Jump to content

Jag har varit över till Perfect Sense och lyssnat på den där "Arne"...


P-pan

Recommended Posts

22 minutes ago, shifts said:

Var det inga fler från forumet på besök under helgen? Vore kul att läsa andras intryck om hur tingen upplevdes i kombination.

 

@Perfect sense Går det att få fatt i spellistan från Timo tro? Vore verkligen trevligt att få bekanta sig med spåren hemmavid också.

Absolut, det kommer lyssningsintryck så småningom, med både  jag och P-Pan sparar det göttaste till sist. Calma som min kvinna brukar säga! :1729970032_smilingfacewithsmilingeyes:Vi hade den exklusiva förmånen att få en egen foto/lyssningssession, vilket i synnerhet jag som är i riskgruppen tackar Marcus och Timo särskilt för. Det är sällan man vågar sig ut ur karantänen i dessa Coronatider.

 

Andra får gärna fylla på med bilder o/e lyssningsintryck under tiden, precis som P-Pan skrev i inledningen av tråden.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Det är helt riktigt att Klarsund är ett nytt bolag och en avknoppning ifrån Marten där man kommer att distribuera Marten, Engström & Engström, MSB och Jorma Design i Sverige med fler fabrikat på väg in. Det är ett klokt och tydligare sätt att hålla isär tillverkaren (Marten) och de fabrikat som man har under sitt paraply som distributörer.

 

Här hittar ni spellistorna som vi använde oss av under eventet:

 

Klarsund

https://tidal.com/browse/playlist/6a407d02-e44b-4a85-807e-f86376bb5615

 

Perfect sense - something to consider

https://tidal.com/browse/playlist/0654d666-b3f8-4d7a-8099-1af56bc19d36

 

Jag vill passa på att tacka för besöket och det stora intresset under helgen trots eller "tack vare" Corona-tider med färre fysiska aktiviteter än vanligt.

/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Showroom_200923.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jag bör väl nämna en del om ett av huvudnumret och vad jag förstod en världspremiär, nämligen den nya Martens Parkerserie som introducerades  här i form av Trio och Duo.

 

P1140937.thumb.jpg.28f528c88d8999875e15eaec5ddc682c.jpg

 

Finns också ett nummer större i  modellen Quintet, samtliga modeller med ytterligare en nivå i form av Diamond Edition. Den som var till lyssning var vad jag förstod med keramiska-diskantelement. Slavbasar två eller fyra beroende på modell. 2,5 vägs i golvmodellerna. Har också begåvats med Jorma-internt kablage och extra utvalda komponenter i delningsfiltret. Samtliga i resonansstumma sandwichkonstruktioner med bikakestruktur.

Elementen i egen specificerad Marten-konstruktion med tillverkning hos etablerad elementtillverkare. Mellanregister och baselement med vad jag förstod någon form av keramisk kon och slavbasar i aluminiumkon.

 

P1140948.thumb.jpg.7348139c6de141eec1715c131d906c1a.jpg

 

Singlepost i WBT:s Nextgenserie. Fötter i egenspecificerad och viktanpassad Isoacoustic-tillverkning.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calm said:

Jag bör väl nämna en del om ett av huvudnumret och vad jag förstod en världspremiär, nämligen den nya Martens Parkerserie som introducerades  här i form av Trio och Duo.

 

Stockholmspremiär möjligen...

Premiären var i våras samtidigt som Münchenmässan skulle varit. 

 

Finns i reportage här. Marten Parker Premiär

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Apexorca said:

 

Stockholmspremiär möjligen...

Premiären var i våras samtidigt som Münchenmässan skulle varit. 

 

Finns i reportage här. Marten Parker Premiär

 

Klarsund kallade själva detta för den officiella Sverigepremiären. Visningen i Göteborg var som jag förstår det en mindre och mer sluten tillställning.


/ Marcus, www.perfect-sense.se

 

Link to comment
Share on other sites

Det fanns ju lite "godsaker" att köpa också.

Är det någon som kan uttala sig ang pressningskvalitén på dessa ,av Marten gjorda, inspelningar.

Förstår ju om det kan variera från lyssnare till lyssnare vad man tycker om själva musikgenrerna och så.

Att inspelningskvalitén ligger på topp tvivlar jag inte en sekund på :)

De har nämligen gått mig helt förbi och fallit i glömska varje gång de passerat min väg.

 

SupremeSessionDSC_7431_12174_004103.JPG

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, P-pan said:

Det fanns ju lite "godsaker" att köpa också.

Är det någon som kan uttala sig ang pressningskvalitén på dessa ,av Marten gjorda, inspelningar.

