byZan Posted November 13, 2020 Author Share Posted November 13, 2020 13 hours ago, calm said: Vad kör italienarna till sin blodpudding? Knappast lingonsylt!? Bra fråga vad man har till grishuvud och allt annat som ingår, vin kanske? /byZan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Pancetta kanske? Om det inte blir för fett. Pancetta Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 1 hour ago, byZan said: Bra fråga vad man har till grishuvud och allt annat som ingår, vin kanske? /byZan Säkert något toscanskt vin, det finns en del att välja på. I övrigt är det inte uppenbart bra att läsa på innehållsförteckningen för mycket på all mat, för att undvika förutfattade meningar. Griskind är gott, men öronen? Knorrpytt kanske vore gott? Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Fisksoppa ikväll, det är ju fredag. Innan fisken kommer i. MatsT, Apexorca, byZan and 2 others 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 43 minutes ago, figge said: Fisksoppa ikväll Det är smaskens. Vitvin o saffran som bas? figge 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Engelholm Audio Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Revben som grillas på lite lägre temp, ca 150 grader men i ca 3 timmar. Sista 20 min med glacé och lite färsk koriander 🌿 som topping. AlfaGTV, plind and Apexorca 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted November 13, 2020 Share Posted November 13, 2020 Dagens middag en kycklinggryta hämtad från SvD-recept i morgonens tidning. Recept för 6 personer: 750-800 g kycklingfilet 120 g grönkål 1 purjolök i strimlor 1 rödlök i smala klyftor 1 habanero 2 dl torrt vitt vin 200 g färskost, kantarellsmak 3 msk dijonsenap 5 dl vispgrädde 2 dl vatten 1 tsk vitlökspulver Potatis i lite större tärningar, förkokta och stekta i panna. Salt,peppar och lökpulver. Bryn kycklingen i omgångar delad i 4-5 längsgående delar tills de precis fått färg. Smör i stekpanna. Salt och peppar Rensa grönkålen och hacka den tillsammans med purjolöken, rödlöken och habaneron. Bryn grönkålen i smör i en traktörpanna tills den mjuknar, tillsätt purjon, rödlöken och habaneron, slå på vinet och låt fräsa kort. Tillsätt färskost, dijonsenap, vatten och grädde. Salta peppra och tillsätt vitlökspulver. Lägg i den brynta kycklingen och låt koka med i 10 minuter. Klart! Enkelt och gott! Calm figge and MatsT 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 En liten undran, finns det verkligen vitlökspulver idag?😱 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 Det finns men det är bara för dem som har bråttom, det blir bättre med torkade bitar och allra bäst med färsk vitlök förstås. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 31 minutes ago, MatsT said: Det finns men det är bara för dem som har bråttom, det blir bättre med torkade bitar och allra bäst med färsk vitlök förstås. Har man inte tid att skala en vitlök, då kanske man skall tänka över sin planering inför matlagningen. Mise en place, kanske?🧐 Trodde att vitlökspulver försvann redan på 70-talet, får kolla vid nästa besök i matbutiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 47 minutes ago, figge said: En liten undran, finns det verkligen vitlökspulver idag?😱 Vet inte, men jag har i vart fall en burk som säkert är gammal. Vet inte varför man inte anger färsk vitlök istället ? Likaså lökpulver på potatisen. Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 1 hour ago, figge said: Har man inte tid att skala en vitlök, då kanske man skall tänka över sin planering inför matlagningen. Kan inte annat än hålla med... men det fins de där mat enbart handlar om överlevnad och de som bara äter när de är hungriga. Men visst finns det vitlökspulver. Jag kan visst tänka mig att det kan finnas sammanhang där pulver fungerar utmärkt. Jag har inga exempel och använder inte det själv. Däremot har jag bl a citronsalt och tryffelsalt. Sedan har jag hemmagjord trattkantarell- och Karl-Johan-salt. Senapspulver och paprikapulver är också användbara pulvriseringar. Paprikapulver i kycklinggryta och köttfärssoppa ger än annan arom än enbart ”äkta paprika”. Det är liksom en annan grej från ett ursprung. Jag torkar även min egenodlade chili. Man kan göra mycket själv och sen jag gick i pension har det blivit lite av en sport att göra så mycket man kan själv. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 1 hour ago, Bebop said: Kan inte annat än hålla med... men det fins de där mat enbart handlar om överlevnad och de som bara äter när de är hungriga. Men visst finns det vitlökspulver. Jag kan visst tänka mig att det kan finnas sammanhang där pulver fungerar utmärkt. Jag har inga exempel och använder inte det själv. Däremot har jag bl a citronsalt och tryffelsalt. Sedan har jag hemmagjord trattkantarell- och Karl-Johan-salt. Senapspulver och paprikapulver är också användbara pulvriseringar. Paprikapulver i kycklinggryta och köttfärssoppa ger än annan arom än enbart ”äkta paprika”. Det är liksom en annan grej från ett ursprung. Jag torkar även min egenodlade chili. Man kan göra mycket själv och sen jag gick i pension har det blivit lite av en sport att göra så mycket man kan själv. De flesta ”färdiga” saltblandade kryddorna är oftast ganska smakfattiga och överprisade. Guldmedalj för att göra egna blandningar. Svamp och chilifrukter är alltid bra att ha tillgång till i köket. Torkad dragon smakar oftast mer än färsk, annars ett bra tips är att lägga in i vinäger. Bra att ha till Bea. Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vox Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 48 minutes ago, figge said: De flesta ”färdiga” saltblandade kryddorna är oftast ganska smakfattiga och överprisade. Guldmedalj för att göra egna blandningar. Samma sak som med hifi alltså? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lindome Posted November 14, 2020 Share Posted November 14, 2020 Vitlökspulver är inget substitut eller nödlösning - det är bara äckligt o uselt imho figge and Terminator 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted November 15, 2020 Share Posted November 15, 2020 Gårdagens efterrätt, direkt från Deceniets Mästerkock. Bebop 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted November 15, 2020 Share Posted November 15, 2020 On 2020-11-10 at 22:16, Daniel said: Eller varför inte en Saltimbocca. Inte svin, men kalv. 😀 Det var nog 10-15 år sedan jag gjorde en Saltimbocca. Då var det med ett recept med mjöl på köttet. Det var ok men inte bäst. Fick inte till det riktigt tycker jag. Tack för inspirationen @Daniel. Det fick bli Saltimbocca igen. Nu utan mjöl. Det var mycket bättre denna gång. Frugan och ungdomarna gillad det också. Sedan tycker jag det är svårt att snacka mat utan att ta med drycken. Det är ofta kombinationen som gör upplevelsen. Så här blev det igår. Krydda kalvkött med salt och peppar på ena sedan när det bankats ut. Parmaskinka och nyskördade salviablad på andra sidan. Vik ihop och stek medelvarmt i 2 min per sida i olja. Ut med olja och i med vitt vin och gasa ordentligt på spisen. Koka ihop det ett tag och ut med köttet och i med smör i vinet. Polenta till det och lite grönt. Lite extra peppar på var bra. Chateauneuf de Pape borde funka eftersom det passar grymt bra till Salvia. Just detta är ett vin från 2017 passar oss i smak, så det har vi som standardtvin om vi skall ha Chateauneuf de Pape. Rekommenderas. Lufta 6 timmar innan så händer det saker. Ampalang, lindome, byZan and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted November 15, 2020 Share Posted November 15, 2020 Komplettering av maten ovan. Ni undrar kanske om det inte är parmesan någonstans? Jo, i Polentan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Idag blev det en lunchlåda från frysen. Marinerad "Lammstek Provencale" med sås och tillbehör. Ångkokt snöboll, färsk grönsallad och rödvinbärsgelé. Det är väldigt praktiskt att portionspacka lådor till frysen när det blir mer mat än som går åt. Det smakar minst lika bra som vid matlagningstillfället. Det hade varit gott med rödvin också men det blir det inte på en måndagslunch. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Muffin Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 On 2020-11-15 at 10:58, Apexorca said: Det var nog 10-15 år sedan jag gjorde en Saltimbocca. Då var det med ett recept med mjöl på köttet. Det var ok men inte bäst. Fick inte till det riktigt tycker jag. Tack för inspirationen @Daniel. Det fick bli Saltimbocca igen. Nu utan mjöl. Det var mycket bättre denna gång. Frugan och ungdomarna gillad det också. Saltimbocca är smaskens. Första gången jag åt Saltimbocca var när jag blev hembjuden till en arbetskollega från Italien, Luciano Scocco. Han och svenska frun lagade allt från grunden, även förrätten med pasta och ansjovisröra. Whiskey flaskan hann tömmas innan maten serverades och vi var inte på snusen, snarare bakfulla när väl maten serverades. Under tiden blev vi underhållna av 15-årige sonen Mauro Scocco på gitarr och sång, så långa väntan blev förlåtenEfterrätten hembakt nötkaka med typ tre st espresso, då hade klockan hunnit bli tolv på natten och nästa dag var arbetsdag. byZan, Metal, VoicesInMyHead and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 1 hour ago, Muffin said: Saltimbocca är smaskens. Första gången jag åt Saltimbocca var när jag blev hembjuden till en arbetskollega från Italien, Luciano Scocco. Han och svenska frun lagade allt från grunden, även förrätten med