Jump to content

Bygga nytt hus - hifirum?


hultin

Recommended Posts

14 minutes ago, octavia rs said:

 

Hur räknar man på eventuell volym och storlek på slitsar till detta? Jag förstår att man får mäta i rummet för att justera in slitsen men man måste väl utgå ifrån en volym och slits inte bara skjuta från höften :cool::39:

Hej, det behövs hjälp med det förstås. Vi brukar använda Matts på SMT.

mvh 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, octavia rs said:

 

Hur räknar man på eventuell volym och storlek på slitsar till detta? Jag förstår att man får mäta i rummet för att justera in slitsen men man måste väl utgå ifrån en volym och slits inte bara skjuta från höften :cool::39:

 

Här kan du räkna på volymen och portstorlek.

Har för mig @calle_jr och @Richard har byggt justerbara helmholtzare. 

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet är att om man kan få till större öppningar från lyssningsrummet, gärna där det skulle varit ett hörn, till andra delar av huset så är det ofta bra. Det har jag hört i många hemmasystem. Hos mig blev det stor skillnad och mycket lättare med akustiken när vi tog bort ett hörn i vardagsrummet och fick det öppet in till köket.  Långt till sidoväggar är bra. Stora rum är bra. Spela gärna från lågsida till långsida om det går. 

 

Håller med @- Marten -. Inte alltid enkelt med sneda väggar. 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, - Marten - said:

Vi byggde för ett antal år sedan ett lyssningsrum som vi inte villa ha en massa akustikregleringsmaterial i. Vi ville ha ett riktigt bra ”normalt” rum. Så vi kontaktade en akustiker som hjälpte oss att räkna på det. Det blev rumsdimensioner enl gyllene snittet samt inga parallella väggar eller ytor. Det var komplicerat och dyrt att bygga men vi tyckte att det kunde det vara värt för att slippa massa basfällor och dylikt. Resultatet blev nog det sämsta rummet någonsin rent akustiskt sett. Så allt detta jobb med att bygga detta var helt bortkastat. Det krävdes ett helt gäng med V4or och V6or samt duffusorer för att överhuvudtaget det skulle vara lyssningsbart. Alla icke parallella ytor gjorde Ingen nytta i alla fall enl min erfarenhet.

 

 

Bra initiativ, tråkigt med mellanresultatet, men bra att du lyfter detta.

Jag har flera exempel på motsatt resultat, dvs ortogonala rum som ger en knappt lyssningsbar miljö, och oregelbundna (dock hyfsat enkelsymmetriska) rum där det låter fantastiskt.

Jag känner (till) några smårumsakustiker som är mycket skickliga och några som är hopplösa. Det enda de har gemensamt är att alla andra har fel, endast de själv har rätt. Och de är monoteistiskt envisa.

 

:97863159_victoryhand:

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-15 at 08:52, - Marten - said:

Väggen bakom högtalarna skulle jag bygga dubbel med ställbara slitsar i hörnen. Då får du ett par ruggigt duktiga helmholtzare som tar hand om de värsta basproblemen som knappt syns.

 

Stackars trådskaparen, för det kommer flera råd i tråden som säger emot varandra nu och nu tänkte jag förvärra detta:

 

Rummet hos er Marten låter nog bra, men tycker just denna citerade biten är något bakvänd. Åtminstone förstår jag inte än. 

 

Det känns mer rimligt att hantera basen med akustisk absorption efter den passerat lyssnaren – inte innan. Min upplevelse är (och tror läran om psykoakustik håller med) att det låter mer naturligt om första ljudvågen/impulsen får träffa lyssnaren först, samt att att anläggningen (förstärkare, basalstrande element) får jobba mindre med lägre distorsion som följd. Om man akustiskt reglerar ner ljudeffekten intill högtalarna efter den lämnat dessa sker det omvända. 

