Jump to content

Mat till vardag och fest - recept och tips

Recommended Posts

Konstaterar att dagens lunch med ärtor och fläsk med varm punch blivit inställd pga Corona-läget i Sthlm. Smittspridningen ökar till synes okontrollerat och smittspårningen blir snart meningslös tyvärr. :dead:För en som tillhör riskgruppen så blir musiklyssning och god mat och dryck snart de enda glädjeämnena. Gudskelov så kan det mesta numera beställas till dörren. Skall bli intressant att se vilka läckerheter som dukas upp i tråden framgent, för egen inspiration.:663741902_thinkingface::thumbsup:

Och jag som gått ner några kilo i sommar på bygget!:D

Calm

• Replies 231
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ett kärt ämne och en kul tråd. Mat berör och är viktigt, kan vara helt rätt men också gå helt fel (diagnoser). Historien med industrialisering, halvfabrikat och prispress (kvalitets-begreppet har mer

Och Bourgogne till det förstås. 

Fisk är stapelvara hos oss, minst 3 gånger i veckan. Vi är också bortskämda med ett rökeri i grannbyn. Förra veckan gjorde jag en pastasås på kallrökt lax. Ikväll blev det potatiskaka men kallrökt lax

Posted Images

Idag blir det Hälleflundra med ris och en sallad enligt följande för 2 pers.

Ställ ugnen 225gr, lägg sedan fisken ca 300gr i en ugnsfast form, lägg på svart kaviar, blanda 2 dl vispgrädde med 3 msk grovkornig gästabudssenap (stark söt senap). Slå detta över fisken och in i ugnen i 20 min medan riset kokar. Salta och peppra efter behag när ni smakat. till det kan en vanlig sallad med tomat, fetaost och svarta oliver fungera bra. Valfri dryck intages efter behag. 

Ska försöka få in en bild senare…….?

/byZan

Kvällens ingredienser...

Tomatpuré, olja, tärnad kallrökt lax från hel bit (ca 200 g för två), crème fraich (1,5 dl), vitpeppar, dragon (saknas på bilden), bavette, bladselleri, röd paprika, vitlök, chili, purjolök, halv citron, scharlottenlök, dill och ca 1 dl vit vin eller 2 tsk vitvinsvinäger.

8F7DB9BC-6116-428A-9F3D-61FAF89F5282.jpeg

1. Börja med att mjukfräsa scharlottenlök, skivad vitlök och 1 msk tomatpurè i olja ca 5 minuter utan att det får färg. Genom denna operation släpper du ut sötman ur löken plus att tomatpurén tappar sin beska.
  2. Tillsätt sedan 1 dl vitt vin och låt reducera till ungefär hälften. Du kan också hälla i 1/2 msk fiskbuljong.
  3. Pressa ner citronsaften och tillsätt övriga grönsaker utom chili och dill. Tillsätt ett knappt kryddmått vitpeppar. Tillsätt också 1/2 msk torkad dragon. Vänta med fisken. Låt koka lugnt på svag värme samtidigt som du sätter på vatten till bavetten. 
  4. När vattnet kokar lägger du i bavetten och låt koka 8 minuter.
  5. När 5 minuter återstår lägger du i laxbitarna i såsen och höj värmen på pastasåsen något.
  6. När pastan är klar slår du av vattnet och blandar i en äggula och rör runt. Dra några varv med pepparkvarnen och lägg upp pastan i varsin tallrik.
  7. Häll på laxpastasåsen. Toppa med dill och tunna chiliringar.
  8. Servera med vitt vin

Totaltid ca 30 minuter och det är supergott med den rökta laxen med syran från citron och crème fraich och övriga aromer. Om du tycker såsen är för tjock så späd lite med vin, grädde och eller olja.

