Jump to content

Bygga nytt hus - hifirum?


hultin

Recommended Posts

Planera nytt hus - dimensioner för rummet?

Efter ett antal år (snudd på 20 år nu...) i radhuset så har vi planer på att bygga nytt hus, och då kommer det sannolikt att bli ett eget rum för hifin också. Äntligen....

 

Det kommer säkerligen att hinna gå ett antal varv innan det är klart, och jag är medveten om att det finns trådar om strömmatning, nätverket i huset m.m. Vi kommer dit också - men just nu undrar jag över måtten på rummet.

 

Vad är ett bra mått på rummet? Jag har ca 20 m2 till förfogande, och om man söker en del på nätet så kan man hitta en del olika kalkyler för hur man beräknar vad som är ett vettigt rum sett till dimensionerna.


Jag hittar dels den här https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/850880-excels-sheet-versus-salford-university-s-best-2nd-best-room-proportions.html

Jag hittade även en annan sida med en Excelfil som jag tog hem, som finns här http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=7241

 

Och det finns även en tråd här på Euphonia https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/9886-optimala-rum-finns-de/

 

Det här tycker jag är svårt för en lekman, och om jag har möjligheten nu att bygga så bra som möjligt från början så varför inte ta chansen? 

 

Grundplanen är följande:

 

2,5 m i takhöjd (men eftersom det inte är något ovanför kan jag höja det till 4m om det skulle vara bättre - eller att ha fritt upp till nocken). 

3,75m bredd

5,5 m långt

Egen strömmatning med säkring etc. 
Nätverksuttag med egen kabel i väggen. (Sannolikt drar jag en optisk fiber i väggen också - så att det finns om behovet uppstår om x antal år).

Rummet kommer att vara stängt, finns fönster på en sida, ingen altan eller liknande. Jag kan möblera med dämpning, diffusorer etc efter behov (och plånbok). Möbler - soffa eller fåtöljer - men det är mitt rum främst. 

 

Förhållandet enligt ovan blir då 1:1,5:2,2,

Jag kan även höja taket till 2,65m och då få till rumsdimensionerna 1:1,4:1,9

 

Jag kan justera lite grann, främst på längden av rummet men det handlar om decimeter och inte om meter. 

 

Skulle uppskatta synpunkter på tänkta dimensioner.

 

 

Edited by hultin
Lade in en till länk
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, hultin said:

Skulle uppskatta synpunkter på tänkta dimensioner.

Om jag hade denna möjlighet så skulle jag prioritera;

  • Så stort rum som möjligt :)
  • Minst 2.65m rumshöjd, gärna snedtak och gärna 4m.
  • Minst en vägg som inte är parallell med någon annan. Den (de) avvikande väggen utförs sned 1:10.

 

 

image.png

 

 

Betonggolv på mark är att föredra, med limmat trägolv.

Bra om väggar och tak runt rummet är isolerade med minull och 2 lag gips, sista lagret gärna skruvlimmat.

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för input. Intressant att tänka sneda väggar... hmm.. ska försöka få in det.

att få in upp till 4m i tak är möjligt, och sedan bygga till insidan på egen hand. 
 

tror att det är planerat med ett lager OSB-skiva och sedan gipsskiva på det. Isolering etc kan man lägga till när det byggs. Ska skicka vidare till hon som ritar....(frun).

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, hultin said:

tror att det är planerat med ett lager OSB-skiva och sedan gipsskiva på det. Isolering etc kan man lägga till när det byggs.

15mm OSB är perfekt. Underlättar alla väggmontage :)

Isolering behöver inte vara heltäckande. Funkar med 45mm regelskiva.

En intressant detalj vore att bygga regelväggen med 70mm reglar c/c900 och sedan sätta en regel mellan dessa på slumpmässigt avstånd.

 

 

8 hours ago, hultin said:

att få in upp till 4m i tak är möjligt, och sedan bygga till insidan på egen hand. 

