Jump to content

Mat till vardag och fest - recept och tips


byZan

Recommended Posts

15 minutes ago, VoicesInMyHead said:

Vi kanske behöver byZans tekniktips tråd också?

Haha:1342543246_smilingfacewithsunglasses:

 

12 minutes ago, LPL said:

Filer, enklast att bara välja en molnlösning för lagring av filer och skippa alla andra.

Jo så tänker jag eller tänkte jag, men så skickar någon om att det finns i typ dropbox, FB eller något annat program och då måste man ju vara medlem för at kunna läsa/se allt och vips så har man ett gäng program/appar!?

Jag tror att googledrive passar mig bäst då jag har liiiiite koll där och betalar för utrymmet som är 50GB idag??? Får försöka lära mig mer om hur det fungerar och om säkerheten. Det är just säkerheten som jag tror hindrar mig från att lägga ut/upp bilder och texter, man vill ju inte bli hackad på hela ens dator/iphone/padda. Ta ett krångligt lösenord bara så har du försäkrat dig mot detta säger många och ändå så blir t o m stora företag/institutioner hackade, usch! Jag använder mig oftast av föreslagna lösenord men det är väl ingen garanti för att inte bli hackad? Nu kanske jag är larvigt misstänksam mot allt och nästan alla, jag behöver någon som jag kan lita på för att komma vidare med allt vad gäller dateriet och internet, en psykolog kanske?:1734777508_winkingface:

 

Jaja, nog om detta i denna tråd, men jag tar gärna emot pm med förslag på hur jag bör kunna ta mig framåt i denna djungel. 

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Recept till helgen.

 

Baeckeoffe – köttgryta från Alsace 

Köttet marineras över natten och sedan får grytan stå i ugnen i flera timmar. Perfekt att ta en långpromenad under tiden. Servera med brysselkålssallad.

Ingredienser
400 g högrev
400 g fläskkarré
400 g lammstek
2 pkt bacon à ca 140 g
1 kg potatis
1/2 rotselleri, ca 200 g
2 dl vetemjöl
1 tsk rapsolja
6 msk vatten
Salt och peppar

Marinad
1–2 purjolökar
2 gula lökar
2 morötter
2–3 vitlöksklyftor
1 dl grovhackad persilja
3 lagerblad
1 tsk enbär
1 msk dijonsenap
1 1/2 tsk torkad timjan
1 1/2 tsk torkad rosmarin
75 cl torrt vitt vin

Brysselkålssallad
400 g brysselkål
1 dl grovhackad slätbladig persilja
2 tsk dijonsenap
4 msk olivolja
2 msk pressad citron
Flingsalt och nymald svartpeppar

Gör så här:

1. Skär köttet i ca 3 cm stora tärningar.
2. Marinad: Snitta och skölj purjolöken och skär den i ca 1 cm breda bitar. Skala lök och morot, skiva löken och skär moroten i ca 1 cm breda bitar. Hacka vitlöken. Lägg alltsammans i en rejäl plastbunke och tillsätt övriga ingredienser. Blanda ner köttet, täck över bunken och marinera i kylskåpet över natten.
3. Strimla hälften av baconet och fräs det i en stekpanna.
4. Värm ugnen till 150 grader. Skala potatis och selleri och skär i skivor. Häll av och spara marinaden från kött och grönsaker.
5. Lägg en tredjedel av potatis- och selleriskivorna i en stor stekgryta med lock som tål ugnsvärme. Salta och peppra. Lägg på hälften av den marinerade kött- och grönsaksblandningen och hälften av det stekta baconet.
6. Fortsätt med hälften av kvarvarande potatis och selleri, därefter resterande kött, grönsaker och bacon och överst de sista potatis- och selleriskivorna. Salta och peppra mellan lagren. Toppa med de ostekta baconskivorna. Häll på marinad men inte mer än upp till tre fjärdedelar av grytan.
7. Knåda ihop vetemjöl, olja och vatten till en deg. Rulla ut den så att den blir lika lång som grytans omkrets och placera degrullen ovanpå grytkanten. Tryck ner locket i degen så att det blir riktigt tätt. Sätt in grytan i nedre delen av ugnen och stek i 3 1/2 – 4 timmar.
8. Skär brysselkålen tunt på mandolin och lägg i en skål med tillsammans med persiljan. Vispa samman senap, olja och pressad citron och smaka av med salt och peppar. Häll över brysselkålen och låt stå ca 15 minuter före servering.
9. Knacka bort degen från kastrullen och ta av locket. Servera direkt ur grytan tillsammans med brysselkålssalladen och gärna ett gott lantbröd.