1BC8F99C-1BF2-4AEA-B5A9-91CFFFD14299.jpeg

Testade 330.000 Scoville häromkvällen när jag skulle krydda min pasta med köttfärssås och då är pepparsprej på runt 1 miljon scoville. Det var tydligen världens starkaste BBQ sås för ett antal år sedan. Det var bara något vi hade i gömmorna. Jag fick rycka in med filmjölk till mig själv som efterrätt. Det var en upplevelse som heter duga hehe :D Senare tog jag en grillkorv o delade för att göra om samma sak en timma senare, och spritsa den inuti med denna sås. Men då stoppade jag i mig den så fort att det bara killades lite bakom öronen. Nu tänkte jag däremot inte rekommendera detta som festmåltid, utan det var helt enkelt bara "ett vanligt" test på hur kryddstarkt jag klarar, och det var ju på en tidigare ouppnådd nivå som jag tror få klarar, "men är man snabb så klarar man det tror jag" :) 

Förövrigt gör jag all möjlig mat. Jag köper sällan hämt-mat. Vi äter väl hämt-mat var fjärde månad i min familj ungefär.. Eller iaf jag då, skall sägas :) Så det blir mycket matlagning här hemma. Vi brukar köpa Ren o Älg från Norrland, fryst i 15 kg/packeterat, kanske en 2 stycken per familj varje år, uppdelat på släkten, beroende på hur många vi är, så det blir en hel del vilt-kött så man klarar sig året runt.

I Onsdags firade min mor och far bröllopsdag så då blev det soppa med tärnade brödbitar, stekta i olja, purjolök och salt.  Ren filé, Entrecote, någon kokt lyxpotatis som jag inte känner till sorten på, gräddsås, tillbehör, sallad och pannacotta till efterrätt med en blandning av äpplen kokta i gryta ovanpå samt toppat med kokta urtagna nypon, som en kompott. Till det drack jag Herrljunga Äppelcider Original :) 

Ett tips på en paj som är god:

Det är att göra ett eget pajskal i en matberedare. Man tar 3-4 dl mjöl. Sen 200 gram smör ca och lägger i, i bitar i mixern. Sen kör man runt det där i nån minut tills det har blivit en deg. Jag brukar köra tills det har blivit en stor boll av degen, så den rullar runt där inne tills att allt har försvunnit runt omkring. Då är den färdig. Sen plattar man ut den i en rund ugnsform. Sen värmer man upp ugnen på Start om man nu har Start på sin ugn till 200 grader. Efter det stoppar man formen med pajskalet i kylen i 20 min med plastfolie ovanpå.

Sen tar man fram färsk broccoli, fetaost, soltorkade tomater som har legat i olja och fördelar ner i ugnformen lite snyggt, gärna stora bitar, efter att det har gått 20 min i kylen. Sen tar man en bunke och häller i 3 dl mjölk, knäcker 3 stycken hela ägg i, en nypa salt och några drag på pepparkvarnen, och blandar runt detta med en vanlig handvisp i ca: 40 sekunder. Efter det häller man den här äggstanningen som det heter, över pajen ner över allt som man har lagt i formen, så man fördelar äggstanningen över allt det andra. Efter det ställer man in pajen i mitten av ugnen på över och undervärme på ett galler i 35-40 min på 200 grader. Har man luftvärme-ugn så brukar det ta 25-30 min beroende på ugn och då brukar jag ha på 175 grader istället. Glöm ej att ställa en klocka med tiden, eller om du har ett armbandsur tex en Casio med inbyggd äggklocke-funktion :) 

Detta är förövrigt en mycket enkel samt otroligt god festpaj, som jag tror att många där ute uppskattar och cider är extra gott till skall sägas, eller Riesling vin som jag brukar blanda ut med socker om det är för surt. Då slipper man att leta efter en viss typ av flaska när man går till systemet hehe... Bara å skopa i en del socker o smaka av tills att sockret har löst upp sig med vinet. Man ser när det inte är grumligt längre. Sen har man det perfekta fest-vinet också ;) 

Mvh Perra

540@60.jpg

https://www.expressen.se/kvallsposten/experternas-dom-om-det-billiga-kungavinet/

Ett tips på ett som jag ser det som: "Otroligt gott och billigt vin!" är Ecologica Berlina som är ett slags "Kunga-vin!" enligt artikeln i Expressen. Det hade jag till min 30 års dag bland annat. Kan varmt rekommenderas och det smakar absolut inte 59kr om det. 