Förstår ju om det kan variera från lyssnare till lyssnare vad man tycker om själva musikgenrerna och så.

Att inspelningskvalitén ligger på topp tvivlar jag inte en sekund på :)

De har nämligen gått mig helt förbi och fallit i glömska varje gång de passerat min väg.

 

SupremeSessionDSC_7431_12174_004103.JPG

Jag fick med mig ett ex. av Matti Ollikainens skiva hem, som jag i samband med ett evenemang hos Marten var med på inspelningen av. Det eventet finns säkert med på något mässreportage från 2016 vill jag minnas. Inspelningen på en Studer A80. Lyssnade på den idag och tyckte mig känna igen atmosfären i rummet och definitivt musiken. Matti var med i TV härom dagen och aktuell genom skivsläpp också med Franska Trion. Lite kul att få vara med i inspelningssammanhang och höra live och sedan resultatet i dess slutform. :thumbsup: Mycket bra kvalitet tycker jag med lite "Stampen-känsla" i liveupptagningen, minus resturangslammer förstås.

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Apexorca said:

 

Stockholmspremiär möjligen...

Premiären var i våras samtidigt som Münchenmässan skulle varit. 

 

Finns i reportage här. Marten Parker Premiär

Sorry Apex, det var nog Timo och Marcus som lurades lite där. Äras skall den som äras bör, minns nu när jag ser ditt reportage att jag sett det tidigare. Jag och modeller, har bättre ljudminne än modellminne tyvärr.:blackeye: Guldkula minns jag däremot tydligt!:1952293183_slightlysmilingface:

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calm said:

Sorry Apex, det var nog Timo och Marcus som lurades lite där. Äras skall den som äras bör, minns nu när jag ser ditt reportage att jag sett det tidigare. Jag och modeller, har bättre ljudminne än modellminne tyvärr.:blackeye: Guldkula minns jag däremot tydligt!:1952293183_slightlysmilingface:

 

Calm

 

Helt ok @calm.  Det var nog jag som missuppfattat. Det är nog som @Perfect sense skriver att det inte var den riktiga premiären och att den blev nu i Stockholm istället pga av det tuffa Corona-läget i våras. Marten hade ju stora planer för denna modellserie i München, men eftersom det var inställt i München gjorde Marten en egen grej då. Jag fick en smygpremär helt enkelt. Tackar för det. Det lät strålande bra och jag var imponerad. Kan bara rekommendera alla att höra dessa Parker. 

Link to comment
Share on other sites

Så kommer vi till slutet för min del i vart fall och helhetsintrycket av detta intressanta system med de högkvalitativa delarna som sammantaget gav goda förutsättningar för en stunds musikalisk återgivning på hög nivå.

 

P1140934.thumb.jpg.1a9807a4191cb64c7821536d828b9495.jpg

 

Innan Timo sparkade igång demon musikaliskt, så blev det lite diskussioner rent tekniskt om matchning av lågeffekts rörförstärkning i relation till känslighet i högtalare. Arne ligger effektmässigt på mellan 20-30 watt beroende på högtalarbelastningen och denna högtalares känslighet är på 91 dB, lite högre för Martens högtalare än tidigare vad jag förstod. Jag har tyvärr hört många system som "kippat efter andan" av effektbrist beroende på fel matchning mellan önskemålet att driva med rör, där det hade behövts mycket mer kraft för att skapa en homogen ljudbild från botten till topp. Tunn framställning med lite pondus och lite som det uppstått syrebrist. Så icke i detta fall kan jag direkt avslöja. Det första och omedelbara intrycket är dock luftigheten, lättheten, omedelbarheten och det otvungna lugnet som infinner sig. Ingen stressad diskantnervositet, utan en självklar  och otvungen fjällbäcksklarhet.  Men också djupklangen och tyngden i basstödet och mellanregisterklangen som egentligen enligt min mening är själva kvintessensen i ett högkvalitativt system. Det går naturligtvis inte att ange vilken del som bidrar med vad, signalkälla, förstärkning, kablar eller högtalare, men helheten andas harmoni. Ljudbilden målar upp en stor scen med spatiöst luftigt mellan instrumenten och utläggningen i mixningen blir tydlig. Lite beroende naturligtvis på rummets storlek, den för mig nya och möjligen något för låga lyssningsstolen i relation till diskanthögtalarens höjd gör att man upplever ljudet lite som sett underifrån. Lite för snabba bakifrån kommande reflexer beroende på den oundvikliga pelaren som tyvärr tvingas stå i just  i det som kanske naturligt borde vara sweetspot. Men det är inget nytt och en given lyssningsförutsättning. Det var ett tag sedan jag var på plats senast och möjligen upplevde jag något torrare rumsakustik i övre mellanbasen mot mellanregistret. Funderar på om det tillkommit en ny matta eller om jag bara minns fel. Fortsättning följer..........

