Jump to content

Double A Design presenterar "Project Amazon"


Amatören

Recommended Posts

Jag får väll förklara lite av denna ”ful-rigg”

 

Efter ett antal besök hos Amatören och beställningsprojektet Cyclon så har jag fått uppleva vad stora element kan åstadkomma i form av välljud, eller musikinformation, eller otvungen musikframställning. Och jag pratar nu inte om att kunna spela kräk-högt (vilket man i och för sig ofta kan med en stor rigg) nej det är hur man kan uppleva att inspelningen andas (i brist på bättre ord) även eller i synnerhet när man spelar lågt. 
Denna musik/rumsinformation går oss ofta förbi när vi lyssnar på högtalare med mindre element som har fysikens lagar emot sig. 
 

Så hur går man vidare med denna nyfunna kunskap? Ja i mitt fall så vaknar bygg-jävulen (han sover nog aldrig:) och sedan börjar ett spännande, mödosamt och ofta rätt dyrt arbete, att testa element :)

Och om vi spolar fram på tidsaxeln till nutid så har jag hamnat enligt bilderna ovan. Med ett gäng hemska spånskive lådor som bas så spelar jag på 2 x 15” i basen, 2 x 10” mellan  och En AMT diskant i horn.  Och det är helt riktigt AE element i bas/ mellan och Beyma till diskanten. 
När jag konstruerar högtalare bråkar nästan alltid mina inre demoner om ljud vs design, och denna modell kommer inte se ut så här när jag är färdig, jag lovar (mer om design senare). 
men dubbla 15”are behöver volym! I detta fallet ca 150 liter st, vilket inte är så trivsamt i vardagsrummet. Så vad göra? En god vän till mig spelar (med en fantastisk övertygelse) på Magnepan dipoler + att jag har en annan Göteborgsk hifi vän som har 15” dipol basmoduler, sådant välljud etsar sig fast i Anderssons hjärna! Därför testade jag att montera mina 15”are i just dipol ”lådor” :)

Jag får inte bara en visuellt mindre låda i lyssningsrummet, utan också en annan typ av bas. Me like!!!
 

Men som Amatören säger. 
More to come...

Link to comment
Share on other sites

476644555_DoubleAlogowhite.jpg.9e93eb50034f26f56383a391c6a0eda0.jpg i samarbete med 69963119_Logga-LomakoDesign_iso.thumb.jpg.e17e2cc9b99857038092949b35c4de15.jpg presenterar "Project Amazon" med en CAD-renderad bild:

c742848708_2020-11-04AmazonTPL-1502x10NMBA52015inchSUB_01.thumb.jpg.a1a1129f8d11965c620abc604cf7c572.jpg

Bas- och mellanregister element är inte korrekt fabrikat men storleksmässigt stämmer det.

Elementen blir Beyma AMT TPL-150H + AE (Acoustic Elegance) TD10S + TD15H, Apollo uppgraderade för lägre distoration. 

Mer förklaring till designstudien följer senare.

More to come...

Link to comment
Share on other sites

  • Amatören changed the title to Double A Design presenterar "Project Amazon"

Wow, vilket bygge! Imponerande. Detta lyssnar jag gärna på när möjlighet finns! 

 

Får jag vara elak? Vad är Cms på dessa element / basar? Mms? Tyvärr så är det ofta omöjligt att få element special-beställda av tillverkare om man inte beställer dem i 100-tals så kvarstår att själv modifiera dem eller lämna in dem för omkoning och byta spindeln till någon mjukare. Men... med det sagt så är jag ju lite osäker på vad som händer i en öppen låda då jag testat detta ytterst lite. Men fick just ett par Eminence 15" Alpha som jag kan labba lite med och se. Har du provat nån typ av flödes-resistans? Spänna ett tyg / filt över elementen på baksidan som man ofta gjorde för 100 år sedan? 

 

Spånskiva ska inte underskattas! :-) 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Transient Design said:

Wow, vilket bygge! Imponerande. Detta lyssnar jag gärna på när möjlighet finns! 

 

Får jag vara elak? Vad är Cms på dessa element / basar? Mms? Tyvärr så är det ofta omöjligt att få element special-beställda av tillverkare om man inte beställer dem i 100-tals så kvarstår att själv modifiera dem eller lämna in dem för omkoning och byta spindeln till någon mjukare. Men... med det sagt så är jag ju lite osäker på vad som händer i en öppen låda då jag testat detta ytterst lite. Men fick just ett par Eminence 15" Alpha som jag kan labba lite med och se. Har du provat nån typ av flödes-resistans? Spänna ett tyg / filt över elementen på baksidan som man ofta gjorde för 100 år sedan? 