85 Solar på systemet! :1342543246_smilingfacewithsunglasses:

Det passar fantastiskt ihop med pajen som jag tipsade om ;)

Mvh

Korvstroganoff och Vin är annars en klassiker med ris, ej ris-vin då men... :) 

Till det kan man äta nygräddade kanel-bullar som efterrätt och dricka kaffe om man vill ;) 

IMG_7033-2.jpg

img_5011.jpg

Om man vill fuska lite kan man köpa en påse med Findus-färdiggräddade bullar på påse, dom är också goda, fast inte lika goda som hemmagjorda :D 

Om man inte har Vin kan man ta Mjöd.. :) 

37 minutes ago, Bebop said:

Spännande! Vad har du i?

Köttfärs av nöt, ägg, stekt lök/vitlök, muskot, salt och svartpeppar. Sen steker jag dem och låter dem gå färdiga under lock med lite buljong och tomatpasta(koncentrerad tomat).

Serverade med potatis/pasta.

500 gr räcker till 8 dolmar, resten till soppa.

Edited by figge
Tillägg

Igår kväll testade jag en rolig sak och det var att göra Mjöd. Var ju hur enkelt som helst.. Fast jag drack upp allt idag tyvärr. Det stod i receptet att man ej fick ta kranvatten, men så länge man skakade pet-flaskan med jästen i så blev det jäst på nolltid ändå. I övrigt hade jag i äpple från trädgården som jag skar i bitar, kanel i pulver, kardemumma, ringlande honung och socker. Det tog alltså bara ca: 15 timmar för det att bli en god hemmagjord slags cider. Att skaka flaskan var alltså A och O tillsammans med lite smulad jäst i. Kan rekommenderas om man saknar dricka hemma och vill ha något till maten och inte orkar ta sig till närmaste bensin mack o handla beroende på var man befinner sig eller om man har tvingats stanna hemma av olika anledningar, tex snöstorm eller liknande :santagrin:

Jag har ett recept som jag har kommit på själv och det är att göra ett pajskal i en form och trycka ut, sen tar man o hackar nötter, tex sötmandel, ej bitter mandel  :D Efter det lägger man i det i formen ovanpå pajskalet, men även en massa russin. Sen tar man och gör en likadan äggstanning som jag tipsade om i denna tråden tidigare och häller över detta, och in i ugnen på ca: 200 grader, över o undervärme i ca: 38 min beroende på ugn tills det blir gyllenbrunt. Sen är det bara o dela upp pajen i bitar. Jag tycker att denna efterrätt som det ändå är passar bäst att äta när det har legat i frysen, kallt.. Men det får man helt enkelt testa sig fram till. Jag vet alltså inte om denna rätt finns redan, utan jag bara gjorde den en vacker dag, och det funkade bra att äta. Jag hade inget socker i pajskalet, men man får se till, så det inte smular sönder bara.. hur man nu gör.. Det söta kommer ju från russinen så därför gjorde jag ej med socker i pajskalet alltså.. Testa o se ni som vill. Annars är det ju bara å ge till katten eller tex en hemsk granne o se om hen blir snällare till jul.. :) 

Mvh 

2 minutes ago, Hifi_Perrra said:

Jag har ett recept som jag har kommit på själv och det är att göra ett pajskal i en form och trycka ut, sen tar man o hackar nötter, tex sötmandel, ej bitter mandel  :D Efter det lägger man i det i formen ovanpå pajskalet, men även en massa russin. Sen tar man och gör en likadan äggstanning som jag tipsade om i denna tråden tidigare och häller över detta, och in i ugnen på ca: 200 grader, över o undervärme i ca: 38 min beroende på ugn tills det blir gyllenbrunt. Sen är det bara o dela upp pajen i bitar. Jag tycker att denna efterrätt som det ändå är passar bäst att äta när det har legat i frysen, kallt.. Men det får man helt enkelt testa sig fram till. Jag vet alltså inte om denna rätt finns redan, utan jag bara gjorde den en vacker dag, och det funkade bra att äta. Jag hade inget socker i pajskalet, men man får se till, så det inte smular sönder bara.. hur man nu gör.. Det söta kommer ju från russinen så därför gjorde jag ej med socker i pajskalet alltså.. Testa o se ni som vill. Annars är det ju bara å ge till katten eller tex en hemsk granne o se om hen blir snällare till jul.. :) 

Mvh 

Edit: Pepparn o saltet i äggstanningen kan man hoppa i denna rätt! :D 

Om man vill göra en god äppelpaj så är ett tips att köra pajen på grill-effekten i ugnen ca sista 10 minuterna på ca: 250 grader. Då blir det karamelliserat och mycket godare än om man bara skulle ha kört tex över o undervärme eller vanlig luftvärme ugn på normaltemperatur. Se till bara så det inte blir svart i ugnen för då får man ringa Brandman-Sam som kommer o släcker!! ;) 

Ett tips!