Gör den här i helgen så blir hon imponerad.

Skippa degen lägg på locket istället.

 Vintips:

Passande vin.

M.Chapoutier Domaine de Bila-Haut Occultum Lapidem
Frankrike, Languedoc-Roussillon

Bila-Haut Occultum Lapidem görs på Syrah, Grenache och Carignan, en typisk Côtes-du-Roussillon Villages blend. Vinet är rikt och intensivt med mörka bärtoner och kryddor. Björnbär, viol, svartpeppar, och läder. Bila-Haut Occultum Lapidem har fina tanniner och en lång mineralrik eftersmak. Vinet är drickfärdigt nu men går även bra att lagra i ytterligare 5-10 år och passar perfekt till charkuterier, ugnsrostade grönsaker och mustiga grytor. 

”Omfamnande, kvardröjande och bara riktigt gott!"
90LGP - Bila-Haut Occultum Lapidem, Côtes du Roussillon, M. Chapoutier

Alkoholhalt 14,5 %
Flaskstorlek 750 ml
Art.nr 74168

 

 

12E317B5-8C98-404A-9148-7617E1D68AAC.jpeg

Edited by figge
Bild
Link to comment
Share on other sites

Vad kan det här bli?

 

P1010138s.JPG.fca8a79f1a9b8ed0c3ea463027e0fa10.JPG
 

Förmodligen inte en rätt för alla men jag gillar den. Vanligare i Norge än i Sverige men jag hittade faktiskt recept: Fiskpudding

 

Enkel att göra men tar lite tid. Gröten är från igår och jag tillsätter bara ägg i lagom mängd och kryddar med salt och peppar. Ibland rör jag ned lite finhackad dill i smeten också. Gröten får inte innehålla socker så den färdiga gröten från affären går tyvärr inte att använda.

 

P1010139s.JPG.0c8b8155823590e2903342f6e14d2efa.JPG

 

I en smord form lägger jag bitar av sej på en bädd av purjolök. Jag tycker sej ger mer karaktär än torsk och purjolöken är frivillig.

 

P1010140s.JPG.2e20f1d985b0d272d397d91c43bd26e5.JPG

 

Sedan är det bara att täcka fisken med grötsmeten och ställa in i ugn på cirka 200 grader tills det är klart.

 

P1010141s.JPG.24043ba731282e24ff1e6db4f28a3609.JPG

 

Som ofta med fisk passar det fint med gröna ärtor och jag brukar ta lite smält smör ovanpå anrättningen.

 

P1010142s.JPG.27f5f9dac1fa2333b4da02ebe097d0b8.JPG

 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, byZan said:

Jaja, nog om detta i denna tråd, men jag tar gärna emot pm med förslag på hur jag bör kunna ta mig framåt i denna djungel. 

Tack alla ni som pm,at, uppskattat och ni kommer att se om jag lyckas få några bilder någonstans, någongång:1342543246_smilingfacewithsunglasses:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-04 at 12:01, figge said:

Recept till helgen.

 

Baeckeoffe – köttgryta från Alsace 

Köttet marineras över natten och sedan får grytan stå i ugnen i flera timmar. Perfekt att ta en långpromenad under tiden. Servera med brysselkålssallad.

Ingredienser
400 g högrev
400 g fläskkarré
400 g lammstek
2 pkt bacon à ca 140 g
1 kg potatis
1/2 rotselleri, ca 200 g
2 dl vetemjöl
1 tsk rapsolja
6 msk vatten
Salt och peppar

Marinad
1–2 purjolökar
2 gula lökar
2 morötter
2–3 vitlöksklyftor
1 dl grovhackad persilja
3 lagerblad
1 tsk enbär
1 msk dijonsenap
1 1/2 tsk torkad timjan
1 1/2 tsk torkad rosmarin
75 cl torrt vitt vin

Brysselkålssallad
400 g brysselkål
1 dl grovhackad slätbladig persilja
2 tsk dijonsenap
4 msk olivolja
2 msk pressad citron
Flingsalt och nymald svartpeppar

Gör så här:

1. Skär köttet i ca 3 cm stora tärningar.
2. Marinad: Snitta och skölj purjolöken och skär den i ca 1 cm breda bitar. Skala lök och morot, skiva löken och skär moroten i ca 1 cm breda bitar. Hacka vitlöken. Lägg alltsammans i en rejäl plastbunke och tillsätt övriga ingredienser. Blanda ner köttet, täck över bunken och marinera i kylskåpet över natten.
3. Strimla hälften av baconet och fräs det i en stekpanna.
4. Värm ugnen till 150 grader. Skala potatis och selleri och skär i skivor. Häll av och spara marinaden från kött och grönsaker.
5. Lägg en tredjedel av potatis- och selleriskivorna i en stor stekgryta med lock som tål ugnsvärme. Salta och peppra. Lägg på hälften av den marinerade kött- och grönsaksblandningen och hälften av det stekta baconet.
6. Fortsätt med hälften av kvarvarande potatis och selleri, därefter resterande kött, grönsaker och bacon och överst de sista potatis- och selleriskivorna. Salta och peppra mellan lagren. Toppa med de ostekta baconskivorna. Häll på marinad men inte mer än upp till tre fjärdedelar av grytan.
7. Knåda ihop vetemjöl, olja och vatten till en deg. Rulla ut den så att den blir lika lång som grytans omkrets och placera degrullen ovanpå grytkanten. Tryck ner locket i degen så att det blir riktigt tätt. Sätt in grytan i nedre delen av ugnen och stek i 3 1/2 – 4 timmar.
8. Skär brysselkålen tunt på mandolin och lägg i en skål med tillsammans med persiljan. Vispa samman senap, olja och pressad citron och smaka av med salt och peppar. Häll över brysselkålen och låt stå ca 15 minuter före servering.
9. Knacka bort degen från kastrullen och ta av locket. Servera direkt ur grytan tillsammans med brysselkålssalladen och gärna ett gott lantbröd.

Gör den här i helgen så blir hon imponerad.

Skippa degen lägg på locket istället.

 Vintips:

Passande vin.

M.Chapoutier Domaine de Bila-Haut Occultum Lapidem
Frankrike, Languedoc-Roussillon

Bila-Haut Occultum Lapidem görs på Syrah, Grenache och Carignan, en typisk Côtes-du-Roussillon Villages blend. Vinet är rikt och intensivt med mörka bärtoner och kryddor. Björnbär, viol, svartpeppar, och läder. Bila-Haut Occultum Lapidem har fina tanniner och en lång mineralrik eftersmak. Vinet är drickfärdigt nu men går även bra att lagra i ytterligare 5-10 år och passar perfekt till charkuterier, ugnsrostade grönsaker och mustiga grytor. 

”Omfamnande, kvardröjande och bara riktigt gott!"
90LGP - Bila-Haut Occultum Lapidem, Côtes du Roussillon, M. Chapoutier

Alkoholhalt 14,5 %
Flaskstorlek 750 ml
Art.nr 74168

 

 

 

En enklare variant.

 

Link to comment
Share on other sites

Fisk är stapelvara hos oss, minst 3 gånger i veckan. Vi är också bortskämda med ett rökeri i grannbyn. Förra veckan gjorde jag en pastasås på kallrökt lax. Ikväll blev det potatiskaka men kallrökt lax, hemmagjord hovmästarsås, crème fraich, hackad rödlök och romblandning med en kvist dill ovanpå. En välsmakade middag mitt i veckan och dessutom snabblagat. Här är ingredienserna och tillbehören.

 

Kallrökt lax ingredienser.jpg

 

Så här gör du för två personer:

 

  1. 4-6 potatisar beroende av storlek river du i fina strimlor på ett rivjärn eller motsvarande. Obs, skall inte sköljas eller pressas ur. Då blir det torrt och binder inte.
  2. Använd ett inte alltför stort stekjärn om möjligt. En diameter på 20 cm är lagom för en potatiskaka/person. Värm upp på ca halv värme. Jag har 9 lägen och kör på 5'an. 
  3. Lägg i ca 1 tsk smör och ett par matskedar olivolja. Smöret ger god smak och oljan ser till att det inte bränns (högre stekpunkt)
  4. Ta hälften av potatismassan och fyll stekjärnet och tryck till ordentligt. Det skall vara tätt men inte för tjockt, max 1 cm. Stek 4 minuter per sida på samma värme eller något lägre. Salta och vrid några varv på pepparkvarnen på ena sedan.
  5. När den första är färdig, lägg den på en tallrik och sätt in i ugnen på 60-70 grader för att hålla den varm.
  6. Gör ännu en potatiskaka på samma sätt.
  7. Parallellt med ovanstående hinner du skära upp laxen i tunna skivor och hacka löken. Rödlök har lite mer smak än gullök.
  8. När potatiskakorna är färdiga lägger du en klick crème fraich i mitten och toppar med hackad rödlök, rom och en kvist dill.
  9. Lägg ut laxskivorna runt om och häll på en klick hovmästarsås.
  10. Servera med glas rött eller kanske ännu hellre en god öl.

