Jump to content

Halloween för vuxna ???


P-pan

Recommended Posts

GlödtrådDSC_7548_12277_004116 (kopia).jpg

 

En kuslig årstid kräva värmande dryck, stadig mat och lite musik...

men framför allt trevligt sällskap.

Och vem har sagt att halloween endast ska vara för barn ?

Vi var några som vågade trotsa spöken, gastar och skällande hundar för en stunds

hifi-snack och musiklyssnande.

Den här träffen gick nog, på mer än ett sätt, i läckergommens tecken... ?

 

 

:1778652127_musicalnotes: 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet faktiskt inte riktigt i vilken ende jag ska börja men eftersom jag var rejält hungrig vid min ankomst

så får köket bli startpunkten till denna lilla berättelse...

 

KöketDSC_7536_12266_004120.JPG

 

Man kan ju, vid en första anblick, nästan tro att här huserar en nära släkting till Edward Scissorhands.... :NailBiting:

Just denna släkting verkar i så fall tagit fasta på matlagning i stället för att "frisera" sina gästers håriga kalufser.

Jag var lite orolig ett tag då det var länge sedan jag besökte någon barberare men som vanligt kamouflerade

jag mina grå testar under kepsen... det skulle visa sig fungera bra :764080937_hotface:

 

Värden var i full gång med att skala potatis... vad är en middag egentligen utan potatis ?

Ett fundament så gott som något annat i den svenska matlagningen :tongue:

 

KöketDSC_7534_12264_004118.JPG

 

 

KöketDSC_7535_12265_004119.JPG

 

KöketDSC_7538_12268_004122.JPG

 

Ska vi misstänka att här serveras potatismos kanske ?

Tja, varför inte... lite korv och en klick räksallad i ett tunnbröd och jag blir nöjd i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

Tunnbrödsrulle var det kanske ja... ?

Nu såg jag dessvärre inga korvar men väl ett råämne som skulle kunna bli... :dry:

 

KöketDSC_7532_12262_004124.JPG

 

 

Räksallad... hoppsan den där måste väl ändå vara till efter rätten ? ..

KöketDSC_7540_12270_004125.JPG

 

Ingen deg till brödet på gång... ?

KöketDSC_7541_12271_004126.JPG

 

Och dessutom hade potatisen fått sällskap på spisen...

KöketDSC_7543_12273_004123.JPG

 

Nähe... det blir nog ingen tunnbrödsrulle... :(

Och jag som bara älskar denna anrättning, men med några (rätt många) undantag :tongue:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JWE said:

Slående likheter mellan kakel och bänkskiva i detta inlägg. Coincident? I think not. :sherlok:

 

KöketDSC_7546_12275_004128.JPG

 

Inte många olikheter där nej.

Och visst är det hemma hos Daniel som detta mat och musikmöte äger rum :)

Jag törs nog säga att maten fick ta den större platsen den här gången, om inte annat så kändes det så i magtrakten efter huvudrätten.

Men vi hann med lite musik också...

 

  KöketDSC_7563_12289_004127.JPG

Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, P-pan said:

 

Inte många olikheter där nej.

Och visst är det hemma hos Daniel som detta mat och musikmöte äger rum :)

Jag törs nog säga att maten fick ta den större platsen den här gången, om inte annat så kändes det så i magtrakten efter huvudrätten.

Men vi hann med lite musik också...

 

 

 

Det var ju tur eftersom det är ett unikt bra system att lyssna på musik till. :64: 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, P-pan said:

 

Inte många olikheter där nej.

Och visst är det hemma hos Daniel som detta mat och musikmöte äger rum :)

Jag törs nog säga att maten fick ta den större platsen den här gången, om inte annat så kändes det så i magtrakten efter huvudrätten.

Men vi hann med lite musik också...

 

  KöketDSC_7563_12289_004127.JPG

Det beror lite på när man gick hem.🤔

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, figge said:

Det beror lite på när man gick hem.🤔

 

Så sant, jag avvek ju först vilket hade sin förklaring i att jag blev hämtad av min privata chaufför.

Får vara väldigt tacksam för det jag fick med mig av kvällen ändå skulle jag tro.

Link to comment
Share on other sites

För er som inte blivit mätta av @byZan påbörjade kokbok i ämnet "high end mat" så kommer här lite mer bilder och förslag på mat.

 

Fläsket ser ju nästan klart ut...

MatDSC_7552_12278_004130.JPG

 

Jag tror kökspersonalen hade lite att göra med rengöring av ugnsglas efter att den här rätten stekts klart :unsure:

 

En liten öl och lök-röra på det...

MatDSC_7553_12279_004131.JPG

 

Något gott att dricka...