 

Har svårt att se vilka fördelarna skulle vara, förutom då att man så klart minskar på basproblemen (men det sker ju även med samma absorption bakom lyssnaren). I övrigt ser jag endast nackdelar. Vilka är fördelarna?

Edited by shifts
Meningsbyggnad
Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, shifts said:

 

Stackars trådskaparen, för det kommer flera råd i tråden som säger emot varandra nu och nu tänkte jag förvärra detta:

 

Rummet hos er Marten kan låter nog bra, men tycker just denna citerade biten är något bakvänd. Åtminstone förstår jag inte än. 

 

Det känns mer rimligt att hantera basen med akustisk absorption efter den passerat lyssnaren – inte innan. Min upplevelse är (och tror läran om psykoakustik håller med) att det låter mer naturligt om första ljudvågen/impulsen får träffa lyssnaren först, samt att att anläggningen (förstärkare, basalstrande element) får jobba mindre med lägre distorsion som följd. Om man akustiskt reglerar ner ljudeffekten intill högtalarna efter den lämnat dessa sker det omvända. 

 

Har svårt att se vilka fördelarna skulle vara, förutom då att man så klart minskar på basproblemen (men det sker ju även med samma absorption bakom lyssnaren). I övrigt ser jag endast nackdelar. Vilka är fördelarna?

Nja tryckmaxima uppstår väl oftast i hörnen på väggen bakom högtalarna. Så att göra ett par helmholtzare dolda i väggen bakom fungerar alldeles utmärkt enl egen erfarenhet.

Vad jag förstått så ska man väl ta hand om problemen där de uppstår och då absorbera just där. I detta fallet i hörnen bakom högtalarna.

L

Link to comment
Share on other sites

 

38 minutes ago, shifts said:

 

Stackars trådskaparen, för det kommer flera råd i tråden som säger emot varandra nu och nu tänkte jag förvärra detta:

Ja, nu blev det inte enklare.... 

 

rektangulärt rum eller inte? Ta hand om akustiska problem bakom högtalarna eller i andra änden av rummet? Ni gör det inte enkelt för en stackars husbyggare. Fast det här är ju en del av processen. Till slut blir det att göra val.... 

 

Som planen ser ut nu är det rektangelform på rummet. Om jag behöver justera vägg så blir det i efterhand.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, hultin said:

Ni gör det inte enkelt för en stackars husbyggare.

Jazz eller klassiskt, horn eller moving coil, aktivt eller passivt, rör eller transistor, cd eller LP?
Welcome to the world of hifi :831669895_winkingfacewithtongue:
 

Detta behöver du inte bestämma nu. Det är ju bara lättväggar. Jag vet inte vilken kommun du bor i, men gissar att om du har tur så måste ni bestämma er till midsommar.

Om jag skulle bygga nytt till mig själv så skulle jag simulera lyssningsrummet. Inte för att det ger hela sanningen, men som en vägledning.

 

Link to comment
Share on other sites

Det går att reglera mycket i efterhand också, det är mitt lyssningsrum ett bra exempel på även om det kanske går ut över det vanliga om man ser till antalet akustiska komponenter för att diffusera och hantera baspucklar. Viktigast tror jag att när väl rummet är klart få en mätning tillstånd så man ser var eventuella ofullkomligheter finns. Inget rum blir perfekt på första försöket. När den diagnosen väl är gjord så kan man sätta in åtgärder, därefter.

Har haft mycket hjälp av Matts på SMT och Gurkan på AC som jobbar lite ihop för att hitta nya lösningar. Gurkan som utvärderare av Matts ibland lite oortodoxa idéer och lösningar. Bor du i närheten av Mälardalen så är nog Matts på SMT den du bör konsultera, det brukar vara värt varenda krona.

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

 

Bra initiativ, tråkigt med mellanresultatet, men bra att du lyfter detta.

Jag har flera exempel på motsatt resultat, dvs ortogonala rum som ger en knappt lyssningsbar miljö, och oregelbundna (dock hyfsat enkelsymmetriska) rum där det låter fantastiskt.

Jag känner (till) några smårumsakustiker som är mycket skickliga och några som är hopplösa. Det enda de har gemensamt är att alla andra har fel, endast de själv har rätt. Och de är monoteistiskt envisa.

 

:97863159_victoryhand:

Vi kanske hade otur, vad vet jag. Har hört rum som haft icke parallella väggar som låtit mycket bra, men jag tror inte att det var det som var det avgörande för att det blev så bra.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, - Marten - said:

Det blev rumsdimensioner enl gyllene snittet samt inga parallella väggar eller ytor. 

 

Förutsätter inte gyllene snittet parallella väggar? I vilket fall som helst vill jag själv inte avfärda gyllene snittet. Baserat på egen erfarenhet. Det i särklass bästa lyssningsrum jag haft var strax under 4m brett och strax över 6m långt, alltså ganska nära 0.618.  De gamla grekerna kunde sin algebra och även för att få till ett lyssningsrum misstänker jag att det handlar om matematik. Är rummet för kort i förhållande till bredden kompenserar du genom basfällor som kompenserar bristen mot gyllene snittet. Både diffusion och basabsorption har till uppgift att 'lura' högtalarna att rummet har andra mått än det egentligen har.... så vill jag se det i alla fall. Ju närmare gyllene snittet desto lättare få till det. Om sedan rummet är alldeles oproportionerligt som det var i min lokal ringer vi räddningstjänsten, i det här fallet SMT :)

Link to comment
Share on other sites

Usch vilka val du står inför @hultin och tänk dig den dagen du vill byta elektronik(högtalare?

Om man har bra grundförutsättningar för välljud så är det såklart så mycket enklare att få till det även då, men det krävs nog ändock en viss typ av handpåläggning för att få till det även då.

Själv har jag haft turen att rummet hemma fungerar så bra som det gör med smärre akustikfix i form av vingar. i stugan är det nog så att jag skulle behövt göra lite mer för att vara riktigt nöjd. Anledningarna till att jag har det som jag har är att när Matts från SMT varit på båda ställena och lyssnat och mätt lite så tyckte han följande:

 

Hemmet - det låter bra som det är men med några vingar så kommer du att komma riktigt långt!

Stugan - här har du mer problem och bör få dit både vingar och basabsorbenter!

 

Summan av de besöken blev att jag nu har 6 vingar i hemmet och två vingar i stugan och känner att det är tillräckligt bra för att jag ska njuta av musiken.

Skriver detta som ett tips där man tagit reda på förutsättningarna men inte löpte linan ut och kan vara nöjd ändå. Men man gör såklart det man tror på eller det som kan tänkas bli rätt. 

Ska bli spännande att se vad du landar i och tror att du har förutsättningarna för att få till det precis som du vill, men räkna med att det kan ta tid eller aldrig bli helt klart.

 

/byZan   

Link to comment
Share on other sites

Jag tror de flesta vanliga rum går att få bra. Vi vet ganska bra hur vi skall handskas med fyrkantiga rum med dess för och nackdelar. Jag har ett rum på övervåningen med högt i tak och rundat tak. Rummet är i princip som en längs med delad tub. Fruktansvärt svårt att få till ljudet där när jag hade en lite stereo där. 

 

Jag vidhåller att ganska stora rum med öppningar till andra rum, gärna i hörnen, gör akustiklivet lättare. Rummet blir då sällan övermättat med ljudenergi. 

Men med vanliga furkantiga rum kan man komma hela vägen också. Lite akustikfix efterhand, ett kontrollerat sysetem, noggrann högtalarplacering samt en klok inredning gör att man kommer långt.

