att begränsa kompromisserna och göra mer rätt från början så är det bra.

Link to comment
Share on other sites

Mina erfarenheter är att rummets symmetri är A och O vid planering av lyssnings rum , så SMT:s råd  är att undvika  de två vanligaste långlivade smårums  myterna som   snedställda väggar  samt   alla  dessa olika Gyllene mått som florerar i akustik böcker och  i kända akustik forum 
Ett talande (i dubbel bemärkelse )  exempel på  vad som händer när man följer  båda dessa råd  var  när en  akustiker designade ett av Martens lyssnings rum i Gtb   Det bildades  en  akustisk perfekt storm   där fladder ekona tillsammans med rummets moder triggade  varandra  med  resultatet av en badrums röst som inte gick av för hackor och som Marten bröderna nog inte glömmer i första taget !  

Anledningen till att dessa smårums myter lever än är att någon gång på 50-talet  smögs dessa råd ,som var ämnade   för större rum typ konsersalar,  in i smårums akustiken 
Använder man justerbara  Helmholtz resonatorer så är faktiskt  kvadratiska och kubiska rum enklast att åtgärda   Ett exempel är These Goto Eleven två  kubiska övningsrum (2.7*2.7*2.7m )  på söder i Sthlm  HH volymen  upptar endast ca 10  % av rummets volym
 https://www.facebook.com/watch/?v=211197769809003


Med lång erfarenhet så kan justerbara  HH lådorna  även användas till en unik  passiv EQ som jämnar till hela rummets frekvensgång 
Två  exempel  på före och efter justering av luckorna :
Scanias lab/lyssningsrum i Södertälje Lådorna upptar ca 12 % av rummets volym  

 http://diffusor.com/PDF/Scania-2.pdf
Lyssnings rum i Taipei  www.diffusor.com/PDF/Taipei-HH-before-and-after.pdf 
  
Dr Hans högupplösta mix rum  är ett av många exempel som visar att det  är möjligt att frångå den tredje myten  att monitorer/högtalare måste ha ett visst avstånd

(minst 1m ) till diffuserande sidoväggarna för att undgå färgningar och spök högtalare   
https://www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=10559169&postcount=14 
 

Link to comment
Share on other sites

Om man måste fylla rummet med mellan 10-12% lådor för att få det att låta vettigt, så är inte rummet optimerat från start. I det här fallet handlar det om att speca ett rum från början, sannolikt för att slippa fylla rummet med 10% akustikfix.

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, SMT said:

Mina erfarenheter är att rummets symmetri är A och O vid planering av lyssnings rum , så SMT:s råd  är att undvika  de två vanligaste långlivade smårums  myterna som   snedställda väggar  samt   alla  dessa olika Gyllene mått som florerar i akustik böcker och  i kända akustik forum 
Ett talande (i dubbel bemärkelse )  exempel på  vad som händer när man följer  båda dessa råd  var  när en  akustiker designade ett av Martens lyssnings rum i Gtb   Det bildades  en  akustisk perfekt storm   där fladder ekona tillsammans med rummets moder triggade  varandra  med  resultatet av en badrums röst som inte gick av för hackor och som Marten bröderna nog inte glömmer i första taget !  

Anledningen till att dessa smårums myter lever än är att någon gång på 50-talet  smögs dessa råd ,som var ämnade   för större rum typ konsersalar,  in i smårums akustiken 
Använder man justerbara  Helmholtz resonatorer så är faktiskt  kvadratiska och kubiska rum enklast att åtgärda   Ett exempel är These Goto Eleven två  kubiska övningsrum (2.7*2.7*2.7m )  på söder i Sthlm  HH volymen  upptar endast ca 10  % av rummets volym
https://www.facebook.com/watch/?v=211197769809003


Med lång erfarenhet så kan justerbara  HH lådorna  även användas till en unik  passiv EQ som jämnar till hela rummets frekvensgång 
Två  exempel  på före och efter justering av luckorna :
Scanias lab/lyssningsrum i Södertälje Lådorna upptar ca 12 % av rummets volym  

http://diffusor.com/PDF/Scania-2.pdf
Lyssnings rum i Taipei  www.diffusor.com/PDF/Taipei-HH-before-and-after.pdf 
  
Dr Hans högupplösta mix rum  är ett av många exempel som visar att det  är möjligt att frångå den tredje myten  att monitorer/högtalare måste ha ett visst avstånd

(minst 1m ) till diffuserande sidoväggarna för att undgå färgningar och spök högtalare   
https://www.gearslutz.com/board/showpost.php?p=10559169&postcount=14
 

Om jag skulle bygga ett ljudrum skulle jag bara be Matts(SMT) om råd ingen annan

hälsar Tommy 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, SMT said:

Mina erfarenheter är att rummets symmetri är A och O vid planering av lyssnings rum

Inga problem. Exakt symmetri få man aldrig ändå i en bostad, men tillräckligt bra.

