Jump to content

Vad håller jag på med, EGENTLIGEN?


Strmbrg

Recommended Posts

Alltså, EGENTLIGEN, nog fasen får man en lika  givande musikupplevelse ur en enkel anläggning - exempelvis en standardmässig bilstereo med bakgrundsljud och allt - som ur den där tokoptimerade dyranläggningen i det akustikfixade rummet hemma.
Jag sitter och tänker på det nu på tjänsteresan, när jag spisar P2. Självklart är det inte på långa vägar ”samma” ljud eller alls samma realism etcetera. 
Men just musikupplevelsen tycker jag inte blir lidande.
Att jag likafullt ödar tid och en himskans massa pengar på hemmaljudet för att få en förhöjd MUSIK-upplevelse är ju bara trams. Det är andra lockelser och strävanden det handlar om.
I dessa stunder av reflexion så undrar jag vad jag håller på med. 
Egentligen, alltså. 

Nä, nu ska jag ut och pinka.

Link to comment
Share on other sites

Jag har faktiskt funderat på vad jag ska köpa, men kommer inte på nåt bra.

Vad jag vill säga är att det verkar vara av andra skäl än just musikaliska som får mig att engagera mig och lägga pengar på det här. Och då får det såklart vara så. Men man ska inte lura sig själv.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Ranefjord said:

Märkligt... Tycker mig känna igen trådstarten från ett annat forum... igen. Jag tycker musikupplevelsen blir lidande i bilen... men så saknar jag ju ett kassettdäck där. Bara CD, trist... och radioutbudet suger (förutom P2).

 

Ja, jag vill gärna ha mycket kommentarer så tre forum brukar jag lägga ut på parallellt. 🙂

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, DrKlang said:

genomklappning

Tack för det ordet :331706287_thumbsup:

Det var längesen jag hörde någon använda det eller närbesläktade ordet genomslag

För mig är betydelsen ungefär som när man trycker in en ölburk eller pingisboll.

Det är ett kraftigt olinjärt fenomen som kräver bucklingsanalys med antagande om stora deformationer.

Ljuset i tunneln är att man kan lyckas hitta ett nytt jämviktstillstånd efter en total genomklappning. Men att återgå till normalläge är dessvärre kört.

 

The classic equilibrium paths for snap through buckling. | Download  Scientific Diagram

 

Det kan räcka att köpa lite nya skivor. En del behöver skaffa en ny kabel. För vissa räcker det inte att köpa Verity Lohengrin.

 

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, calle_jr said:

För vissa räcker det inte att köpa Verity Lohengrin.

 

Men hallå! Hur skulle ett par Lohengrin kunna trösta när själen längtar efter ett par Monsalvat??? 7-8 mille som verkligen släpper fram *musiken*. Då skulle livet bli komplett, all tandilning, alla jobbiga arbetskamrater, all frustration, all ångest, alla dåliga beslut och livsval genom åren skulle som genom ett trollslag bara försvinna. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Strmbrg said:

Alltså, EGENTLIGEN, nog fasen får man en lika  givande musikupplevelse ur en enkel anläggning - exempelvis en standardmässig bilstereo med bakgrundsljud och allt - som ur den där tokoptimerade dyranläggningen i det akustikfixade rummet hemma.
Jag sitter och tänker på det nu på tjänsteresan, när jag spisar P2. Självklart är det inte på långa vägar ”samma” ljud eller alls samma realism etcetera. 
Men just musikupplevelsen tycker jag inte blir lidande.
Att jag likafullt ödar tid och en himskans massa pengar på hemmaljudet för att få en förhöjd MUSIK-upplevelse är ju bara trams. Det är andra lockelser och strävanden det handlar om.
I dessa stunder av reflexion så undrar jag vad jag håller på med. 
Egentligen, alltså. 

Nä, nu ska jag ut och pinka.

 

 

Full respekt för att vi alla är olika och upplever musik på olika vis.

Som du beskriver det är det inte för mig. Jag kan nästan inte lyssna på musik på vissa anläggningar. Viss typ av ljudåtergivning ger mig nästan fysiskt obehag. Det kan nog betraktas som ett handikapp och brist hos mig.  Men jag kan njuta av musik genom olika anläggningar som har vissa typiska egenskaper som passar mig. Hade en Bluetooth stereo på landet och satt utomhus och lyssnade på Jazz. Njöt i fulla drag, men det är på ett annat sätt än hemma. Till och med via mobil och inear-lurar kan jag njuta. Men min upplevelse ökar exponentiellt med bättre återgivning. För mig är hela upplevelsen av instruments egenskaper betydelsefull för att få hela upplevelsen. Det klarar ganska få enkla system.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Strmbrg said:

Jag har faktiskt funderat på vad jag ska köpa, men kommer inte på nåt bra.

Vad jag vill säga är att det verkar vara av andra skäl än just musikaliska som får mig att engagera mig och lägga pengar på det här. Och då får det såklart vara så. Men man ska inte lura sig själv.

 

Jag skulle inte köpa nytt i ditt fall. 

