Jump to content

Dryckestråden


JWE

Recommended Posts

40 minutes ago, figge said:

Kafferåd från VoicesinMyHead

 

Det är ju typ de enda bönor jag hunnit testa så det var ju väldigt modigt av dig, men å andra sidan är det ju från kaffetråden här på forumet som jag snappat upp dem så det borde vara ett säkert kort.

 

Oavsett så är det en väldans snygg förpackning till The Outsider... :smile:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-07-31 at 10:45, Ampalang said:

Vår källare är fortfarande övervägande just källare, tänker att en behöver mer vin i den för att kallas vinkällare och vi är bara i början på förädlandets resa.

 

Här lite blandat smågodis som åkte ner i veckan.

 

6A090964-EDF8-4BE6-8576-D644610E2FC9.jpeg.6b15cd084a2e1534f845550c59af023f.jpeg
 

 

 

Godbitar... 

Link to comment
Share on other sites

Jag har genom åren sparat enstaka flaskor av ganska enkla viner och lagrat dem kanske lite längre än vad man kan tro funkar. En och annan blir oväntat god. Kommer särskilt ihåg ett vitt vin (Grüner Veltliner) från Österrike som hade blivit magiskt gott efter ca 10 år. 

 

Detta åldrade vita vin från Nya Zeeland från 2011 kunde förväntas drickas innan 2013. Det var trots detta riktigt bra nu. Jättegott till den pastarätt vi åt. Det har lagrats något kallare än kanske de flesta gör och det kan kanske vara en orsak. 9-12 grader C har det legat i hela tiden.

 

Vinet hade så klart mogna toner och det var inte platt och livlöst vilket jag misstänkte att det kunde vara. Istället blev det en mycket positiv upplevelse. Det var gott som bara den helt enkelt. Klart bättre smak än den dryga hundring normalt mäktar med. 

 

 

IMG_2855-2.jpg.450f2b27aed958d18329bcb95c79f0c7.jpg

 

Hålla det kallt i sommarvärmen och borta från solens uv-strålar är viktigt.

 

IMG_2856-2.jpg.9a596f9fe0e97dee17660ae6a411de03.jpg

 

Det är inte uppenbart alla gånger och inte lätt att förutspå hur vin åldras. Det så att de flesta viner utvecklas positivt med lagring tycker jag och vissa viner är rena stölden att dricka då de släpps. Framför allt lite finare viner.

 

Link to comment
Share on other sites

Har funderat på det där med att lagra vinsorter (öl/whiskey). Har aldrig gjort det, men tror känna mig själv rätt väl och gissar att jag skulle få lite ågren över att kanske dricka något för tidigt/sent och om upplevelsen var utöver det vanliga känna ånger att det var den enda flaskan, osv.

 

Hur vet man/ni när vinet är optimalt, om man inte småhuttar samma vin åren genom och vet hur det utvecklar sig? Minns man från år 5 till år 10? Har sett att någon här för protokoll för att veta när vinet är optimalt så man inte missar chansen när det är på sin topp, men hur vet man vid inköpstillfället när det är bäst att drickas?

 

Är mest avundsjuk på er som har möjligheten att spara på drycker länge och när boende tillåter kommer det hända här också, men har ändå lite sådana praktiska (filosofiska?) funderingar. Antar att är det gott så är det gott, oavsett när det glaset sänktes. ;)

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, shifts said:

Hur vet man/ni när vinet är optimalt, om man inte småhuttar samma vin åren genom och vet hur det utvecklar sig?

 

Man kan ju inte veta det men kunskap om viner och erfarenhet gör det lättare. Att ha ett antal flaskor så att man kan dricka med något år mellan ger en bra vink om hur de utvecklas. Man lär sig så att man kan göra kvalificerade gissningar på andra viner.

 

 

 

9 hours ago, shifts said:

Minns man från år 5 till år 10?

