Jump to content

Recommended Posts

I spåren av min färd in i den mörka sidan av kraften har nu turen kommit till RIAA. Jag var helt enkelt nyfiken på vad som skulle hända. Jag hade ju sålt av min JJ-trio där det inbyggda RIAAt i försteget tjänstgjort under lång tid. Tillsammans med den utmärkta Allnic aut-2000. 

Peo på forumet och jag har under flera år haft återkommande samtal då och då. Han har då antytt sin förkärlek för transistorer och även på sitt ödmjuka sätt antytt att SUT inte bara har fördelar..... 

Nåväl i mitt hem finns även en EAR 834 P deluxe. Denna fick tillsammans med Allnic nu tjänstgöra. Kombon var snäppet bättre än de; inbyggda Yoshino SUTen. Iofs en smaksak. Nyfikenheten var dock stor så jaglånade hem den modest prissatta Huei från Dac specialisterna Chord.

Det första som slog mig var precisionen i ljudbilden, nästa inblick var nyanseringen och fraseringen. Visst EAR hade mer organisk närvaro och live känslan i form av intim klubb var väldigt realistisk. Med Huei fick jag i jämförelse en mer klinisk presentation. Dock inte hård eller kall, nej snarare med en lätt värme. I presentationen av klassisk musik flyttades jag några rader längre bak än med EAR där jag var bänkad på första rad, nästan i orkesterdiket ibland. 

En tanke slog mig, Allnic med Huei i MM-läge? Aha rörkänslan kom tillbaka, mer fysik, större ljud, närmre, rikare på något sätt. Vinnarkombo? Ja ett tag tills jag blev varse att den maffiga presentationen av tex ståbas och bassektionen på klassiska verk inte längre var lika nyanserade och lite.... svulstiga. Hmm växlade snabbt till MC och nu förstod jag vad många som uttryckte skepsis mot SUTar menade. Basen utan SUT var mycket mer detaljrik, hade bättre nyansering och var tightare. 

Med mina Maggies hade detta varit walkover till SUTens fördel tror jag då de är lite ”slanka” i sin natur. Med mina nya Avantgarder var det dock tydligt vilken kombo eller vilket läge som var bäst. 

En Anna bra grej med Huei är att den genom knapptryckningar medger ändring av gain i hela 8 steg.

Återkommer med bilder och mer info.....

5486250B-5EE8-4806-9570-12C39EBE78BF.jpeg

Link to post
Share on other sites

Ok... igång med lite bilder o fortsättning. 
det fina med olika gain? Jo.

instiktivt vill man ju ha full spätta, så högt som möjligt men relativt snart visade det sig att jag fördrog lägre förstärkning 60 till 64db gain. Men efter ett tag med olika experiment visade det sig att vissa skivor gagnades av ännu lägre gain 58db. Vad händer då kan man fråga sig? Jo det finns en perfekt gain för varje skiva och ibland t.o.m. olika spår på samma skiva. För hög gain skapar ett plattare ljud utan luft ,mer pang på. Vissa skivor/ spår mår bra av detta andra måste få till rätt headroom. Jag har en hatskiva med solopiano som jag aldrig lyckats få att spela riktigt bra, men med endast 50db i gain låter den perfekt! Alltså gain på RIAAt oavsett volymen på försteget. 
med fyra lysande knappar som ändrar färg ändrar man inställningarna dvs ”on fly” viss försiktighet med volymen tycker jag man kan iakttaga dock. 
Så gain är ett verktyg jag numera använder flitigt. 

2BDE7DF7-D18B-4AEF-A75B-AC4DD1A54FF5.jpeg

Link to post
Share on other sites
2 hours ago, Adagio said:

Basen utan SUT var mycket mer detaljrik, hade bättre nyansering och var tightare. 

Med mina Maggies hade detta varit walkover till SUTens fördel tror jag då de är lite ”slanka” i sin natur.

Jag förstår inte ovan, hur kan det bli WO till SUTens fördel när du beskriver som att allt blir bättre utan den?

 

Tack för intressant läsning!

 

Link to post
Share on other sites

Andra inställningar är impedansen samt en rumbleknapp, mer om den sen.

impedansen är inga konstigheter, man väljer den rekommenderade lasten. Som ni ser kan man även lägga till en liten kapacitans, detta gör att extra vassa skivor blir lite mer lättlyssnade. I 99% använder jag inte denna men jag har några skivor som faktiskt ligger på gränsen och vissa dagar är denna funktion det som gör en skiva njutbar. 

1F574906-8612-463C-A15A-D858A7E74B45.jpeg

Link to post
Share on other sites
1 minute ago, j_bloom said:

Jag förstår inte ovan, hur kan det bli WO till SUTens fördel när du beskriver som att allt blir bättre utan den?