Den insikten om ditt intresse för hur du vill njuta av musikåtergivning verkar viktig. 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-22 at 12:45, Strmbrg said:

...
Jag sitter och tänker på det nu på tjänsteresan, när jag spisar P2. Självklart är det inte på långa vägar ”samma” ljud eller alls samma realism etcetera. 
Men just musikupplevelsen tycker jag inte blir lidande.
...

Jag känner igen mig i att flera stora musikupplevelser i livet kommit igenom (den allt annat än optimala) bilstereon. 

 

Om man sedan ska komma närmare den "optimala" återgivningsupplevelsen kan det braka fullständigt åt fanders, både tids- och kostnadsmässigt. Jag har lyckats bromsa totalkostnaden för min anläggning under 100k (genom att acceptera en hel del kompromisser) medan jag ser att många på forumet har satsat det tiodubbla eller mer. Den jakten har egentligen inget slut, den senaste lilla pytteförbättringen, verklig eller inbillad, kan kosta oerhörda belopp. Jag känner också lockelsen, tur att man har en klok fru ;-)

 

Så tack för bra observation - musikupplevelser kan komma på olika sätt och till olika kostnad. Jakten på perfektion kan vara jättekul men behöver inte vara rakt av kopplad till en musikupplevelse av rang.

Link to comment
Share on other sites

Jag tillhör den "kategori" som gärna ifrågasätter och kritiserar mig själv, mitt agerande och mina värderingar. Det behöver inte alls betyda ångest och grämelse, splittrad personlighet eller så, utan betyder snarare en ständig reflexion och själviakttagelse.
Så, jag skulle verkligen vilja att jag bleve ointresserad av pryldelen av hobbyn. Att jag egentligen bleve ointresserad av hifi  som hobby och förmådde sänka kraven rejält. Det vore ju jättebra! Ty då sluppe jag ju lägga en massa pengar på apparater och kunde använda dem till något annat. Tänk vad bra om jag nöjde mig med en "bordsradio" och kanske även en kassettspelare eller så, för att då kunna välja musiken själv.


Enklare uttryckt: Tänk om man kunde bli förnöjd.

Men nu lockas jag emellanåt av att köpa någon "ny låda". Jag begriper att det där lockande köpet ofta egentligen inte kan motiveras med så himskans mycket mer än tillfredsställelsen av att köpa, bära hem, packa upp, installera och äga en ny grunka. Det har inte så jättemycket med musiklyssning att göra, även om jag såklart kan intala mig att det har det. Och låta mig fullt övertygas om att jag har rätt i att det har det.
:)
 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Strmbrg said:


Men nu lockas jag emellanåt av att köpa någon "ny låda". Jag begriper att det där lockande köpet ofta egentligen inte kan motiveras med så himskans mycket mer än tillfredsställelsen av att köpa, bära hem, packa upp, installera och äga en ny grunka. Det har inte så jättemycket med musiklyssning att göra, även om jag såklart kan intala mig att det har det. Och låta mig fullt övertygas om att jag har rätt i att det har det.
:)
 

 

Trots att jag jobbar med hifi så skulle jag aldrig investera i något om det inte gav en motsvarande musikalisk gåva tillbaka. Skulle faktiskt inte ens bära runt på lådan om det inte betalade sig i mer musikalisk insikt eller glädje. Så kul är det inte att bära runt tunga lådor. Det kan 2 diskbråck från olika hifi-installationer påminna mig om annars. :1454358488_beamingfacewithsmilingeyes:

 

Nej, musik, glädje, tårar, inlevelse, intellektuell stimulans och energikickar är vad jag söker. Men jag förstår ditt perspektiv också, och eftertanke är sunt. Om det leder till att man kan amortera av bostadslånet tidigare så är väl det toppen. Different strokes for different folks som de kloka säger i det stora landet i väst. Om man inte vill hålla på, så kan man alltid sluta hålla på. 

Link to comment
Share on other sites

Mmm, billjud kan va rätt bra idag faktiskt.. Det som är tillval eller standard i bilar utan att man ska behöva joxa med diverse slutsteg å sånt där.

 

E-Golf tex har ett fantastiskt ljud.. Nu kollade jag ej vilket paket den tillhörde.. Var en hyrbil..

 

Volvo har hyffsat i våran ena kärra.. En annan vi har är med kvaddad display så den är väl mindre bra.. Brorsans gamla RXH minns jag ej.. Sen en XC-40.. Den var väl hyffsad och likaså en Touran av nyare modell.. Skulle jag bygga billjud så skulle det nog ändå vara Focal isf.. Men det får bli en framtida plan.. Numera är det bara hörlurar för min del till min telefon som gäller.. Då man inte behöver betala så jättemycket jämfört med stereo.. Så länge man inte köper Utopia eller något liknande.. Men som jag ser det så får man mycket ljud för pengarna ja när man rullar runt på vägarna.. Däremot spelar det stor roll vilken kärra det är och sen också hur kräsen man är.. Men den lösningen som sitter i den senaste XC-60:in skulle va najs att ha :sherlok:

Link to comment
Share on other sites

Känner igen mig i tankebanorna och känslorna.