 

Jag känner en kille som tog hjälp av en akustiker som var med och designade Oslo-operans akustik. Han fick ett HiFi-rum byggt från grunden i design, med "rätt" mått och med den "rätta" akustikreglering. Allt var specialbyggt. Den enda snedan ytan där är taket. Förutom att han har en av TAD's största system som någonsin satts ihop är akustiken toppen och musikåtergivningen grymt bra. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, Apexorca said:

Jag tror de flesta vanliga rum går att få bra. Vi vet ganska bra hur vi skall handskas med fyrkantiga rum med dess för och nackdelar. Jag har ett rum på övervåningen med högt i tak och rundat tak. Rummet är i princip som en längs med delad tub. Fruktansvärt svårt att få till ljudet där när jag hade en lite stereo där. 

 

Jag vidhåller att ganska stora rum med öppningar till andra rum, gärna i hörnen, gör akustiklivet lättare. Rummet blir då sällan övermättat med ljudenergi. 

Men med vanliga furkantiga rum kan man komma hela vägen också. Lite akustikfix efterhand, ett kontrollerat sysetem, noggrann högtalarplacering samt en klok inredning gör att man kommer långt.

 

Jag känner en kille som tog hjälp av en akustiker som var med och designade Oslo-operans akustik. Han fick ett HiFi-rum byggt från grunden i design, med "rätt" mått och med den "rätta" akustikreglering. Allt var specialbyggt. Den enda snedan ytan där är taket. Förutom att han har en av TAD's största system som någonsin satts ihop är akustiken toppen och musikåtergivningen grymt bra. 

 

 


en fråga - vad är ”rätt” mått? 
 

just nu är planen 5,7 * 4,1 m på rummet. Är det mått som fungerar eller ska jag dra det i någon riktning nu?

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, octavia rs said:

Jag har kanske missat det @hultin men vad är det för högtalare du ska ha i rummet? De är kanske skillnad på om de är en golvhögtalare med dubbla 15" basar eller en liten stativ högtalare med ett 4" element som rum/akustik ska hantera.


har ett par Linn Majik 140, samt en Majik 126 sub.

 

Golvarna går inte särskilt djupt (tror att de är specade till 50Hz). Subben kan jag leka med senare.

 

det finns väl en plan på längre sikt att få till ett par mer kapabla högtalare, men det blir sen. Är sugen på ett par Linn Keltik (går ner till 20 Hz enligt spec).

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, hultin said:

Subben kan jag leka med senare.

 

Antar att du ha en subb?

 

Om du funderar på att utöka med en till eller vill ha möjlighet att flytta saker så hade jag dragit tomrör och satt dosor på "lämpliga" ställen så du enkelt kan dra i signal och ström till en eller flera basar och även möjlighet att ha dem på olika ställen så du kan "tuna in" var den är bäst placerad. Kostar kanske ett par hundralappar att dra lite rör/slang i plattan ifrån där elektroniken står till ett par platser i rummet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kenneth said:

det handlar om matematik.

Det tror jag med. Det måste väl var så ni gör när ni ritar och konstruerar konserthallar, teatrar och konferenslokaler, @calle_jr? Ni ”tror” väl inte? Vill minnas att ni var nere och Wien och mätte upp hela Konservereins konsertlokal för att hitta fler ledtrådar till att få till välljud. Inbillar mig att oavsett rumsdimension så ligger det andra val med i kalkylen typ golv-, vägg- och takmaterial. De kan väl också vara bra att ta med redan i planeringen så att man har någon hum om vad som väntar.
 

Det där med placering längs långvägg provade jag i vårt förra hus där i stort hela övervåningen var vårt lyssningsrum. Det lät förfärligt. Noll bas. Men så behöver det ju inte vara överallt. Jag har besökt en hel del välljudande konserthus. De flesta är byggda som ”skokartonger” med scenen på kortsidan men det finns ju också mer eller mindre runda konserthus som också är kända för bra akustik, t ex Berlin, Hamburg, Helsingfors, Köpenhamn och Leipzig. Men samtliga har ju också en arme av absorbenter, diffussering, ojämna väggpaneler osv. Det är nog rätt så knepigt att enbart utgå från ett rumsmått men det börjar ju där. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, hultin said:


en fråga - vad är ”rätt” mått? 
 

just nu är planen 5,7 * 4,1 m på rummet. Är det mått som fungerar eller ska jag dra det i någon riktning nu?

