Jump to content

Streaming - en bit kulturhistoria


regamannen

Recommended Posts

Vid första anblicken är det lite stökigt när man letar efter ett klassiskt verk och hittar 30-40 olika inspelningar. Av samma verk! 
Jag strömmar via Idagio, så det händer ofta. Först är det ju lite frustrerande, vilken inspelning ska jag välja???

Men det också en fantastisk möjlighet. Häromveckan ville jag lyssna på Mozarts 25:e symfoni och hittade 30 olika inspelningar. Och när jag började kika så hittade jag en del riktigt intressant. En  tidig och charmig inspelning från 1920 där ljudkvaliteten också var från tiden. Och sedan inspelningar från -50 & -60talen, klassiska. 80-talet lite mer bombastiska inspelningar och sedan dagens. De jag lyssnade på skilde sig förstås i ljudkvalitet men framförallt i musikalitet. Inte så att några var bättre eller sämre, det är ju mest en fråga om tycke och smak. 

Det är samma sak med pianostycken av Bach där jag hittat tre favoriter. En inspelning från Tacet, som låter lite bättre, Igor Levits tolkningar som jag verkligen gillar och en inspelning med Vladimir Ashenknazy från 2005. Sedan finns ju förstås Glenn Gould.
 

Men att kunna botanisera bland alla olika inspelningar, musiker och olika tolkningar är verkligen spännande. 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, regamannen said:

Men att kunna botanisera bland alla olika inspelningar, musiker och olika tolkningar är verkligen spännande. 

 

Visst är det! Det gör också att det kan bli ett litet "projekt" av att man vill lyssna in sig på ett visst verk, lite research för att hitta något som man tycker verkar intressant eller har fått bra omdömen osv. Där en kombination av framförande och kvalitét på inspelning kan vara önskvärt kan jag tycka. Sen om man har tråkigt någon dag så kan man ju alltid försöka hitta någon ny version av ett favoritstycke... :) 

 

Jag har bara köpt klassisk musik på CD vid ett tillfälle, som total novis så köpte jag en CD box med jag vet inte hur många skivor med  "de stora verken", som jag tänkte kunde vara nån slags introduktion till den klassiska världen. Förmodligen det sämsta jag nånsin hört och jag tog mig nog inte ens igenom halva boxen, det var nog tyvärr mer avskräckande än inbjudande. Med streaming kan det vara svårt att veta var man ska börja för det finns så oerhört mycket att välja på, men man får göra en grej av det helt enkelt.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-10-06 at 18:38, regamannen said:

Häromveckan ville jag lyssna på Mozarts 25:e symfoni och hittade 30 olika inspelningar. Och när jag började kika så hittade jag en del riktigt intressant.

Jag är ingen Mozart-fan, men just denna är kanske hans bättre. Han skrev den när han var 17 år :439864629_flushedface:

Inspelningen med Marriner och St. Martin in the Fields är det bra bett i.

Men det är en smaksak och både Colin Davis/LSO/Philips och Bruno Walter/Columbia är bra. Man får luska i utgåvor både vad gäller dirigent, orkester, inspelningsplats och etikett.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...