Jump to content

*Fordonstråden + En del klipp


Recommended Posts

Eftersom de här svansmotorskodorna fått en svenssonstämpel som jävligt vältbenägna efter att Trafikmagasinet i TV slog runt med en sådan, så gjorde jag en egenhändig dekal för bakrutan med texten:

"Glenning kan inte köra bil!"

Nu var det visst inte Glenning utan någon annan snubbe som välte med Skodan, men det sket jag i.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Strmbrg said:

Eftersom de här svansmotorskodorna fått en svenssonstämpel som jävligt vältbenägna efter att Trafikmagasinet i TV slog runt med en sådan, så gjorde jag en egenhändig dekal för bakrutan med texten:

"Glenning kan inte köra bil!"

Nu var det visst inte Glenning utan någon annan snubbe som välte med Skodan, men det sket jag i.

 

Ungefär som Mercedes A-klass! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • Hifi_Perrra changed the title to Fordonstråden + En del klipp
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Letade förresten upp en XC-70 II till en god vän i förra veckan. Han köpte mitt femte tips med orden: "Ja, jag måste ju köpa nåt som du har tipsat om!" Priset vad det fick kosta diskuterade vi aldrig... Sen sa jag... "Du är ungefär som Jan Emanuel när du går till en bilaffär... - Köper nåt inom 30 sekunder... " :D 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Hifi_Perrra changed the title to *Fordonstråden + En del klipp
  • 11 months later...

Tack för like:n! :)

 

Just detta exemplar är med den ovanliga utrustningen: FSD (Full Self Driving), Autopilot 2, Free Supercharge och Dragkrok bland annat. Dessutom är den 6 sitsig med 6 separata stolar. Nästan alla dessa bilar har den ej uppgraderbara Autopilot 1 datorn, så det spelar mindre roll om den då dessutom har FSD.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
On 2021-05-01 at 11:08, Bebop said:

Min första bil. En Saab 96 -62 med 38 hk tvåtaktare.  Då 8 år gammal. Den kostade 2,800:-. Egentligen ville jag ha en Volvo PV B16 från 1961 men den kunde jag inte lösa. Den gick lös på 3,600:-.

 

1C785BC5-3BD2-4911-AEAE-B56A881C9681.jpeg

 

0D079A40-B628-4688-810F-F17A32FE1B40.jpeg

WOW, vilken skönhet. Min första bil var också en gammal SAAB. En gammal SAAB 92 från 1956. Jag köpte den när jag var 16 år gammal och hade den och körde till jobbet med varje dag.

 

En kommentar vad beträffar DIN bil. Är det just DIN bil på fotot? I så fall måste jag säga att fotot håller otroligt hög kvalitet för att vara över 50 år gammalt. Bilden borde ju rimligen vara tagen runt 1970 och det är en 1962 års modell som är 8 år gammal.

 

En bil i det skicket som bilden visar hade nog varit värld ett par hundra tusen kronor idag... kanske uppåt halvmiljonen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, elektronikfreak said:

En kommentar vad beträffar DIN bil. Är det just DIN bil på fotot?

Nej, det är inte min bil. Möjligen har jag något negativ någonstans men jag har aldrig varit någon bilentusiast på det viset. Samtidigt är det lite kul att minnas tillbaka. Precis som fjuniga ungdomar idag, så förvanskade jag utseendet i syfte att göra utseendet häftigare - i själva verket blev det tvärtom men den insikten fanns inte då. I mitt fall sprayade jag detaljer på instrumentbrädan i mattsvart och använde plastfanér föreställande jakaranda. Det gällde ju att ligga på topp…

 

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Daniel said:

Jag säger bara RATTEN!

Instämmer (idag). Då skämdes jag för att den var så stor. En liten kul grej är att man faktiskt satt lite snett i de gamla Saabarna. Benen var några grader åt höger i jämförelse med överkroppen. Sådant var Ok då men hade knappast accepterats idag.

Link to comment
Share on other sites

On 2023-04-21 at 21:49, Bebop said:

Nej, det är inte min bil. Möjligen har jag något negativ någonstans men jag har aldrig varit någon bilentusiast på det viset. Samtidigt är det lite kul att minnas tillbaka. Precis som fjuniga ungdomar idag, så förvanskade jag utseendet i syfte att göra utseendet häftigare - i själva verket blev det tvärtom men den insikten fanns inte då. I mitt fall sprayade jag detaljer på instrumentbrädan i mattsvart och använde plastfanér föreställande jakaranda. Det gällde ju att ligga på topp…

 

 

OK, då förstår jag.

 

Som tonåring och nybliven körkortsägare på den tiden så ville man ju alltid "hotta" upp bilen lite grann då man vanligtvis tyckte att originalet såg lite "gubbigt" ut. Bara en sådan sak som att borra hål i stötfångaren fram för att sätta dit lite tuffa extraljus eller borra upp instrumentbrädan för att montera dit ett gäng instrument som varvräknare, oljetrycksmätare, oljetempmätare, amperemätare, vattentempmätare, laddtrycksmätare mm mm var ju supertufft på den tiden på de billiga bilar vi köpte. Men en dödssynd för bilsamlare idag som ska försöka återställa bilen till originalskick.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag gillar nog gamla bilar lika mycket som jag gillar gammal "stereo HiFi" dvs MYCKET.  :sunglasses:

 

Så jag tänkte posta lite bilder framöver från mitt nästintill oändliga fotograferande, åtminstone från sekelskiftet och framåt då man slapp de gamla filmrullarna och vi gick över till digital lagring av bilderna. Jag är som synes en (glad  :grin: ) amatörfotograf och alla bilder jag kommer att lägga ut har jag fotat själv dvs det är jag som är upphovsmannen till bilderna.

Öland är ju inte bara känt som ett turistlandskap utan kanske ännu mer känt för bilälskare eftersom väldigt många av alla märkesklubbar förlägger sina årliga träffar till ön och därför har vi väldigt många bilutställningar, cruising mm.

 

Först ut blir en gammal TATRAPLAN T600 - årsmodell 1950. Tatraplan byggdes bara tre år mellan 1949 - 1952. Modellen byggdes hos den dåvarande tjeckoslovakiska Škoda-fabriken.

 

bilutstallning-borgholm-elektronikfreak-

 

bilutstallning-borgholm-elektronikfreak-

 

bilutstallning-borgholm-elektronikfreak-

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...