Vi tyckte det smakade utmärkt med aromer som sitter kvar. Jag föredrar rostad vitpeppar före vanlig vitpeppar. Det ger en helt annan arom. Varje gång jag köper en påse vitpeppar så häller jag ut den på en het panna och låter den snurra runt 3-4 minuter tills den börjar ryka och få lite färg. Sedan i med den i kvarnent. Det blir en helt annan pepparsmak som slår det mest, tycker jag.

 

Så här gör du en delikat hovmästarsås själv. Det går snabbt och smakar magiskt. Större smak än den köpta och inte så söt.

 

Hovmästarsås, ca 1,5 dl som varar några veckor, eller längre (har dålig koll på hur länge)

 

  1. Slå upp 1 msk vanlig senap typ Slotts Original plus 1 msk Dijonsenat i ett blandningskärl
  2. Slå i ca 0,75 matsked socker
  3. Häll i en halv matsked vitvinsvinäger.
  4. Slå på en halv tsk salt
  5. Blanda ordentligt så att blandningen blir "luftig"
  6. Sippa i 1 dl rapsolja under kraftig omrörning
  7. Ta 3-4 varv med vitpepparkvarnen
  8. Lägg i ca 1 dl dill (utan att packa den)
  9. Nu byter du ut vispen mot en mixer och kör runt ordentligt så att dillen finfördelas vilket ger en trevlig färt plus att smakämnena kommer ut ordentligt.
  10. Häll upp i burk och låt stå någon timmer (helst - för smakens skull).

 

Om jag inte glömt något nu så är det dags att servera. Jag tror det tog 30 minuter (hovmästarsåsen gjorde jag i förmiddags).

 

Kallrökt lax.jpg

 

Kallrökt lax 2.jpg

 

Smaklig spis...

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, MatsT said:

Jag vurmar speciellt för husmanskost

Jag är också stor vän av husmanskost. Igår hade vi insterband som är en favorit men jag glömde bort att fota. Jag får återkomma...

 

Jag tycker också det är kul att använda gamla beprövade recept och maträtter och sätta lite nytt stuk på dem. Ibland blir det bra, andra gånger går det åt helvete. Ett enkelt exempel är vilket lyft ett par matskedar pesto kan göra i en potatisstuvning. Det blir helt nya smaker som blandas väl med bekanta och gifter sig utmärk med just isterband. Det gör dock inte rödbetorna som jag byter ut med tomater så är man på bana igen. Sånt tycker jag är kul. Den här tråden ger fler uppslag som jag skall grunna lite på... 

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, byZan said:

J**lar vad gott det ser ut

Det var jättegott. Jag funderar på andra kombinationer man göra med potatiskaka. Pizza-tekniken gifter sig med svensk fattigmansmat byggd på potatis som tog Blekinge ur fattigdomen en gång i tiden. Men då handlade det om renat som uppfanns i grannstaden Karlshamn av L.O. Smith. Åtminstone växte han upp där 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Bebop said:

Den här tråden ger fler uppslag som jag skall grunna lite på... 

Ja den verkar ha träffat bra bland matintresserade och mig! Jag ser det som en tråd för inspiration när idéerna sinat eller när man vill pröva något nytt. Om man inte kan eller vill skriva recept, fota etc. så vore det kul med en recension eller tips på ett annat vis, råvara eller vad det nu må vara man vill skriva. Jag ska själv försöka komma ihåg att skriva vad vi tyckte, smaken är som baken och därmed inga rätt eller fel, bara ens eget tyckande.

 

Utveckla på du @Bebop och andra likaså. 

Det värsta med tråden är det att man blir påmind om mat hela tiden, jag dricker vatten för att stilla hungern när den sätter in som värst på timmar man inte ska äta, igen!

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, Bebop said:

Ser gott ut. Den typen av penne har jag aldrig sett. De måste vara amerikanska med den rondören. :663741902_thinkingface:

Det är Mezze Maniche.