 

Man kan kanske inte komma ihåg alla detaljer i upplevelsen men slutsatsen om vinet kan man ju komma ihåg. Tex det var för gammalt, för ungt eller bra mognad.

 

9 hours ago, shifts said:

Har sett att någon här för protokoll för att veta när vinet är optimalt så man inte missar chansen när det är på sin topp, men hur vet man vid inköpstillfället när det är bäst att drickas?

 

Kunskap igen. Man kan få en bra vink om lagringsduglighet om man vet hur bra klimatet var det året i området, vilket område och var i området vinet odlats, vinhusets förmågor, vilken druva/druvor.  Smakar man på vinet kan man känna syran, tanniner och andra egenskaper som kan påverka vinets lagringsduglighet. Detta kan räcka långt men facit får man då man dricker vinet och även de bästa experter kan ta fel. Dock skulle jag säga att man ofta kan pricka rätt bra. 

När vinet är som godast är ju också en personlig smak.

 

 

 

 

9 hours ago, shifts said:

Har funderat på det där med att lagra vinsorter (öl/whiskey). Har aldrig gjort det, men tror känna mig själv rätt väl och gissar att jag skulle få lite ågren över att kanske dricka något för tidigt/sent och om upplevelsen var utöver det vanliga känna ånger att det var den enda flaskan, osv.

 

Då blir det ju inget roligt så då är det kanske bästa at inte hålla på med det. En hobby skall ju helst inte ge olust. 

 

 

Målet är ju att få en fin njutning med vinet i goda vänners lag och oftast med mat till tycker jag. Som du skriver "är det gott så är det gott". det är hela poängen, men om ett vin som säljs på bolaget känns kantigt och tillknäppt så kanske det är en pärla om 5 år med rätt lagring. Nästan alla årgångs-Champagner är rena rånet att dricka innan de legat till sig. Man kan tycka om dem direkt men de blir ofta mycket bättre efter ett antal år. Det är en kul procedur att hitta bra viner som kan bli mycket bättre när de vilar i källaren och kanske smakar fantastiskt efter några år. Att hitta den perfekta toppen på vinets smak är som att alltid sälja när börsen är på topp, det går inte. Det blir mellan tummen och pekfingret.

Vinets lagrade kvalitet skulle kanske betinga ett värde som är minst dubbelt av vad man gav för det. Men en välskött vinkällare kan man dricka mogna viner man inte kommer åt annars och till ett pris som är bråkdelar av om man skulle köpa dem färdiglagrade eller på krogen. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 Tack för ett utvecklat svar. Det är inga funderingar jag haft förr. Självklarheter för de som är insatta och intresserade förstås.

 

Det är ingen äkta ågren jag pratar om, men tror nog känslan definitivt skulle finnas där om det var enda flaskan av den sorten och det året. För att kompensera får man se till att ha många andra bra liggande vilandes näst på tur.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Man kan ju inte veta det men kunskap om viner och erfarenhet gör det lättare.

Jag har stor respekt för vinkännare och deras kunskaper. Det är en stor konst att både göra viner och förkovra sig i hur man bedömmer viner, temperaturer, lagringstid och hur man bäst lagrar, vad som passar till vad. Jag var rätt så aktiv om viner på framför allt 90-talet. Gick på vinkurser och smakkvällar med övernattningar, besökte vingårdar i Frankrike. Min franska arbetsgivare arrangerade vinkvällar i Paris osv. 
 

Som @Apexorca är inne på handlar det om kunskap och den kan man förkovra sig i. Jag är aktieägare på Chateau de Haux. https://haux.com/ Genom ägarskapet har man möjlighet att hyra sommarboende på gården och delta i arbetet mm. Det är en perfekt affärsidé att erhålla arbetskraft som betalar för sin egen arbetsinsats :sunglasses: De har också medlemsutskick där man kan lära sig en hel del matnyttigt kring viner. För varje aktie erbjuds man att köpa 12 flaskor ”bouteille du propriétaire” (ägarens tappning) plus en beskrivning kring årets vin, lagringstid och liknande. De köpte jag alltid och lagrade dem ca 5 år innan jag började ta av dem. 
 