Jag har testat lite olika saker med mikrovågsugnen där hemma, och en sak som är väldigt trevligt är att mikra blåmögelost ca: 25-30 sekunder på full effekt tills att den sjunker ihop fast inte helt. Man får kika in helt enkelt när man inte använder lock ovanpå så det blir rätt. Funkar fint med Castello Blue osv. Sen kan man ju ha den på kex eller äta den rakt av eller vad man vill göra.

Man lägger den på ett fat helt enkelt utan papperet. Sen är det bara å mikra på :) 

Castello – Creamy Blue – Recension idag

Om ni har tillgång till att köpa färskt torsk-rom på tex ett torg eller hos fiskhandlarn så är inlagt rom i rödlök en klassiker.

Nu minns jag ej receptet men det var en väldigt len och fin smak. Jag brukade ha det på en rostad macka med smör på. Sånt där vitt toast-bröd. Otroligt gott till Jul osv eller hela året! :) 

Om man inte har tillgång till torsk-rom så kan man ta Rysk billig kaviar från nån Rysk-butik. Det finns billig Rysk-kaviar också, och inte bara den dyra dom tjötar om i media. Jag har köpt Rysk inlagd kaviar för 200 kr burken ca, i Special-butiker som säljer Rysk rökt ost osv. Ungefär likadan burk som den dyra förvaras i, typ snusdosa General :D

Russian Black Caviar | Stock image | Colourbox

15 hours ago, calle_jr said:

Ikväll helstekt på 75 grader i två timmar;

!cid_F2792BC0-2F4E-4206-9AD1-2DF9BFEB1D52.jpg

Till det sallad med småblad, salladslök, strimlade rödbetor, blandade mörka bönor, selleri, paprika, plommon, tomat, frön, nötter, granatäpple, basilika...

!cid_7BA8F628-1FDC-45EB-A059-CB0EE928EB4E.jpg

...tzatziki, feta, vitlöksbaguette och mixed pickle :831669895_winkingfacewithtongue:

!cid_76F1D26B-C839-4AB7-88C0-A48F0AC81E06.jpg  !cid_CFEA4876-2143-4B03-B2B1-2CBF1C1B2768.jpg !cid_CB08E255-5319-45A1-92F1-B1C9A1A09517.jpg Patak's Mixed Pickle

!cid_40D04090-C616-4EE5-A27F-78CC6F7B7122.jpg

Är det (Stora), grisfötter du gör? :D 

Gårdagens middag en här hemma klassisk rätt tagen från Carl Butlers kokbok från 1974. En kokbok för bl.a. ungkarlar som jag var då, boende i Birkastan ett stenkast från Carls krog på Rörstrandsgatan. Lite av en paradrätt vid dambesök, imponerade ganska bra då som nu.:thumbsup:

P1140986.thumb.jpg.f78271ca90b339b544b555bb578e0de3.jpg

Currypilaff med räkor.

Fräs en gul lök i lite smör tills mjuk och genomskinlig.

Tillsätt 2 msk curry och 1 msk tomatpure, fräses ihop.

Addera 2,5 dl grädde och lika mycket fiskbuljong, låt koka i 15 minuter. Salt och peppar efter smak.

Sila bort löken, pressa i saften av en halv citron. Gör en beurre manié dvs en mjöl/smör-redning och låt koka ytterligare 6-7 minuter.

Lägg i 3 skivor ananas i bitar på slutet och lägg i ett halvt kilo skalade räkor sedan kastrullen tagits från plattan för att undvika att de blir sega.

Servera med ris.

Igår blev det lite firande av Halloween i avsaknad av barn och barnbarn pga ny Corona-karantän. Ibland får man offra sig och pressa ner även deras portioner.:1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

P1140987.jpg.3afc99b74ecc7d8bfd319786344154a1.jpg

Calm

Igår blev det ankbröst med en kraftfull och väl reducerad rödvins-/balsamvinägersås, äppelklyftor, grön sparris, några sötpotaisfrites och potatisgratäng i vitlök, purjolök, chili och brännvinsost.

