Jump to content

Recommended Posts

Det är min grej. 

För övrigt tror jag att det var åtminstone fem, sex år sedan någon annan lyssnade på min anläggning.

Magneplanar 3.7:orna skaffade jag för kanske fem år sedan. Ingen har satt sig ner och lyssnat. Inte ens sambon. :503504969_facewithopenmouth:
Nu står anläggningen förvisso inte i ett vardags- eller allrum, utan i ett separat rum i källarplanet.

Hursomhelst så gillar jag lugn, ro och enskildhet när jag spisar musik. Jag tröttnade på att lyssna tillsammans med andra då det alltid skulle snackas samtidigt. Det blev så ytligt. Även ganska hifi-nördiga typer - som ju borde vilja lyssna koncentrerat - skulle glappa hela tiden...

Synpunkter, åsikter, erfarenheter?

Gillar dina vinklar på vår hobby @Strmbrg.

Vi är alla olika och väl är väl det.

Vill du inte ha denna hobby som något socialt så är det nog smart att inte bjuda hem någon. 

Att inte verbalt dela intryck om musik och anläggningen när man är tillsammans och lyssnar kan nog bli svårt att hejda helt. 

Men kanske är det inte bara svart eller vitt?

Vissa snackar mycket hela tiden och vissa vill lyssna mer och andra blandar och ger. Det ingår väl i det sociala möter med olika människor att vi är olika.  

Jag uppskattar mycket det sociala med att lyssna på musik tillsammans. Synpunkter på musiken, associationer till annan musik etc är berikande och lärorikt. 

När jag har musikträffar har jag ofta en agenda med den musik jag spelar, Ofta hänger det ihop med vad jag lyssnar på för närvarande men det kan vara andra teman också. 

Jag vill gärna ta mig genom min plan från A-Ö, men jag har lagt in lite improvisationsmöjligheter. Hemma hos mig bestämmer jag om musiken och om det blir snack som hindrar hela upplägget ber jag att få spela nästa låt. Jag gillar denna sociala blandning av folk. Det brukar funka. 

Jag lyssnar till största delen ensam, men gillar att lyssna ihop med andra också. För mig fyller det lite olika behov.

Med tanke på att du inte uppskattar det sociala runt musiklyssning så tycker jag du gör rätt. Varför sitta och irritera sig på det hemma i ditt eget hus? Det skall du inte behöva.

1 hour ago, Strmbrg said:

Jag tröttnade på att lyssna tillsammans med andra då det alltid skulle snackas samtidigt.

Du spelar uppenbarligen inte tillräckligt högt! :D 

Eller hur @figge

Skämt åsido, jag tycker nog att pratet mellan låtarna är det primära när man träffas. Man ger och tar ur kunskapsförråden och kittar det sociala samtidigt givetvis.

Koncentrerad njutningslyssning gör jag helst solo, men jag kan lika gärna få musikaliska kickar i sällskap också.

@Strmbrg, inget fel med att sitta solo vid lyssning, tror de flesta av oss vill göra det för att få njuta fullt ut av musiken.

Men att någongång per år eller fler än så bjuda hem till en hemma-hos är något helt annat och där bestämmer värden hur det ska vara, det är bara att säga till hur lyssningen/stunden är tänkt att vara. Ta t ex @Apexorca, han har vid de tillfällen jag varit där haft ett tema, en plan för stunden och nog tycker jag att de funkat väl så bra. Någon annan har haft olika genrer som ska spelas igenom och sedan en önskan om kommentarer från gästerna, man gör som man vill helt enkelt. Själv brukar jag oftast fråga om förslag på musik, om inget kommer så spelar jag nog upp någon eller några vanligt förekommande mässmusik som de flesta känner igen sig i, ren uppvärmning. Därefter tar jag några som jag gillar själv, lyssnar på just nu och avslutar oftast med lite SRV på högre volym. Det sistnämnda för att det inte får låta bättre i bilen när de är på väg hemåt;)

Om nu någon skulle snacka eller göra något som stör för andra hemma hos mig så säger jag till och det har aldrig varit ett problem att ha blivit förstådd och accepterad. Har själv blivit tillrättavisad när jag t ex träffat en person på en mässa eller ”måste” få kommentera de jag hör just då. Oacceptabelt och egoistiskt såklart men ibland så tänker man tyvärr inte på allt, en blick eller tillsägelse räcker för mig för att fatta vad jag omedvetet har gjort.

Så, bjud hem och jag tror att vi som läst denna tråd förstår hur du vill ha det, tycker själv att hemma-hos ger så mycket mer än bara lyssning, man får förståelse för hur värden tänker/tänkt om sitt system och musiksmak etc. 

/byZan

Det här är lite vid sidan av diskussionen, men närbesläktat. När jag har folk som inte är särskilt intresserade av hifiapparater och återgivning på besök, men som ändå sitter och aktivt lyssnar, är det förvånansvärt ofta det börjas pratas precis när det magiska partiet man väntat på kommer. Förstår inte hur det är så lätt att pricka in och prata bort. :39:

Läste min egen text igen och fyller på med lite mer…...

- En del har för sitt hemma-hos utskrivna spellistor framlagda, ett bra koncept för att slippa sökning via mobiltelefoner under själva akten och som man ta med hem för vidare lyssning i sitt eget system

- Någon säger - här är paddan spela vad ni vill och hur högt ni vill, men vinyl och band sköter jag själv

- Någon vill bjuda på något ätbart eller dryck framför högtalarna och tror att de som lyssnar hör det de vill höra ändå

- Finns säkert fler varianter för hemma-hos….. 

… själv tycker jag att oavsett upplägg så är det hemma-hos som ger i vart fall mig mest behållning om jag ser till helheten och att få vara med på ett forum som typ Euphonia. Det blir liksom lättare att förstå text, tankar, funderingar etc som personerna delger i sina egna trådar och via inlägg i andras trådar, liksom mindre risk för att bli missförstådd eller större chans att bli förstådd, mig undantagen då;)

/byZan