Efter en utlandssejour har jag dragit ner på mina vinambitioner och håller mig numer till ”hyggliga” viner kring hundringen. Det fungerar bra det också. Men visst är det gott att ibland få frossa lite. 
 

Det finns en historia om en självutnämnd vinexpert som ville imponera lite på sin nyvunna kvinnliga bekantskap. Han bad om ett gott franskt gott vin till maten. Han rekommenderades en Bourdeaux Saint Julien från 1982 (ett gyllene år för Bourdaux). Han ryggade tillbaka och undrade om de inte hade något vin som inte var så gammalt… [fel fråga från en ”vinexpert”]. Denna anekdot berättades på en vinprovning. Kännarna gapskrattade, de andra förstod inte det roliga. 

Link to comment
Share on other sites

Har en större uppgradering på gång om en månad och ville passa på att dricka ett riktigt gott vin innan dess. Därefter blir det anonyma nykterister för en månad eller två.
Det fick bli en Pintia  2013.  Det finns vin och vin samt Pintia!  Första gången jag drack det var på en restaurang i Malaga efter rekommendation av kyparen. När han serverade vinet så sa han att han var avundsjuk. Jag förstod honom till fullo när jag smakat på vinet - gosse vilken smakupplevelse.   Krogen heter  "El Tapeo De Cervantes". Missa inte denna om ni har vägen förbi Malaga. För mig och hustrun är det obligatoriskt att besöka denna när vi är i Malaga. Det är ett litet ställe så det kan vara bra att boka bord.  Maten är fantastisk!

IMG_20210807_153321497.thumb.jpg.b9b7689fcff7a28bacc16b904acbe76d.jpg

Link to comment
Share on other sites

On 2021-08-06 at 08:10, Apexorca said:

Jag har genom åren sparat enstaka flaskor av ganska enkla viner och lagrat dem kanske lite längre än vad man kan tro funkar. En och annan blir oväntat god. Kommer särskilt ihåg ett vitt vin (Grüner Veltliner) från Österrike som hade blivit magiskt gott efter ca 10 år. 

 

Detta åldrade vita vin från Nya Zeeland från 2011 kunde förväntas drickas innan 2013. Det var trots detta riktigt bra nu. Jättegott till den pastarätt vi åt. Det har lagrats något kallare än kanske de flesta gör och det kan kanske vara en orsak. 9-12 grader C har det legat i hela tiden.

 

Vinet hade så klart mogna toner och det var inte platt och livlöst vilket jag misstänkte att det kunde vara. Istället blev det en mycket positiv upplevelse. Det var gott som bara den helt enkelt. Klart bättre smak än den dryga hundring normalt mäktar med. 

 

 

IMG_2855-2.jpg.450f2b27aed958d18329bcb95c79f0c7.jpg

 

Hålla det kallt i sommarvärmen och borta från solens uv-strålar är viktigt.

 

IMG_2856-2.jpg.9a596f9fe0e97dee17660ae6a411de03.jpg

 

Det är inte uppenbart alla gånger och inte lätt att förutspå hur vin åldras. Det så att de flesta viner utvecklas positivt med lagring tycker jag och vissa viner är rena stölden att dricka då de släpps. Framför allt lite finare viner.

 

 

Kul hobby det där!

Har ju möjlighet nu i nya husets källare att lagra viner. Har redan ett gäng som legat några år i lägenhetens källare.

Man får läsa på om vilka viner som lämpar sig för lagring och vilka som ska drickas direkt!

2017 köpte jag några röda Penfolds Koonunga Hill 2015 som sades lämpa sig  bra för lagring. De kostade 99kr tror jag.

Har testat ett par av dem och de har utvecklats jättefint!