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Min utgångspunkt för att utvärdera system är att utsätta dem för det kanske återgivningsmässigt svåraste provet, att återge ett piano/flygel på ett naturligt sätt. För mig är detta eldprovet att få med strängljud, övertonsharmoni och klangbotten på ett naturligt sätt. Så vi startade med ett stycke med Jacque Loussiers många jazztolkningar av de klassiska mästarna. Vilken kommer jag inte ihåg, men den framfördes helt ok och kanske inte den bästa inspelningen med något för dov klang. Nästa stycke blev på min begäran naturligtvis Bobo Stensons "Natt" som är min referens och som jag kan utan och innan. Anders Jormins inledande bassolo kan upplevas spelandes i olika tempo, beroende på hur transientsnabbt och dynamiskt systemet i fråga är och här kan jag säga att detta ligger definitivt på den övre delen av skalan, dock inte top notch. Men allt jag skriver handlar mer om uns och grader än om avgrundsdjup. När sedan pianot kommer in efter bassolot så är det inspelat på ett sådant sätt att det lätt kan upplevas som oharmoniskt om man har ett system som inte rätt kan hantera detta. Detta system hade inga som helst problem att återge hela registret på ett verklighetstroget sätt och när nästa fas med cymbalerna kommer in så var de spröda, frasiga och klangfulla. Attackerna på pukorna kunde möjligen varit lite mer snärtiga men definitivt mycket bra. Sammantaget alltså väl godkänt på alla parametrar med möjliga akustiska rumsbegränsningar som jag tidigare skrivit om.

Vi körde vidare med varierat musikaliskt innehåll och röster som också klarades galant från intima kvinnoröster till körmusik i full kyrkoskala.

 

Sammanfattningsvis en mycket trevlig upplevelse rent ljudmässigt och musikaliskt och med ett system som hade en hel del släktskap med mitt eget och som jag skulle kunna leva med alla dagar i veckan!:thumbsup::tongue:   I synnerhet som det också tilltalar mig visuellt!

 

Än en gång tack till Timo och Marcus för en trevlig och intressant lördagseftermiddag. Avslutar med denna bild som jag tycker säger allt.

 

P1140942.thumb.jpg.30329377b2aa8e2642dbe7af8893b136.jpg

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Nu har ju Calm redan på ett föredömligt sätt beskrivit hur vår gemensamma lilla tjuvlyssning avlöpte så jag har kanske inte så mycket att tillägga egentligen.

Men jag slogs ändå av skillnaden i återgivningen mellan mina egna Marten-högtalare och den avlyssnade Parker-modellen.

Hemmavid är det en tydlig mörkare klang i de högre frekvenserna.

Klarheten finns där men jag upplever en aning mindre upplösning vid lyssning via mina egna högtalare.

En smaksak skulle jag vilja påstå och dessutom är det väl före högtalarna som resten av signalkedjan gör sitt för skillnaderna.

Akustiken i Perfect Sense's demorum är ju också en aning "annorlunda" jämfört med mitt eget som är mer diffuserat i sin utformning.

Parker har i alla fall en basåtergivning som känns igen till fullo :)

Det stora volymmässiga rummet kan vara knepigt att få till kan jag tro men den uppgiften klarade paret Parker galant enligt mitt tycke.

Totalt sett tycker jag dessa tillverkare tillsamman låter riktigt, riktigt bra.

Det enda jag, likt en del andra, saknade var att ha fått lite smakprov på vad en eventuell vinylskiva hade resulterat i för ljudåtergivning, men den karusellen kan vi säkert ta en annan gång.

 

Jag ska också få be om att få framföra ett stort tack till Marcus på Perfect Sense och framför allt till eventets "välljuds-missionär" Timo hos Klarsund som företog sig resan upp till Stockholm istället för att vara hemma i södern och njuta av en ledig helg :331706287_thumbsup:

Svälten inom ramen för demo-träffar likt denna börjar nästan bli outhärdlig... så ett jättetack till er båda för arrangemanget.

 

Tack för ordet och förtroendet med kameran :)

 

EngströmDSC_7436_12178_004110.JPG

 

MartenDSC_7467_12206_004109.JPG

 

 

EngströmDSC_7463_12203_004111.JPG

 

Det kanske är något visst med rör trots allt... :unsure:

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, VoicesInMyHead said:

 

Jag kan ju själv tycka att jag borde varit där men var tyvärr inte hemma i helgen så hade ingen möjlighet.

