Jump to content

Klocktråden


Recommended Posts

Den här tror jag inte jag visat tidigare?:

971265BB-3300-4543-8B35-C59152BFF638.thumb.jpeg.5991362cab8cb3dd2e1967ea0d4d2569.jpeg

Det är en Seiko GPS Solar Astron. Rätt high tech faktiskt, synkar dagligen mot GPS-satelliterna när den utsätts för dagsljus. Och dagsljuset laddar också batteriet. Den hittar rätt tidszon och anpassar efter sommartid automatiskt och eftersom GPS-systemets tidshållning är helt makabert exakt är även denna klocka mer eller mindre lika säkert som ett atomur.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Den här tror jag inte jag visat tidigare?:

971265BB-3300-4543-8B35-C59152BFF638.thumb.jpeg.5991362cab8cb3dd2e1967ea0d4d2569.jpeg

Det är en Seiko GPS Solar Astron. Rätt high tech faktiskt, synkar dagligen mot GPS-satelliterna när den utsätts för dagsljus. Och dagsljuset laddar också batteriet. Den hittar rätt tidszon och anpassar efter sommartid automatiskt och eftersom GPS-systemets tidshållning är helt makabert exakt är även denna klocka mer eller mindre lika säkert som ett atomur.

Den var snygg... Jag funderade på en sådan med för ett tag sedan när dom reade ut dom på Klockmaster.se vissa av förra generationen... Just denna påminner en del om min gamla Aqua Terra fast mer Space-ad.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hittade en Aqua Terra idag för strax över 10 tusen, men hade ingen login där så jag avvaktade lite. Den hade precis lagts upp och sen nu när jag kollade var den såld. Var en Automatic utan box eller papper. Men värdet var ju desto högre än priset. Man såg att den var nyare än 2015 för ränderna på urtavlan var åt lodräta hållet istället för vågräta osv...

 

Bläää :Cry:

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, AlfaGTV said:

Du skulle huggit den!

Jag tröstar dig med en bild på en av mina oldie'sar!

 

E615058D-6BDB-40B1-BA70-1EAF8DF23644.jpeg

Tack! :) Ja, jag vet ju ungefär vad en Quartz ligger på utan box o papper idag, och man ser tex på Uret Vintage att dessa åker upp i pris snarare än sjunker. Har sett den jag hade som var en Quartz som jag gav 22.1k för i butik år 2016... Att dessa kan man få ge 28k för idag om dom är I fint skick :)

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, AlfaGTV said:

Varför? Vad är det du gillar med dessa? :) 

Och det är en ärlig fråga, inte kritik eller nedvärderande! 

 

Jag bidrar med en av mina egna favvo-quartzar! Lite "bläffig" men fasen så cool:

D3CE8745-EBB1-4625-8197-9E653073209D.thumb.jpeg.16d19f52cb14b20f1efb12bf3ff41dec.jpeg

På fjället i förra veckan!

Jag gillar när man får gå till Urmakaren o skryta lite när man byter batteri :D Sen ligger dom ofta lägre i pris också, då man har fler utgifter på en månad än bara en :) 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Milstolpe uppnådd! Är man det minsta intresserad av mekaniska klockor känner man nog till "The Moonwatch", alltså den Omega Speedmaster som satt på Neil Armstrongs handled när han klev av stegen från the Eagle den där julidagen för runt 52 år sen. På vår närmaste granne alltså, den som bestämmer tidvattnets flöde, och har tjänat som tidskonstant sedan vi började räkna på sådant! 

Jag är inte egentligen intresserad av de specifika ur som besökt vår närmaste himlakropp, utan konstruktionen i sig och hur en klockmodell har bevarats i stort sett identisk under nära 60år. Hur unikt är inte det i en designbranch?

 

Hursom, det finns ett otal olika versioner av månklockan och mitt val blev den som både ser ut som den Neil hade på sig, och även blottar sitt vackra inre om man tittar noga. Den heter Omega Speedmaster Professional 3572.50.00 och tillverkas inte längre i det här utförandet.

A43A15B5-8A41-43F7-BAC0-1680DFB9A6A6.jpeg

Det är en manuell mekanisk klocka, dvs man drar upp (spänner fjädern) förslagsvis en gång varje dygn. Det är även en kronograf, alltså "att registrera tid" med start/stop och nollställningsknappar ovan och nedanför kronan (den ratt man vrider upp uret med). I övrigt är den knappt vattentät och tack vare Hesalit-glaset på framsidan (en variant av plexi) så är den även ganska känslig för repor. :) Så mycket var det med en av världens mest kända ur när det gäller hållbarhet! 😂

 

Men om man vänder på uret så kan man studera dess "hjärta". och för någon som mig så är det "kärlek" vid första ögonkastet:

266F6AFD-BB57-4605-AB29-A7E2785795BC.jpeg

Det här intresserar och förför mig nästan lika mycket som återgivning av vacker musik!