MatDSC_7555_12281_004132.JPG

 

Den riojan var inte alls dum om jag förstod saken rätt.

 

Potatismosen på plats och så... äntligen klart för "start"... :tongue:

 

MatDSC_7556_12282_004133.JPG

 

Och så var det snart överstökat...

MatDSC_7559_12285_004134.JPG

 

Nu hoppas jag att @Daniel kan flika in med ett lite bättre recept och tips angående tillagning av denna

mycket utsökta middag.

Jag var nästan mätt i två dagar efter den tallriken + en kanske "liten, liten" x-tra portion  ;)

 

Ni får ha överseende med bildkvalitén ser jag nu.

Det var ett visst mått av mysbelysning i både kök och lyssningsdomänen och jag körde som vanligt handhållen kamera utan blixt :)

 

Link to comment
Share on other sites

Det kan jag @P-pan:1952293183_slightlysmilingface:

 

Konfiterad fläsksida på Rolfs köks vis, med några små tillägg, förenklingar och tweaks. (bättre kablar till ugnen) Rätt enkel mat, det mesta sköter sig själv i ugnen. 

 

Konfitera hela fläsksidor (som du gnider in i salt, svålen neråt) i rapsolja och ankfett (+ goda saker som timjan, lök, vitlök, morötter, lagerblad, svartpepparkorn)  i ugn, 95 grader ca 7 timmar, ta ut lägg i press en stund (över natten i kyl om tid finns, jag lät den stå i ca en timme), skär upp i bitar, lägg i en form med svålen upp. Kör någon timme till, tills svålen blir krispig, och exploderar lite. ;-) Tvätta ugnen är inte så trist. :1783286438_clownface:

 

Servera med:

• Potatismos med lite tryffeloja i. Gör gärna mosen på bakpotatis så blir den mindre klistrig och mer fluffig

• Spetskålssallad i Champagnevinäger, lite olivolja och salt

• Ölkokt lök, med lite kalvbuljong. 

• Rödkålssallad med chili eller jalapeno, rostade pumpakärnor, olivolja, mycket rödvinsvinäger, och några dropper sesamolja om man vill. Det förhöjer nötsmaken. 

 

Det ena vinet var en klassisk Rioja, men en 2009. Så den var lite kul av den anledningen. Sen drack vi en ny bekantskap för mig, som @AlfaGTV hade med sig. En Pardelasses 2015 från Priorat, och en mycket god Barolo, som @figge hade med sig. Om jag inte missminner mig.

 

@P-pan Hade med sig familjens hemliga äppelpaj och vaniljsås. Den är otroligt god. Ett litet glas Sauternes till den, sen kaffe, grappa och musik. 

 

Tack för en trevlig kväll till alla inblandade. Kul att få vara med som en helt vanlig musik och hifi-älskare, utanför jobbet så att säga. Det uppskattar jag mycket. 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Daniel said:

P-pan Hade med sig familjens hemliga äppelpaj och vaniljsås. Den är otroligt god. Ett litet glas Sauternes till den, sen kaffe, grappa och musik.

 

Pajen brukar vara uppskattad och det är ju bra :)

 

MatDSC_7582_12306_004136.JPG

 

MatDSC_7581_12305_004135.JPG

 

Innan jag går vidare med de lite mer hifi-betonade göromålen så måste jag få visa en lite mer överskådlig

bild på Daniels kök...

 

KöketDSC_7537_12267_004121.JPG

 

Mycket smakfull inredning om någon skulle fråga mig och man kan ju redan här "se" att maten kommer att smaka underbart gott :cool:

Tack för maten @Daniel, den menyn kommer jag att ta med mig hem och öva på :331706287_thumbsup:

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, lindome said:

@P-pan Får vi lite hifibilder nu? Jag blir mätt bara av att se alla matbilder:1952293183_slightlysmilingface:

Närbilder på vinylpelare, LP, bandspelare osv är också viktigt!!

 

Själv blir jag raka motsatsen... hungrig.

 

Men visst ska vi titta på lite hifi-bilder också :)

Jag kan ju börja med att "tvätta" förra bilden på högtalarkabeln från Nordost...

 

NordostDSC_7561_12287_004129.JPG

 

... fina små "motorvägar" det där.

 

HifiDSC_7569_12294_004137.JPG

 

Och vid vägs ende tar ett par Yg Sonja 2.2 vid ... tror jag det är  i alla fall ?

HifiDSC_7570_12295_004138.JPG

 

"Suddig-gubben" som skymtar till vänster ser ut att vara @figge

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-05 at 09:06, Daniel said:

Det kan jag @P-pan:1952293183_slightlysmilingface:

 

Konfiterad fläsksida på Rolfs köks vis, med några små tillägg, förenklingar och tweaks. (bättre kablar till ugnen) Rätt enkel mat, det mesta sköter sig själv i ugnen. 

