Jump to content

Nu har den anlänt: En strömtillsnyggare från Accuphase


Strmbrg

Recommended Posts

Som om Chords M Scaler inte vore nog, så har den nyfikne token i mig, nu beställt en aktiv strömtillsnyggningsgrunka från Accuphase. När det gäller den firmans pryttlar så finns det goda skäl att handla begagnat, vilket jag gjort.
Det rör sig om en PS-510, vilket är en aktivt opererande apparat, som väl närmast kan liknas vid ett rejält mono-slutsteg i uppbyggnaden.
Den likriktar och återskapar inte växelströmmen som PS Audios liknande grunkor gör, utan den mäter inkommande ström och justerar den mot en referens istället. 
Apparaten är på väg från Finland, och mer info - eller åtminstone mer text... - kommer från mitt håll så småningom. Som oftast så har jag inte lyssnat utan bara beställt.  :179192285_facewithrollingeyes:  Konditionen på "min ström i väggen" har jag heller inte analyserat.  :179192285_facewithrollingeyes:  Det kan förvisso mätaren på apparatens front ge en del besked om (in/ut-spänning, in/ut-dist och vad det nu var).
 

unnamed.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I väntan på att strömtillsnyggaren skall anlända så har jag funderat lite på hur jag skall ordna med tillräckligt med uttag.

Apparaten har bara två jordade uttag och två ojordade (såna där uttag för "platta stickproppar"). Jag vill ju ansluta alla apparater till tillsnyggaren, och det första jag tänkte på var Supras grenuttag. Dessa är dock försedda med filter (det finns olika, men inga helt utan filter). Jag vill inte addera några kretsar efter tillsnyggaren.

En svindyr Atlas ofiltrerad 6-uttagsmodell hittades på Ågrens till något reducerat, men fortfarande hutlöst pris. Uttagen är inte kopplade på konventionellt vis, utan sålunda att alla sex uttagen vart och ett är direkt anslutet till ingångsbrunnen. 
Kanske overkill detta, men jag vill inte "noja mig" över att grenuttaget begränsar det hela.

Link to comment
Share on other sites

Precis som @triomionämnde så har Furutech e-TP66-E kostar 4365:- en enkel men riktigt bra nätlist som man kan bygga om, redan som den är så är den ok men efter ombyggnad så kommer den prestera imponerande bra!

Jag hjälpte min vän att bygga om sin, det vi gjorde var att vi bytte ut kontakterna till Furutech FI-06 NCF (R) IEC och Furutech FI-E30 NCF (R)! Den presterade otroligt bra när vi jämförde den mot en betydligt dyrare strömburk.

 

Det var lite svårt att får isär listen då de har använt dubbelhäftande tejp men man kan värma den försiktigt så går det lättare!

 

Link to comment
Share on other sites

Nu är den installerad och stickproppen vänd för minimalt mekaniskt trafo-brum. Det är hörbart ”åt ena hållet” men ohörbart på någon meters håll ”åt det andra hållet”.
Enligt visarinstrumentet på apparaten är det knappt 1,5% THD på nätspänningen i nuläget. Enligt samma instrument är det 0% på apparatens utgång. Spänningen in svajar lite över tid mellan 230 och 225 Volt. Ur apparaten är det 230 Volt.
All min apparatur är ansluten till strömtillsnyggaren. Dess visare indikerar ett effektuttag om mellan 200 och 350 V/A beroende på ljudvolymen. Normal lyssningsnivå innebär emellertid 200 V/A och för att förbruka 350 V/A krävs att jag spelar avsevärt mycket högre än jag vill.
Den är moderat specad till att leverera max 510 V/A. Där börjar (enligt manualen) belysningen i visarinstrumentet att blinka och vid högre effektuttag släcker apparaten ner.
Jag tänker inte prova.

Jag är i skrivande stund trött, blodsockerfallen och hungrig, så kommentarer kring musikupplevelser får jag återkomma om.

Link to comment
Share on other sites

  • Strmbrg changed the title to Nu har den anlänt: En strömtillsnyggare från Accuphase

Jag tänker inte ägna mig åt att koppla om fram och tillbaks i syfte att jämföra musikupplevelsen med respektive utan strömtillsnyggaren.