Ok. Man kan börja med 245-regel där hifin ska stå, och sedan minska regeldimensionen med 1" per c/c450 till nocken och sedan öka med 2" per c/c450 till bakväggen. Dvs 245, 220, 195, 170, 145, 120, 95, 70, 45, 95, 145, 195 och 245mm. Ev motsvarande på bakväggen. Då blir det enklare att bygga, och lite mer "beboligt".

 

Link to comment
Share on other sites

Hej

 

Här kommer en bild på hur det är tänkt med rummet. Strunta i hur det ser ut med fåtöljen - det kan lika gärna 180 grader åt andra hållet. Frågan är om man vill ha en parallell vägg bakom högtalarna eller inte.
Till höger i rummet är det ett dubbelfönster med utsikt mot garaget m.m.

 

Teknikrummet är för inkommande el och fiber till huset (oklart om fibern i skrivande stund) samt säkringar m.m.. Det blir en kort dragning med andra ord för egen matning till hifirummet :) 
Kanske en Furutechkabel med andra ord? Ska passa på att besöka Svalanders lyssningsrum för att få en uppfattning om skillnaden mellan inte göra något alls, Supra LoRad eller en Furutech-kabel i väggen.

 

oEne_4wwCAHOkzahhxbdvj10YDbq8qG4PabQQVLd

Link to comment
Share on other sites

Jag är verkligen ingen expert här, men måttet på bredden känns lite snävt om du vill hålla vissa basresonanser nere (snarare lägga rumsresonanserna lägre ner än mycket musik har sin energi, för att på så vis undvika dem så långt det är möjligt). 

Link to comment
Share on other sites

Som sagt, ingen expert, så ta in fler råd än mitt, men en bredd kring 4.7 meter är trevligt (och förlängt rum på det). Men det blir ju snabbt mer än de 20 kvm du nämnde i trådöppningen. Med den bredden knuffas sidoresonansen ner till under 30 Hz, där det sällan smärtar att ha ett tilltagande bidrag från rummet. Räknar på en längd på 6.3 meter blir resonansen längdledes kring 37 Hz.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, hultin said:

Här kommer en bild på hur det är tänkt med rummet.

Jag ser ingen bild.

 

6 hours ago, shifts said:

måttet på bredden känns lite snävt om du vill hålla vissa basresonanser nere

Avsikten med icke parallella ytor är dels att sprida basresonanser, i detta fall ganska jämn spridning av förstärkningar 30-70Hz, dels att undvika ekon.

Med ovan skiss är syftet att få några dB förhöjning vid 30Hz och svagt avtagande till 70Hz, i mitt tycke mycket bättre än kraftiga pucklar och suckouts.

Självklart blir allt bättre med större mått, men Hultin skrev att han hade ca 20m2 till förfogande :)

 

Link to comment
Share on other sites

Tack för kloka råd. Ska fundera om man kan göra det lite lite större. Det blir till slut en fråga om konkurrensen med andra ytor i huset....
 

Jag kommer att flytta ner dörren på teknikrummet. 
 

På taket så kommer vi nog att låta det vara öppet till nocken som ligger vä.hö i bilden. Sedan bygga ett innertak (lär nog återkomma med fler frågor eftersom).

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Wow vad kul att följa! Det är en framtida dröm för mig att bygga ett musikrum! 

 

4 minutes ago, hultin said:

Jag kommer att flytta ner dörren på teknikrummet. 

 

Varför ens ha den dörren i rummet när det går att nå från utsidan? Jag blir såklart rädd för att dörren inte kommer att hålla samma ljudkrav som en solid vägg hade gjort.

Rammel och skrammel från kompressorer och annat kan en vara utan i musikrummet :)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, hultin said:

Tack för kloka råd. Ska fundera om man kan göra det lite lite större. Det blir till slut en fråga om konkurrensen med andra ytor i huset....

Vilket spännande projekt vi får vara med på och förhoppningsvis följa hela vägen fram till välljud och sedan vidare.