C89AC039-1297-4428-8D5B-842070A5B46A.jpeg

Det knepiga eller känsliga här är att få till ankbröstet som kan bli torrt vid ”felbehandling”. Jag gör så här för att få ett mört och saftigt kött och en krispig kappa.

1. Sätt ugnen på 150-175 grader (utan fläkt)
    Skär ett rutmönster i fettkappan och salta. Den skall absolut inte tas bort.
  2. Lägg i en kall stekpanna och sätt på högsta värme (på så vis dras mer fett ut). När det väl steker dra ner värmen något och stek 4-6 minuter beroende av hur tjock fettkappan är.
  3. Vänd och täpp till köttporerna för att behålla saften i köttet.
  4. Lägg ankbröstet på ett galler (upp eller ner)
  5. Ta ut när köttet är 58-60 grader efter ca 15 minuter (+/- låt temperaturen styra) och låt vila ca 5 minuter. Då har köttet nått ca 62 grader.

Rödvinsås kan man göra på lite olika sätt vilket jag även gör. Här använde jag t ex hönsbuljong, andra gånger kalvfond. Så här gjorde jag för 2 personer.

• Mjukfräs i ca 5 minuter en stor scharlottenlök och 1-2 vitlökar tillsammans med en msk tomatpuré och en 1/2 tsk socker på medelvärme (för att dra ut smaken, inte för sötman) i olja. Löken får inte bli brynd.
  • Häll i 1 dl vatten och och en hönsbuljongtärning samt 2 tsk torkad timjan och låt koka upp i ett par minuter.
  • Häll i 2 dl rödvin och en 1/2 dl balsamvinäger och låt koka i ca 5 minuter
  • Sila allt och tryck ut vätskan ur löken ordentligt
  • Skölj ut de sista smakerna från silen med en 1/2 dl vatten (ren vätska tränger undan skitig sas)
  • Lägg i en tsk rödvinsgelé, dra några varv med vitpepparkvarnen (inte svartpeppar) och låt reducera ner kraftigt så såsen tjocknar. Inte för tjockt, inte för tunt... ordet ”lagom” kommer till heders.
  • Avsluta med att blanka såsen med en klick smör

Ett viktigt verktyg för att få till såser är sauteusen. Mina såser har tagit ett ordentligt kliv uppåt sedan jag köpte denna för ett år sedan. De kostar lite mer än vanliga grytor men betydligt mindre än hifi-tillbehör. 

9A4BD332-8905-43FA-B46B-6F61AEE1DA67.jpeg
Stenforsen sauteuse 20 cm från Anders Petter (en sådan har jag inköpt på Cervera. Jag har köpt två till som julklapp till våra barn)

Det är rena trolleriet. Man får ut smaker och aromer på ett helt annat sätt än vanliga grytor som blir för varma i botten. Jag har gått på såsskola och det första kravet var att skaffa en sauteuse för att tillgodogöra sig utbildningen. Efteråt förstod jag varför. Anledningen till det är det följande:

Sauteusen är konstruerad för att leda värmen bort från botten som inteblir lika varm som i en vanlig kastrull. Den jämnare värmefördelningengör kokprocessen skonsammare och minskar riskenför att känsliga ingredienser bränns fast och sauteusen är därför perfekt för rätter som såser, redningar, gröt och risotto.Den är också utmärkt att bryna, fräsa eller smörslunga grönsaker i.

Sauteusen är av 0,8 mm tjockt rostfritt 18/10 stål. Botten har en stålinkapslad 5 mm aluminiumkärna. Passar till alla typer av spisar, även induktion. Går också bra att ställa in i ugnen.

Edited by Bebop
Rödvinsgelé skall det vara...
40 minutes ago, Bebop said:

Sauteusen är konstruerad för att leda värmen bort från botten som inteblir lika varm som i en vanlig kastrull. Den jämnare värmefördelningengör kokprocessen skonsammare och minskar riskenför att känsliga ingredienser bränns fast och sauteusen är därför perfekt för rätter som såser, redningar, gröt och risotto.Den är också utmärkt att bryna, fräsa eller smörslunga grönsaker i.

Bra tips! Jag får nog skaffa en sådan.