Jämförelser av den typen intresserar mig (tyvärr för vissa kanske) inte alls. 

 

Jag är nämligen enbart intresserad av en riktigt god musikupplevelse och inte alls av att rangordna olika upplevelser.

Det enda som intresserar mig är huruvida det är bra. Inte alls huruvida något är bättre än något annat. Ty, relativiserar man (jämför) så riskerar man att fokusera på just ranking och skillnader och tappa fokus på om det överhuvudtaget låter bra. Det kanske bara blir en ranking av flera dåliga alternativ...

Även en "vinnare" kan ju vara ganska dålig trots att den var bättre än de andra.

 

Musikupplevelsen bedömer jag huvudsakligen utifrån om jag - utan att anstränga mig  - lyssnar utan att distraheras av tillkortakommanden.'

Tillkortakommanden i ljudet skall elimineras till den grad att de upphör att distrahera. Tillkortakommanden som inte distraherar kan med den målsättningen tillåtas passera. 

 

Fortsättning följer.

Link to comment
Share on other sites

Okay, så en liten kommentar kring hur det låter då da.

 

Eller, äsch! Jag tänker inte försöka reda ut hur det låter. Men däremot hur jag upplever musiken.

Ty, det låter inte så mycket alls, men musiken känns väldigt äkta. Ha nu i åtanke att min musiksmak endast kretsar kring "klassiskt" i diverse olika former. Mestadels storskaligt, typ symfonier, balettmusik, fiol- och pianokonserter och sådant. 
Som jag redan skrivit så tänker jag inte skriva någonting om musikupplevelsen med och utan tillsnyggaren. Inte heller ägna mig åt att koppla in och ur densamma. Nu står den där och matar samtliga apparater, så var det bra med det. Ingenting kommer heller att skrivas kring basala saker som "basådiskant". Jag tänker inte på sådant alls.

Det är ett mycket stort panorama, orkesterlokalen framstår väldigt tydligt, instrumenten känns väldigt verkliga. 
Det tycks gå att lyssna mycket och länge. Även småtråkig musik blir ganska intressant.

 

Man kan nog säga att tillsnyggaren gör ungefär samma saker som M Scalern: Klarheten ökar och därmed realismen.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag utesluter inte alls att det kan vara svårt att föreställa sig den klarhet jag har uppnått. Eller snarare hur musiken låter under de omständigheterna.
Har man inte upplevt det, så kan det ju ligga nära tillhands att ifrågasätta och avfärda åtgärderna som alltifrån förstörande, meningslösa eller ytterst marginella.

(Det pågår sådana diskussioner i andra forum.)

 

Yttermera så skulle jag nog kunna tänka mig att vare sig en M Scaler eller en Accuphase PS skulle ge någon väsentlig inverkan på en "enklare anläggning". Allt det jag ägnar mig åt syftar till ökad klarhet. Vilket i sin tur syftar till ökad realism. Det krävs rimligtvis mycket högupplösande högtalare och ett icke-förgrumlande rum*) för att höra prestandan.

*) Eller högtalare av en spridningstyp som inte ställer så stora krav på rumsåtgärder.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tillsnyggaren har benägenheten att morra emellanåt. Alltså mekaniskt morrande från den stora trafon. Det blev dock tyst på ”jycken” när jag anslöt vederbörande till en likströmsspärr från Supra.

Det går såklart att åstadkomma en sådan betydligare själv, men det handlar ju om 230V och jag skall nog begränsa mitt ”230-pulande” till att montera kablage.

Link to comment
Share on other sites

Det är - som Supra skriver - viktigt att man ansluter och kopplar isär i rätt kronologisk ordning. Annars kan man få morrande trafo trots DC-blockern. 

Jag kopplade ur det hela eftersom jag skulle finjustera kabeln mellan vägguttag och DC-blocker. (Den gick i en "ful" böj. :179192285_facewithrollingeyes:)

Efter återanslutning så morrade tillsnyggaren precis så som den gjort tidigare. Jag hade anslutit i fel kronologisk ordning.