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Jag sa att jag hade en fru som gillar att rita en del :1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:- och det har kommit ett antal varianter på rum... jag lägger upp dem här för att få fler synpunkter från er - kring vad som är att föredra.

 

I de förslag som kommer så är det gjort justeringar invändigt (bottenplattan är ca 120 m2), och den har vi inte behövt röra. Helst får den nog vara som den är.

Jag får inte till att visa bilder i det här just nu... så jag länkar till min Google Fotomapp just nu (tills jag får till det)

 

Alternativ 2 - flyttat dörren till teknikrummet, i övrigt samma som tidigare. Länk här

 

Alternativ 3 - Större rum - upp till 28 m2, förlängt på bredden samt visst omgjort bakom lyssningsposition. Länk här

 

Alternativ 4 - Som alternativ 3, men väggen bakom lyssnaren vinklad åt andra hållet. Länk här

 

 

Synpunkter på alternativen? Har tills i mitten av nästa vecka på oss att fundera klart - arkitekten hade inte tid att starta förrän dess.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-08 at 19:52, calle_jr said:

Om jag hade denna möjlighet så skulle jag prioritera;

  • Så stort rum som möjligt :)
  • Minst 2.65m rumshöjd, gärna snedtak och gärna 4m.
  • Minst en vägg som inte är parallell med någon annan. Den (de) avvikande väggen utförs sned 1:10.

 

 

image.png

 

 

Betonggolv på mark är att föredra, med limmat trägolv.

Bra om väggar och tak runt rummet är isolerade med minull och 2 lag gips, sista lagret gärna skruvlimmat.

 

Har ett liknande förhållande i mitt hus, med 5.50 i högsta takhöjd. Kan lägga in några bilder imorgon, så är det lättare att förstå.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-08 at 19:52, calle_jr said:

Bra om väggar och tak runt rummet är isolerade med minull och 2 lag gips, sista lagret gärna skruvlimmat.

 

Jag har också uppfattningen om att enkelgips bör undvikas. Dels ger det väldigt hög basabsorption och dels låter det i mitt tycke sämre. Men vilken väggkombination låter bäst?

  • OSB eller plywood?
  • Tjocklek på skivorna? Runt 12-13 mm är vanligt men allt från 9-21 mm går att hitta på de flesta brädgårdar 
  • Regeltäthet, cc 300, 450 eller 600?
  • Typ av isolering, glasull, stenull eller oisolerat?
  • Regeltjocklek? Standard 70, 95 eller 120? Saxade eller fristående reglar?
  • Typ av lim mellan skivorna? Elastiskt lim för att få en skjuvdämpning? 
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, PKS said:
  • OSB eller plywood?

Ja :)

 

7 hours ago, PKS said:
  • Tjocklek på skivorna? Runt 12-13 mm är vanligt men allt från 9-21 mm går att hitta på de flesta brädgårdar 

15mm. Det är lätt tillgängligt, hyfsat tungt och inte för tunt för att skruva upp tyngre saker på väggen.

 

 

7 hours ago, PKS said:
  • Regeltäthet, cc 300, 450 eller 600?

En idé helt ur akustisk synvinkel är att börja med reglar c/c900.

Därefter ställa en regel till i varje fack med slumpmässiga avstånd:

 

image.png

 

Då får man en ganska bredbandig panelabsorbent.

 

En annan intressant lösning är Knaufs Danoline Unity, som är en perforerad gips med 8, 15 och 20mm hål:

 

Dalle de plafond démontable Knauf Danoline - Unity 8/15/20 bord E   (Belgravia) – Plafond démontable - Gamme

 

 

 

7 hours ago, PKS said:
  • Typ av isolering, glasull, stenull eller oisolerat?

70mm stenull.

 

7 hours ago, PKS said:
  • Regeltjocklek? Standard 70, 95 eller 120? Saxade eller fristående reglar?

Det beror på hur hög väggen är och om det är bärande.

För en inte alltför tungt bärande vägg <3m hög skulle jag välja 70-reglar.

 

7 hours ago, PKS said:
  • Typ av lim mellan skivorna? Elastiskt lim för att få en skjuvdämpning? 