Det är möjligt att systemet finns kvar hos Marcus en kortare tid och det är definitivt värt en lyssning! :tongue::thumbsup: Eller så har det vandrat vidare?

 

Prisnivå ? Minns inte exakt priset på Arne, men ambitionen är att det skall vara tillgängligt för en bredare krets än tidigare förstärkare. Kanske @Perfect sensekan svara på detta?

 

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hej
Jag var där på söndagen, mest för MSB DACens skull. Som alltid hos Marcus var det en angenäm och givande upplevelse. Timo presenterade systemet lugnt och professionellt och roterade på oss åhörare så att vi alla fick tillfälle att sitta i ’sweet spot’. Bra gjort.

 

Musikproven lät bra, luftigt, klart, upplöst, sammanhängande och utan någon aggressivitet i diskanten. Behagligt utan att bli tråkigt. Det ända jag har att anmärka på är basen som lät mycket bra jämfört med mycket annat men ändå hade kännetecken av basreflex (eller slavbas som det är i dessa högtalare). Jag har tyvärr med tiden blivit i det närmaste dogmatisk och tycker endast sluten låda funkar för basåtergivning. I detta tillhör jag  en liten minoritet.

 

Det spelades klassiskt, jazz och pop dvs varierat men kanske ingenting som utmanade systemet ordentligt såsom fri-jazz, storlagen orkestermusik, grötig rock eller bastung hip hop. Jag misstänker att förstärkaren inte riktigt har kraften till det men detta är förstås spekulation från min sida. 

 

Priserna var enhetliga; DAC, förstärkare och kablar gick alla på ca 300k. Högtalare på 175k (men diamantversionen på nära 300k) om jag minns rätt.

 

Med stort tack till Marcus och vänliga hälsningar

 

Hans

 

 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, calm said:

Det är möjligt att systemet finns kvar hos Marcus en kortare tid och det är definitivt värt en lyssning! :tongue::thumbsup: Eller så har det vandrat vidare?

 

Prisnivå ? Minns inte exakt priset på Arne, men ambitionen är att det skall vara tillgängligt för en bredare krets än tidigare förstärkare. Kanske @Perfect sensekan svara på detta?

 

Calm

 

Systemet i sin helhet kommer att finnas hos mig i knappt två veckor till. Marten Parker Duo och Trio kommer sedan att finnas för permanent demonstration hos mig liksom både MSB Discrete och Premiere DAC samt ett urval av Jorma kablar.

Engström & Engström Arne kostar 300.000 kr inkl. en uppsättning 300B effektrör (4 st) vilka tillverkas av KR Audio specifikt för Engström i kombination med lika många NOS ingångsrör.

 

/ Marcus, www.perfect-sense.se
 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Erik Andersson said:

Svensk HiFi av högsta klass, fan vad roligt!

 

Ja visst är det riktigt trevligt med en sådan kompetens i vårt lilla land.

Att det dessutom är lite rörkonstruktioner inblandat gör ju inte något ont på något sätt.. om nu någon skulle fråga mig :)

 

EngströmDSC_7448_12189_004113.JPG

 

EngströmDSC_7442_12183_004112.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hej på er allesamman.

Nu har jag äntligen skaffat en Klarsund-profil här på forumet.

Jag kände att det är bättre att jag svarar och kommenterar mm i egenskap av representant för Klarsund när det är det det gäller, så kan jag kommentera i egenskap av ”the T” när det är mer passande.

Det var så otroligt roligt att få möta er som kom till eventet. Jag har saknat att vara ute och möta er under det här året. Den värme och entusiasm som jag möttes av gav mycket motivation att göra den här typen av ansträngningar.

Det var dessutom väldigt kul att göra detta tillsammans med Marcus i Perfect Sense fina lokaler.

 

Att sedan få följa, läsa och se alla fina bilder i den här tråden gör att det inte känns så länge sedan.

Ett fint minne.

 

Imorgon var det tänkt att nästa anhalt och arrangemang skulle hållas hos RC Ljud & Bild i Umeå. Men vi har tyvärr blivit tvungna att skjuta upp det till nästkommande vecka istället. Så om allt vill sig väl så hoppas jag på en lika lyckad tillställning i Umeå den 13e och 14e November.

 

Och har jag riktig tur så kanske det finns de som kommer att närvara där som har lust att fortsätta att skriva och rapportera om det som händer där då. Kanske i en ny tråd eller i den här.

 

Tack åter igen.

// Timo

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...