Både Zeta, Barilla, Garofalo och De Cecco gör den.

På tal om det så har Barilla ett brand som heter Academia Barilla som är mycket bra.

De är svåra att få tag på här i Sverige, så jag tömmer hyllan när jag ser dem :)

 

image.png

 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, LPL said:

Ett tips är att testa Evernote https://evernote.com/intl/sv/why-evernote

 

Jag använder Evernote på alla klienter både i jobbet och privat. Otroligt smidigt att kunna fota direkt från appen, lägga till rubrik och text, det landar som anteckningar i vald anteckningsbok som du sedan hittar på alla enheter.

Jag skulle vilja höja ett varningens finger för "gratis" molntjänster mht vad som hände med Photobucket. Hade alla mina Euphoniabilder lagda på den sighten och det som var gratis fungerade naturligtvis inte i längden eftersom det byggde på att annonser som började avta i omfattning. Varningen kom i form av att allt fler annonser handlade om diverse "ryska lättklädda damer", annonsmarknadens bottenskrap och spaminfekterande naturligtvis. Ville flytta "hem" bilderna men blev mer eller mindre utpressad att behöva betala. Lyckades med hjälp av @Richardatt flytta bildskatten till mina egna fotobibliotek, vilket jag är honom ytterst tacksam för, annars hade mina trådar från 2007 gapat utan bilder. Som bekant finns inga "gratisluncher" och alla medaljer har en baksida. Man vet heller inte vem som kontrollerar eller äger rätten till bilderna. Vem läser alla finstilta villkorsbilagor och fullständig förstår dessas innebörd och konsekvenser?

 

Idag lägger jag upp alla bilder själv och exporterar dessa till Euphonia en och en. Synnerligen enkelt och kontrollerat. Har också den vägen kunnat bidra med bilder till en bok "Stockholms Skivaffärer & Skivbörsar efter överenskommelse med författaren Torbjörn Söörhus. Ett vällovligt syfte med bäring på musik- och mediehistoria.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu i lammtider.

 

Lammstek med sardeller och rosmarin 
Ingredienser
1 1/4 kg urbenad lammstek
2 rosmarinkvistar
2 små fänkål
1 gul lök
6 potatisar
1 hel vitlök
Olivolja
1 1/2 dl kycklingbuljong
1 dl torrt vitt vin
Pressad saft av 1/2 citron
2 tsk vitvinsvinäger
Salt och peppar

Fyllning
6 sardeller, hackade
4 vitlöksklyftor, hackade
1 msk finhackad rosmarin
Finrivet skal av 1 citron
1 msk olivolja

Gör så här:
1. Mosa samman sardeller, vitlök, rosmarin och citronskal i en mortel till fyllningen. Salta och peppra och rör ner olivolja. Bred ut blandningen inuti steken, där benet har suttit. Rulla samman steken och bind ihop med steksnöre, bind in rosmarinkvistarna under snöret. Låt steken stå i rumstemperatur 30 minuter.
2. Värm ugnen till 200 grader.
3. Knipsa av och spara fänkålsdillen. Skär den ena fänkålen och löken i klyftor. Skrubba potatisarna och skär dem i klyftor. Lägg alltsammans i en rymlig ugnsfast form. Halvera den hela vitlöken och lägg halvorna i formen. Salta och peppra.
4. Salta och peppra steken och placera den på grönsakerna. Droppa över lite olivolja och häll buljong, vin och hälften av citronsaften runt om.
5. Stek i ugnen till önskad innertemperatur, vid 55 grader är steken röd inuti, vid 60 grader rosa, det tar drygt en timme. Ta ut och täck med aluminiumfolie och låt steken vila 10–15 minuter. Ta bort steksnöret.
6. Skiva den återstående fänkålen mycket tunt på mandolin och lägg den i isvatten ca 15 minuter. Låt rinna av och torka den väl. Gör en dressing av 1 1/2 msk olivolja, 2 tsk vitvinsvinäger och resterande citronsaft. Salta och peppra, blanda med fänkålen och toppa med fänkålsdillen.
7. Skiva köttet och servera med de ugnsrostade grönsakerna och fänkålssalladen.

35CA6C66-FAFE-43B9-9FE0-94CF4CF4A043.jpeg

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, calm said:

Jag skulle vilja höja ett varningens finger för "gratis" molntjänster mht vad som hände med Photobucket.