Gör man alltså fel så kan tydligen likspänning ligga kvar i systemet. Eller om det är någon annan förklaring som gäller.

 

Hursomhelst så morrar det inte längre.

 

God morrgon.

 

Link to comment
Share on other sites

Min PS Audio P5 varken morrar eller skäller - jag har tydligen pli på min vovve. :831669895_winkingfacewithtongue:

Nä, skämt åsido, oberoende av ifall man behöver göra lite "handpåläggning" på sin strömrenare (för att "fostra" den), så är ju slutresultatet det viktigaste. Och jag tror att alla som kopplat in en strömtillsnyggare upplever en förbättring, även om det är svårt att sätta fingret på vad exakt i upplevelsen det är.

 

Alla dessa "burkar" verkar ju ha samma syfte: att minimera THD och jämna ut spänningen, här ett litet smakprov från min logg:

dist.jpg

volt.jpg

 

Jag har haft otaliga och hetlevade debatter i andra forum, där oponenter till allt vad strömrenare heter, tycker att en välbyggd high-end pryl skall klara av att kompensera för nätets tillkortakommande och att strömrenare = ormolja. Skönt att slippa den debatten här!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, string said:

att en välbyggd high-end pryl skall klara av att kompensera för nätets tillkortakommande och att strömrenare

Det ligger en del även i detta. VTL avråder från att sätta in strömrenare till framför allt sitt försteg som man menar har avancerad nätfiltrering inbygd. Det sa man för 10-12 år sedan. Vet inte om det gäller även idag med optioner som finns tillgängliga. Jag tror visst de kan göra nytta under förutsättning att man har skitig el. Å andra sidan tror jag inte de gör skada. Det påstås ibland att vissa filter har negativ inverkan på dynamik. Jag har inte märkt detta, dock. Mina slutsteg har jag dock kopplat rätt ”in i väggen”.

 

THD är ju ett mått på den totala harmoniska distorsionen. Det hade varit intressantare att se en total effekt på uddatonsdistorsionen  som säger mer om hur det kan påverka ljud. Så tolkar jag @Peo inledningsbild i hans eminenta strömtråd. Men med tanke på alla icke-linjära eltillbehör ett hem har idag som skickar ut oegentligheter på nätet känns det riktigt för mig (numer) att ha någon typ av rening. Framför allt om man vill få till det riktigt bra med digital avspelning. Jag tänker på bulor till mobiler, router, laptoppar, lampor, switchar, eltandborstar, larmsystem, elbilar... Ett hem består ju inte enbart ett lyssningsrum.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att dels synen på ren och bra ström har ändrats genom åren samtidigt som dessa strömrenare har blivit bättre och inte längre filtrerar med dynamikhämmande effekter som följd. Under mina Naim år så var det samma sak där att de rekommenderade rakt in i väggen, men även Naim prylarna mådde bra av en riktig strömrenare. Jag har dock haft strömrenare i min anläggning som kanske vid en första anblick verkade göra bra saker, men som jag med tiden upplevde förstörde mer än vad de gjorde nytta. Som alltid beror det på en massa olika faktorer och därför är det "roligt" att folk kan ha så bestämda åsikter i ämnet.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, string said:

Jag har haft otaliga och hetlevade debatter i andra forum, där oponenter till allt vad strömrenare heter, tycker att en välbyggd high-end pryl skall klara av att kompensera för nätets tillkortakommande och att strömrenare = ormolja. Skönt att slippa den debatten här!

Instämmer!

 

Min syn är att felaktigheter alltid bör rättas till så tidigt som möjligt i kedjan och inte förlita sig på att slutanvändarna kan hantera problemen. Det finns begränsade möjligheter att ta hand om nätstörningar i t.ex. i en förstärkare även om det oftast sitter någon typ av filter och konstruktionen förhoppningsvis är någotsånär immun mot störningar. Man kommer dock inte ifrån att man bör ge anläggning så goda förutsättningar som möjligt att prestera och det gör man inte om man matar den med en massa övertoner och EMI eller inte ser till att jordningen är utförd så bra som det går för att undvika potentialskillnader och läck/krypströmmar.

