Jump to content

Lycklig ägare till INO pi60s


string

Recommended Posts

Som vi alla vet så gör högtalarna (och dess placering i rummet) den enskilt största och mest påtagliga förändringen i ett ljudsystem. Förväntningarna var därför höga, när jag nu i veckan var över till Ingvar Öhman och hämtade mina pi60s. Jag passade på att få en liten demo hos honom, för att ha en referens i skallen och kunna jämföra med ljudet hemma.
Det har varit 19 långa månader som jag väntat på dessa högtalare, men den väntan var väl värd.

 

Det finns några saker som jag direkt lägger märke till, jämfört med tidigare högtalare jag ägt: 


1) Avsaknad av hörbar distorsion, även vid högt ljudtryck. Faktum är att jag nu hör mikrodelaljer, speciellt i sångröster, som inte framkommit tidigare.
2) Basåtergivningen är så otroligt mycket bättre. Inte så konstigt, frekvenskurvan faller endast 1dB ner till 23 Hz.

3) De har väldigt låg verkningsgrad (88dB-2.83 V). Dessutom har de en exemplariskt snäll impedanskurva som inte kryper ner farligt lågt (vilket mina gamla högtalare gjorde). Jag tror att allt detta sammantaget spär på intrycket att pi60s är trögdrivna.

 

Många har åsikter om dessa högtalare, men jag sitter nöjd - väldigt nöjd! :1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

Visst, leveranstiden är extremt lång, men just "s"-modellen har ju dubbla kabinett, en låda i lådan med förlustbringande "gucka" mellan dessa lådor och väldigt få snickare klarar att tillverka detta. Därav lång tid. Sedan har mina lådor sprejats med ett antal lager "knotter"-lack (S 8000-N). Otroligt fin finish.

 

Här följer lite ögongodis:

IMG-20201022-103321.jpg

 

IMG-20201022-103406.jpg

 

IMG-20201022-103515.jpg

 

IMG-20201022-103525.jpg

 

IMG-20201022-103533.jpg

 

IMG-20201022-103628.jpg

Link to comment
Share on other sites

19 månader! Vete tusan om jag hade orkat vänta så länge men den som väntar på något gott...
Har aldrig hört ett par Ino men det är nog fantastiskt bra med tanke på hur många som är helnöjda med dom och det verkar ju också du vara. Just din modell tycker jag är intressanta.

Stort Grattis och njut av musiken!

Link to comment
Share on other sites

Grattis till en väldigt komplett högtalare. Väldigt lite dålig så att säga.

 

Håller inte heller med om att pi60s är en tung last. Att du behövde vrida på mer nu kan ju ha med att dina tidigare högtalare hade än högre känslighet, men kan också vara en egenskap av lägre distorsion i pi60s. Med lägre distorsion är det betydligt behagligare att vara tyngre med volymkontrollen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...