Kero Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Hittade ett par begade såna här monoblock till bra pris hos en handlare i USA som jag handlat av förut och blev lite nyfiken. Googlade lite och hittade en hel del mycket positivt om dessa rör block på 200W. Antique Sound Labs Hurricane DT Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av, någon som kanske t.o.m kikat under locket och sett om det är en stor eller liten sak att göra om en 110 Volts version till 230 V ? Jag såg dessa hos Audioconcept för bara en månad sen men hade ingen tanke på att provlyssna dom då, nypriset är inte alls i min liga och var då inte heller intressant. Designen kan ju diskuteras men gillar man rör så finns det ju några och dräggla över. Quote
Timbre™ Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Här kommer en arkivbild från sommarens lyssning med högtalare från Reference 3A. Det gav mersmak... Quote
Guest Bernt Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Jag har hört dom hemma hos Pac och Zalve, det är snygga och mycket kraftfulla byggen. Tunga är dom också... Test: http://www.hififorum.nu/artiklar/hurricane/1.htm Quote
stargazer Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Hittade ett par begade såna här monoblock till bra pris hos en handlare i USA som jag handlat av förut och blev lite nyfiken. Googlade lite och hittade en hel del mycket positivt om dessa rör block på 200W. Antique Sound Labs Hurricane DT Någon som har lite erfarenheter att dela med sig av, någon som kanske t.o.m kikat under locket och sett om det är en stor eller liten sak att göra om en 110 Volts version till 230 V ? Jag såg dessa hos Audioconcept för bara en månad sen men hade ingen tanke på att provlyssna dom då, nypriset är inte alls i min liga och var då inte heller intressant. Designen kan ju diskuteras men gillar man rör så finns det ju några och dräggla över. <{POST_SNAPBACK}> Har lyssnat på dessa hos AudioConcept 2 gånger, men med olika högtalare (WLM ena gången och Reference 3A-stativare <kommer inte ihåg modellbeteckningen> andra gången). CD var en Sony <nånting> ES. Eftersom såväl musik, rum som kringutrustning var för mig tidigare okända så har jag svårt att säga hur mycket som var slutstegens förtjänst. Men bra lät det. Riktigt bra till och med. Rikligt med de svårdefinierbara parametrarna "kropp" och "själ" var det. Upplösning, bredd och djup så det räckte till (milt sagt!). Väldigt harmonisk återgivning.Helt klart ett system i absoluta eliten. Hela systemet som sådant gav en smula tillbakalutad återgivning, tycker jag. Väldigt läckert på sitt sätt men jag tyckte nog att det var en liten gnutta för tillbakalutat för min smak. Det blev lite roligare när Reference 3A kopplades in, trots att WLM är en mycket bättre högtalare egentligen. Men Reference3A-högtalarens karaktär passade min smak bättre. Men som sagt, jag har aldrig lyssnat på slutstegen "ensamma", kommentarerna ovan gäller endast hela systemet (som hade idel komponenter jag aldrig lyssnat på tidigare). Och det efter två väldigt korta lyssningsstunder... En sak till om dessa ruskigt läckra steg - de blir varma. Ordentligt varma! Troligen kan du spara in på elementen hemma om du köper dem... Quote
Engelholm Audio Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Pac test eller beskrivning är riktigt bra gjord. Bra läsning. Quote
eliot Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Arthur Salvatore har gjort en lista över de bästa HiFi-komponenterna och det är alltid intressant läsning då han har hört många olika komponenter och tar lyssnandet mycket seriöst Han har skrivit mycket om just Hurricane monoblocken som Du måste läsa då det tydligen funnits olika versioner med olika för och nackdelar. - På det hela är han mycket positiv. Du kan läsa mer här. Mvh, Eliot Quote
Guest Zalve Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Som Bernt säger så var de hemma här en stund... Det jag kommer ihåg var att det hade en grym kontroll över basarna samt att det var spelglädje i dem. Att de var SÅ varma kommer jag inte ihåg... Quote
