Jump to content

Keith Jarrett partiellt förlamad.


calm

Recommended Posts

 En sorglig nyhet.

I en intervju i NY Times berättar Keith Jarrett att han drabbats av en stroke som partiellt har förlamat hans vänstersida. Detta innebär att han inte längre kan spela tvåhändigt och det leder sannolikt att han måste lägga pianospelet på hyllan.:474259666_frowningface:

 

Verkligen trist.

 

Calm

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • calm changed the title to Keith Jarrett partiellt förlamad.

Oscar Peterson fick stroke när han var 68 men kom tillbaka ett par år senare med spel i stort sett enbart med högerhanden fram till sin död. Keith Jarrett är 75 år så rimligtvis är hans karriär över. Någon gång tar det alltid slut.

 

Det finns både många och fina inspelningar att falla tillbaka och njuta av. Han kommer fortsätta att spelas flitigt. Han är en mina största favoriter. Jag inbillar mig att det också finns fler liveupptagningar som kommer att ges ut. Jag såg och lyssnade på hans trio live i Montreal 2008. Ett fantastiskt musikminne.

Link to comment
Share on other sites

Ja onekligen en av de stora jazzpianisterna med otaliga spelningar och inspelningar. Hans klassiska inspelningar utöver jazzen är också intressanta. Han har varit ECM:s stora artist alla kategorier och malisen förtäljer att det stod mellan honom och Bobo Stenson när man skulle välja "förstepianist". Men det är säkert bara en nationalchauvenistisk skröna. I vart fall gillar jag bäst hans kvartetter och naturligtvis hans trio med Jack DeJohnette och Gary Peacock. De är mästerliga tillsammans för en som snöat in på just sådan musik. Däremot skulle jag gärna velat varit med på  Köln-konserten, jag tror att sitta och höra solopiano live skulle ge mycket mer än att lyssna enbart på skiva. För egen del måste jag vara utvilad och i rätt mood för att koncentrerat orka lyssna på hela den konserten. Sedan kan man alltid diskutera hans grymtningar och stundom falsksång, ibland kan vara störande för den musikaliska upplevelsen. Men man får ta med lite avarter när det gäller stora konstnärer!

 

Calm 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
2 hours ago, calm said:

Detta är så vackert spelat trots den nötta melodin som man hört ibland till leda.

Nu svär jag kanske i kyrkan men jag tror det här var första gången jag lyssnade på Keith Jarret och tyckte att det var en fin och känslosam tolkning (även genom datorn och Apples standardlurar... :blush:). Läste på annat ställe att Jarret ofta låter när han spelar, jag gissar att det var det som hördes även här ibland? Jag kan inte påstå att det adderade till min upplevelse. :smile:

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Terminator said:

Nu svär jag kanske i kyrkan men jag tror det här var första gången jag lyssnade på Keith Jarret och tyckte att det var en fin och känslosam tolkning (även genom datorn och Apples standardlurar... :blush:). Läste på annat ställe att Jarret ofta låter när han spelar, jag gissar att det var det som hördes även här ibland? Jag kan inte påstå att det adderade till min upplevelse. :smile:

Kan faktiskt hålla med dig, hans "sång?/grymtningar" kan faktiskt vara ganska enerverande, men när jag på det humöret så kan jag faktiskt koppla bort det och då framstår hans pianospel stundtals som lysande. Mest gillar jag hans triosättningar och då blir just detta mindre framträdande.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Jo, hans grymtande kan vara störande. Det har blivit mindre av den varan med tilltagande ålder eller om det beror på bättre avskärmning av mickarna. :question:


Keith Jarrett hade också hälsoproblem andra halvan av 90-talet, någon form av utbrändhet. Mot slutet av den perioden, 1998, spelade han in en soloplatta i sitt vardagsrum som terapi. Det är en lugn fin platta med kända sånger som han spelar mer eller mindre utan improvisationer. Den fick tummen ner för just detta men för mig är det av hans finaste hyllningar till den amerikanska musikskatten. Ljudet är kanske inte 5 stjärnor men den känsla som förmedlas och tar tag i den som drabbas är desto större. Titeln säger en del vad det handlar om: The Melody at Night, With You.

 

531FBFBD-9ECB-44F8-822C-2EEED0367BEF.jpeg
 

707CDC98-4B16-4026-B301-D49DFE8CB629.jpeg

 

Link to comment
Share on other sites

En fantastisk musiker, troligen den jazz soloartist det står flest skiver med her hemma, hans trio skiver er hellre inte att glömma...fikk hem hans siste solo (3 july 2016) för bara några dagar sen, den får liksom lite mer känsla när man tänker på att det troligen blir hans sista (om inte dom skakar ut några äldre inspelningar, igen)...

 

1596792189.jpg

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...