 

Spånskiva ska inte underskattas! :-) 


På ”pappret” gillar du nog inte dessa elementen Lasse ;)  Basarna har ett Cms på 0.45...

Men du kanske ändrar dig när du lyssnat :)  Jag har ännu inte provat med flödesresistans, men jag ska testa lite framöver. Att sätta kniven i ett par AE 15” bara för att testa låter spännande, men där går gränsen även för mig...


 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, octavia rs said:

 

Nu vet jag ju inte exakt vilka AE basar @Double A använder men de har ju en speciell serie för dipoler.

 

http://aespeakers.com/shop/dipole/dipole15/

 

Screenshot_20201106-121720_Chrome.thumb.jpg.2c7f234c915ae0ced3e2c1d78d9120f5.jpg


 

Jag kanske är lite obstinat, men jag använder inte dipol varianten av basarna utan TD15H

http://aespeakers.com/shop/td/td15h/

Det finns parametrar med dessa jag gillar mer än dipol modellen. :) 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Double A said:

Det finns parametrar med dessa jag gillar mer än dipol modellen. :) 

Det kan jag skriva under på! Var som att gå från en LED-TV (Panasonic!) till en OLED (givetvis Panna!) vad gäller transparens, upplösning och "käftsmäll" i bas och lågbas! Riktig maffig bas som aldrig "slog över" oavsett volym! "Time For You" med Boz Scaggs fick snurra några varv extra då denna innehåller en hel del infrabas!:1454358488_beamingfacewithsmilingeyes: Där får mina Fjorgyn pisk på många parametrar!:77:

Link to comment
Share on other sites

Storebror i Amazon collection:

757859298_AmazonTPL-150H2x2xAETD15S(1).thumb.jpg.cfba753a1c398b00463955a83af3c2f1.jpg

Den skarpögde ser säkert att basdelen har blivit mer slimmad, samma mått och form som stativdelen.

Så om man är intresserad av att införskaffa sig en egen Amazon så kan Double A erbjuda ett antal varianter.

T.ex. börja med stativvarianten och senare komplettera med en eller två basdelar eller, varför inte, ta steget fullt ut och satsa på Storebror direkt? :)

Anpassade filter och slutsteg kan erbjudas i Double A;s egen konstruktion och design:

153617499_Box420x420_1.thumb.jpg.1f2d917d6e345a30ac0b2caeb9237ca9.jpg

Bilden visar boxens design innan bestyckning.

 

More to come...

Link to comment
Share on other sites

En bild säger mer än 1000 ord säger dom, och Amatören har ju redan haft vänligheten att visualisera detta projekt :) 

 

Från början var det tänkt som ett tredelat system, men under resans gång har tanken på ett ”byggbara” hifi system vuxit fram. Så tanken är att man kan börja med mitt-delen, 2 x 10” + diskant i horn, som en rätt stöddig stativhögtalare, denna har som standard vanliga passiva filter och går att koppla till vilken rigg som helst. 
Vill man se ljuset i tunneln kompletterar man med en eller två basmoduler, dessa kräver aktiv drift med eq möjlighet pga att dom jobbar i dipol konfiguration och behöver kompenseras för den akustiska kortslutningen. På köpet får man möjlighet att justera (bas) frekvensgången till rummet. 

 

Jag tittar även på den slutgiltiga lösningen med helt aktiv drift, 3-kanals monoblock och försteg med möjlighet att justera/kompensera både frekvens och tidsdomänen. Men pga rådande pandemi får vi tyvärr vänta på den hårdvaran ett tag till. 
 

 

Link to comment
Share on other sites

Ärligt talat så trodde jag att denna tråd skulle generera lite fler kommentarer,  men tydligen är intresset lågt av ett sådant här projekt.

 

Jag kanske skulle börjat med vilken Lan kabel jag använder från routern, eller ett gäng matbilder på Amatören när han var här och lyssnade. Sådant brukar ju gå hem ute i stugorna :) 

 

 

Link to comment
Share on other sites

@AmatörenÄta bör man annars dör man. :97863159_victoryhand:

 

@Double AInget att hänga läpp över. Kör på bara. Jag tycker det låter som ett jätteintressant projekt och kul att höra på dessa högtalare när ni kommer så långt. 

Många läser nog och begrundar utan att skriva något. När det finns en klar produkt som folk lyssnat på blir det nog mer fart. :6:

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...