Samma erfarenhet här. Jag är lika motsträvig mot alla molntjänster utom tillfälliga vid t ex fabriksåterställning av mobil, som jag gjorde för lite sedan pga intrång av malware. Upp med alla mina filer i molnet och sedan ner med dem igen efter återställningen.

 

Jag känner inget behov av att ha allt tillgängligt alltid och överallt. Skulle jag ändra mig kommer jag bygga eget moln i min server för att undvika dela mina privata sfär med världen. Av den anledningen har jag stängt av även Twitter och Facebook. Undantager är Instagram och en del audioforum. Jag är ett barn från min tid. Att alltid vara uppkopplad, alltid tillgänglig och få kritik för att jag inte läser mejl eller sms alls eller "för sent" eller inte bär mobilen på mig alltid tar jag med ro. Jag tycker inte det är en sund utveckling för ett avstressat och behagligt liv.

Link to comment
Share on other sites

Tillbehör och "life-hacks" är en viktig och intressant del av matlagningen. Ska se om jag kan bjussa på några. :)

 

Till grillat - när man ändå grillar - så är baconlindade jalapeños en höjdare:

12346460_932535233467299_4924208430840545121_n.jpg?_nc_cat=104&ccb=2&_nc_sid=b9115d&_nc_ohc=HxxBgqCATLIAX-CqMpg&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&oh=5c13618d0c8a26659442dac6c24d1dbe&oe=5FC87B17  12347925_932535236800632_8610136071568837748_n.jpg?_nc_cat=108&ccb=2&_nc_sid=b9115d&_nc_ohc=54z2lFuDiO4AX-h7kqX&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&oh=46b78946cb74113849160e4733032688&oe=5FC7C30C

 

12376290_932535266800629_4955134571851329720_n.jpg?_nc_cat=111&ccb=2&_nc_sid=b9115d&_nc_ohc=UvCwIuN2zksAX9s884W&_nc_ht=scontent-cph2-1.xx&oh=d161a4adaf30831145b141de39f4b4b9&oe=5FC8E0FD

 

  • Dela på längden, skrapa bort frön och "det vita".
  • Fyll med naturell färskost (t.ex. Philadelphia).
  • SoS och kanske lite lökpulver.
  • Grilla indirekt i minst 10 minuter - bacon måste såklart bli tillagat, och jalapeñon smakar bäst när den är genomlagad, eller vad man ska säga.

 

Konstigt nog, är det inte alls så starkt som man kan tro. Bort med frön och det vita, samt att tillagningen verkar mildra hettan.

5 st halvor är mitt "rekord" - utan att egentligen försöka. :):D

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-04 at 20:01, calle_jr said:

Det är Mezze Maniche.

Både Zeta, Barilla, Garofalo och De Cecco gör den.

På tal om det så har Barilla ett brand som heter Academia Barilla som är mycket bra.

De är svåra att få tag på här i Sverige, så jag tömmer hyllan när jag ser dem :)

 

image.png

 

I vilken butik hittar jag dessa?

Link to comment
Share on other sites

En vardagslunch i all enkelhet på Gustav Adolfsdagen, tillsammans med Lunchekot i SR P1 och valdramatik i presidentvalet i USA.

 

P1140991.thumb.jpg.2148dd24e507d06f404ce0245ebd6f57.jpg

 

Blodpudding med stekt bacon och rårörd lingonsylt. 

Rårivna  gotlänska morötter med lite balsamicovinäger och olivolja, toppad med italiensk salladskrydda, flingsalt och mald svartpeppar.

Till detta ett glas utsökt kranvatten från Lovö Vattenverk, med kunglig smak.:thumbsup::tongue:

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, figge said:

Nyinskaffade en såskastrull ”Sateuse”

idag.

Cervera har 30 % på allt från Anders Petter i helgen.

 

Anders Petter

07BFFE63-81B7-4BA4-B8F3-B2B9931BAE2A.jpeg

Som upplagt för en såsduell! :1729970032_smilingfacewithsmilingeyes: Med denna stiliga sauteuse är halva segern hemma!:tongue: Den runda bottenformen passar utmärkt till en ballongvisp som denna.

https://bagarenochkocken.se/baktillbehor/vispar/cuisipro-turbo-ballongvisp-305-cm/?shopping_id_click=1067-21618-31932&gclid=EAIaIQobChMIl_jB-Zru7AIVDNOyCh32UgS_EAQYAyABEgI06_D_BwE   Ett måste för den kräsne amatörkocken!:thumbsup:

 

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...