 

Tack för intressant läsning!

 

Med maggisarna som inte förmedlar samma fysik i basen, blir lite extra bas även om den inte är nyanserad en trevlig faktor. Så i ett tidigare liv skulle jag sagt att SUT är nödvändigt jag har t.o.m. sagt att det är så. 

Link to post
Share on other sites

Knappen längst till vänster är väljare för MM och MC. Knappen bredvid är den sk rumble. I början vägrade jag använda den. 
men faktum är att den gör musiken ännu mer utmejslad.

det är ett filter som cancellerar all signal från motsatt kanal. Detta möjliggörs eftersom RIAA t är helt balanserat, men funktionen fungerar med både RCA och XLR. 
Första intrycket är att Man tappar lite musikalitet men ju mer man lyssnar desto mer inser iaf jag att denna funktion möjliggör ännu bättre insikt i det inspelade materialet. 

913661CA-DBE6-44CB-9DF3-2BF43BFADE4F.jpeg

Link to post
Share on other sites

Är jag då nöjd? 
Ja det måste jag säga, saknar jag rörens magi, ja lite ibland. 
Men graden av neutralitet, insikt och klang gör att detta steg utökat min skivsamling rejält. Bra många fler skivor är betydligt lättare att lyssna på, att förstå rent musikaliskt. 
Svärtan och frånvaron av brus, sus ytljud mm är nog det bästa jag hittills hört. Självklart finns det många finare och dyrare RIAA där ute som klarar samma saker och säkert gör saker ännu bättre. Men detta RIAA gör allt jag vill med bravur och jag känner att jag lätt kan tillgodose mig en riktigt högupplösande pickupp i framtiden utan att riskera att det blir för på. 
För det är en sak med detta RIAA, det blir aldrig aggressivt, vissa kan nog tycka att det saknar lite farlighet och dynamik. Kanske stämmer det men vid ett crescendo blir det aldrig obehagligt, musiken växer men bibehåller överskådligheten igenom hela crescendot, med andra RIAA har jag ibland känt  att orkestern är på väg att välta över en och att jag förlorar förmågan att observera såväl det musikaliska skeendet som förmågan att urskilja enstaka instrument. Jag känner igen lite av karaktären från mitt gamla Lukaschek PP1 som jag gillade skarpt. Tyvärr hade det en låst impedans som var anpassad till Benz från Wood och uppåt, då hade jag iofs Benz LP men ville inte vara låst vid ett märke. Sen blev jag i samma veva rörfrälst.  

Link to post
Share on other sites

För min del handlar SUT om att få till bäst anpassning givet den pickup och riaa man har. När jag använder Ortofons Windfeld får jag till det bättre med SUT och därifrån till min riaas MM-ingång. Just nu spelar jag med Koetsu Rosewood. Den kör jag direkt till riians linjesteg för MC. Koetsuns utspänning är för hög för att passa min SUT (Ortofon RE 80 SE). Med den fantastiska och flexibla riian som @Peo har hade jag troligen inte behövt någon SUT till Winfeld.

Link to post
Share on other sites

Otroligt spännande läsning!!!!!  Tror aldrig jag läst tidigare om någon som experimenterar med gain på detta sätt. Kul att du också funnit nytta med "No No" knappen Rumble. Den brukar jag anse vara för folk med gamla mellanhjulsskivspelare där man vill ha bort lager- och hjulljud.  Och kapacitans, det brukar man ju bara använda på MM pickuper. Ja din grundlighet och nyfikenhet i detta har verkligen lärt mig något och gjort mig nyfiken.

Link to post
Share on other sites
6 hours ago, Akkelis Audio said:

Otroligt spännande läsning!!!!!  Tror aldrig jag läst tidigare om någon som experimenterar med gain på detta sätt. Kul att du också funnit nytta med "No No" knappen Rumble. Den brukar jag anse vara för folk med gamla mellanhjulsskivspelare där man vill ha bort lager- och hjulljud.  Och kapacitans, det brukar man ju bara använda på MM pickuper. Ja din grundlighet och nyfikenhet i detta har verkligen lärt mig något och gjort mig nyfiken.

Jag tänkte också att det var en big no no, men jag var nyfiken efter att ha läst hur den fungerar, när den jämför in och ut och tar bort det som smittar över. Det är ju inte en subsonic-filterknapp som man sett tidigare. Skillnaden blir helt enkelt ännu renare bas, eller snarare mer artikulerad och bättre nyanserad dito. Vid en A B jämförelse är det lätt att avfärda Rumbleknappen eftersom ljudet blir liiite slankare och inte lika expansivt. Men om man jämför kritiskt och nyktert inser iaf jag att jag hör mer av vad som verkligen ligger i spåret. 

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...