Gyproc har ett dämplim. Fungerar mycket bra att skruvlimma med.

 

 

On 2020-11-10 at 20:04, hultin said:

Synpunkter på alternativen?

Alternativ 4 är bäst!

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, calle_jr said:

n idé helt ur akustisk synvinkel är att börja med reglar c/c900.

Därefter ställa en regel till i varje fack med slumpmässiga avstånd:

 

image.png

 

Då får man en ganska bredbandig panelabsorbent

 

Det blir kanske mer komplicerat, men om man snedställer den extra regeln (med olika vinklar) gissar jag på lägre Q värde för panelabsorbenten - bra eller dåligt är nog svårt att spekulera sig fram till.

 

Jag vill också trycka på BREDD av lyssningsrummet, där högtalarna står...egentligen av samma orsak som extra takhöjd är önskvärt; förstareflexerna från närliggande ytor blir hemska!

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Engelholm Audio said:

 

Det blir kanske mer komplicerat, men om man snedställer den extra regeln (med olika vinklar) gissar jag på lägre Q värde för panelabsorbenten - bra eller dåligt är nog svårt att spekulera sig fram till.

 

Jag vill också trycka på BREDD av lyssningsrummet, där högtalarna står...egentligen av samma orsak som extra takhöjd är önskvärt; förstareflexerna från närliggande ytor blir hemska!

Korrekt. Gärna 5 meter bredd. Nästan alla rum är mindre eller omkring 4 m bredd tyvärr

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, calle_jr said:

En annan intressant lösning är Knaufs Danoline Unity, som är en perforerad gips med 8, 15 och 20mm hål:

 Vi har en lokal husbyggare här i samhället där jag bor och de bygger iofs. enbart stenhus med H+H lättbetong men jag har sett en del av deras hus att de sätter denna typ av gips i taket i de större rummen (vet dock inte alls hur de ser ut bakom gipsen).

 

@hultin jag skulle även satsa på bra ljudisolering mot teknikrummet för jag antar att du kommer ha tvätt/tork, vent. kanske värmepump eller liknande där och de vill man ju inte ska störa för mycket. Kanske bygga två fristående väggar som inte har kontakt med varandra så ljudet inte kan fortplanta sig in i väggen mot stereorummet lika lätt.

 

Hel mitt hus är byggt i lättbetong även innerväggar (100mm) från början var det tänkt regelväggar med plyfa och gips men jag upplever vårt hus med lättbetong som tystare än andra nya hus jag varit i med regelväggar. Även satsa på ordentliga innerdörrar av tyngre slag med tätningslister. Jag är så glad att jag valde en bättre karm med lister de gör de verkligen tyst mellan rummen och ljud kommer inte ut ur dem så lätt.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, kenneth said:

Må så vara men förstareflexen är lättare att hantera än basproblem

 

/Kenneth

 

Menar du att bredd på lyssningsrummet står i konflikt med basproblem?

Och med "lättare" så antar jag att du avser att basabsorbenter är skrymmande, eller? För det är inte svårt att fixa basproblem...Det är ett ganska rättfram kakrecept.

Link to comment
Share on other sites

50 minutes ago, Engelholm Audio said:

Menar du att bredd på lyssningsrummet står i konflikt med basproblem?

Nej, det menar jag inte. I mitt fall har takhöjden varit det stora problemet.  I mitt tidigare rum byggde jag ner takhöjden med 80 cm. Hela taket bestod i princip av basfällor. Dessutom hade jag 4st V5, 2st V4 och 2st specialritade basmoduler för vardera hörn bakom högtalarna (som jag senare flyttade till hörnena bakom lyssningsplatsen). Det blev bra till slut men jag tror inte det är vad Hultin ser framför sig...... Ett alternativ som diskuterades för mitt rum var att bygga ner taket snarlikt Calle Jr.s ritning men det blev basmoduler istället.

Så, jag tror du förstår att jag tycker att förstareflexen är en baggis :)

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...