 

Jag har flertalet gånger försökt slänga in handduken, att ge upp den dyra anläggningen. Har åkt och köpt ett antal fina bluetoothhögtalare genom åren till sambons stora förtjusning! men varje gång har utgången varit samma;

Både jag och sambon har tyckt att musikupplevelsen från stereon har varit så pass mycket bättre att bluetoothhögtalarna har  fått åka tillbaka igen.

 

Jag kan också uppleva ett fysiskt obehag av dåliga anläggningar men värst av allt för mig är när fina anläggning underpresterar - särskilt min egen.

 

Den största och mest lättförklarliga anledningen till detta är materialet som spelas: en dålig inspelning/ en smutsig skiva låter så mycket sämre på min anläggning än vad den hade gjort på bluetoothögtalaren.

 

Det är lätt att dra en parallell till droger här:

 

Bluetoothhögtalaren representerar kanske en varm bira på lördagen medans våra anläggningar ligger mer i klass med fint heroin.

 

Det är svårt att gå tillbaka när en väl ha provat och fått beroendet. När en vet hur bra det faktiskt kan låta och kännas.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, triomio said:

Ursäkta om jag tar lite illa vid mig.... men fint heroin?! :1489301980_anguishedface:

 

Hade du nämnt en fin Champagne hade jag kunnat hålla med dig.

Men du kanske tycker att hifi är lika destruktivt som ett drogberoende :255170672_rollingonthefloorlaughing:

Hehe du har rätt att det blev kanske lite extremt. :) 

 

Ett fint vin eller champange är en bättre beskrivning!

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-23 at 19:36, Kapten Tråkig said:

musikupplevelser kan komma på olika sätt och till olika kostnad. Jakten på perfektion kan vara jättekul men behöver inte vara rakt av kopplad till en musikupplevelse av rang.

En klok forummedlem sa för många år sedan att "musik skapas i hjärnan, inte i en apparat". Man kan bli berörd av ljudet i en iPhone. Jag drar samma parallell när tex en dirigent trallar delar av en sats för att förklara hur han vill det ska spelas - det låter fördjävligt men musikerna förstår.

Så i viss mån är hifi effektsökeri, det går att ta till sig musik utan att ens höra ljud. Men det finns såklart en ytterligare mening med hifi. När klangerna i sig får nackhåren att resa sig.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jag brukar säga att det krävs både avsändare och mottagare för att något skall förmedlas. Exempelvis musik, då.

Avsändaren - apparaturen och tekniken - ägnar vi massor av uppmärksamhet. Mottagaren - den som lyssnar - tänker vi kanske inte särskilt mycket på.

 

Musik som återskapas i hemmet kan låta riktigt bra, eller ganska dåligt. Men även då den låter riktigt bra - riktigt realistisk, om vi håller oss till akustisk musik - så är skillnaden mot hur det lät på riktigt ganska stor. Det är här mottagaren kommer in i processen, som jag ser det.

 

Lyssna på en god inspelning av en symfoni, ett piano eller en sångröst: Lyssnar du när du är utvilad, harmonisk, frisk och glad, så får du nog en väldigt god illusion av en verklig händelse med äkta instrument och röster. Lyssnar du på samma inspelning när du är trött, hungrig, stressad och irriterad, så låter det förmodligen inte alls sådär fint och verkligt längre.
I dig som mottagare sker en process som gör att det som når höronen bearbetas till en illusion av verklighet. Det som nått dina höron innehåller en massa fel, dvs avvikelser från det verkliga och ursprungliga. Med din processor i toppform - överseende, fantasi, associationer, ljudminnen etcetera - så blir illusionen riktigt god.

Med processorn i dåligt skick så blir illusionen därefter.
 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sen kan en del tycka att musik är lika bra på en rasslig gammal vinylspelare som på en nackhårsresande stereo för 1 miljon.. Många njuter ju ändå utav musik på fyllan.. Medans ett fåtal kanske lyssnar hemma ensamma, och kanske med hunden / katten eller frugan i nyktert tillstånd.. Jag skulle nog säga att jag i 90 % av fallen lyssnar när jag inte använder alkohol, eller champagne då men.. Jag tycker att det blir lite väl vingligt i min hjärna, om jag skulle blanda in nåt annat än kaffe o kakor haha... Men vi är alla olika där, helt klart.. Jag tycker sprit o öl är toppen också.. Men då dricker jag direkt ur flaskan istället oavsett vad det än är... utan musik men framför tv-n istället eller i sängen.. eller varför inte på ett fint hotell... som James Bond o hans Bollinger.. :redface2:

 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2020-09-28 at 04:32, calle_jr said:

En klok forummedlem sa för många år sedan att "musik skapas i hjärnan, inte i en apparat". Man kan bli berörd av ljudet i en iPhone. Jag drar samma parallell när tex en dirigent trallar delar av en sats för att förklara hur han vill det ska spelas - det låter fördjävligt men musikerna förstår.

Så i viss mån är hifi effektsökeri, det går att ta till sig musik utan att ens höra ljud. Men det finns såklart en ytterligare mening med hifi. När klangerna i sig får nackhåren att resa sig.

:2006887795_clappinghands:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...