 

Precis. :1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

Det var därför de blev citattecken. Vad är rätt mått? I fallet jag beskrev var det just den akustikerns mått som var rätt,  en annan hade säkert byggt rummet på ett annat vis och SMT på ett 3e sätt. Det finns nog ingen universell sanning som @calle_jr framskymtade.

Man kan komma fram till bra resultat på lite olika sätt. 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Det måste väl var så ni gör när ni ritar och konstruerar konserthallar, teatrar och konferenslokaler

Dessa är inte aktuella referenser här eftersom just den aktuella frågan berör smårumsakustik, och mer specifikt hantering av basresonanser.

 

Ett sätt att göra det är att bygga ett ortogonalt rum vilket ger tre markanta basresonanser 172/L, 172/B och 172/H, samt multiplar av dessa med lägre nivå.

Dessa resonanser tämjs med tex HH, minst en HH per resonans.

 

Ett annat sätt är att vinkla ytorna så att resonanserna smetas ut över hela basregistret. Invändningen mot det är att det blir svårt att åtgärda om man misslyckas. Ett sätt att inte misslyckas (hävdar jag) är att räkna på det i förväg. En annan invändning är att med vinklade ytor får man lätt asymmetri för system och lp vilket skevar soundstage. Jag menar att det har de flesta ändå i form av öppningar, olika väggmaterial, möbler mm.

 

Det enda lyssningsrum i hemmiljö jag sett som är (nästan) helt symmetriskt är hos @Mctwins:

 

DSC_3469.JPG

 

DSC_3471.JPG

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tog trappan upp och knäppte en bild. Ingen städning innan och ljusförhållandena var utmanande.

 

P1010186s.JPG.47aa6736e221ccf6e552e1f590cd2884.JPG

 

Jag har också ett symmetriskt rum med golvyta på ungefär 6x6m och 4m till takets högsta punkt. Med dipoler mitt i rummet och lyssningsposition ganska nära väggen fungerar det bra och det gör det med monopolerna som står bredvid också. Med högtalare nära en vägg någonstans kan det bli förstärkning av basen beroende på var de placeras. Rummet har 3 olika längder beroende på mindre väggar vid sidorna av lyssningsposition.

 

Bara ett exempel....

 

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, hultin said:


en fråga - vad är ”rätt” mått? 
 

just nu är planen 5,7 * 4,1 m på rummet. Är det mått som fungerar eller ska jag dra det i någon riktning nu?

Du kan ju underlätta genom att undvika jämna multiplar av längd, bredd och höjd. Har du jämna multiplar kommer resonanserna att samverka. Ta en kik på min länk till hueneckes rumskalkylator som jag länkade till högre upp och lek lite med olika rumsdimensioneringar. Det är inget hokus-pokus med det här alls, ren fysik. Har du ett rum som är 4x8 m tex får du en samverkan mellan längd och bredd.

Det som skiljer olika akustikkonsulters inställning är nog mer valet av åtgärder i hur man hanterar reverb och tidiga reflexer och till vilken grad. Alltså graden av dämpning/diffusion för de olika ”oönskade ljuden”.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det känns lite som att jag är tillbaka där jag startade....(se mitt första inlägg). 

Om jag läser med Huneckes info om Eigenmodes så pratar de om rumsnoder, och ett förhållande mellan rummet på 1/1.4/1.9 som rekommenderad. (Det finns även med i en annan fil som jag har jobbat med). ("Favorable spatial proportions, on the other hand, would be 1/1.4/1.9 or 1/1.6/2.1."

