Jump to content

Hjälp med krånglande Roon


LasseJ

Recommended Posts

Yes, jag kör core på minin. Fungerar normalt kanon men roon hittade inte core efter uppdatering av OS men efter omstart av minin så gick det direkt. 
 

Jag har musiken på min Synology nas, core på minin samt en SOtM-200 neo som endpoint. USB till min Bryston DAC. 
styr allt oftast med mousepad och 60 tums skärm eller via iphone och ipad. Funkar kanon. 
 

Har även haft en nuc tidigare men märker ingen skillnad mot mini så sonen har övertagit nuc. Föredrar minin.

Har funderat på en annan streaminglösning typ Linn (som jag är förvånad att så få använder) eller Lumin m.m. men ser ingen större nytta med det. Mini, endpoint och Bryston låter fint. 

Link to comment
Share on other sites

Hoppar in i denna tråd.

 

Jag lyckades montera ihop en NUC (NUC8i5BEK2) med Kingston A2000 SSD 250GB hårddisk samt Corsair Vengeance SODIMM 8GB DDR4 minne och installera Roon ROCK efter instruktionsfilmer från The Hans Beekhuyzen Channel på YouTube och hjälp från Roons hemsida. Trots viss ovana att rota i datorer gick detta bra. NUCen installerades i skåpet där vi har fiberbox och en Apple Airport Extreme och allt fungerade fint. Jag hade tidigare testat Roon på en laptop och ibland fått "hack i skivan"-pauser i ljudet. Jag upplevde inget sådant med NUCen även vid uppsampling till DSD.

 

Så en dag för någon dryg månad sedan hittades inte längre min Roon Rock på nätverket. Jag kopplade en monitor till NUCen och fick upp ett meddelande som sa att något var fel med Roon-installationen. Övermodig från mina tidigare framgångar testade jag att installera om ROCK (efter att först ha testat omstart och att dra ut strömkabeln ett par gånger). Det gick väl sådär. Statusen är nu att jag inte alltid får respons från F-tangenterna och om jag väl kommer in i BIOS setup får jag känslan av att den bland annat inte hittar hårddisken samt att det inte går att spara ändringar. Jag har provat med tre olika monitorer.

 

När jag kopplar in laptopen fungerar det, men med prestanda enligt ovan. Vad som kan ha hänt är för mig oklart. Jag gjorde två förändringar i systemet dagen innan problemet uppstod. Jag kopplade NUCen och Airporten till en Entreq Minimus med Entreqs USB-kablar och jag fick frågan om Roon skulle säkerhetskopiera musikbiblioteket under kommande natt, vilket jag svarade ja på. Det fungerade att lyssna på musik på kvällen och det lät säkert bättre än någonsin.

 

Trots corona-tider testar jag att slänga ut frågan om det finns någon i Göteborgsområdet eller söder därom (jag bor i Kungsbacka) som skulle kunna bistå mig med felavhjälpning, givetvis mot skälig ersättning?

 

Vänliga hälsningar

Anders

Link to comment
Share on other sites

@Ivery de där låter som felet som uppstod med näst senaste Roon mjukvaran där de var nått strul med vissa diskar. Om du kollar på Roon forumet så tror jag du hittar lösning på det. 

 

https://community.roonlabs.com/t/roon-os-woes-build-1-0-221-resolved/117217

 

Det behöver ju inte vara detta som felar men värt att kolla på.

Link to comment
Share on other sites

@byZan Jag har ett par B&W 805 Nautilus som hängt med sen studenttiden 2005 och är den centrala punkten medan all annan utrustning bytts ut genom åren. Mer om det när jag får NUCen att lira ROCK och tid att skapa en egen bildtråd. Jag har allt följt dina trådar genom åren vilket varit fascinerande. 

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Ivery said:

Mer om det när jag får NUCen att lira ROCK och tid att skapa en egen bildtråd.

 

Gillas:331706287_thumbsup:

 

1 minute ago, Ivery said:

Jag har allt följt dina trådar genom åren vilket varit fascinerande

 

Där ser man, trodde ingen ville läsa mitt svamlande? Men tack för glada tillrop:1952293183_slightlysmilingface:

 

/byZan

Link to comment
Share on other sites

Välkommen @Ivery! Jag är rätt övertygad om att de som fick problem i samband med den release som @octavia rs nämner, hade en annan typ av hårddiskar och även ett annat, specifikt märke.

Men, oavsett, hämta senaste versionen av Roon OS från denna sida:

https://kb.roonlabs.com/ROCK_Install_Guide

(direktlänk här)

 

Om du däremot inte kan se din Kingston-disk i BIOS-läge, är det läge att byta den. (byt isf mot en Samsung Evo 970 pro m.2 NVMe, tror den minsta är 256Gb idag)

Är du osäker/ovillig så slänger du apparaten i en jiffy och adresserar dem till Dalom, så kommer den tillbaka fungerande med ROCK efter några dagar, nästan garanterat! :) (PM:a isf)

Link to comment
Share on other sites

Tack @AlfaGTV
 

Jag fick en halvtimme mellan jobb och hämtning på förskola och skola i eftermiddag. Hann koppla upp NUCen mot en monitor och två tv-apparater hemma utan att få bild på någon (använde även olika HDMI-kablar). Skärmarna känner av att något är anslutet (vår gamla Samsung i sovrummet visade till och med Intel NUC i ingångsväljaren) men det står bara ingen signal. Någon gång tidigare när jag lyckats komma in i Bios serup har jag sett ett val att kunna stänga av HDMI-porten och tänkt att den där ska jag aldrig trycka på, så det är inget jag gjort aktivt.

 

Alltså vet jag inte om jag ser SSD:n i Bios. Men jag tycker mig komma ihåg att jag inte såg den förra gången.

 

@AlfaGTV Det kommer snart ett PM.

Link to comment
Share on other sites

It's alive :1952293183_slightlysmilingface:

 

Det blev ett byte av m2-disk till en Samsung 970 EVO plus. Kanske inte helt nödvändigt men känns framtidssäkrat inför kommande uppdateringar. 

 

Arbetsgången var:

1. Plocka ut Kingston-disken och ett av två RAM.

2. Starta NUCen och fabriksåterställa den (gick inte med Kingston-disken i).

3. Montera Samsung-disken och sätta tillbaka RAM.

4. Uppdatera BIOS

5. Installera Roon ROCK.

 

Det är mycket möjligt att det hade fungerat även om jag vid steg tre monterat tillbaka Kingston-disken men vi var aldrig riktigt kompisar så nu ligger den i Samsungförpackningen och väntar på vad det nu kan bli av den i framtiden.

 

Det känns skönt att det fungerar igen.

 

Tack för hjälpen @AlfaGTV och @octavia rs och @byZan för trevliga kommentarer!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...