Å andra sidan har jag vid ett par tillfällen köpt dyra Chateau Neuf De Pape som jag blivit grymt besviken på. De kändes väldigt omogna och skulle säkert vunnit på lagring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 2021-08-14 at 19:16, plind said:

 

Kul hobby det där!

 

Å andra sidan har jag vid ett par tillfällen köpt dyra Chateau Neuf De Pape som jag blivit grymt besviken på. De kändes väldigt omogna och skulle säkert vunnit på lagring.

 

Ja du @plind.  Din lite tråkiga erfarenhet startar ett långt svar. Luftade du vinet minst några timmar?

 

Många av de bra kvalitetsviner generellt är för unga när de står i systembolagets hyllor. Vissa är goda redan, men ALLA blir bättre av lagring. Men det är viktigt att lagringen går rätt till. Stabil sval temperatur gärna under 16grader, inte mindre än ca 65% relativ luftfuktighet hela året vilket gör att man får fukta luften vinterhalvåret, totalt mörker, vibrationsfritt, liggande flaskor och lite kärlek till vinet i flaskorna så blir det bra. Annars kan lagringen förstöra vinet istället. 

 

Chateau Neuf De Pape är ett bra exempel på vin som alltid vinner på lagring, liksom Champagne, Chablis,  Bourgogne, mm, mm. Hur länge de vinner på lagring lär man sig lite mellan tummen och pekfingret. 

Sedan måste bra viner hanteras rätt även då de skall drickas. Annars kan allt gå förlorat ändå. Rätt serverings temp, luftning, hur du häller, vilket glas du har, vilket sällskap, maträtt, vad su ätit innan på dagen och gud förbjude kaffe inom några timmar innan vindrickandet. Magsveda, magkatarr, sura uppstötningar etc kan totoalt förändra smaken sämre av ett vin. Vinkaraffen och glasen får inte ha diskmedelsrester i sig eller fibrer från torkhanduken, det är rätt vanligt faktiskt. Extra viktigt med Champagne då bubblorna kan balla ur helt. 

Vad gäller Chateau Neuf De Pape så kan de vara riktigt tuffa om man öppnar och dricker direkt. De kan vara tillknäppta, lite stickiga och otillgängliga, (som en oinspelad bra högtalare, men hör vad det kan bli av det, men det behövs tid) . Öppna, dekantera och vänta 6 timmar och servera vinet runt 16-18 grader så skall du får se vad som händer. Ofta blir det som ett helt annat vin. Mjukt, stort, smakrikt och fantastiskt. Detta gäller många rödviner med mycket smak generellt. 

 

Det är ingen större ide att dricka kostsamma fina kvalitetsviner om man inte gör rätt med dem. Det blir bortkastade pengar när de inte smakar som de kan smaka. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Apexorca said:

 

Ja du @plind.  Din lite tråkiga erfarenhet startar ett långt svar. Luftade du vinet minst några timmar?

 

Du är helt rätt ute i dina funderingar :-) Jag hällde över vinet från flaska till karaff och väntade kanske 30 minuter...

Jag får ge det en chans till!  Tack för dina kloka ord :-)

 

Link to comment
Share on other sites

När du känner dig redo att ge CNdP en chans till så vill jag tipsa om Château Mont-Redon, 2015. Finns på bolaget för 289 kr. 

Detta är relativt lättillgängligt i sin stil, och dessutom med några år på nacken.

Lufta i karaff i 3-4 timmar och servera det till en stekt köttbit, testa gärna att lägga i en krossad vitlöksklyfta och en kvist timjan på slutet. 

Om du gillar stilen men känner att du vill ha något som inte är fullt lika kraftigt skulle jag föreslå viner från grannbyn Gigondas. 

Och om också detta upplevs för kraftigt kan du alltid utforska det närliggande vinområdet Vacqueyras som generellt sett är lite mjukare i stilen än de ovanstående.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...