 

Personligen undrar jag hur man tänker om man avfärdar vikten av ren ström till anläggningen. Den som hävdar det har endera exceptionellt bra ström redan vilket verkar osannolikt, även om det kan variera en hel del, eller då har personen ifråga aldrig besvärat sig med att testa något själv, har en undermålig anläggning eller saknar förmågan att höra några som helst skillnader i ljudåtergivningen. Sedan finns det filter som skapar fler problem än de löser men det är en annan sak.

 

När det kommer till nätfilter (passiva och aktiva) samt regenererare finns det en uppsjö av olika produkter och vägar att välja där resultatet kan bli olika. Mitt tips är därför att först göra det som går med själva strömmatningen innan man tittar på strömfördelare och filter.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, string said:

Min PS Audio P5 varken morrar eller skäller - jag har tydligen pli på min vovve. :831669895_winkingfacewithtongue:

Nä, skämt åsido, oberoende av ifall man behöver göra lite "handpåläggning" på sin strömrenare (för att "fostra" den), så är ju slutresultatet det viktigaste. Och jag tror att alla som kopplat in en strömtillsnyggare upplever en förbättring, även om det är svårt att sätta fingret på vad exakt i upplevelsen det är.

 

Alla dessa "burkar" verkar ju ha samma syfte: att minimera THD och jämna ut spänningen, här ett litet smakprov från min logg:

dist.jpg

volt.jpg

 

Jag har haft otaliga och hetlevade debatter i andra forum, där oponenter till allt vad strömrenare heter, tycker att en välbyggd high-end pryl skall klara av att kompensera för nätets tillkortakommande och att strömrenare = ormolja. Skönt att slippa den debatten här!

Om den översta kurvan visar dygnet-runt-värden, så är det ju ett tydligt återkommande distorsionsmönster varje dygn.
Accuphases motsvarande apparater är mer "old-school" och helt analoga i uppbyggnaden och utan möjlighet till annat än momentan avläsning på den analoga visaren på fronten. Jag har emellertid noterat att distorsionen varierar mellan strax över 1% till strax under 4% (alltså bara när jag har kollat eftersom det inte går att få någon historik). Yttermera har jag noterat att det inte verkar vara något jättetydligt samband mellan distorsionsnivå, veckodag och tid på dygnet här hos mig. Hos dig verkar det ju vara det.

Det är högst kontroversiella och ormolje-tangerande apparater detta. Vissa avfärdar dem på grund av att de inte borde eller inte överhuvudtaget kan göra någon nytta ljudmässigt, eller ens någon elektrisk nytta, för de anslutna apparaterna. Den som åberopar ljudmässiga förbättringar - eller ens skillnader i någon annan riktning - hänvisas till blindtest för att fås att inse att det är inbillning.
Det kan bli riktigt upprört. Vilket jag har svårt att förstå. Det är väl bara att ignorera hela saken istället. :-)

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Strmbrg said:

Det är väl bara att ignorera hela saken istället. :-)

Det vore ju det enklaste - och jag har numera också slutat bry mig. Tycker bara det är lite tråkigt att inte folk kan ha lite mer öppna sinnen. Själv har jag lärt mig massor här på forumet men sållar förstås informationen och använder de "applikationer" som passar i just min anläggning. Varje människa med sin resp. anläggning är ju en ö.

 

/string

Link to comment
Share on other sites

Just now, string said:

Det vore ju det enklaste - och jag har numera också slutat bry mig. Tycker bara det är lite tråkigt att inte folk kan ha lite mer öppna sinnen. Själv har jag lärt mig massor här på forumet men sållar förstås informationen och använder de "applikationer" som passar i just min anläggning. Varje människa med sin resp. anläggning är ju en ö.

 

/string

Det skrivs ju emellanåt att riktiga "vetenskapsmän" besitter skepsis såväl som nyfikenhet.
Men det gäller tydligen inte vanliga ingenjörer inom audio- och elektroteknik. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...