 

Konfitera hela fläsksidor (som du gnider in i salt, svålen neråt) i rapsolja och ankfett (+ goda saker som timjan, lök, vitlök, morötter, lagerblad, svartpepparkorn)  i ugn, 95 grader ca 7 timmar, ta ut lägg i press en stund (över natten i kyl om tid finns, jag lät den stå i ca en timme), skär upp i bitar, lägg i en form med svålen upp. Kör någon timme till, tills svålen blir krispig, och exploderar lite. ;-) Tvätta ugnen är inte så trist. :1783286438_clownface:

 

Servera med:

• Potatismos med lite tryffeloja i. Gör gärna mosen på bakpotatis så blir den mindre klistrig och mer fluffig

• Spetskålssallad i Champagnevinäger, lite olivolja och salt

• Ölkokt lök, med lite kalvbuljong. 

• Rödkålssallad med chili eller jalapeno, rostade pumpakärnor, olivolja, mycket rödvinsvinäger, och några dropper sesamolja om man vill. Det förhöjer nötsmaken. 

 

Det ena vinet var en klassisk Rioja, men en 2009. Så den var lite kul av den anledningen. Sen drack vi en ny bekantskap för mig, som @AlfaGTV hade med sig. En Pardelasses 2015 från Priorat, och en mycket god Barolo, som @figge hade med sig. Om jag inte missminner mig.

 

@P-pan Hade med sig familjens hemliga äppelpaj och vaniljsås. Den är otroligt god. Ett litet glas Sauternes till den, sen kaffe, grappa och musik. 

 

Tack för en trevlig kväll till alla inblandade. Kul att få vara med som en helt vanlig musik och hifi-älskare, utanför jobbet så att säga. Det uppskattar jag mycket. 

 

Det var en Barbera d’Asti.

Barbera d’Asti

Link to comment
Share on other sites

"Styrdon" med lite tyngd och genomtänkt design sitter sällan fel...

 

FjärrDSC_7578_12302_004141.JPG

 

Själv är jag lite less på alla dessa "plastaskar" som inte har rätta känslan.

Inte för att det påverkar ljudet nämnvärt men det är någonting med helhetskänslan som jag tycker mig sakna om fjärrkontrollen ligger för lätt i handen.

Nu är denna fjärr från Aesthetix ett x-tra tillbehör, åtminstone tror jag det... Daniel får rätta mig om så skulle vara fel.

Men oavsett så har den helt klart rätt känsla och matchar resten av elektroniken på ett långt bättre sätt än den lilla plastgrunkan som medföljer. Oavsett så måste den nog fram ibland ändå eftersom samtliga funktioner inte finns med i den mer påskostade HRC-3 som syns på bilden här ovan.

Alla tillbehör räknas brukar det ju heta... :cool:

 

FjärrDSC_7574_12298_004142.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, AlfaGTV said:

Tack @P-pan för fina bilder och skriverier! Givetvis stort tack till värden för en kanontrevlig kväll! Jag kommer prova göra den konfiterade fläsksidan, vansinnigt gott! :) Och musikåtergivningen skämdes ju inte för sig heller! (Milt sagt!)

 

Tack till dig också @AlfaGTV och alla ni andra så klart.

 

Nej musikåtergivningen skämdes verkligen inte för sig så vi bör nog försöka bena ut den också...

även om fläsket nog var än lite godare att plocka på sina... ben :tongue:

 

HifiKopia.jpg

 

Som ni märker så leker jag en del med bilderna och det är bara för att jag lyckats hitta lite nya "knappar" i Photoshop.

Lite kul tycker jag, även om en viss otydlighet inträder, faller det i ondo får jag väl ändra lite ?

Jag kan garantera att denna otydlighet inte på något sätt har något samband med hur musiken presenteras hemma hos Daniel.

 

HifiDSC_7562_12288_004144.JPG

 

Här står ju ett antal olika skivspelare av rang.

Vi började väl med att lyssna till den nya SME-snurran som lät riktigt bra. Nu minns jag inte riktigt vad vi

fick oss serverade för sorts musik men det kan ha varit något med Prince ... @Daniel kan nog minnas bättre

då han stod för kvällens plattvändande ?