Guest Audio Concept Posted February 22, 2005 Posted February 22, 2005 Hej, Kul att Hurricane stegen lyfts fram, vilket de absolut förtjänar. Många, från Harry Pearson i Absolute Sound till mer lokala recensenter har alltid gett dem mycket beröm. Vi har använt dem som referenser i lång tid nu och det är svårt att matcha dem. Med tanke på priset är det definitivt svårt att matcha dem. Ett litet råd är ändå, om man vill handla ett par Hurricane, att kolla med oss först. Det kanske finns ett demopar eller liknande som gör att investeringen, om man tänker frakt från USA - tull och moms samt ombyggning till 230V, mer lönsam att göra lokalt. Hursomhelst, - om ni köper från USA eller via oss kommer Hurricane stegen att ge er valuta för pengarna och musikalisk glädje i många år framöver. Mvh, Audio Concept, Robert Quote
Kero Posted February 22, 2005 Author Posted February 22, 2005 Oj vad många svar det har hunnit komma medans jag varit och försökt arbeta ihop pengarna som ska finansiera det hela ! Timbre: jaså mersmak, det låter ju inte tokigt. Bernt: Jag har läst testen på hififorum tidigare idag och den gjorde ju en inte mindre sugen men som jag fattade var det var ju ett tweakat par med rör för 15000:- extra !! stargazer: Mycket intressant och höra om dina erfarenheter. Jag tror mig veta ganska bra vad det är för ljud du gillar, av det tror jag att jag kan lista ut att jag nog inte tycker det låter dåligt för att du tycker det låter för tillbakalutat, kan nog passa mig rätt bra när du säger så. eliot: Tack för tipset, mycket intressant. Ska läsa det där så fort jag hinner. Audio Concept: Visst hade jag gärna handlat lokat men som jag sa så när jag var hos dig för en dryg månad sen fanns inte en tanke på ett par slutsteg för 55000:-, min budget ligger inte i närheten av detta så lite demo rabatt eller så hjälper tyvärr inte mycket. Jag uppskattar dock väldigt mycket att du skrev i tråden trots att det handlar om en eventuell privat import. Jag har fått lite svar på mailen idag, det verkar lite svårt med omvandlingen till 230V, fyra trafos måste bytas så det lär inte bli billigt och då blir det ingenting av det då dom redan ligger i taket på den tänka budgeten, tyvärr då dom nog hade kunnat passa mig och mina VR-4jr mycket bra. Men än finns lite hopp, väntar på några svar till på mailen innan jag ger upp. Quote
Kero Posted March 2, 2005 Author Posted March 2, 2005 Uppdaterar läget lite. Det blir ingen Hurricande från usa. Det var för omständigt att göra om den till 230V. Men jag har oxå hittat ett begat ex av senaste versionen i tyskland till nästan lika bra pris. Men det är ändå lite över min budget så jag tvekar. Tror dock att det skulle kunna fungera mycket bra, försöker pressa tysken på priset lite just nu. Quote
stargazer Posted March 2, 2005 Posted March 2, 2005 Kero> du tycker det låter för tillbakalutatJag gillade faktiskt systemet, tyckte att det var riktigt coolt. Sen att det inte är exakt min smak är en annan pryl. Till och med jag (hehe ) hörde att det var ett kalassystem! Men när man har något annat än lovsång till ett riktig high-endsystem så sticker alla andra adjektiv ut så väldigt mycket . Det var ju inte så att jag somnade direkt utan det var kalasbra - endast presentationen skilde sig från vad jag är van vid och det jag traditionellt brukar gilla. Det kan måhända vara en vanesak och/eller en mognadsgrej - jag är ju fortfarande rookie på Highend Sen var ju mina kommentarer på hela systemet, inte bara slutsteget. kan nog passa mig rätt bra när du säger så Lite skojigt skrivet faktiskt :cool: Quote
Kero Posted March 2, 2005 Author Posted March 2, 2005 Kero> Jag gillade faktiskt systemet, tyckte att det var riktigt coolt. Sen att det inte är exakt min smak är en annan pryl. Till och med jag (hehe ) hörde att det var ett kalassystem! Men när man har något annat än lovsång till ett riktig high-endsystem så sticker alla andra adjektiv ut så väldigt mycket . Det var ju inte så att jag somnade direkt utan det var kalasbra - endast presentationen skilde sig från vad jag är van vid och det jag traditionellt brukar gilla. Det kan måhända vara en vanesak och/eller en mognadsgrej - jag är ju fortfarande rookie på Highend Sen var ju mina kommentarer på hela systemet, inte bara slutsteget. Lite skojigt skrivet faktiskt :cool: <{POST_SNAPBACK}> Hehe.. det sitter fast i mitt minne hur stargazer vrider lite på sig när Keb Moe spelas på mina Maggisar för att sen skina upp som en sol när Totem Forest kopplas in och utropa "Nu känner jag mig som hemma !! " Även om jag oxå gillar Totem så kan det med en ganska tajt förstärkare bli lite för mycket av det snabba och tajta, jag kan inte slappna av till musiken då... därav min kommentar att det nog kan passa mig om du tycker det låter lite tillbakalutat. Quote
Recommended Posts