 

Angående "myter" så lyssnade jag idag på ett stort hornsystem med beyma-diskanter som var 30cm från sidovägg och det lät fantastiskt.

Det finns flera sätt att få en fin klang, och bara för att en metod inte passar i ett specifikt koncept behöver det inte vara en myt. @SMT har ju ett koncept och det konceptet baseras på en rad kriterier. Om man väljer den vägen är det såklart enklare att åtgärda distinkta rumsresonanser, varför i så fall flera av ovanstående tips är direkt kontraproduktiva. Ska medges @hultin.

 

 

1 hour ago, sprudel said:

så är inte rummet optimerat från start

Kan du förklara liiite mer vad du menar med det?

 

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, calle_jr said:

Inga problem. Exakt symmetri få man aldrig ändå i en bostad, men tillräckligt bra.

 

Angående "myter" så lyssnade jag idag på ett stort hornsystem med beyma-diskanter som var 30cm från sidovägg och det lät fantastiskt.

Det finns flera sätt att få en fin klang, och bara för att en metod inte passar i ett specifikt koncept behöver det inte vara en myt. @SMT har ju ett koncept och det konceptet baseras på en rad kriterier. Om man väljer den vägen är det såklart enklare att åtgärda distinkta rumsresonanser, varför i så fall flera av ovanstående tips är direkt kontraproduktiva. Ska medges @hultin.

 

 

Kan du förklara liiite mer vad du menar med det?

 

Japp. TS tänker ju säg att anpassa rumsdimensionerna för ett bra lyssningsrum istället för att som de flesta andra utgå ifrån ett rum, som blev över.... och därefter försöka korrigera akustiken. Han vill starta från scratch!

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, calle_jr said:

Angående "myter" så lyssnade jag idag på ett stort hornsystem med beyma-diskanter som var 30cm från sidovägg och det lät fantastiskt.

Det finns flera sätt att få en fin klang, och bara för att en metod inte passar i ett specifikt koncept behöver det inte vara en myt. @SMT har ju ett koncept och det konceptet baseras på en rad kriterier.

Du missförstod den tredje myten som  är utbredd inom både Proaudio och Highend och den består av att diffusorer behöver ett minsta avstånd till högtalare/swetspot/mikrofoner som är ca 3 ggr den lägsta diffuserande våglängden  Det innebär ca 3 m  för en bredbandig diffusor   Wingarnas  patenterade design (flera nya är på G i eu och usa )  skapar ett bredbandigt diffusfält i närfältet vilket skapar helt nya förutsättningar för neutrala och högupplösta inspelningar och lyssningsrum   

Floyd Tooles sammanfattning är spot on  Wing kundernas feedback  

“Individual reflections, in general, appear to be flattering to both music and speech sounds, and those occurring naturally in small rooms are, if anything, too low in level to have an optimal effect. Indeed, numerous early reflections have a positive cumulative effect on speech intelligibility. From the perspective of sound quality, multiple reflections reduce the effects of comb filtering (good) and enhance our perception of resonances (good for the music, and bad only if the resonances are in the loudspeakers)”.  

Floyd Toole

Har ännu inte träffat på ett rum där  SMT:s spacioussnes/forest  koncept inte skulle kunna installeras i (från 3m2 och uppåt ) så vad är det för kriterier du tänker på ?

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, SMT said:

Du missförstod den tredje myten som  är utbredd inom både Proaudio och Highend och den består av att diffusorer behöver ett minsta avstånd till högtalare/swetspot/mikrofoner som är ca 3 ggr den lägsta diffuserande våglängden  Det innebär ca 3 m  för en bredbandig diffusor   Wingarnas  patenterade design (flera nya är på G i eu och usa )  skapar ett bredbandigt diffusfält i närfältet vilket skapar helt nya förutsättningar för neutrala och högupplösta inspelningar och lyssningsrum   

Tvärtom.