Link to comment
Share on other sites

@AlfaGTV Det är en klassiker och odödlig mycket bra design. Jag hade gärna haft en. Man kan nerda in alla olika Speedmaster och vilken som ligger närmast orginalet. Detaljer som vilket glas man skall ha, gärna plexiglas som NASA-klockorna hade, skall vara ej vattentät och massvis av andra detaljer. Det kan bli en kul hobby i sig. 

 

 

En klocka är en klocka, ellr är den det?  För mig kittlar det mer med ett mekaniskt ur än quartz eller digitalklocka.

 

Utseendet är en sak. Man ser ju inte urverket i de flesta klockor även om det görs baksidor man kan se in genom. Urverk är jätteroliga att titta på när de jobbar. Vackra också.

Historisk design och utvecklingen till dagens design, den tekniska historiken märket eller en modell har med mekaniska urverk spelar in i upplevelsen av en klocka. Historik gör så med många produkter så klart,  men att en klocka dessutom har en funktion i att visa just tid gör nog fascinationen starkare. 

 

Jag har en Omega Geneve guldklocka med manuell uppdragning min farfar fick när han fyllde 50. Jag har kvar samma krokodilarmband och vårdar klockan ömt och använder den vid högtidliga tillfällen. Den är mycket viktigare för mig än andra föremål som jag ärvt. En speciell klockas unika historik, märkets och modellens historik ger något som bara sitter i skallen och i hjärtat men det är kul.

För mig är klockor nostalgi, vackra konstföremål, smycken och mekaniska underverk som kan visa tid. 

Jag behöver inte någon klocka egentligen, men samtidigt är det det roligaste jag tar på mig på morgonen. 

 

Klockor har en förmåga att bli betydelsefulla för folk. Ta tex karaktären Butch i Pulp Fiction. Han offrade nästan livet för att hämta sin farfars gamla klocka. Paul Newmans gamla Rolex Daytona klocka såldes för mer än begripliga mängder miljoner dollar. Så grejen med en klocka för många och för mig är mer än att den visar tid.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Apexorca said:

Så grejen med en klocka för många och för mig är mer än att den visar tid.

Javisst är det så! För mig är det fascinerande föremål som förenar design, mode, historia och otrolig ingenjörskonst. Det spelar ingen roll att de mekaniska avviker några sekunder om dagen, det är inte det viktiga. Dessutom finns ju, som du beskriver, personliga kopplingar och jag har en känsla av att uren hade en mycket viktig roll i många människors liv bara en eller två generationer före vår. Utan tvekan är quartzur och smartklockor fantastiska tidmätare och en massa andra saker, men de är inte lika intresseväckande.

Men de mekaniska, liksom skivspelare och vinylplattor är för mig mycket fängslande ting!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det är ungefär som Bulova Moonwatch. Misstänker att även den kommer att bli en dyr klocka om 40 år. Nu får man en sån för under 6 tusen spänn och då var ju Speedmastern ingen exklusiv klocka från början utan det blev den senare. Med tanke på att prototypen av Bulovan gjorde samma resa som Speedmastern 1971 med Apollo 15 och Eva - 3.

Link to comment
Share on other sites

Ska se om jag får tag i en Tag Heuer link chronograph senare, begagnad eller om jag gå in på Engströms ur o köper en ny Tag Heuer... Är inte i behov av nån ny klocka men det kan aldrig bli för många så som jag ser det. Ska bli intressant o se vad jag väljer. Tycker själv att man får en rätt cool modell till ganska lågt pris begagnat, men det finns ju nya också som sagt som kan vara av intresse för en själv :D

Link to comment
Share on other sites

Något i stil med den tror jag att det blir senare. Inte nu. Men sen. Nu ska jag handla gott käk istället tänkte jag o inte va en snålgris... När det gäller käket haha. En o annan kabel ska det bli med o nån Denon hi-end lur tänkte jag mig för att inte glömma bort den nya laptopen o vinterparkan... Många projekt för en gammal man... Snart fyllda 38 år... :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
2 hours ago, AlfaGTV said:

Jättefin! Vad är det för verk i den, om du vet?

 

Min -62:a, med 285-verket.

Bra patina på urtavlan, ser inte helt förskräcklig ut som vissa vintageklockor kan göra. Sitter ett 265-verk i den. 