 

Utifrån rumsdimensioner på 5.7 * 4.1 m så skulle jag få till ovanstående förhållande med en takhöjd på 300 cm. Det kan jag göra, men jag kommer då att göra taket öppet till nock. Nocken kommer att gå vänster-höger i rummet. 

En sänkning av takhöjden till 260 cm skulle ge förhållandet 1/1.65/2.3 vilket kan fungera också. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, hultin said:

Det känns lite som att jag är tillbaka där jag startade....(se mitt första inlägg). 

Om jag läser med Huneckes info om Eigenmodes så pratar de om rumsnoder, och ett förhållande mellan rummet på 1/1.4/1.9 som rekommenderad. (Det finns även med i en annan fil som jag har jobbat med). ("Favorable spatial proportions, on the other hand, would be 1/1.4/1.9 or 1/1.6/2.1."

 

Utifrån rumsdimensioner på 5.7 * 4.1 m så skulle jag få till ovanstående förhållande med en takhöjd på 300 cm. Det kan jag göra, men jag kommer då att göra taket öppet till nock. Nocken kommer att gå vänster-höger i rummet. 

En sänkning av takhöjden till 260 cm skulle ge förhållandet 1/1.65/2.3 vilket kan fungera också. 

Tycker att du jobbar rätt. Lär dig hur det fungerar och ta tillvara på de möjligheter som finns vid nybygge när råden spretar åt så många olika håll. När du leker med huenicke kan du också fundera på din sweetspot och se var den hamnar i förhållande till rumsnoderna. En placering mitt i rummet i längsled ger topp av 2:a resonansen i längsled osv.

Mitt i rummet kommer du att få förstärkningar vid 58, 83 och drygt 100 Hz, de kan dra åt olika håll beroende på styvheten i väggar, fönster mm. Man kommer aldrig undan. Undvik alltså att placera sweetspot i mitten om det går. Högtalarväggen bör du bygga så styv som möjligt för att få stöd till basen, täta reglar och dubbelgips, gärna limmat också. Väggen bakom lyssningsplats och sidoväggar av liggande timmer och tretex, som man gjorde förr i tiden hade varit en dröm.😃

En stor bokhylla med oregelbundna hyllor och tunga böcker är en utmärkt diffusor annars.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-15 at 15:47, octavia rs said:

Jag har kanske missat det @hultin men vad är det för högtalare du ska ha i rummet? De är kanske skillnad på om de är en golvhögtalare med dubbla 15" basar eller en liten stativ högtalare med ett 4" element som rum/akustik ska hantera.

 

Ja olika högtalare ger olika effekt på rummets akustik. Till och med olika kablar gör det. Jag fick mycket bättre ordning på basen när jag fick  2 st 15"  och 4 st 10"  än bara de 4 st 8,75" baselement jag hade innan. Det förvånade mig eftersom jag trodde jag skulle bära dit massa basfällor. Jag hade köpt 2 st innan  Vr6or som jag testade men det behövdes inte efter att jag bytte till mycket större högtalare med större element. Synergistic  HT-kablar bumlade mer än Nordost. 

 

Det kan bli mer basbummel med en mindre högtalare än en större, det viktiga är högtalarens och elektronikens kontroll i dylika fall.

Tex TAD har en förmåga att vara snäll mot akustiken. Det finns fler.

 

 

 

@hultin

Det är så klart bra med en riktig akustisk designplanplan om rummet innan. Man kan nog säga att det är inte lätt att veta utgången innan man har allt på plats. 

Så bygg rummet så det passar in i huset och gör anpassningar så bra det går som en akustiker kan tycka verkar rimliga.

Sätt sedan in de HiFi-prylar du har. Lyssna och analyser. Du kan kompensera svagheter både med akustik och hifi så att det passar ditt ljudideal.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-16 at 08:50, MatsT said:

Bara ett exempel....