Jag har ju själv SMT på både sidoväggar och i tak.

Så det var min tanke redan från mitt första förslag (inlägg #6 i denna tråd).

Det var nog andra postare som hade invändningar om förstareflexer.

 

Jag är helt såld på spaciousness/forest-upplägget och en förespråkare att behålla rumsklang. 

 

 

8 hours ago, SMT said:

vad är det för kriterier du tänker på ?

De kriterier som jag tänker på är rummets form.

Mitt förslag baserades på att rumsvolymen inte är för liten och ytorna inte är parallella.

Men, om man har ett sådant rum och basen ändå blir störande förhöjd, så är det svårare att hantera än distinkta multiplar.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, sprudel said:

Japp. TS tänker ju säg att anpassa rumsdimensionerna för ett bra lyssningsrum istället för att som de flesta andra utgå ifrån ett rum, som blev över.... och därefter försöka korrigera akustiken. Han vill starta från scratch!

Ja men det är ju det vi gör :unsure:

Jag såg inte hur han blir hjälpt av "rummet ska vara optimerat från start", men det kanske bara var ett allmänt hejapå-inlägg :1952293183_slightlysmilingface:

 

Link to comment
Share on other sites

Godmorgon! 
 

såg att det har kommit ett antal inlägg i tråden sedan sist. Tack för inspel och synpunkter.

 

Jag och frun kommer att under dagen låsa våra planer på husets dimensioner. Det är för en lekman som mig fortfarande svårt att veta vad som blir ett så bra rum som möjligt. Det vore enkelt om alla tyckte likadant....:1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

 

Rummet kommer att vara någonstans 25-28 m2, med ickeparallella väggar. Vi får se hur mycket det går att ”vrida” dem. Sedan kommer taket att vara upp till nock  (ca 4m höjd, och brutet tak) till att börja med. Jag får bygga innertaket lite senare.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, calle_jr said:

Tvärtom.

Jag har ju själv SMT på både sidoväggar och i tak.

Så det var min tanke redan från mitt första förslag (inlägg #6 i denna tråd).

Det var nog andra postare som hade invändningar om förstareflexer.

 

Jag är helt såld på spaciousness/forest-upplägget och en förespråkare att behålla rumsklang. 

 

 

De kriterier som jag tänker på är rummets form.

Mitt förslag baserades på att rumsvolymen inte är för liten och ytorna inte är parallella.

Men, om man har ett sådant rum och basen ändå blir störande förhöjd, så är det svårare att hantera än distinkta multiplar.

 

Verkar som vi pratar om varandra :-)

SMT sammanfattning : Går det att bygga  med parallella väggar så gör det !  Att snedställa väggen i tron att det skulle förbättra rummets akustiska förutsättningar för

high-end/mixning  lyssning  skapar helt onödigt en mindre ljudbild (mindre avstånd mellan högtalarna och till lyssnaren )   samt att osymmetrin kan skapa en förvrängd ljudbild    
 Jesco   https://www.acousticsinsider.com/parallel-vs-angled-walls-reduce-room-modes-and-flutter-echo/

Asymmetriska rum är dock vanligt vid design av inspelningsrum 

 

Link to comment
Share on other sites

 

46 minutes ago, SMT said:

 

Verkar som vi pratar om varandra :-)

SMT sammanfattning : Går det att bygga  med parallella väggar så gör det !  Att snedställa väggen i tron att det skulle förbättra rummets akustiska förutsättningar för

high-end/mixning  lyssning  skapar helt onödigt en mindre ljudbild (mindre avstånd mellan högtalarna och till lyssnaren )   samt att osymmetrin kan skapa en förvrängd ljudbild    
 Jesco   https://www.acousticsinsider.com/parallel-vs-angled-walls-reduce-room-modes-and-flutter-echo/

Asymmetriska rum är dock vanligt vid design av inspelningsrum 

 

Så - för mig som ska bygga huset:

Sneda eller parallella väggar? 

Parallella väggar är betydligt enklare för mig med tanke på andra ytor i huset, och möjligheten att sälja huset senare. (Även om jag bygger det för mig så kan det vara bra att ha en möjlighet för annat längre fram).