 

86035B27-395A-44B6-9B49-D592313A7E7F.jpeg.d23482e785f353bb78f4f48bcd4c76ee.thumb.jpg.a7ca01ff2add9e4d916f6b4e58b7b974.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hade fest ikväll och fick nöja mig med att glo några gånger på en Submariner... Kan ha varit en Tudor Black Bay också... Svårt att avgöra bara så där när man inte frågar... Var meningen att jag skulle köra med min Rolex som var avsedd att köpas på Engströms Urmakeri nu i Oktober men jag struntade i det... Orkar inte skryta bara för ett enda tillfälle en gång om året. Körde på min Casio istället... Får bli nästa år eller om två år istället då vi bara träffas en gång per år :) En Black Bay kan man ju köpa när som helst, men jag vill ha en Rolex med Gul urtavla eller en Explorer... Men jag ska köpa lite vinflaskor också tänkte jag hehe på bolaget och en vinkyl hade varit najs här uppe i Skybaren så en klocka blir nog Prio 2 skulle jag tro :P Har redan slängt iväg pengar som en gammal Aqua Terra i höst på kläder enbart.... Finns ju hur många intressen som helst att lägga pengar på om man bara vill :)  

 

Link to comment
Share on other sites

En annan sak är att man blir lite smått uttittad av skumma personer om man går runt med nåt som liknar en Datejust här i stan... Har man en Rolex så är det ju iaf inte den äkta man har med sig på stan. Där räcker ju en Stuhrling eller något liknande. Jag vågade ju knappt ha min Aqua Terra på mig ute haha, och när jag hade det så brukade jag ha en långärmad skjorta över... Första gången jag hade den var en sommardag 2016 när det satt en snubbe på en uteservering med några andra, när jag kom gåendes där... så utbrast han... "Åhh j_vlar!" när han fick se den... Idag får man mer kommentarer om IC3:an från Haglöfs för idag kör jag inte med lyxklockor ute, då folk kollar om dom kan sno dom har jag märkt... Räcker ju med att man står o pratar med nån så är dom där, tex på en parkering när man står vid bilen, och det också... även om det bara råkar vara en liknande klocka som dom exklusiva Rolex osv... Jag vet ju att en del kör med lyxklockor men att dom inte vill ha med dom i en tråd som denna och det har jag förståelse för. Sen finns det ju sidor som klocksnack också, så denna tråd har väl mest blivit för några få om man säger så, med klockor för lite mer humana priser även om det finns någon/några dyrgripar så klart med också :)

Link to comment
Share on other sites

On 2021-09-07 at 19:04, AlfaGTV said:

Milstolpe uppnådd! Är man det minsta intresserad av mekaniska klockor känner man nog till "The Moonwatch", alltså den Omega Speedmaster som satt på Neil Armstrongs handled när han klev av stegen från the Eagle den där julidagen för runt 52 år sen. På vår närmaste granne alltså, den som bestämmer tidvattnets flöde, och har tjänat som tidskonstant sedan vi började räkna på sådant! 

Jag är inte egentligen intresserad av de specifika ur som besökt vår närmaste himlakropp, utan konstruktionen i sig och hur en klockmodell har bevarats i stort sett identisk under nära 60år. Hur unikt är inte det i en designbranch?

 

Hursom, det finns ett otal olika versioner av månklockan och mitt val blev den som både ser ut som den Neil hade på sig, och även blottar sitt vackra inre om man tittar noga. Den heter Omega Speedmaster Professional 3572.50.00 och tillverkas inte längre i det här utförandet.

A43A15B5-8A41-43F7-BAC0-1680DFB9A6A6.jpeg

Det är en manuell mekanisk klocka, dvs man drar upp (spänner fjädern) förslagsvis en gång varje dygn. Det är även en kronograf, alltså "att registrera tid" med start/stop och nollställningsknappar ovan och nedanför kronan (den ratt man vrider upp uret med). I övrigt är den knappt vattentät och tack vare Hesalit-glaset på framsidan (en variant av plexi) så är den även ganska känslig för repor. :) Så mycket var det med en av världens mest kända ur när det gäller hållbarhet! 😂

 

Men om man vänder på uret så kan man studera dess "hjärta". och för någon som mig så är det "kärlek" vid första ögonkastet:

266F6AFD-BB57-4605-AB29-A7E2785795BC.jpeg

Det här intresserar och förför mig nästan lika mycket som återgivning av vacker musik!

Har du denna med dig om du är ute på stan? Rosé Guld varianterna är ju inte direkt gratis. En identisk med min Aqua Terra var ju ungefär samma priser som en sån här... Jag får ju skumma blickar om jag har en nära på fake på mig som såna där dom enbart har lånat designen i stort sett fast med annan logga... Så jag går nästan bara med något sånär snarlika...

Link to comment
Share on other sites

  • Hifi_Perrra changed the title to Perrras Klocktråd
  • 1 month later...
  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...