Jump to content

Statisk elektricitet och vinylspelare


Hans-Tommy

Recommended Posts

För mig funkar Zerostat-pistolen modell äldre perfekt. Om skivan är elektriskt laddad så tar den bort laddningen på ett mycket effektivt sätt. Om jag t.ex. har dammat av skivan med en micro-duk och den i processen blivit laddad så kör jag en 4-5 gånger med pistolen i korsmönster så försvinner laddningen. Det ytliga dammet kan en kolfiberborste ta bort utan att ladda skivan igen.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte påstå att jag tycker det här är ett speciellt stort problem för mig, men oavsett så har jag hört väldigt gott om Furutech's ASB-1 Antistatic Brush, som verkar vara en riktigt bra skivborste med antistatiska egenskaper... :)

 

Den står på min personliga önskelista till nån gång i framtiden. 

 

image.png.715d3f3e09bd153780053f6378f68215.png

Link to comment
Share on other sites

12 minutes ago, triomio said:

Är det inte inte så att det där med statisk elektricitet, damm och skojiga borstar i själva verket är en viktig del av charmen med vinylpysslandet?

 

Visst är det så:1952293183_slightlysmilingface: Jag använder alltid denna typ av borste med både kolfiber och dyna som suger upp på ett bra sätt, men Furutech's borste har även länge legat på min inköpslista.

Super%20Exstatic.jpg?raw=1

men jag kan verkligen rekommendera att hålla koll så att luftfuktigheten inte går under 40%.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, LPL said:

jag kan verkligen rekommendera att hålla koll så att luftfuktigheten inte går under 40%

 

Vi har en hyggrometer som jag aldrig riktigt sett någon användning av, förrän nu! Enligt den så har vi 71%(!) luftfuktighet, vilket kanske förklarar att jag inte tycker det är något problem med det statiska. Eller så har batterierna dött, det är också en möjlighet.

Link to comment
Share on other sites

71% är högt, men det beror ju väldigt mycket på årstid, väderlek, huskonstruktion, värmesystem och ventilation.

Hygrometer.jpg?raw=1

Jag har fortfarande riktigt varmt på övervåningen, men luftfuktigheten är nästan nere på 40% snart, låg på ca 55% under sommaren. Går det ner på rött påverkas både damm, statisk elektricitet och friskheten i luften.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, triomio said:

Oj, det var mycket! Är du säker på att den verkligen visar fuktigheten inomhus och inte ute?

 

Helt ärligt så är jag inte säker på nånting, det är nog första gången på 10 år som jag tittar på den då jag vanligtvis inte intresserar mig så mycket för luftfuktighet. Men nu ska jag börja med det! Jag antar att jag måste komma underfund med om den 1 - fungerar, 2 - mäter inom eller utomhus.

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-29 at 10:16, Hans-Tommy said:

Jag tycker statisk elektricitet är problematiskt när man spelar vinyl. Hur gör ni för att undvika det? Jag har använt en del tillbehör , se nedan, men tycker inget av dem löser problemet fullt ut.

tommy 

 

Det hjälper mig att gå i strumplästen på trägolvet när jag handskas med vinylen. En bra början iaf.... på bilden ser det ut som om du har trägolv. Se det som att din kropp agerar åskledare och leder bort alla volt med statisk elektricitet :1952293183_slightlysmilingface: Jag har samma problem vintertid när jag tar av mig ytterkläderna, jag börjar med skorna......

mvh

Kenneth

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker mig ha lärt mig handgreppen för att undvika statisk elektricitet på mina vinyler. 

1. Undvik foppatofflor/badtofflor när du hasar fram och ska vända sida/byta platta!

2. Är plattan dammig? Tvätta den då, gnugga inte fast dammet i spårens djup med en borste, oavsett hur mycket kolfiber det är i den. Skaffa bra innerpåsar!

3. Blir dina plattor laddade under spelning? Se över jordning på din spelare, och givetvis även lagret. 

4. Blir plattan likförbenat laddad? Prova Furutech Destat III, en Zerostat-pistol eller möjligen Furutechs borste som nämndes här ovan.

5. Tvätta plattan igen, med vätskor.

Link to comment
Share on other sites

Det jag har gjort tidigare är att jag tvättar alla skivor, skaffade nya innerpåsar visserligen i något plastmaterial, men ändå!

Jag har jordat skivspelaren i mitt EQ , har en optisk pickup så det är inget RIAA. Däremot har jag inte provat att gå barfota.Har inte heller provat med luftfuktare även om jag tänkt tanken. Problemet med statiska elektriciteten gjorde mej så desperat att jag valde en annan dyr lösning som visserligen fungerar alldeles utmärkt men kanske inte är helt optimalt rent ekonomiskt. Men nu fungerar det helt ok , efter ett tag har man glömt vad grejerna kostade, borde kanske ha startat den här tråden innan jag köpte grejerna. Återkommer imorgon med bilder och mera info

 

tommy

Link to comment
Share on other sites

Jag reagerade på det Hans-Tommy, att du har en optisk pickup. Jag förutsatte nästan att den skulle reagera på annat sätt än en elektromagnetisk givare, men jag inbillade mig nog att den skulle vara MINDRE känslig än en traditionell? Men så är det alltså inte?

Link to comment
Share on other sites

Hej igen,

tvätt i all ära men skivan skall torkas. I instruktionen till min VPI-tvätt står det att man skall undvika att övertorka eftersom det alstrar statisk elektricitet.

Innerpåsarna var förr tillverkade av rispapper, numera är det väl plast. Plast mot plast är ingen höjdare.

Jag misstänker att vi själva alstrar merparten av det statiska. Och, en skivborste skall göra rent i spåret, finns bara en som jag tycker fungera och det är Denons

som ligger i en behållare med en fuktad svamp i botten, själva borsten seglar ovanför och är lätt fuktig när du använder den. Får med sig rubbet ur skivspåren.... jag brukar använda 90%igt hembränt och destillerat vatten, både till skivtvätt och Denon's borste. Är rädd om dropparna så jag dricker inte det hembrända ifall min källa skulle sina :1919632036_grinningsquintingface:

/Kenneth

 

Link to comment
Share on other sites

Hej igen

jag vill bara förtydliga, jag har inget problem med pickupen, problemet är att när jag lyfter av skivan från tallriken så knastrar det och påsen kletar fast vid skivan när jag ska stoppa tillbaka den. Vad jag gjorde var att skaffa ett device från DS audio (ion 001) som gör något liknande som furutech fläkten  gör , dvs skickar ut joner för att neutralisera statiska elektriciteten, skillnaden är att den gör det hela tiden, furutechen gör det bara en kort stund. Jag har även skaffat en ny borste från Ortofon som jag tycker fungerar bättre. Nu har jag inget problem så det fungerar bra nu. Får se i vinter när luften blir torrare om det fortfarande fungerar, kul med alla tips

hälsar Tommy 

BE050CC5-8678-4D94-AE24-83498B07130D.jpeg

58ACE354-3C80-4F5B-8CBD-08DFA28F7EA0.jpeg

0D0CEA2D-0C51-4F1E-ACCF-7C1564BB439A.jpeg

5FA2E62C-24A9-4791-A4B8-8ABF5500A298.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det var ju en spännande moj! :) Det ser ut att vara designad för att passa ihop med din puppas belysning! 

Efter att jag själv la en massa slantar på min Furutech Destat IIIså insåg jag att man kan köpa hårblåsar med joniseringsfunktion för någon hundrlappa, och köra med kalluft och jonisering den vägen. Billigt, antagligen minst lika effektivt, men dålig nörd-credd... Eller kanske tokbra nörd-credd?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...