 

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, hultin said:

Parallella väggar är betydligt enklare för mig med tanke på andra ytor i huset, och möjligheten att sälja huset senare.

 

Och även kostnadsmässigt att tex. göra en grund sned och även väggar som ska passa i varandra sneda gör saker och ting dyrare. Kanske inte med så stora summor och allt är ju beroende på hur man väljer att få huset byggt hur man kan göra olika lösningar.

Link to comment
Share on other sites

Quote

Sneda eller parallella väggar? 

En akustiker vi varit i kontakt med var av uppfattningen att sneda väggar löser inga problem, de bara flyttar problemen. Dessutom är det betydligt svårare att räkna på rum med sneda väggar än parallella, när man vill korrigera de problem som finns. 

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, kenneth said:

 

Hur går nocken, längs eller tvärs (rummets längd)?

Gömde fråga, och hur högt är det till det snedtaket tar vid?

Nocken ligger parallellt med kortsidan av rummet, men ungefär vid lyssningpositionen. Men jag kan ju jobba med innertaket. 
 

fråga - hur får ni till att få in bilder i tråden? Jag går bet på det...

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, hultin said:

fråga - hur får ni till att få in bilder i tråden? Jag går bet på det...

De med inlägg över 200 kan ladda upp bilder från enheten du skriver från. Annars ska det bara vara att kopiera in url till bilden så formaterar forumets motor om det automatiskt.

 

Men om du hämtar bilder från tex google har du ”Other media”>”Insert image from url” nedanför fältet där du skriver.

 

AD210B33-6442-456B-B93F-506E1C273860.thumb.jpeg.f5e5b6008a3cc5f3d774470409e288fe.jpeg
 

Välj kopiera, sen Insert image from url.


D99029BE-DE35-4DEA-9D03-7AFA100BA91E.thumb.jpeg.656b1233e84edf15fd32a5d7fcd1d41e.jpeg
 

Resultat:

 

ACtC-3fSm-VkmqQT6T69M1rmAAQQgB-Ks-MuLxEK

Link to comment
Share on other sites

Eftersom SMT nämnde oss och vårt rumsbygge så tänkte jag att det är ok att kommentera och komma med några tips. Vi byggde för ett antal år sedan ett lyssningsrum som vi inte villa ha en massa akustikregleringsmaterial i. Vi ville ha ett riktigt bra ”normalt” rum. Så vi kontaktade en akustiker som hjälpte oss att räkna på det. Det blev rumsdimensioner enl gyllene snittet samt inga parallella väggar eller ytor. Det var komplicerat och dyrt att bygga men vi tyckte att det kunde det vara värt för att slippa massa basfällor och dylikt. Resultatet blev nog det sämsta rummet någonsin rent akustiskt sett. Så allt detta jobb med att bygga detta var helt bortkastat. Det krävdes ett helt gäng med V4or och V6or samt duffusorer för att överhuvudtaget det skulle vara lyssningsbart. Alla icke parallella ytor gjorde Ingen nytta i alla fall enl min erfarenhet.

Mitt tips är att bygga ett rektangulärt rum på ca 4.5x6m. Väggen bakom högtalarna skulle jag bygga dubbel med ställbara slitsar i hörnen. Då får du ett par ruggigt duktiga helmholtzare som tar hand om de värsta basproblemen som knappt syns. Placera sedan 4 st ”lösa” diffusorer/wings vid första reflexerna mellan och på sidan av högtalarna. Placerar du dessa ganska nära högtalarna så behövs det bara 4 st wingsmoduler. Du är kanske inte av med alla ev problem men en bra bit på väg. Ev kan du diffusera i taket för första reflexen också så blir det än bättre. 

 

Med vänlig hälsning,

 

Leif

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, - Marten - said:

Väggen bakom högtalarna skulle jag bygga dubbel med ställbara slitsar i hörnen. Då får du ett par ruggigt duktiga helmholtzare som tar hand om de värsta basproblemen som knappt syns.

 

Hur räknar man på eventuell volym och storlek på slitsar till detta? Jag förstår att man får mäta i rummet för att justera in slitsen men man måste väl utgå ifrån en volym och slits inte bara skjuta från höften :cool::39:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...