pasta och ansjovisröra. Whiskey flaskan hann tömmas innan maten serverades och vi var inte på snusen, snarare bakfulla när väl maten serverades. Under tiden blev vi underhållna av 15-årige sonen Mauro Scocco på gitarr och sång, så långa väntan blev förlåtenEfterrätten hembakt nötkaka med typ tre st espresso, då hade klockan hunnit bli tolv på natten och nästa dag var arbetsdag. Mäktig upplevelse! Muffin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Helgens övning var en av mina absoluta favoriter under höst och vinter. Osso Bucco! Kalvlägg som får koka i tomater, vitt vin och en massa gott, serveras med risotto milanese och gremolata. Italiensk husmanskost när den är som bäst. Hela huset fylls av underbara dofter efter 3-4 timmars koktid i ugnen på låg temperatur. Intages med fördel framför stereon! plind, MatsT and Apexorca 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 Bilderna är sjävförklarande. Men här kommer en instruktion: Osso Bucco Mjöla kalvläggen, stek snällt i olivolja så att de får lite färg och yta, salta och peppra Hacka: Lök Rotselleri Morötter Vitlök Lägg i en ugnsäker form, tillsätt. Tomat (god på burk) 1-2 deciliter vin Lagerblad 2-4 krossade peperoncini kalvbuljong salt och peppar Kör i ugn på 120 grader i ca 4 timmar, mer än 3 timmar i vilket fall. Rör om någon gång under tiden, blir det för bränt på utan lägg över lite aluminiumfolie, blir det för torrt, tillsätt lite vin. Tomatröran ska vara tjock men blöt när den är klar, inte uttorkad. Risotto Milanese. En klassisk risotto med lite saffran i, glöm inte parmesan och en rejäl klick smör på slutet Gremolata Hacka persilja och vitlök, blanda med olivolja, citronsaft och citronzest till en pestolik röra. P-pan, figge, Bebop and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 1 hour ago, Daniel said: Bilderna är sjävförklarande. Fanken också, nu blev jag hungrig igen. Det här var nog sista gången jag kikade in i den här tråden. Svångremmen har liksom börjat ta slut... Funkar det med högtalarkablar istället tro ? Daniel 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daniel Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 5 minutes ago, P-pan said: Fanken också, nu blev jag hungrig igen. Det här var nog sista gången jag kikade in i den här tråden. Svångremmen har liksom börjat ta slut... Funkar det med högtalarkablar istället tro ? Minimum 24 x 20 awg skulle jag tro 🤪 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
byZan Posted November 16, 2020 Author Share Posted November 16, 2020 Vilken idiot jag var som startade denna tråd! Håller med @P-pan om att denna tråd bör man inte kika in i alltför ofta, alltför inspirerande och jag får känslan av att det är dags att nominera alla dessa kockar till ÅRETS MÄSTARKOCK. /byZan JWE, Daniel and Apexorca 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Govinda Posted November 16, 2020 Share Posted November 16, 2020 On 2020-10-28 at 19:48, calle_jr said: Man bråkar inte med slaktaren som jag handlar av ibland När han ropar min nummerlapp är det bara att peka. Det känns som att ev invändningar är förenat med livsfara. Butiksägarna figurerar i lokalpressen, och det är inga trevliga artiklar. I förrgår blev det därför drygt 2kg kalvkotlett i påsen. Inga problem; de sex kalvkotletter som blev över kokte jag i fyra timmar igår. Hälften av det gjorde jag igår en thaisoppa av med buljongen, lök, vitlök, chili, ingefära, gurkmeja, limeblad, shitake, morot, potatis, broccoli, minimajs, vattenkastanj, salladslök, pakchoi, lime, risnudlar, fisksås, koriander. Andra hälften gjorde jag idag en indisk gryta med lök, vitlök, chili, hot curry madras, kummin, kardemumma, morot, selleri, blomkål, kikärter, fikon, kokosgrädde och gröna ärtor. Ätes med basmatiris, nan, mango chutney, yoghurt. Den som gillar indisk mat kan jag rekommendera Pataks pickle. Den finns som mango, lime, chili, mixed, aubergine, garlic mm; Min favorit :-) calle_jr 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MatsT Posted November 18, 2020 Share Posted November 18, 2020 Onsdag är ofta fisk-dag här. Stekt lax med stuvad spenat, enkelt och väldigt gott tycker jag. calm, calle_jr, Ampalang and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
figge Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Kvällens soppa, spenatsoppa. Lök, vitlök som bryntes lite lätt i smör. Spenat, kycklingbuljong och lite gräslök och kyndel. byZan, calle_jr, Daniel and 3 others 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JWE Posted November 19, 2020 Share Posted November 19, 2020 Jäklar vad ni käkar spenat! T.o.m Karl-Alfred hamnar i skymundan! Gott är det, blir kanske en Spenatsoppa till veckan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts