Jump to content

Jag har "snöat in" på Elgar: Enigma Variations


string

Recommended Posts

Ett av de mer roliga sysselsättningar man har som pensionär är att komplettera sitt musikarkiv. Oftast är det något stycke som spelas i P2, som gör mig påmind om att vissa kompositörer eller musikverk saknas i min databas. 

 

Edward Elgar och hans Enigma Variations har av någon konstig anledning aldrig landat i mitt arkiv - så nu är det dax att ändra på den saken. Och många fina inspelningar finns det ju. Det är kanske lite patetiskt att fråga vilken ni tycker är bäst, smaken är som bekant olika. Men ändock: finns den någon speciell inspelning som ni känner till, som står i en klass för sig (helst både ljudmässigt och spelmässigt)? 

 

/string

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, string said:

Ett av de mer roliga sysselsättningar man har som pensionär är att komplettera sitt musikarkiv. Oftast är det något stycke som spelas i P2, som gör mig påmind om att vissa kompositörer eller musikverk saknas i min databas. 

 

Edward Elgar och hans Enigma Variations har av någon konstig anledning aldrig landat i mitt arkiv - så nu är det dax att ändra på den saken. Och många fina inspelningar finns det ju. Det är kanske lite patetiskt att fråga vilken ni tycker är bäst, smaken är som bekant olika. Men ändock: finns den någon speciell inspelning som ni känner till, som står i en klass för sig (helst både ljudmässigt och spelmässigt)? 

 

Ja lite tid till övers kan man ju få ibland och varför inte söka lite bland tidigare ohörd musik, bra där!

När det gäller Elgar har jag dessvärre inga inputs, men ska lyssna och se om det passar mig också?

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Det är tidsödande men otroligt intressant att få "grotta ner sig" i ett enda musikverk och för enkelhetens skull (vid jämförelse), den första minuten, i en och samma sats. I det här fallet har jag valt "Elgar: Variations on an Original Theme, Op. 36, "Enigma": Theme - Andante".

 

Siten jag använt för att jämföra olika utgåvor är https://www.prestomusic.com. Där hittade jag ett 50-tal kandidater, som vid första anblick var intressanta. Alla dessa finns förstås att provlyssna (en perfekt service att använda, innan man bestämmer sig för vilken utgåva man slutligen man vill tanka ner). Nu behövde jag inte provlyssna alla, ca 80% föll bort, bara genom att titta på hur de presenterades (kan bli en diskutionstråd, bara det!). Återstår alltså 10 st "Andante"-filer att lyssna igenom. 

 

Jag har väl en egen, högst personliga bild av, hur jag förväntar mig att ett musikstycke skall låta (för att bli intressant) och nedanstående fyra utgivningar behövde några fler genomlyssningar och var alla mina favoriter. Men en vinnare måste ju koras.

 

elgar.jpg

 

Från vänster till höger:

 

1)

Elgar: Enigma Variations & Pomp and Circumstance Marches

Royal Philharmonic Orchestra, Andre Previn

Catalogue No: 4168132
Label: Philips
Length: 56 minutes

 

2)

Elgar: Enigma Variations & Pomp & Circumstance Marches

London Philharmonic Orchestra, Sir Adrian Boult

Catalogue No: 7640152
Label: Warner Classics
Series: British Composers
Length: 55 minutes

 

3)

Elgar: Enigma Variations

London Symphony Orchestra, Sir Colin Davis

Release Date: 4th Jun 2007
Catalogue No: LSO0609
Label: LSO Live
Length: 47 minutes

 

4)

Elgar: Enigma Variations

Royal Liverpool Philharmonic Orchestra, Vasily Petrenko

Release Date: 29th Mar 2019
Catalogue No: ONYX4205
Label: Onyx
Length: 66 minutes

 

Med denna lilla övning ville jag visa (framför allt för mig själv!) att det som slutligen avgör vilken utgåva som man väljer inte beror på antalet utmärkelser eller i vilka ordalag som kritikerna har bedömt utgåvan. Inte för mig i alla fall. Här gäller bara vad jag själv tycker - det är ju trots allt jag som ska leva med inspelningen.

 

Och för mig lät kandidat nr 2 allra bäst.

 

Jaha, och nu ska "Copland: Appalachian Spring" utvärderas. Saknas också i min databas.

 

/string

Link to comment
Share on other sites

Detta tillhör också ett av mina klassiska favoritverk. 

 

Det är ett grymt coolt verk som lämnar otaliga spår och inspiration i populärkulturen ända in i våra dager. Tex Matrix och Dankirk med flera. Älskar också detta verk och de flesta av populärkulturens tolkningar jag hört. Tycker Matrix-versionerna är vansinnigt effektiva och positivt påträngande i scenerna och samband de är med i. Jag har roat mig med at köra scenerna utan ljud och kan då konstatera hur viktiga Elgars teman är i dem. Snyggt som tusan.  Jag tycker musik är stor när det tål att vändas och vridas på och användas i andra genrer och att det då fortfarande är relevanta och inspirerande. 

 

Själva enigma tanken som Elgar hade finns i varje variation där någon person i betydelse för Elgar finns representerad genom uttrycket i musiken. Dessa tror jag alla numera är identifierade. Det skall dessutom finnas en musikalisk kod gömd i musiken som tagit lååååång tid att knäcka. Men det sägs nu nyligen att man hittat det. Kommer inte ihåg vad det var ni igen, men det var något kristet musiktema som funkar som kontrapunkt till Enigma Variations. Jag har hör dem spalas ihop och det går inte att negligera sambandet musikaliskt. Så jag tror det är lösningen. När jag hörde det är det nästan trivialt, men så är det med genialitet. Keep it simple och det är ofta de enkla lösningarna på svåra problem som är bästa. Det vittnar ofta stora genier om. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Apexorca said:

Själva enigma tanken som Elgar hade finns i varje variation där någon person i betydelse för Elgar finns representerad genom uttrycket i musiken. Dessa tror jag alla numera är identifierade. Det skall dessutom finnas en musikalisk kod gömd i musiken som tagit lååååång tid att knäcka. Men det sägs nu nyligen att man hittat det. Kommer inte ihåg vad det var ni igen, men det var något kristet musiktema

Det ger definitivt en helt ny dimension till det spelade verket om man ger sig tid till efterforskning om dess tillblivelse. Är själv, tyvärr, lite för otålig för att ta detta steg - vill bara njuta av musiken i sig. Så tack @Apexorca för denna bakgrundsinfo!

Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, string said:

Elgar: Enigma Variations & Pomp & Circumstance Marches

London Philharmonic Orchestra, Sir Adrian Boult

Catalogue No: 7640152
Label: Warner Classics
Series: British Composers
Length: 55 minutes

 

Har nu på morgonen lyssnat lite sådär lagom fokuserat och gillade det jag hörde, så det blir absolut mer lyssning men vid ett annat tillfälle och i vid en annan sinnesstämning (förbereder ett årsmöte idag), tack för tips:1952293183_slightlysmilingface:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, string said:

Det ger definitivt en helt ny dimension till det spelade verket om man ger sig tid till efterforskning om dess tillblivelse. Är själv, tyvärr, lite för otålig för att ta detta steg - vill bara njuta av musiken i sig. Så tack @Apexorca för denna bakgrundsinfo!

 

För mig är det en nivå av musiken att bara höra den och njuta av den som den är. Det är på ett sätt naket och genuint. MEN ofta ligger det en del otroligt intressanta människodöden, kärlek, förtvivlan och annat i tonsättarens liv som är fullständigt avgörande för verkets framkomst. Ofta även politik som tex är smärtsamt framträdande i stackars Shostakovich verk. Kan man något om tidsandan och livet kring Shostakovich blir det faktiskt några resor bättre. Man kan då tränga ännu djupare in i musiken och inser att det inte bara skrivits för sina melodier etc. Då framkommer musikaliska konstverk som balanserar politiskt på ett rakblad. Blidka Stalin så man inte blir dödat samtidigt som man hör kommunismens djupaste förtryck och död i musiken på ett kritiskt sätt. Att klara denna balans blir till konst i den klassiska musiken och annan musik. Men det har inte riktigt kommit fram den typen av stor musik sedan Shostakovich bortvång fram till nu.

 

Om vi fortsätter med Elgar som var upprinnelsen till dessa Enigma variationer. Han lär ha jobbart hårt hela dagen med musik och kommer hem och väntar på maten, sitter förstrött framför pianot och i denna trötta och säkert nästan vimmelkantiga dimma detta kan innebära att jobbat hårt, lyckas fånga teman och klanger som han improviserar kring. Hans Fru lär ha kommit fram från köket (tror jag det var) och uppskattande entusiasmerat Elgar. Detta var starten på det som kom att bli Enigma Variationerna. 

Jag vidhåller att historien kring musikens utövare och skapare, tidsandan, personliga saker, känslor på olika vis ger musiken ett betydligt större djup och mening. 

Detta gäller inte bara den klassiska musiken utan även hela vägen via olika genrer till populärkultur. Ta Kurt Cobain som exempel. Han har skapat en ny genre inom pop/rock och skrivit unika låtar som i min värld är mästarklass. Hade han gjort detta utan sitt mycket tragiska liv och sina egna demoner han kämpade mot. Hans musik blir starkare och ännu bättre med denna kunskap och insikt. 

 

Detta förhållningssätt är för mig ett viktigt koncept att närma mig alla kulturyttringar (när jag har tid för det). Det blir mycket mer transparent, djupare och meningsfullt när man lär känna livet med omnejd kring konstens skapare.

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Apexorca said:

Denna pressning är bra!

Jo, det vore ju skandal om inte Reference Recordings pressning var bra, de har ju sitt rykte att leva upp till. Hur musikerna framställer musiken är däremot en "enigma" för mig :unsure:. Nä, skämt åsido, för att återvända till mina olika lyssningsobjekt, så finns denna pressning som vinyl och CD, men ej som nedladdningsbar fil, på siten jag brukar använda. Än mer konstigt är att de som driver denna site har valt att endast låta de nedladdningsbara filerna vara möjliga att provlyssna.

 

Jag har förgäves letat efter andra ställen på nätet, där denna RR-inspelning finns för provlyssning, men utan framgång. Hittills är det bara vad musikkritikerna säger som jag har att gå efter (och många av dessa tyckte att det var mediokert spelat). Som jag tidigare konstaterat så följer min smak, hur musikstycken framförs, inte något speciellt mönster. Jag måste provlyssna - och det ska bara kännas "rätt" för mig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...