Efter någon låt eller två så fick samma vinylspår åka ett par varv under Atlas-pickupen som satt monterad på

Brinkmann-spelaren... det blev faktiskt lite bättre grepp och fart i hela anrättningen :o

Jag brydde mig inte så mycket med att samla in allt för mycket data om de respektive spelarna eftersom jag tog

lite för givet att vår värd skulle kunna fylla på med de uppgifterna, lite så här i efterhand... hoppas jag :)

 

HifiDSC_7566_12291_004145.JPG

 

Det här systemet består ju nu av väldigt många elektronrör längs med hela signalkedjan och hur dessa kan få YG-högtalarna att lämna ifrån sig så pass mycket dynamik är lite att förundras över i min värld.

Nu har jag ju inte så mycket till erfarenhet på just området rör men jag får antaga att det är högtalarna som står för merparten av dynamiken :39: ?

Oavsett det så blev jag lätt överrumplad av den myriad av detaljer som får plats i den stora ljudscen som presenteras.

Allt och alla som finns med på inspelningen har sina nästan exakta platser och det är en väldigt påtaglig närvaro i hur musiken framförs.

Röst och sånginsatser har ett väldigt naturligt och nästan spöklikt tredimensionellt "häng" mellan högtalarna.

Elektroniken från Aesthetix och Brinkmann gör ett fantastiskt jobb tillsammans.

Här har Daniel verkligen lyckats väl med matchningen av de två... okej YG får väl också vara med på ett hörn och det kan ju också vara så att kablarna från Nordost har ett finger med i spelet.

Eller så var det vinet... :65:

 

HifiDSC_7567_12292_004146.JPG

 

Jag ska väl för ordningens skull, men kanske mest för er rullbandsentusiaster, också nämna att den fina R2R-mackapären från Revox aldrig fick vara i tjänst under kvällen... åtminstone inte så länge jag fick vara med.

Men jag tror de flesta av kvällens gäster fick gott om välljud ändå, vinylen klarade den uppgiften galant, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Tror öppningsspåret var den nysläppta och remastrade Sign of the times med Prince. Den låter faktiskt bra @Apexorca. Även den remastrade Purple rain är acceptabel, inte bra bra, men ok. Jag tänkt på din tråd där du skrev lite om detta i samband med rullband. Vi körde dock inga rullband under kvällen.  

 

 

Link to comment
Share on other sites

21 hours ago, P-pan said:

"Styrdon" med lite tyngd och genomtänkt design sitter sällan fel...

 

FjärrDSC_7578_12302_004141.JPG

 

Nu är denna fjärr från Aesthetix ett x-tra tillbehör, åtminstone tror jag det... Daniel får rätta mig om så skulle vara fel.

 

 

På alla nya produkter i Eclipse utförande och den integrerade Mimas ingår fjärren. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Daniel said:

Tror öppningsspåret var den nysläppta och remastrade Sign of the times med Prince. Den låter faktiskt bra @Apexorca. Även den remastrade Purple rain är acceptabel, inte bra bra, men ok. Jag tänkt på din tråd där du skrev lite om detta i samband med rullband. Vi körde dock inga rullband under kvällen.  

 

 

 

Kul.

Jag har ju bara en tidig pressning och rullbandsmasterkopian lät lika illa. Musiken är ju bra och de har säkert putsat på mastern på nypressarna du har. De nya masterbandkopiorna hade varit kul att höra om det finns analoga mastrar på dem. Dina remastrade nypressar låter säkert bättre än rullbandet jag hörde. 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Apexorca said:

Musiken är ju bra och de har säkert putsat på mastern på nypressarna du har.

Den är inspelad 1987 så jag tror att den är inspelad digitalt och kanske mastrad analogt eller tvärt om(?). De flesta ommastringar som görs idag görs digitalt. De tycker jag är rätt ointressanta att ha på band.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Den är inspelad 1987 så jag tror att den är inspelad digitalt och kanske mastrad analogt eller tvärt om(?). De flesta ommastringar som görs idag görs digitalt. De tycker jag är rätt ointressanta att ha på band.

 

Både ja och nej tänker jag, men mest nej faktiskt. Om den digitala mastern är riktigt bra kan det låta bättre på rullband än på tex CD eller vinyl. När jag var hos Opus 3 lyssnade vi på digitalmastrar uppspelade både digitalt och koopierade till rullband. Rullbandsuppspelningen var inte sämre. Det blir en annan känsla i ljudet ändå via en så bra analog signalkälla. Men jag tycker de analogt inspelade mastrarna hade mer rymd, perspektiv och bättre klang i instrument mm än de digitala mastrarna.

Jag köpte med mig musik från analoga och digitala mastrar, båda kopierade på rullband. Hemma hos mig är det ingen tvekan om att de analoga mastrarna låter bättre. 

Jag misstänker att en rullbandspelare ger något till musiken som blir härligare att höra på även om det är en digital inspelning från början. 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...