Hehe, det har du rätt i. Detta rum har jag ju sett. Hade glömt det.

 

Man får ju rumsmoder även i ett sådant rum. Men förutom gavlarna kan man inte få axiella moder. Tangentiella och sneda moder skapar inte alls så kraftiga stående vågor, och i större rumsvolymer blir förstärkningar utsmetade så att de inte behöver upplevas som ett problem. Om man är väldigt petig och stör sig på en mätkurva som inte är spikrak så är det förstås ett problem. Personligen tycker jag inte det så länge efterklangen kan hållas måttlig.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-16 at 10:18, hultin said:

Det känns lite som att jag är tillbaka där jag startade....(se mitt första inlägg). 

Om jag läser med Huneckes info om Eigenmodes så pratar de om rumsnoder, och ett förhållande mellan rummet på 1/1.4/1.9 som rekommenderad. (Det finns även med i en annan fil som jag har jobbat med). ("Favorable spatial proportions, on the other hand, would be 1/1.4/1.9 or 1/1.6/2.1."

 

Utifrån rumsdimensioner på 5.7 * 4.1 m så skulle jag få till ovanstående förhållande med en takhöjd på 300 cm. Det kan jag göra, men jag kommer då att göra taket öppet till nock. Nocken kommer att gå vänster-höger i rummet. 

En sänkning av takhöjden till 260 cm skulle ge förhållandet 1/1.65/2.3 vilket kan fungera också. 

Det skär i akustik hjärtat när alla dessa myter staplas på varandra och gör dig osäker    
Martens hemska fladder eko  ,pga av de  snedställda väggarna, kan   idag beräknas  med simuleringsprogram  Fenomenet  kallas running flutter 
Shifts påstående om att det inte är lämpligt att placera tunade Helmholtz resonatorer bakom högtalarna var något nytt för mig , och helt felaktigt  Man har då inte förstått den fundamentala skillnaden mellan inteferens (sbir) och stående våg (vilket dock är vanligt på forum och  i akustik böcker )  Enklast kan man beskriva en avstämd HH låda som en fasvändare som inte kickar in direkt men det gör inteferensen (som en volly träff ) till intilliggande väggar, golv och tak Båda dessa fenomen skapar en soppa av toppar och dalar i rummet   Förstår man inte skillnaden på de två olika fenomenen så skapas  det myter  


De avstämda fasvändande HH lådorna absorberar inte injusterad  axiell mode utan jämnar till resonanserna  och gör jobbet som de "gyllene måtten" var ämnade till :-)    Ett exempel på detta inspelat på Sheraton mässan     


Att det skulle finnas "gyllene mått" för de lägre frekvenserna inom smårums akustiken  är alltså  helt fel ,vilket var anledningen att jag tog fram justerbara HH lådor redan på 90-talet    Floyd Toole förklarar  stolligheten i denna  seglivade myt :


"But there is a practical problem with the concept of
“optimum” room dimensions. It is that, to experience the
benefits, all of the modes must be excited simultaneously
(sound source located at a three-boundary corner) and, of
course, the listener must be able to hear all of the modes
(head in an opposite three-boundary corner). This is simply
ridiculous. Any departure from this loudspeaker location
means that all of the modes are not equally energized,
and any departure from this listening position means that
all of the modes are not equally audible. The tidy predictions
come to nothing. Multiple loudspeakers are a further
unanticipated complication. So it is not that the idea of
optimum room ratios is wrong, it is simply that, as originally
conceived, it is irrelevant in our business of sound
reproduction." 


Sprudel tog också upp en myt som är vida spridd där man likställer bokhyllor med det  missbrukade ordet diffusor  En diffusor värt namnet ska sprida inkommande signal bredbandigt och jämnt  i tiden  med minimal absorbtion  Ingen av dessa kriterier kommer en bokhylla  i närheten av , även om den skulle fyllas med akustik böcker :-)  
 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...